Toch grappig om de ranke, gladde vormen van een Porsche 911 eens te vergelijken met het woeste bespoilerde uiterlijk van een Ford Escort RS2000. Maar zorgen die spoilers er ook voor dat je harder gaat?
Deze Escort RS2000 is een mooi voorbeeld van uiterlijk vertoon uit de jaren ’90. Onder de motorkap ligt een tweeliter viercilinder met een vermogen van slechts 150 pk waarmee je in 8,7 seconden van 0 naar 100 kan sprinten. Veel liever kocht je destijds een Escort RS Cosworth met 227 pk, maar dan moest je wel ruim het dubbele aftikken bij de Ford dealer.
De Porsche 911 Carrera 4S die voor deze Ford geparkeerd staat ziet er wellicht wat minder ‘snel’ uit, maar maakt uiteraard gewoon gehakt van de blauwe ovaal. De enorme spoiler was overigens niet standaard (volgens mij), maar wel een populaire optie destijds.
Bekijk alle foto’s van deze aparte combinatie op Autojunk.
rikkon zegt
Inderdaad. Dat is een Cossie-spoilert, geen RS2000.
Jochempie zegt
Ik kan me niet heugen dat die spoiler leverbaar was op de RS2000, is ie niet gewoon van een Cossie getransplanteerd?
rikkon zegt
@Jochempie: Volgens mij is dat niet het enige waaroor ‘ie bij dokter Schumacher’s Bergman Kliniek langs is geweest. :-)
rotarypowah zegt
@Jochempie: is ook niet standaard. Sjaak Trekhaak is bezig geweest met die auto.
gregorius zegt
@Jochempie: de Cosworth Escort was niet leverbaar met deze update-achterlichten, alleen met de achterlichten in de vorm van de BMW 5-serie, 2 generaties terug.
RS2000 was volgens mij een prima keuze in die tijd, kost de helft. Als je alsnog 200 of 250 pk wilde in dat ding, dan was het volgens mij goedkoper dan een RS Cosworth te kopen.
Ook was de RS2000 en echte Escort; terwijl de RS Cosworth een omgebouwe Siera Cosworth was. Dus ik gok dat als er wat mis was met je RS2000, de oplossing goedkoper was dan bij een RS Cosworth.
rotarypowah zegt
Jammer van die spoiler op die RS2000. Een vriend van me had zo’n ding als eerste auto, jaren geleden. Wel met iets meer vermogen dan standaard trouwens.
bmwe46csl zegt
Een kever en een ford
Hubert zegt
@bmwe46csl:
Goh, die kende ik nog niet.
Maak me gek en vertel me alles!!!
bmwe46csl zegt
@Hubert: onder welke steen leefde jij als je geen kever kent? ;-)
Hubert zegt
@bmwe46csl:
Hahahaha…
Serieus?
Ach, laat ook maar…
motoragent zegt
De laatste Escort die ik met zo’n whale tail spoiler zag had flipfloplak en spinners… gaaf ding zo’n Escort cossie, maar met zo’n spoiler achterop durf ik niet meer gezien te worden.
griffendahl zegt
@motoragent: Ik zou me prima met zo’n spoiler achterop durven vertonen, maar dan moet het wel een echte Cosworth zijn. Met een RS2000 heb ik ongeveer evenveel als een pak bakmeel.
sajmun zegt
@griffendahl: Achja, nog altijd beter dan de golf III GTI van toen…
toyotafortuner zegt
Tering die spoilert verpest die Escort echt enorm! :(
rotarypowah zegt
@toyotafortuner: heb je de rest van dat hok gezien? ’t is niet alleen die picknicktafel die het verpest.
toyotafortuner zegt
@rotarypowah: Heb je een mooie youngtimer, moet je het zo verneuken :( Dood en doodzonde!
celicatwincam zegt
wat een stelletje azijnpissers hier zeg, de RS2000 is tenminste nog iets van een fatsoenlijke uitvoering in plaats van de alom bekende 1.6. Zo’n RS2000 is tenminste nog bereikbaar als eerste auto voor een arme student als ik, en met die spoiler onderscheidt ie zich van al die eerder genoemde afgetrapte 1.6jes. Verder vindt ik deze er bijzonder netjes uit zien, al ben ik geen Ford-fan.
escort77 zegt
@celicatwincam:
Daarnaast heeft die rs2000 ook voorruitverwarming, een optie die veel meer auto’s zouden moeten hebben.
awesome zegt
Wat een ‘autokennis’ weer op AB.
Die RS2000 is gewoon volgehangen met OEM spul.
Als ik het zo zie, is alles origineel Ford, weliswaar Cosworth maar toch…
escort77 zegt
@awesome: het logootje in de grille is niet OEM, en ik twijfel over de uitlaat ;-)
Desondanks, toch een plusje voor je.
Al_caPino zegt
@awesome: Of de spoilers en body panelen origineel Ford zijn is op de foto niet niet zien. Dit kunnen alsnog after market parts zijn.
Simpson zegt
als je zo’n daklijn wilt, koop je toch gewoon een clipper-uitvoering? daar past dat blok vast ook wel in :)
sikmans zegt
Uitlaat en rs logo in de gril zijn niet oem, en of het een RS2000 is weet je ook pas als de kap open gaat. Aangezien dit ook een f1 edition kan zijn (1.8)
_Eend_ zegt
@sikmans: Volgens de RDW is dit een 2.0 RS2000.
robbie zegt
@sikmans: het is 100% zeker een RS2000. Dat kan je namelijk gewoon controleren bij de RDW.
escort77 zegt
@robbie:
om precies te zijn: het moet “Escort Cosworth U9” zijn
E34M5Touring zegt
@sikmans: F1 edition is pas geintroduceerd op de laatste bouwjaren. Deze is nooit als F1 edition geleverd.
Simpson zegt
wat zal de trotse eigenaar van de carerra balen dat het hier alleen over die ouwe escort gaat.
jzaero zegt
@Simpson: vind zo’n Carrera dan ook minder speciaal ..
sikmans zegt
@E34M5Touring rdw niet gechecked oeps
@escort77 alleen van de mk5 is er een cossie. en de mk6/7 hebben een RS2000 4×4 ;)
E34M5Touring zegt
@sikmans: Geen probleem Mate! Ik geloof dat de F1 editions pas vanaf 98 leverbaar werden. Mede dankzij Jos Verstappen.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
En Joske had dan weer een echte Cossie, al reed zijn ouwe heer er vaker in….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Zou kunnen. Ik weet dat men (in NL) een Edition heeft gemaakt ism Verstappen. Volgens mij verbond hij zijn naam er aan ofzo.
schellekens006 zegt
Was toen ie uit kwam best een snelle auto… 150pk ‘maar’ het gewicht is veel lager en je kunt er een hoop lol mee hebben. Al ging de strijd toen nog meer op de kadett astra gsi 16v en of golf 16v vr6 in die tijd.