
In deze aflevering van de Autoblog Garage krijgt de Audi S3 (8V) een mooie update naar Apple Carplay & Android Auto!
2014 is het jaar dat mijn Audi S3 van de band rolde. Dat was het jaar dat Nederland met 0-3 won van Brazilië, het jaar dat jongeren van 16 niet langer peuken of alcohol konden kopen en ook het jaar dat de Markthal in Rotterdam werd geopend. Het was niet een tijd dat het heel vanzelfsprekend was om het beeld van je smartphone weer te geven op het infotainment scherm in je auto. Gelukkig zijn daar vandaag de dag prima aftermarket oplossingen voor om dit op je oudere auto alsnog te krijgen.
Android Auto in mijn Audi S3: Ja bitte!

Met de aanschaf van de S3 wist ik al heel snel dat ik (in mijn geval) Android Auto wilde. Ik wist ook dat dit natuurlijk officieel niet leverbaar was op dit model. Oftewel, er moest worden gezocht naar een aftermarket oplossing. Zoekende naar een bedrijf in de buurt van Rotterdam kwam ik uit bij de dames en heren van Full Option in Bleiswijk. Er waren uiteindelijk meerdere redenen waarom er voor deze partij is gekozen, maar daarover later meer. Eerst een stukje uitleg.
Je smartphone in een houder, bijvoorbeeld tegen de vooruit of verwerkt in een ventilatierooster, is een noodoplossing. Het ziet er niet mooi uit en kan in sommige gevallen ook nog eens je zicht belemmeren. In een wereld van Google Maps, Waze en Flitsmeister is het wel zo prettig om je smartphone te betrekken bij het autorijden op een legale manier. De nieuwste auto’s zijn (optioneel) uitgerust met Apple CarPlay en/of Android Auto. De smartphone houder kan achterwege worden gelaten, want de belangrijkste apps voor onderweg worden nu weergegeven op het display van je auto.

Samen met Full Option kwamen we er al gauw uit. Het bedrijf had slimme oplossingen voor ‘problemen’ waar je als autobezitter tegenaan kan lopen. Naast het inbouwen van Android Auto/Apple CarPlay, is het bedrijf ook gespecialiseerd in het bedenken van audio oplossingen en andere custom aanpassingen voor in en om de auto. Met een portfolio van onder meer een Nissan GT-R, Audi R8, Aston Martin Vantage en andere high-end auto’s wist ik dat ik bij een goed adres zat.

Een uitdaging is om een oplossing te bedenken die er het minst lelijk uitziet. Dat klinkt misschien niet zo mooi, maar je begrijpt wat ik bedoel. Kabels die over de middentunnel lopen ziet er niet uit en is bovendien onveilig. Een aftermarket scherm ter vervanging van het originele MMI Plus display zat ik ook niet op te wachten. Bij Full Option hadden ze de ideale oplossing. Apple CarPlay en Android Auto dat draait op een module naast MMI Plus. Een win-win situatie dus.

Voor deze klus werd het dashboard voor een deel verwijderd en hier werd een systeem geïnstalleerd dat als extra naast het besturingssysteem kwam te draaien. Onder de armsteun in de middenconsole werd een gaatje gemaakt voor de USB ingang. Het mooie van deze oplossing is dat het vrijwel onzichtbaar is en het OEM+ lijkt. Verbinden voor Android Auto moet altijd via de kabel. Apple CarPlay werkt wel draadloos.
Aan MMI Plus van Audi is niets gedaan en dat werkt nog altijd zoals het hoort. Overschakelen naar de Android Auto en Apple CarPlay module doe je door de media knop ingedrukt te houden. Omdat het originele scherm in de auto is gebruikt heb je in het geval van mijn Audi S3 geen touchscreen, de bediening van Android Auto verloopt via de knoppen in de middenconsole en werkt hetzelfde als MMI. Kind kan de was doen dus.

De auto is ‘slim’ genoeg om met deze nieuwe module om te gaan. Als ik bijvoorbeeld de S3 in zijn achteruit zet, dan springt het scherm gewoon naar de achteruitrijcamera zonder extra handelingen. Rij je weer vooruit, dan schakelt de camera uit en gaat het systeem weer terug naar Android Auto. Ook handsfree bellen werkt zoals vanouds. Die overgang tussen de module en MMI is wat dat betreft vrijwel naadloos. Ook kun je nog altijd het scherm wegklappen met de fysieke knop. Je levert qua functionaliteiten dus niets in, de module is echt een aanvulling.

Android Auto en Apple CarPlay is met deze module in de Audi S3 niet de enige mogelijkheid. In het OS van de module is er ruimte voor andere uitbreidingen, mocht je die behoefte hebben. Via HDMI kun je bijvoorbeeld een PlayStation of Xbox aansluiten. Ook is het mogelijk om extra camera’s aan te sluiten, bijvoorbeeld aan de voorzijde. Mij ging het met deze module voornamelijk om Android Auto en Apple CarPlay. Een prettige bijkomstigheid is dat beide (Android én Apple) systemen werken. Zo ben je niet afhankelijk van één smartphone OS.

Het achteraf inbouwen van Apple CarPlay en Android Auto in mijn Audi S3 was een klus van zo’n 2 uur voor Full Option. Het bedrijf rekent een tarief vanaf € 549,- inclusief BTW en montage voor deze oplossing. Ik rij nu ruim een maand in de Audi S3 met Android Auto. Zoals wel vaker met dit soort aanpassingen wil je niet meer terug. Je kunt veilig en legaal smartphone toepassingen gebruiken en ik ben enorm te spreken over de vrijwel onzichtbare oplossing. Elke keer dat ik instap steek ik de kabel in mijn smartphone en verdwijnt deze onder de armsteun. Vervolgens gebruik ik Google Maps, Spotify of Flitsmeister (beta) als mijn app of choice op het scherm.
Eerder in deze serie:
De overige Autoblog Garage auto’s op dit moment
- Alfa Romeo 156 Junkyard Racer
- BMW 325d Touring van WillemE
- BMW M135i van Martijn
- Privatelease MINI Cooper van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Renault Clio van Loek
Prijzig, maar bij zo’n mooie auto de enige juiste optie.
@vopo: ‘Prijzig’ is een relatief begrip. Op een tweedehandsje van 4000 Euro misschien, op een auto als deze niet zo. Je krijgt er hardware (module, bekabeling, kleinmateriaal) plus 2 uur kundige arbeid voor. Plus een Euro of 95 BTW. Alleen dat laatste is eigenlijk prijzig.
@amghans: je haalt me de woorden uit de mond
Toch cringe ik van dit soort aftermarket gedoe. Beter was geweest een vrijgeschakelde MIB 2 unit te plaatsen. Oude verkopen, kom je misschien nog goedkoper uit dan 550…
Ik vind dit echt geen gekke prijs. Is er natuurlijk al wel een scherm aanwezig. Als het goed is kan je sommige android telefoons ook draadloos verbinden, binnen afzienbare tijd moet dat alle android telefoons zijn (misschien vanaf android 10 of 11).
Maar wel netjes dit! Veel beter dan van die (meestal goedkope chinese) aftermarket dual of single din uitschuifschermen die ik wel eens zie. En dan weet je dat ze op een hele oude mediatek met te weinig ram draaien, met framerate dips in de UI. Bah.
Gezien het nog duurder is dan de optie (dacht € 395,-) die ik in 2018 op de A4 heb besteld, neig ik toch ook wel naar ‘prijzig’. Op m’n huidige zit het in ieder geval al standaard. Gebruik het nog steeds wel regelmatig, al hangt mijn telefoon ook altijd nog aan het dashboard. Op Apple Carplay gebruik ik Google Maps met satellietbeeld, en dan op het telefoonscherm Flitsmeister of Waze. De navi van die 2 vind ik op zijn zachtst gezegd niet zo mooi.
@r525: opzich is het logisch dat affabriek goedkoper is. Veel hogere aantallen + gestandaardiseerd proces. Hier is iets los voor ontwikkeld dat daadwerkelijk extra tijd kost.
Ik wil ook al een tijdje een oplossing voor in mijn golf mk6 voor Apple CarPlay/Android auto. Moet wel oem lijken. Weet niet wat het beste is alleen, dus als iemand tips heeft hoor ik het graag haha.
@shane12: RCD 330?
@autoliefhebbertje: Zijn die kwalitatief een beetje goed? Het moet wel een beetje vlot werken enzo, niet dat ik ergens op druk en het 2 seconden duurt voor er iets gebeurt haha
@shane12: zelf geen er wring mee maar zie veel lovende reacties op fora’s. Qua kwaliteit en snelheid zijn deze echt wel de beste zou ik zeggen.
@autoliefhebbertje: ervaring*
@autoliefhebbertje: Ah oke, binnenkort maar ff naar kijken dan. Thanks!
@shane12: Ik hem ‘m zelf al een tijdje in mijn Golf 6 zitten en ben erg erg blij mee
@woutera: Ah oké, wel gewoon vlotte reactie tijd enzo dus?
@shane12: Ja werkt prima en het touchscreen werkt ook goed
@woutera: Goed om te weten, dankjewel! Zag dat ze met aux in het midden waren en zonder. Welke heb jij?
Als je het volledig wil integreren kun je overwegen een Discover Media MIB 2 PQ te plaatsen. Niet goedkoop natuurlijk, wel origineel. Totale kosten hangen ook af van de uitrusting van je auto.
@carlover66: Hmm oke, is opzich wel mooi ja. Maar als het bijna 1000 euro is bijv (geen idee hoe en wat namelijk heb wel bt maar geen usb) weet ik niet of ik het waard vind in een eigenlijk wat “oudere” auto.
@shane12 Daar heb je gelijk ook eigenlijk de nadelen benoemd, mensen weten vaak niet hoe en wat en willen niet te veel betalen, dan kom je natuurlijk al snel uit bij een externe kastjesverkoper als in dit artikel… als je het slim aanpakt en je oude onderdelen verkoopt hoeft het niet eens heel duur uit te pakken, mits je het zelf of door een bekende laat monteren (met een setje radiosleutels en Google kom je al ver) en het ergens in de buurt laat inleren… wel kunnen wat problemen ontstaan met je huidige (originele?) Bluetooth microfoon in de dakhemel en de bestaande usb aansluiting, maar dit is allemaal relatief eenvoudig op te lossen.
Als de auto niet te veel gelopen heeft en je bent van plan hem nog wat jaartjes te houden, why not zou ik zelf zeggen. Een PQ ga je sowieso op de lange termijn het prettigst vinden.
https://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/44178-retrofit-rns-510-mib2-pq/
https://link.marktplaats.nl/m1659762233?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
@carlover66: Het ziet er wel heel netjes uit vergeleken een RCD330, gewoon gelijk aantal knoppen enz, goed voor m’n OCD haha. Ben nog wel van plan de auto voorlopig te houden (is een GTD dus gaat nog wel ff mee) dus opzich is het misschien wel interessant om te doen! Binnenkort even informeren bij iemand die er verstand van heeft hoe en wat qua inleren. Thanks voor je advies en de links!
Wat een leuk artikel. De RS6 is uit ‘13 en ik ben benieuwd of het daar ook mee zal gaan. Vind het geen gekke prijs voor toch wel een gave upgrade.
Het zal best wel lekker rijden, maar wat me meteen opviel is wat een enorme plastic kuip dat interieur is zeg! En de S3 is bepaald geen instapper.
Ik heb ook Apple CarPlay in mijn auto’s (op de oltimer na dan ;-) ). Connecten duurt altijd even (seconde of 10), maar dan werkt het heerlijk. Ik navigeer bijvoorbeeld altijd met de TomTom op mijn iPhone. Verder lekker Spotify luisteren, berichten worden op verzoek voorgelezen en Flitmeister niet te vergeten. Tof dat het dus ook met terugwerkende kracht kan worden ingebouwd! En helemaal netjes geïntegreerd. Complimenten!
Een RS3 heeft hetzelfde ‘plastic’ interieur. Dat komt nu eenmaal omdat het in de basis een A3 is. Net als dat een A45 AMG of een BMW M2 ook veel goedkope materialen heeft in vergelijking met een E63 (E-klasse) of M5 (5-Serie). Het dure zit onder de motorkap en in de techniek, voor het interieur maakt een duurder model weinig uit.
Mooie advertorial, als je handig bent is dit iets wat je zelf ook kan voor helft van bedrag; stelt niet veel voor. Maar eerlijk, 595 is een prima prijs!
Over de setup is er genoeg te vinden, YouTube staat er vol mee. Prima aftermarket oplossing