De Ape van Piaggio is al zestig jaar lang in Italië niet meer weg te denken uit het straatbeeld, maar het apparaat is ook in Nederland te krijgen.
Met zijn tijdloze verschijning symboliseert de Ape Calessino de zonnige levensstijl van de landen rond de Middellandse Zee. Aldaar is er tevens een levendige tuningscene te vinden, gezien de voorbeelden op google images.
De Ape wordt bestempeld als functioneel en heeft zelfs de beschikking over vier zitplaatsen. Wereldwijd zijn er al 2 miljoen units verkocht, nu begint dat besef ook hier door te dringen? Volgens Piaggio Benelux zijn er dit jaar al bijna veertig Calessino’s verkocht, waaronder ook twee versies met elektrische aandrijving. Eén van de twee wordt in Amsterdam gebruikt als taxi. De Ape Calessino Diesel kost in Nederland ongeveer 10k inclusief BTW en BPM. De Ape Calessino Electric Lithium kost ruim 23k inclusief BTW en is vrij van BPM.
floryn zegt
Ik heb wel eens in een taxi-uitvoering van dit ding gezeten in het buitenland, maar dat is serieus eng. Een botsing met een hogere snelheid dan 30 km/h overleef je niet.
Het ziet er schattig uit, dat wel.
koos zegt
De enige die ik ooit gezien heb was deze:
http://www.youtube.com/watch?v=K_OR5OW44YE
meneersander zegt
Ben ik de enige die hem niet wil hebben?
MrJones zegt
@meneersander: Soms krijg je wel meer wat je niet wilt..
Ik moet dit ding ook niet hebbe.. Nog meer troep
Blackmore zegt
@autoblogger “Apparaat” = LOL
Citrofiel zegt
Op Texel stonden er al een boel.
Yeelen zegt
Een vriend van me rijdt er één als het te koud is om met de Dax te rijden :) Een Piaggio Ape 50 in het zwart met de laadbak.
KaCh1ng zegt
handig voor toeristische plekken.. voor hier niet echt :) en 10K is dacia logan-geld ! :D
Jochempie zegt
Ik heb in een brommerversie hiervan de bezoekers van het Rotterdams Filmfestival in 2009 mee rondgebracht. Was zeer vermakelijk!
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding, maar veel te duur. Aan halve prijs zou ik het wel overwegen.
Laue zegt
dure tuktuk
Gezondverstand zegt
Kantelt ie net zo snel om als deze:
http://www.imcdb.org/images/313/541.jpg
Thijs zegt
Dit is toch het ultieme out of the box denken! De rest van de wereld regeert volgens het principe “form follows function” maar niet de italianen. Dit is de reden waarom ik mijn Alfa niet weg wil doen met 325.000 km, waarom ik altijd espresso drink, waarom ik in het verkeerde land woon. Viva Italia!
C220AMG zegt
@Thijs
Dit is wel erg diepgaand!
OT
Ziet er natuurlijk wel hartstikke geinig uit, maar daar stopt het toch wel voor mij. Dan maar met de massa mee!
Trinacria zegt
@Thijs : Jij snapt het !
Wij Italianen noemen dit beestje gewoon ” tre ruote”.
Tre ruote= drie wielen. Mooi en simpel.
Einde 1ste les van cursus Italiaans.
Weet trouwens niet of ik dit helemaal bij het Nederlandse straatbeeld vind passen. Hmm… missch alleen als de zon schijnt ofzo.
Roelio zegt
Een paar jaar geleden zag ik in Italië een Ferrarirode Ape met Ferrari logo’s erop, heerlijk om gelachen. Sindsdien bestaat de Ape niet meer voor mij, maar is het een Ferrari. Zeker als je er achter rijdt weet je waar ik het over heb ;)
Nico zegt
Owje…. na de ‘Holleeder” Vespa’s nu de Sisi APE’s?
City Tuk zegt
Hoezo past de Ape Calessinon niet in het Nederlandse straatbeeld?
http://www.youtube.com/watch?v=bryEzBD5Pmg
http://www.youtube.com/watch?v=o4EZeT6Bk5g&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=4UF–ydjS9U&feature=channel
L=Fred zegt
En ik maar denken, dat Tuk Tuk een merknaam was. Ik had nog nooit gehoord van de naam Ape Calessino. Hoe spreek je Ape eigenlijk uit? Toch niet op z’n Engels?
City Tuk zegt
Calessino spreek je uit als; kalesino (Italiaans)
City Tuk rijdt met de Piaggo Calessino, een Italiaanse cabriolet. Een uniek model, want er zijn er maar 999 in de hele wereld van gemaakt.
Specificaties van de Calessino:
MOTOR : 422 cc, 4 takt, directe injectie
VERMOGEN : 6.2 Kw aan 3.800 tr/min
KOELING : water
VERSNELLINGEN : 4 voor, 1 achteruit
REMMEN : Gescheiden hydraulisch systeem met voetpedaal
BANDEN : 4.50 x 10”
LENGTE : 2.940 mm
BREEDTE : 1.465 mm
HOOGTE : 1.770 mm
WIELBASIS : 1.260 mm
GEWICHT : 615 kg
DRAAICIRKEL : 3.00 M
TANKINHOUD : 10.5 L
MAX. SNELHEID : 65 km/u