Project Titan van Apple, wat wel of niet hun auto-project was, werd door insiders ook wel Project Titanic Disaster genoemd.
Afgelopen week werd duidelijk dat Apple officieel de USB-C stekker trekt uit de Apple Car. Of zoals het intern heette, Project Titan. Er gaan namelijk al jaren geruchten dat Apple écht met een auto gaat komen die Tesla het leven zuur gaat maken. Die geruchten werden bijgestaan door vele berichtgevingen van Apple die belangrijke figuren van verschillende automerken in dienst nam. Nu ook techbedrijven als Sony en Xiaomi met auto’s (willen) komen, lijkt de tijd voor een Apple Car nu of de nabije toekomst. Niks van dat alles dus.
10 miljard
De New York Times bracht een stuk uit met wat meer achtergrond over het Apple Car-project. De tijdlijn en de cijfers spreken boekdelen. Intern werd namelijk al snel duidelijk dat het project op losse schroeven stond. Het project heeft mensen naar Apple gebracht om aan de auto te werken, maar ook honderden mensen gekost. Toen op dinsdag duidelijk werd dat Apple stopte met het project, werd ook duidelijk dat het bedrijf uit Cupertino niet minder dan 10 miljard dollar in Project Titan had zitten.
Autonoom
Bovendien was het al lang niet meer de beoogde Apple-auto die men waarschijnlijk voor ogen zag. Het idee was dus een Tesla-esque EV met geavanceerde tech-features. Uiteindelijk zou de verschijningsvorm van een Apple Car vooral de software zijn, vooral omtrent autonoom rijden. Dat laatste is wat definitief zorgde voor een wens voor een eigen auto: vele bedrijven in Silicon Valley voorspelden dat autonoom rijden binnenkort je van het zou zijn en automerken er snel bij moesten zijn.
Let wel: de auto zou het eerste volledig nieuwe Apple-product worden sinds de Apple Watch, daar de rest van de Apple-producten vooral nieuwe generaties zijn van hun populaire producten als de iPhone, iPad en Mac.
Winst
Bovendien zou het -op zich in lijn der verwachting- een zeer premium product worden. Apple zou de auto voor alles vanaf 100.000 dollar in de markt moeten zetten, en dan nog zou de winstmarge piepklein zijn. Eén van de ideeën was zelfs om een deal te sluiten met Tesla dan wel de hele toko over te nemen. Of het een autonome auto zou moeten worden of het eerdergenoemde Tesla-esque verhaal, dat was ook nog eens een tweestrijd in het management. Zoals gezegd zaten er belangrijke mensen op het project, waaronder NASA-ingenieurs en mensen die voor raceteams van Porsche hebben gewerkt. Er zouden 2.000 mensen werken aan Project Titan.
Innovatie
De auto zou wel een paar bijzondere innovaties krijgen. Zo zou Apple de voorruit combineren met hun augmented reality en zou je bijvoorbeeld navigatiedata perfect op je voorruit geprojecteerd krijgen. Een beetje wat we nu zien op de Apple Vision Pro. De auto zou een glazen zonnedak krijgen met een speciaal polymeer om hitte van de zon te verminderen. In 2021 zou er even een doorbraak zijn door Apple Watch-ontwerper Kevin Lynch op het project te zetten en de hoofdingenieur achter de Mac, Bob Mansfield. Er werd een Fiat 600 Multipla-esque busje ontworpen met bijzondere ramen en een gebold dak. Deze zou geen stuur krijgen en volledig vertrouwen op Siri om de auto te besturen. Extreem futuristische ideeën dus.
Mansfield verliet het project, daarna kwam Tesla-executive Doug Field het project nog even leiden, die liet ook nog eens 200 mensen van het project afhalen en daarna wilde Kevin Lynch ook nog eens helemaal terug naar de basis om weer gewoon aan een EV te werken met wat leuke technologie. Kortom: tumult is het toverwoord en het leek altijd al een gefaald project te zijn.
En nu?
Apple neemt dus officieel afscheid van Project Titan, wat door insiders gekscherend al de bijnaam Project Titanic Disaster kreeg. De medewerkers die nu bij Apple zitten mogen zich richten op Apple’s inspanningen rondom AI. Mocht dat niet bevallen, dan is hen aangeraden door het management om te solliciteren voor een andere baan.
Apple laat de automotive sector niet geheel links liggen: CarPlay blijft natuurlijk een mooi stukje software in vele auto’s, naast het ontwikkelen van compleet op maat gemaakte software voor onder meer Aston Martin en Porsche. (via NY Times)
William zegt
Tim Cook en handlangers hebben al eens opzettelijk de snelheid van oude iPhones teruggezet. In de hoop dat klanten dan eerder een nieuwe zouden kopen.
Vermoedelijk waren ze dat ook van plan met die iCar. Dus dat je het ding na 36 maanden eigendom plots 90 km minder ver komt, en twee seconden langzamer accelereert.
mashell zegt
Heb wel eens gehoord dat Tesla ook zulke grappen uithaalt, dat als je software updates blijft afwijzen je steeds langzamer gaat laden bij de superchargers.
De eerste generatie Model S had nog wel eens wat problemen met de updates en kon gratis laden en dus leek dat op een ontmoedigings strategie.
Johanneke zegt
Als 1 bedrijf het zou kunnen zou het wel Apple zijn denk je, met hun ongehoorde hoge eigen vermogen. Maar goed, het was niet zomaar een auto, het moest een auto worden zoals je een auto uit 2080 voorstelt. Te vroeg, te moeilijk.
mashell zegt
Aan de andere kant, dit artikel benoemt mensen van raceteams, horloge- en PC ontwerpers dat klinkt ook niet als dat je over de mensen met de juiste ervaring voor een autonome auto beschikt. Iedereen kan leren maar het gaat er wel langer door duren.