Een domper voor de ontwikkelingen met de Apple auto, want een samenwerking met Hyundai en Kia lijkt er niet langer in te zitten.
De afgelopen weken klonken er enorm veel geluiden over de Apple car. Eerst zou het Amerikaanse techbedrijf aangeklopt hebben bij Hyundai en later kwam Kia wat concreter in beeld. De drie betrokken bedrijven weigerden elke keer iedere vorm van commentaar op alle berichtgevingen. Tot nu.
Apple auto via Kia gaat niet gebeuren
Hyundai en Kia hebben bekendgemaakt niet langer met Apple in gesprek te zijn over een auto. Het nieuws sloeg hard in, want er wast juist zoveel hoop gevestigd op deze deal. Dat zie je terug op de beurs. Het aandeel van Hyundai kelderde met ruim 8 procent toen het nieuws naar buiten kwam. Kia leverde zelfs 14 procent in, aldus Bloomberg.
Er zouden te grote meningsverschillen zijn tussen de betrokken bedrijven om tot een vruchtbare samenwerking te kunnen komen. Alles leek juist zo lekker te lopen. Apple nam de verantwoordelijkheid voor de hardware en het design, terwijl Kia de productie op zich zou nemen. De productie zou dan in de Amerikaanse staat Georgia, waar Kia een fabriek heeft, plaats moeten vinden. Helaas gaat het feest niet door.
Het nieuws is ook een domper van Apple. Na jaren van speculatie leken de plannen eindelijk concreet te gaan worden. Het is nu weer een gevalletje terug naar de tekentafel. Want Apple heeft een automotive partner nodig om het voertuig te kunnen produceren.
mattr zegt
Kan Apple Kia niet gewoon kopen? Of een andere autofabrikant? Misschien is Victor Muller nog op zoek naar een partner?
mashell zegt
Dan kopen ze toch gewoon een Chinese fabrikant?
frank2b zegt
Of die Chinese fabrikant koopt Apple gewoon.
Robert zegt
Een partnerschap met Apple aangaan is zoiets al een relatie beginnen op basis van gelijkwaardigheid, terwijl je weet dat die andere partner een grote dominator is in elke relatie die deze tot op heden is aangegaan. Je enige recht is het aanrecht en zo, dat niveau.
Ik denk dan ook dat die Koreanen er op de lange termijn heel verstandig aan doen door Apple buiten de deur te houden. Daar weten ze bij NXP in Nijmegen inmiddels ook alles van.
amgsoixanttrois zegt
@RRRobert: Alleen is er in elke
vorm van menselijke relatie en interactie een dominante factor of je dat nu doorhebt of niet.
Natuurlijk moet men elkaar respecteren, maar elke menselijke interactie heeft een vorm van hiërarchie en dus dominante en onderdanige spelers.
Loek zegt
Denk dat de eenvoud van de techniek in combinatie met de lage prijs om het te repareren van een Hyundai een doorn in het oog was voor Apple…
pindakoning zegt
Hyundai/Kia waren het er niet mee eens dat ze een complete module opnieuw moesten inkopen bij Apple als er één stekkertje van kapot was
superfunky zegt
Logischer lijkt het dat de markt weer eens de boel enorm heeft opgeblazen. Er zijn gesprekken gaande, maar die zijn er vast ook met andere fabrikanten. De markt maakt daar van dat er een Apple auto komt, maar die komt er pas als partijen die aankondigen en daarvoor is het alleen maar zoeken naar mogelijkheden.
Overigens is dat hele idee van een Apple-car die de wereld ff zal veranderen, ook weer luchtfietserij van het niveau “Elon koloniseert Mars”. Apple doet de styling, levert wat technische snufjes en verder wordt het gewoon een EV als iedere andere. Of wil nu iemand gaan beweren dat Apple sinds de iPhone iets van innovatie heeft laten zien? Prima producten hoor, maar sinds Steve Jobs ons heeft verlaten is de innovatie ver te zoeken.
Schreef hij op zijn iPhone 12 mini, hetgeen gewoon een grotere iPhone 4 is en daarmee de beste iPhone ooit en daar hebben ze toch slechts een jaar of 9 over gedaan! ;)
okdoei zegt
Wat ik niet goed snap is dat de aandelen van Kia en Hyundai significant dalen maar Apple momenteel maar 0.31% in de min staat…?
frank2b zegt
Het onnavolgbare effect van luchtfietselarij.
ouwedibbes83 zegt
@okdoei: mss omdat Apple door kan met het plan met een andere fabrikant, maar het nu duidelijk is dat deze twee autobedrijven dat niet zullen zijn. Apple’s aandeel heeft nog die potentie, Kia en Hyundai (voorlopig) niet. Koers is vaak gebaseerd op toekomst verwachting.
okdoei zegt
@ouwedibbes83: ja oke maar 6% en 14% daling is best wel veel. Het is niet zo dat Kia/Hyundai ineens niets meer kunnen en ten dode opgeschreven zijn doordat ze niet met Apple meegaan.
vacano zegt
Hyundai en Kia beseften op tijd dat ze uiteindelijk enkel zouden dienen als Slaaffabrikant voor peanuts en Apple vanuit de luie zetel het grote geld zou verdienen.
Ze hadden Tesla maar moeten overnemen om hun Applecar te bouwen
flyerbunch zegt
Apple heeft een batterij die next gen zou zijn, maar zochten gewoon een partner om de rest van de auto te ontwikkelen met hun eigen huisstijl. Of dit Hyundai/Kia alsnog gaat worden valt te bezien. Feit is dat Apple het fijn vond dat de Koreanen hun mond voorbij hadden gepraat. Big nono bij Apple, vraag dat maar aan andere toeleveranciers.
Ps: Ze hebben recent nog een Porsche engineer in huis gehaald:
https://carbuzz.com/news/apple-is-now-stealing-porsche-chassis-engineers
flyerbunch zegt
@flyerbunch: *niet fijn dus..
supertjeduc zegt
Denk dat Apple kan kiezen met welke fabrikant ze in zee willen gaan
Er zijn een heleboel fabrikanten die de hardware kunnen bouwen
Er zijn weinig fabrikanten die de software kunnen maken op Apple niveau
Als je kijkt dat de nieuwe modellen zitten te wachten op een update zodat alles wel werkt zoals het is beloofd is daar nog een wereld te winnen