Een god uit de klassieke oudheid die samenwerkt met een grootheid uit de Duitse tuningscene; dat kan alleen maar goed gaan.
Als purist ben je waarschijnlijk wel bekend met de Apollo IE, een carbon hypercar-kanon dat gemaakt is volgens ‘oude waarden’. De IE, wat overigens staat voor Intensa Emozione, hoeft van zijn makers niet de sterkste, krachtigste of allersnelste auto ooit evah te zijn. In plaats daarvan gaat het allemaal om die ouderwetse beleving achter het stuur. Een atmosferische motor, een laag gewicht (1.250 Kg), flitsende rij-eigenschappen en niet te vergeten een bruut geluid moeten een grijns op het gelaat van de bestuurder toveren. Dat wil overigens niet zeggen dat de IE een slome duikelaar is. De atmosferische V12 in het achteronder baseert op de krachtbron uit de Ferrari F12berlinetta (rijtest) en gooit er dankzij wat goodies van Autotecnica Motori 780 pk uit.
Apollo gaat tien IE’s maken voor klanten, die allen een kale prijs van dik twee miljoen op moeten kunnen hoesten. Om er voor te zorgen dat het product van Gumperts oude toko qua bouwkwaliteit voldoet aan de ongetwijfeld hoge eisen van klanten, heeft het bedrijf de hulp van HWA ingeschakeld.
HWA werd opgericht door Hans Werner Aufrecht (HWA), een van de grondleggers van AMG. HWA runt bijvoorbeeld het fabrieksteam van Mercedes in de DTM, maar was in het verleden ook verantwoordelijk voor de bouw van de legendarische Mercedes CLK GTR. Meer recentelijk is HWA ook ingeschakeld om mee te werken aan de Fittipaldi EF7. Der Alte Hans gaat dus lekker met zijn bedrijfje op 81-jarige leeftijd. De ontwikkeling van de IE wordt aan het eind van dit jaar afgerond. Klanten zullen nog even moeten wachten op de uitlevering van hun auto’s tot 2019.
ericc zegt
Komt die Fittipaldi er echt?
leaper035t zegt
“Hi guys I’m Shmee” heeft een interessante pre Goodwood post op YouTube gezet!
str8six zegt
@leaper035t: “I’m Shmee” Reden om niet te kijken dus.
thomcarspotter zegt
@str8six: haters gonna hate
str8six zegt
@thomcarspotter: nee, gewoon een irritante lul. Beetje zoals Freek de Jonge of Matthijs van Nieuwkerk.
jpoers zegt
@str8six: Tijl bekant, Ruben van der meer
g60gti zegt
@jpoers: heb ik minder last van denk ik
hotze zegt
@str8six: ben het voor 2/3e met je eens (Smeagol en v. Nieuwkerk). De shows van Freek vind ‘k nog altijd erg vermakelijk, maar wellicht zegt ie tussendoor wat te veel rarigheden. Als die dat doet bij v. Nieuwkerk mis ik dat, daar kijk ik zelden naar (de “in memoriams” van DWDD zijn nog wel te behappen).
On topic: zonder die ranzige spoiler lijkt het nog wel aardig al is de achterzijde te veel technisch-Lego, zie ook de McLaren P1; waarom geen fraaie achterlichtunits i.p.v. lucht.
fendercd60 zegt
@thomcarspotter: Fanboy.
rhellema zegt
@thomcarspotter: volgens mij begrijp je de term “haten” niet helemaal.
goodolddays zegt
@str8six: die shmee is idd een bijzonder irritant zelfingenomen zak.
jules713 zegt
Wat voor transmissie ligt erin?
sr20det zegt
@jules713: eentje uit een Supra, lekker betrouwbaar
pindakoning zegt
@jules713: Variomatic
boomhauwer zegt
@jules713: 4 manueel met overdrive.
berlinetta zegt
Ik vind de gedachte achter deze auto perfect, maar de uitvoering daarvan helaas wat minder goed gelukt. Deze auto is gewoon te lelijk voor woorden.
drdre1 zegt
@berlinetta: die Merc bedoel je? :p
berlinetta zegt
@drdre1: eigenlijk allebei. Die Merc ziet er ook niet uit, maar is ondertussen cool geworden.
str8six zegt
@drdre1: die Merc is waanzinnig man! Daar kan geen hedendaagse hypercar tegenop.
bmwe46m3balling zegt
Precies mijn gedachte, valt in het niet naast die Mercedes CLK GTR
goodfellar1 zegt
Eerste keer toen ik de Apollo zag dacht ik dat het een opgefokt Mclaren project was! Ik vind het een absurd brute auto, lekker over te top.
rollingstoned zegt
Wat een afgrijselijk ding…
bussie88 zegt
Spoilertje denk
kukuk zegt
Dat wordt vliegen
ikleesookoverautos zegt
Machtig mooie machine, zeker zo in het paars icm de goudkleurige velgen. Wel een beetje prijzig .
jeppie zegt
Die apollo heeft toch wat weg van een LMP1