Alsof ze in de Tweede Kamer niets beters te doen hebben dan oefenloos lullen over de frequentie van de APK. Natuurlijk is ook dit één van de punten op de politieke agenda, maar wees dan toch eens een beetje daadkrachtig en neem gewoon een keer een besluit dat een poosje mee kan. Nee, in plaats daarvan wordt er eerst jaren over gediscussieerd en anno 2006 denken we eruit te zijn, maar helaas toch nog niet helemaal…
Na een lange discussie werd in 2004 dan eindelijk besloten dat de APK jaarlijks moest blijven plaatsvinden. Vorig jaar moest dit besluit toch maar weer eens tegen het licht worden gehouden. Onlangs, anno 2006 is er een nieuw besluit genomen: de keurig gaat naar eens in de twee jaar, maar helemaal zeker is dat ook weer niet, want op automotive-online lezen we dat dit besluit nog onder voorbehoud is van de uitkomsten van een Europees onderzoek. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën is de kans dat Den Haag wordt terug gefloten minimaal, maar persoonlijk zou het mij niets verbazen wanneer dit onverhoopt toch gebeurt. Waarom moet ik nu meteen denken aan het rekeningrijden. Waarschijnlijk omdat ook dat een schitterend voorbeeld is van onze Haagse daadkracht.
De Bovag en de RAI Vereniging hebben overigens geen goed woord over voor het meest recente besluit. Zij voelen zich gesteund door resultaten van een Duits onderzoek, waaruit blijkt dat het terugbrengen van de frequentie naar eens in de twee jaar, resulteert in duidelijk minder veilige auto’s. De ANWB is daarentegen zeer enthousiast, want volgens de bond scheelt dit de automobilist centen en zijn de effecten voor de verkeersveiligheid en het milieu zeer minimaal.
Volvo :D zegt
Als oltimer rijder vind ik het ideaal. Dat de apk eens in de 2 jaar is.
mijn 164 staat er echt netjes bij geloof me, maar ze hebben echt altijd wat en dan kan ik weer onverhoopt op zoek naar onderdelen die dan altijd weer te duur uit komen.
Ejay zegt
Ik, ook oldtimer rijden, ben er ook zeker erg blij mee. Ik herken het verhaal hierboven goed.
Remi zegt
Ik ben bang dat de prijzen voor het keuren zelf omhoog schieten. Daarnaast zal er nog strenger gecontroleerd worden. De garagehouders / apk keurstations moeten immers ook hun hoofd boven water houden!
VR6 rijder.. zegt
het lijkt mij dat de APK juist vaker moet plaatsvinden, het liefst om de 20 verkeersdrempels.. hoe snel kun je een auto laten slijten? Kom het uitproberen in Almere.. rij voor de gein eens een nieuwbouwwijk in tot het eind.. je mag blij zijn als je minder dan 20 drempels passeert, eerder 30 of 40.. Ze moeten eens 100 drempels in het capitol neerleggen…
dealermedewerker zegt
Om de 2 jaar is niet verstandig.
Buiten het feit dat veel mensen denken dat dit de dealers omzet gaat schelen (en dat is ook wel zo hoor) gaat het ook ten koste van iets anders.
Namelijk de veiligheid. Een keuring is een momentopname voor de veiligheid van de auto.
Je kan na een keuring niet 1 jaar vooruit; je auto moet altijd aan de APK-eisen voldoen.
Mensen begrijpen dit vaak verkeerd en blijven dus doorrijden met bijvoorbeeld versleten banden. Dit risico wordt alleen maar groter.
De onderhoudsintervallen worden namelijk ook langer en mensen komen dus minder in de garage.
Voor iemand die zuinig is op zijn spullen en zijn bandenspanning en profiel bijvoorbeeld zelf in de gaten houd ben ik niet zo bang. Maar voor iemand die rijdt met de wetenschap dat een gekeurde auto na zijn onderhoudsbeurt niks kan mankeren in de komende twee jaar………
Dat zijn de mensen die toch wel eens brokken gaan maken omdat de banden bijvoorbeel na anderhalf jaar versleten zijn.
JeffreyG zegt
alleen een rondje om de auto heen lopen kost al 50 euro
dan nog de onnodige dingen die ook een jaar langer mee hadden gekunt
supergrover zegt
In duitsland heb je toch ook 2 jaar APK oid? Of was het nou als een auto aan een bepaald aantal eisen voldoet 2 jaar goed gekeurd wordt, anders krijgt die maar 1 jaar keuring?
Dacht dat er al landen in Europa zijn waar 2 jaar APK bestaat, vergelijk daar eens wat de resultaten zijn tov landen met 1 jaar apk.
Vind APK uberhaupt niet zo heel erg zinvol, blijft ook nog altijd een moment opname. Vandaag zijn mijn remmen goed, maar net op het randje, maandje later zijn ze versleten en dan is mijn auto toch echt niet veilig, zowel met een 1 jarige keuring als met een 2 jarige keuring. Zelfde voor de banden, etc etc
B.de Wijs zegt
De apk eens in de 2 jaar gaan doen is LEVENSGEVAARLIJK.
Puur om het feit dat de meeste auto’s dan ook maar eens in de 2 jaar in de garage komen.
M’n denkt dat de auto’s van tegenwoordig allemaal zo goed zijn maar dat is ook zo’n grote vergissing.
Natuurlijk is de anwb blij die hebben het alleen maar drukker bij invoer straks.
Aan al die gestrande slecht onderhouden auto’s.
Nee wil men echt iets doen voor de consument verlaag dan de belasting op de brandstoffen.
Dan vliegen de monteurs waarschijnlijk ook niet meer met zovelen op straat.
D. Calhoun zegt
Fantastisch voorstel wat recht doet aan de voortschrijdende technieken. De Emissie-normen van 2.5 % is allang achterhaald nu auto’s een emissie hebben van 0.01 % met de invoering van de katalysator. Allerlei ABS- en computersystemen die de auto veiliger hebben gemaakt. Tevens de carroserie-bouw, je ziet geen auto meer roesten tegenwoordig.
APK om de 2 jaar = een hele goede zaak en scheelt een hoop mensen, instanties en bedrijven flink wat kosten
Joris zegt
Het is er eindelijk door… persbericht 24 juli 2006. Eindelijk een slimme economiestuwende beslissing van dit kabinet.
Uitgegeven: 24 juli 2006 08:10
Laatst gewijzigd: 24 juli 2006 08:38
ZOETERMEER – De APK wordt goedkoper. De RDW heeft enkele tientallen controlepunten van de verplichte keuring vanaf 21 juli geschrapt. Dat moet leiden tot een jaarlijkse vermindering van de lasten voor de autobezitter en het bedrijfsleven met 10,7 miljoen euro. Dat heeft de RDW, die gegevens van auto’s en hun eigenaren bijhoudt, maandag laten weten.
De dienst verwacht dat de keuring ongeveer vijf minuten korter zal gaan duren. Dat moet tot lagere kosten voor de autobezitter leiden. Voor de keuring bestaat geen vast tarief. Normaliter is de autobezitter tussen 20 tot 70 euro kwijt. Bezitters van een wagen met een dieselmotor betalen ongeveer 25 tot 90 euro. Als de APK in combinatie met een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd, is die vaak gratis.
Het schrappen van controlepunten heeft volgens de RDW geen gevolgen voor de verkeersveiligheid en het milieu. De maatregel heeft vooral betrekking op vereenvoudiging van procedures en administratieve controles, zoals het nagaan van gegevens op het kentekenbewijs.
In april besloot het kabinet dat een autobezitter de keuring niet meer jaarlijks hoeft te laten uitvoeren, maar eens in de twee jaar. Bovendien is een keuring slechts verplicht, als de auto vier jaar oud is. Tot dan toe was dat vanaf het derde levensjaar.
aad zegt
Hallo allemaal,ik keur 3000 voertuigen per jaar waarvan er bijna nooit een goed is(zonder het te veranderen.De apk is inderdaad een momentopname.Echter kan je er toch van opaan dat twee jaar te lang is.De voertuigbezitters doen veels te weinig aan hun voertuig en rijden van apk naar apk.De minimale eisen veranderen en dan de keuring twee jaar maken bijvoorbeeld,geen advies punten meer gelijk vervangen en dan pas recht op goedkeur.Want twee jaar met een band van 1,6 mm of een remblok waar nog een 1 mm op zit is natuurlijk kolder van de bovenste plank.Nee ik zie het nog niet gebeuren de Nederlandse keuring zal strenger moeten en dan pas twee jaar.