Aan de lijst van grote namen voor het Apple Car project wordt nu ook een grote naam van Lamborghini toegevoegd.
De wereld is al jaren in de ban van producten van Apple. De iPhone, iPad, MacBook en vele andere producten zorgen ervoor dat het bedrijf uit Cupertino enorm is geworden. Dan is de aspiratie om andere markten ook te veroveren wel begrijpelijk. We zeggen dan waarschijnlijk ook niks verrassend als we het weer even moeten hebben over die auto van Apple die eraan zit te komen: de Apple Car (naam nog niet definitief).
Samenwerking
Apple heeft echter direct het probleem dat ze wel even wat moeten neerzetten. Een gefaalde Apple Car kan desastreuze gevolgen hebben. Apple wilde eerst samenwerken met Hyundai om een basis te hebben, maar nu is er niet veel concreet over eventuele samenwerkingen. Wel wordt er alles aan gedaan om de kennis in huis te hebben om een goed product neer te zetten.
Apple hengelt Lamborghini-medewerker binnen
Daarvoor zijn al ex-medewerkers van onder meer BMW, Ford en Kia binnengehaald. Aan dit lijstje wordt nóg een naam toegevoegd. Automotive News meldt dat insiders hen hebben verteld dat Luigi Taraborrelli bij het team is gekomen. Taraborrelli is 20 jaar werkzaam geweest voor Lamborghini en gaat nu helpen bij Apple. Het is allemaal nog niet bevestigd, maar de Linkedin-status van Taraborrelli geeft al aan dat hij momenteel opereert in de San Francisco Bay Area, toevallig waar Apple ook zit.
Chassis
Taraborrelli deed voor Lamborghini vooral het ontwikkelen van chassis’. Hij was onder meer betrokken bij de Aventador, Urus, Huracán en ook bij de aankomende Huracán Sterrato en de in 2014 gepresenteerde Asterion LPI 910-4 Concept. Een schoenmaker blijft bij zijn leest en dus is de kans groot dat Taraborrelli ook voor Apple het onderstel gaat doen. Ook al betekent dat nog niks: het klinkt goed.
Apple blijft zelf nog aardig stil over de Apple Car, dus info erover komt vooral uit de geruchtenmolen. Dat het een EV wordt lijkt duidelijk, ook wordt het net als de apparatuur van het merk een ‘premium’ product. Tegen 2025 zouden we de eerste info krijgen, maar ook dat is verre van bevestigd.
p993 zegt
Altijd bijzonder dat deze medew geen concurrentiebeding in contract hebben…maar dan nog; hij kan niet zomaar ip van lambo meenemen / toepassen bij een ander.
pindakoning zegt
Wellicht een beding van toepassing zijnde binnen een straal van 50km 😜
Ik vind het altijd interessant om na te gaan in hoeverre één persoon nou echt van doorslaggevend belang is, of dat het gewoon ‘een goede werknemer’ was en meer vanwege een sterk team goede producten hebben ontwikkeld
Robert zegt
@p993: concurrentie beding is veelal een wassen neus als jij als werknemer kan aantonen dat je er significant op vooruit gaat qua positie en/of salaris en je voormalige werkgever niet concreet kan aantonen dat je klanten hebt afgepakt of ideeën hebt meegenomen.
Been there, done that and seen it all…
CYBRTRK zegt
Meestal is er wel een beding maar daar staat dan in dat er geen opgedane kennis toegepast mag worden bij een ander bedrijf
mashell zegt
Zo’n beding kan niet geldig zijn, want opgedane kennis is ervaring en dat krijg je vanzelf door te werken.
CYBRTRK zegt
Met opgedane kennis bedoel ik kennis van bijvoorbeeld productieprocessen, ontwerpen en dat soort dingen.
Johanneke zegt
Ik geloof er eigenlijk niet in. Ten 1e, waarom zouden ze een auto maken. Ze zijn zo’n beetje het meest waardevolle bedrijf ter wereld geworden in hun eigen sector, waarom het onbekende in springen, en ten tweede, als ze zo graag die auto hadden willen maken, dan was die er toch wel geweest. Ze werken er naar het schijnt al 10 jaar aan. Zie dit wel zo’n Dyson worden. De mensen die er nu aan werken pushen door en zeggen dat het goed gaat, omdat ze niet na al die jaren willen kappen.
En stel de auto is er, wat dan. Ze hebben geen fabrieken en er is een materiaalcrisis. Kunnen ze straks ergens een paar duizend wagens laten bouwen per jaar. Daar verdien je 15 jaar ontwikkelen niet mee terug.
William zegt
Duurt wel opvallend lang, die Apple Car. Als ze niet opschieten kunnen ze beter gelijk met de tweede generatie beginnen. Tal van andere bedrijven met veel minder geld lukt het (veel) sneller. Of wachten ze net als Toyota op solid state?
peekaas zegt
Wellicht een samenwerking met Alfa Romeo aangegaan? Die zijn ook zo heerlijk snel met ontwikkelen 😂
Zou wel heel vet zijn, passie en uitstraling van Alfa, alle systemen en UI van Apple.
joosstra zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-