Melanie Schultz heeft op advies van een het APK-overlegorgaan besloten om de regeling aan te passen.
We kunnen er een heel verhaal van maken, maar de belangrijkste zaken luiden als volgt:
- Benzineauto’s worden jaarlijks opgeroepen voor een APK-keuring na 160.000 km. Deze regel gaat in vanaf mei 2018.
- Keuringsmoment #1 voor benzineauto’s van na 2005 vindt ook in de toekomst na vier jaar plaats.
- APK-plicht bij een nieuwe tenaamstelling blijft ongewijzigd.
- Klassiekers van 50 jaar of ouder zijn vrijgesteld van APK-plicht, in plaats van de huidige grens van 1 januari 1960.
Volgens BOVAG vertonen oudere auto’s met stevige kilometerstanden steeds meer gebreken, wat één van de belangrijkste redenen is voor de nieuwe regel met betrekking tot benzineauto’s. Zelfontbranders en benzineauto’s van voor 2005 hoeven pas na drie jaar naar de keuring, daarna moet elk jaar een verse APK worden gehaald.
Bij benzineauto’s van 2005 of later vindt de eerste keuring na vier jaar plaats, daarna in het zesde, achtste en vervolgens elk jaar. Nieuw is dus de regel dat dit type auto na het bereiken van 160.000 km op de teller elk jaar moet worden gekeurd. Die kilometerstand wordt sinds vorig jaar bovendien bij elke keuring/overschrijving/onderhoudsmoment geregistreerd.
Klassiekers werden vrijgesteld van APK-plicht indien ze van voor 1 januari 1960 waren. Die grens wordt nu simpelweg gesteld op 50 jaar of ouder.
Foto via Autojunk
jrk68 zegt
Mooi, voor mij verandert er dus niets, ik maakte me al even zorgen.
parker zegt
@jrk68: precies, en dus nog meer reden om het onderhoud te beperken tot de APK. De staat weet heus wel wat nodig is aan onderhoud dus al die onzin die garages erbij verzinnen zoals olie, filters, bougies etc is allemaal geldklopperij
VeniVidiVici zegt
@parker: APK is geen onderhoud hoor!
parker zegt
@venividivici: als het niet verplicht is dan zal het dus wel niet nodig zijn. Anders had de overheid olie verversen wel verplicht gemaakt. Geldklopperij dus.
jrk68 zegt
@parker:
Nope, zo simpel ligt het niet, ik.Zeg het gewoon zoals het er staat, geen verborgen agenda.
In deze nieuwe regels zitten geen elementen die de situatie voor mijn wagenparkje wijzigen.
Dus hun onderhoud blijven ze gewoon krijgen zoals het heurt….
dutchdriver12 zegt
@parker: De staat weet heus wel wat er nodig is aan onderhoud?! Wtf! Heeft u zichzelf ooit wel eens in een werkplaats begeven?
philipf zegt
Mijn vader gaat blij zijn met zn oldtimers:)
bartteeuwen zegt
Na 3 keer lezen is het een klein beetje duidelijk
desulligenerd zegt
@bartteeuwen: ik snap het nog steeds niet. Ik heet niet voor niks desulligenerd dus kom maar op met de basisschooluitleg
bartteeuwen zegt
@desulligenerd: nieuwe benzine auto’s worden na 4 jaar gekeurd, daarna in het zesde jaar, het achtste en daarna ieder jaar. Dit geldt ook voor alle auto’s die vanaf 2005 zijn gebouwd, maar het jaar 2005 is nogal een raar jaar omdat dat inmiddels 10 jaar geleden is en deze dus al ieder jaar gekeurd moeten worden.
Nieuwe dieselauto’s na 3 jaar en daarna ieder jaar, dit geldt dus voor alle auto’s vanaf 2013 feitelijk.
En dan nog de oldtimers die bij het nieuwe systeem na 50 jaar niet meer gekeurd hoeven te worden.
Extra regel: als binnen de termijn 160.000 km wordt gereden moet dr auto eerder gekeurd worden.
Dat is wat ik lees. Maar zoals ik al zei, ik begrijp het nog niet helemaal
lincoln zegt
@desulligenerd: hoe hoger des te koekoeksklok .. Ik vat em ook niet volledig .. Klaasvaakzand wat je nu ter kennisgeving aanneemt maar op zeker onaangename gevolgen gaan hebben ..
martijn1993 zegt
Off-topic, maar wat een mooie club Astons
jack_abarth zegt
“APK-plicht bij een nieuwe tenaamstelling blijft ongewijzigd.”
Nooit geweten dat dit verplicht is.
ThomasBol zegt
@jack_abarth: tenzij je het voertuig direct in schorsing neemt
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Inkoppertje, als Tante Jans haar occasion koopt bij de Opel dealer, wil haar neef Handige Harrie, die Tante bijstaat , altijd een gratis APK afdwingen, om zijn naam eer aan te doen!
En kokosmatjes
En een uitschuifbare antenne met radio
En afdingen op de afleveringskosten
’t is maar dat je ’t weet !
Maar eerlijk gezegd wist ik het ook niet en kan ik het ok niet begrijpe, APK is APK toch?
roppp zegt
@desjonnies: er staat ook niet dat er een nieuwe APK op moet zitten. Er moet gewoon een geldige APK opzitten. Anders moet je als particuliere verkoper ook eerst gaan zorgen voor een verse APK alvorens je je barrel van €125,00 mag verkopen.
dutchdriver12 zegt
@jack_abarth: Voertuigen met een nog geldende APK houden deze ook gewoon met een nieuwe tenaamstelling! APK gekeurd=APK gekeurd. Ik denk dat we het met zn allen verkeerd interpreteren in deze onduidelijke bericht geving.
ter zegt
Ze proberen mensen uit hun oude autos te jagen. Alles om de economoe te stimuleren….
jrk68 zegt
@terrorizer:
Zolang er geen nieuwe auto’s op de markt komen die ik ook maar vaag aantrekkelijk vind om te rijden kunnen ze bleren wat ze willen daar aan de Hofvijver….
Ik fijn spelen met wat ik heb, om dat rijdende te houden draag ik ook en serieus steentje bij.
desjonnies zegt
Auto’s
Kunnen makkelijk 15 jaar mee.
Roesten praktisch niet meer .
Zelf die uit de ‘befaamde’ meuk gebieden niet, die tegenwoordig nog een enorm bijkomend voordeel hebben tegenover bepaalde Germaanse producten , je hoeft geen ruimte op te offeren voor olie om het onderweg bij te vullen.
Alle gekheid op een stokje, mijn Passat TDI B5 ging er na vier en een halve ton kilometers uit. Liep nog als een zonnetje en rijdt nu nog. Heb er 8 jaar in gereden !
Zat de eerste uitlaat nog onder, terwijl de radiateur een keer vervangen is !
Auto;s hebben alleen onderhoud nodig, geef ze het en je kunt eeuwig rijden.
En de mensen zijn er sinds de crisis achter gekomen dat de Starlet het gewoon blijft doen, de Suzuki niet slechter wordt na 7 jaar en zelfs de vermaledijde FIAT met 8 jaar geen krimp geeft !
We zijn jarenlang belazerd door de BOVAG !
lekbak zegt
@desjonnies: zeg dat tegen mijn 12 jaar oude mazda. Dat kreng ligt binnen 5 jaar met de dorpels op de stoep als het zo door gaat…
norge zegt
@desjonnies: De klassieker gaat verdwijnen, oftewel er komen geen nieuwe meer bij.
Wanneer de auto 15 jaar oud wordt …Wordt ook de onderhoud te duur door de uitgebreide electronica die ze er vandaag de dag ingooien..Heb al veel auto’s bij de sloop zien staan die er nog prachtig uitzagen maar een probleem met de dure electronica hadden en daardoor niet meer rendabel waren om te repareren. Van de huidige generatie nieuwe auto’s verwacht ik er geen 1 die de 30 haalt.
desjonnies zegt
@norge:
De vraag is eerder :
Welke auto is het nog waard om die bepaalde niet te bevatten cult status te bereiken?
parker zegt
@norge: hier in NL beginnen auto’s op hun 15e juist aan een tweede leven dankzij…. Jawel, de lage bijtelling!!
e1000bmw zegt
@terrorizer: “Volgens BOVAG vertonen oudere auto’s met stevige kilometerstanden steeds meer gebreken, wat één van de belangrijkste redenen is voor de nieuwe regel met betrekking tot benzineauto’s.” Ergo: men wil nieuw(ere) auto’s verkopen…
ter zegt
@e1000bmw523i: Wat ze niet weten is dat mensen gewoon geen geld over hebben nadat ze alles zo duur hebben gemaakt.
trustmeiamanengineer zegt
‘Volgens BOVAG vertonen oudere auto’s met stevige kilometerstanden steeds meer gebreken’ Wat een onzin zeg, die BOVAG is ook een grote corrupte toko die voor de eigen parochie preekt.
Maar uiteindelijk is er dus eigenlijk niks aan de hand.
lekbak zegt
Restomod een oude 190D en je kunt de wereld rond rijden in stijl, zonder belasting te betalen en zonder apk plicht. Ideaal voor schraper met geld.
harrie zegt
En benzine klassiekers ouder dan 30 jaar? Blijft dat eens in de twee jaar?
reistje zegt
@harrie: Ik neem aan van wel er staat niks over geschreven. Zelfde geldt voor diesels overigens.
mout zegt
@harrie: Dat is voor mij ook de vraag. En als je klassieker (30+ of 50+) meer dan 160.000 gelopen heeft (dat zal toch wel?!), moet ie dan alsnog jaarlijks?
harrie zegt
@harrie:
Ah gevonden, veranderd niet, mooi: “Voertuigen van 50 jaar of ouder worden uitgezonderd van de APK-plicht, in plaats van de huidige grens van 1 januari 1960, terwijl de tweejaarlijkse APK voor auto’s ouder dan 30 jaar gehandhaafd blijft.”
e36thuglife zegt
ja man apk is corrrupt ze willen alleen maar doekoe maken met hun dit ruite wisser dat rem lijding zus zo
lincoln zegt
@e36thuglife: het leven zal voor jou idd uitermate zwaar zijn ..
pesu zegt
@e36thuglife: Wauw, ik ga even het woordenboek lezen om mn ogen mee te schrobben.
the_rabbit zegt
@e36thuglife: klopt helemaal. Heb een half jaar geleden mijn keurmeester diploma gehaald. En toch het moeilijkste van het examen was hoe je een klant om de tuin kon leiden door zelf dingen te bedenken die de veiligheid van jezelf en anderen zeker niet in gevaar zouden brengen
sander1980 zegt
De BOVAG heeft dus een succesvolle lobby gedaan bij de politiek voor de Automotive sector… Vaker naar de garage, of een nieuwere auto.
Ik vraag me af op welk onafhankelijk onderzoek de bewering is gebaseerd dat “auto’s steeds meer gebreken hebben na 160K”…
KEV9 zegt
zie je nu wel, gewoon alle benzinemotoren verbieden :) dieselpower heerst :)
KEV9 zegt
@toniominestrone: Benzineauto’s worden jaarlijks opgeroepen voor een APK-keuring na 160.000 km. Deze regel gaat in vanaf mei 2018.
Dutchdriftking zegt
Voor mij veranderd er dus niets. Ik wist alleen niet dat bij een nieuwe ten naam stelling er ook een nieuwe APK nodig was.
norge zegt
Nog 3 jaar en ik ben keuring vrij….Oh het is voor auto’s..
reistje zegt
Zoveel scherper is het toch niet? Grootste verandering is die 160.000km APK, maar zo vreemd is dat toch niet? Laten we eerlijk zijn als je 160k km hebt gereden is de kans dat schokbrekers/rubbers/draagarmen wat dan ook versleten zijn wel aanwezig.
mout zegt
@reistje: Jammer alleen dat er maar erg weinig gecontroleerd wordt aan schokdempers/rubbers/draagarmen. In België testen ze de werking van de schokdempers. Hier alleen of ze zichtbaar lekken. Nu heeft een schokdemper het in België ook wel wat zwaarder dan hier…
streetglide zegt
Mag , hoe dan ook Utrecht en Rotterdam straks niet meer in.
scottishcarspotter2000 zegt
Ik snap niet dat auto’s ouder dan 50 jaar geen apk nodig hebben? Die auto’s moeten toch ook goed functionerende wagens zijn?
mout zegt
@scottishcarspotter2000: Wat je met APK wilt weren, zijn de ‘wrak van de week’ verhalen: Afgeschreven auto’s, waar nog ff mee doorgereden wordt tot chassisbalk / remschijf / veerpoot er echt mee stopt. Dat zijn in praktijk auto’s die net zijn afgeschreven. 12 – 20 jaar dus. Wat na 50 jaar nog op de weg is, heeft blijkbaar goed onderhoud gekregen, en zal waarschijnlijk wat anders (bewuster, rustiger) gereden worden dan een 16 jaar oude, verlaagde Civic of truttenschudder.
dragonforce zegt
Mijn ouders hebben een auto nieuw gekocht in 1997. Deze heeft tot nu toe 113.000 km gereden (word niet veel mee gereden) wat betekend dit voor de rover zelf? Wel een jaarlijkse apk keuring of vrijgesteld tot 160.000?
parker zegt
@dragonforce: apk afkeur
lekbak zegt
@dragonforce: ik zou de km teller repareren…
jrk68 zegt
@dragonforce:
Gewoon jaarlijks keuren.
Nu hoeven benzine auto’s ouder dan 4 en jonger dan 10 jaar niet elk jaar maar om het jaar naar de APK.
Dus stel je auto is 4 maar heeft meer dan 160k op de klok dan moet hij elk jaar ipv om het jaar.
freezzr zegt
Perfect, hoeven mijn oldtimers van ’60 en ’62 niet meer voor de apk!
tarquesh zegt
Zo zie je dat ambtenaren niks van auto’s snappen.
Ik had een Volkswagen van 16 jaar oud zonder 1 mankement. Het ding remde als een bezetene, roete amper, en was roestvrij.
Ik heb al die jaren braaf €50 naar de apk gebracht, om telkens te horen ‘ uw auto is goedgekeurd’ het is een wet, gemaakt door ambtenaren, die k lui die elk jaar een milieu bakkie nieuw kopen van hun salaris dat is opgehoest door de belastingbetaler.
mrrallycross zegt
Hoop gelul om niks…
bigfun zegt
Apk overleg orgaan is een linkse club gezien de onlogische uitleg na de opsomming. 2005?? Tis 2015 lui
Linksigheid weer dus