Aldus de meerderheid van de Nederlanders.
Nederland is een van de beste landen om te wonen, maar natuurlijk zijn er altijd dingen om je lekker over op te winden. Oneerlijke boetes bijvoorbeeld. Het is natuurlijk zo dat sommige boetes niet helemaal in verhouding staan tot elkaar. Je krijgt bijvoorbeeld een hogere boete wanneer je parkeert op een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats dan wanneer je diezelfde gehandicapte een muilpeer geeft.
Vergelijkingssite Overstappen.nl heeft eens onderzocht wat Nederlanders wel eerlijk zou vinden qua verkeersboetes. Daarbij luidde de vraag ‘Welke verkeersboete zou volgens jou het hoogste moeten zijn?’.
Wat blijkt? Appen tijdens het rijden is voor veel mensen – niet geheel onterecht – het ultieme kwaad. Volgens 61,9% van de ondervraagden is dit de verkeersovertreding die het zwaarst beboet moet worden. Op nummer twee en drie volgden door rood rijden (59,5%) en een rood kruis negeren (50,4%).
Hieronder de volledige top 10 met overtredingen die het zwaarst beboet moeten worden volgens de ondervraagde automobilisten:
- Smartphonegebruik tijdens het rijden (61,9%)
- Door rood rijden (59,5%)
- Rood kruis negeren (50,4%)
- Bumperkleven (35,8%)
- Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats (27,6%)
- Geen voorrang geven (27,1%)
- Onnodig links rijden (26,5%)
- Geen richting aangeven (21,6%)
- Geen gordel dragen (17,3%)
- Niet-werkende remverlichting (17,1%)
Het vasthouden van een smartphone is momenteel al een van de hoogste boetes (€420), dus op dat punt hoeft er niet eens zoveel te veranderen. Wel zijn er aantal boetes die nog hoger zijn. Het eerder aangehaalde parkeren op een (gereserveerde) gehandicaptenparkeerplaats kost je €490. Verder zijn er nog een aantal overtredingen waar een boete van €450 op staat, onder andere rechts inhalen en onnodig over de vluchtstrook rijden.
Door rood licht rijden staat niet helemaal in de verhouding tot de rest, als we afgaan op het onderzoek. De boete hiervoor is namelijk ‘maar’ €300. Het negeren van een rood kruis is nog iets goedkoper: €280. Volgens de ondervraagden moeten deze boetes dus omhoog. Of de rest moet omlaag, dat wordt niet duidelijk uit het onderzoek.
Bron: Overstappen.nl
petroldrinker zegt
Toch vind ik een rood licht veel gevaarlijker dan iemand die zn telefoon in de klauw heeft….
Maja het feit dat het den haag eigenlijk niet meer om verkeersveiligheid gaat maar ouderwets cashen is wel duidelijk als je boetes als op een gehandicapten parkeerplaats parkeren (€490) (hoe irritant ook voor mensen die ze nodig hebben) (significant)duurder is dan door het rode licht rijden (€300)
werf76 zegt
Echt niet. Als je je aandacht vestigd op een telefoon, dan kan je overal iemand uit de voeding rijden.
petroldrinker zegt
Oja ook als ik stil sta voor een stoplicht die op rood staat met mn voet op de rem kan ik ik iemand aanrijden? dan doet die telefoon in je hand geen kwaad, of als je langs de weg geparkeerd staat ook niet… rood licht doorknallen is altijd gevaarlijk…
Hubert zegt
En waarschijnlijk dat velen vervolgens tranen met tuiten huilen als ze aan de kant worden gezet en toch keihard vol blijven houden dat ze niet aan het appen waren…
mashell zegt
Als onnodig links en dan vooral onnodig middelste rijstrook blijven rijden gedoogd wordt dan zou de boete voor rechts inhalen heel veel lager moeten zijn?
Ik stel voor om goed gedrag te belonen. Dus wie een jaar lang geen boete gehad heeft hoeft bij een nieuw opgelegde boete slechts de helft te betalen. Dat zijn immers niet de verkeerszondaars maar wel de mensen die met €450 voor vaak gevaarloos rechts inhalen zomaar in de vette problemen kunnen komen.
Klojum zegt
Dat rechts inhalen een hogere boete kent (=450 euro) begrijp ik echt niet. Ik zie het als oorzaak & gevolg; iemand rijdt (te langzaam?) op de verkeerde rijbaan (=270 euro) waardoor iemand anders er rechts langs gaat/moet. Als de linker- danwel middenbaanrijder niet zo had gereden, dan hoeven anderen er ook niet rechts omheen.
R82 zegt
Je zou maar met Niet werkende remverlichting, onnodig op de linkse baan, bumperklevend op je voorganger, door rood rijden en link afslaan zonder richting aan te geven, omdat je met je smartphone bezig bent en ook nog eens geen gordel dragen. Dan heb je er 8 te pakken.
Nee maar ik ben het er wel mee eens, maar ik denk dat iedereen het wel eens per ongeluk doet of heeft gedaan. Ik zie het wel soms gebeuren bij mensen die een semi automatische auto hebben (Tussen de lijntjes en adaptieve CC). Ik ben trouwens benieuwd hoe ze dit straks gaan handhaven als er steeds meer auto’s komen (Nederland nog niet toegestaan, maar wel in Duitsland met de nieuwe 5 en 7 met de meest uitgebreide Pilot Assist) waarbij je niet meer de handen aan het stuur hoeft te hebben. Volgens mij was het bij de 7 zelfs zo dat je niet meer actief hoeft op te letten op de autosnelweg, of heb ik dat fout gelezen? Kun je dan je boete aanvechten?
HZW zegt
De Telefoon boete is met € 420,- belachelijk laag, begin maar met een prijs van € 1.250,- of hoger.
Alle aanrijdingen in de ochtend en avond spits worden veroorzaak door mensen die met een telefoon in hum klauwen zitten, terwijl ze autorijden, en heel veel andere weggebruikers in gevaar brengen.
Hierdoor wordt voor iedereen ook de autoverzekering steeds duurder.
Als je een moderne auto hebt hoeft je helemaal niet je telefoon in je klauwen te houden, bij mijn komt hij nooit te voorschijn tijdens het rijden, kan gewoon alles met stem en stuurbediening gebruiken.
Dus ik zou zeggen de bekeuring zo snel mogelijk verdrievoudigen, en als dat nog niet helpt nog maar een keer verdrievoudigen.
Tevens mogen ze van mijn ook alle snelwegen helemaal vol hangen met camera’s, om de pak kans drastisch te verhogen.
In de Uk hadden ze een weergaloos realistisch Voorlichtingsfilm filmpje, om telefoon gebruik af te leren in de auto.
https://www.youtube.com/watch?v=OMeyBwRBLI8
alfaqv zegt
1250,- minimaal, als je maand salaris hoger is, dan een maand salaris en voor ondernemers 1/12 van de omzet van vorig jaar. Ja omzet, niet netto winst. Moet je eens kijken hoe snel iedereen zijn telefoon kan verbinden met zijn auto. En hoe de ongelukken dalen.
mashell zegt
Misschien moet je in plaats van enge filmpjes uit de UK eens wat wetenschappelijk onderzoek gaan lezen naar straffen. Zware straffen hebben geen afschrikeffect. Pakkans heeft een afschrik effect, maar een hoge pakkans geeft een politiestaat. De beste manier is het telefoon probleem technisch op te lossen, de smartphones zo slim maken dat ze herkennen dat ze zich in een rijdende auto bevinden en dan het scherm op zwart laten gaan. Vervelend voor (bus)passagiers maar tegen de collectieve smartphone zijn alleen zulke middelen opgewassen.
okdoei zegt
Geen voorrang geven en een niet werkend remlicht zijn de enige 2 die per ongeluk kunnen gebeuren. De rest is ver terecht.
Wat is de boete voor iemand bewust ophouden bij een groen stoplicht? Daar had ik vorige week last van. Mafklapper.
jlvanleeuwen zegt
Volledig mee eens! Ik zie een mogelijkheid om de zorgpremie weer terug te brengen naar een lager tarief. Minimaal 1000 euro, zo kan er een arme burger misschien ook geholpen worden.
Het is soms overduidelijk als iemand aan het appen is, langzaam rijden en langzaam afwijken. Ben geen heilige betrap mezelf er ook op, net als zoveel mensen.
Achteraf schaam ik me ook wel weer, dat ik erop heb gezeten. Zo eerlijk wil ik dan wel weer zijn
tla13 zegt
Want straffen werkt zo goed. (kijk maar naar de overvolle gevangenissen, de meeste zitten daar niet voor de eerste keer)
Als het echt om de ‘veiligheid’ zou gaan, dan geef je geen boetes maar een verplichte cursus (1 dag na de eerste overtreding, 2 dagen na de 2de, 3 dagen na de 3de,…) Tijd is veel kostbaarder dan centen en je leert misschien nog iets.
Gewoon afdokken, werkt nooit.
MarcoM zegt
Verplicht op vliegtuigstand.
degrotemuis zegt
Is de perceptie van aggressie op de weg zoveel afgenomen? Brakechecks, bewust afsnijden en dat soort gein vind ik nog een stapje erger dan telefoongebruik. Zie ik toch minimaal 1 keer per week wel gebeuren.
Tony EV zegt
Wie zonder zonden is werpe de eerste steen amen.
mashell zegt
Ik denk niet dat de idioten die stenen van viaducten af gooien op het verkeer zonder zonde zijn…