Niet alleen hippies hebben iets tegen de Duster van budgetmerk Dacia, ook de ANWB schijnt niet helemaal tevreden te zijn over het goedkope alternatief in het SUV-segment. Een test met de voorwielaangedreven versie zonder ESP verliep niet helemaal lekker.
De ANWB -net klaar met het testen van een opgooitent- liet de FWD Duster met een snelheid van 65 km/u uitwijken voor een aantal pionnen. Een achterwiel dat dan loskomt van de grond is niet zo vreemd, doen wel meer auto’s met een hoog zwaartepunt. Maar in dit geval kwamen de binnenste wielen van de Duster allebei los van de grond, waardoor de Dacia een rare schuiver maakte. De 4×4-uitvoering mét ESP had geen last van dit euvel.
Reden genoeg voor de ANWB dus om de goedkoopste variant -dus zonder ESP- te bestempelen als Gevaarlijk. Renault Nederland probeert dit te debunken en reageerde als volgt:
Het onderstel van de Dacia Duster is zodanig ontwikkeld dat het ook zonder ESP geheel veilig is. De Duster 4×2 en 4×4 hebben reeds op succesvolle wijze de verschillende uitwijktesten doorstaan die bestaan in de automobielindustrie (Glenning test, Amerikaanse Fish-hook NHTSA test, ISO-test en de Duitse ADAC-test). In het geval van de smalle uitwijktest van de Autokampioen, raakt de Duster bij een snelheid van 65 km/h, net zoals andere SUV concurrenten, enkele buitenste pylonen. De Dacia Duster toont echter geen enkel risico voor kantelen. Ter informatie: ESP is beschikbaar op de dCi 110 4×4 en 4×2 en zal beschikbaar worden op overige motoren vanaf het voorjaar 2011.
Goed, volgens Renault/Dacia zijn de Duster zonder het elektronische hulpmiddeltje geheel veilig, maar gaan ze ESP wel als optie op alle modellen aanbieden. Een zuchtje wind in een glaasje water? Overige media hebben namelijk geen enkele mankementen gevonden bij het testen van de budget-SUV.
Hieronder de video waarin de tests met de 2WD en 4WD te zien zijn.
The360box zegt
Jonge, alsof we ooit op de snelweg zulke moves gaan uithalen, heeft de ANWB weer aandacht nodig?
josvroomans zegt
@The360box: Bij deze test gaat het erom hoe een bestuurder reageert als er plotseling een obstakel op de weg ligt. Er kan bijvoorbeeld iets van een vrachtwagen af zijn gevallen.
Wij doen deze uitwijkproef met al onze testauto’s en dan komen we zelden problemen tegen. Maar bij de voorwielaangedreven Dacia Duster dus wel. We zijn expres niet verder gegaan dan 65 km/h omdat het testresultaat bij die snelheid al duidelijk genoeg was.
Voor een ervaren testrijder is de situatie niet zo ernstig. Maar met een minder bekwame bestuurder zou het echt gevaarlijk kunnen worden. Tenzij de auto ESP heeft, dan is de snelheid er al uit voor het echt gevaarlijk wordt. Vandaar dat wij vinden dat ESP leverbaar zou moeten zijn op alle uitvoeringen van de Duster. En niet alleen op de duurste.
Jos Vroomans
Hoofdredacteur Autokampioen ANWB
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/archief,/2010/augustus/Dacia-Duster.html
JanC zegt
Oh ja en de titel zou eerder moeten zijn “ANWB zegt: Goedkoopste uitvoering Dacia Duster is gevaarlijk!”
josh zegt
@thexbox360, haha ja inderdaad, aandacht met zinloze tests die in het echt toch neit al te vaak aan bod zullen komen… Maar op de foto staat het linkervoorwiel ook niet helemaal in een veilige positie volgens mij…
HDM zegt
@The360box: als het aan de partij voor de dieren ligt wel. Ik zou zeggen, de mens gaat voor, dus ”rijd een groep eendjes eventueel maar plat” zodat je zelf niet zwaar gewond raakt, maar als die het ooit voor het zegge krijgen, tja…
DannyHoff zegt
@HDM: Wat heeft de partij vd dieren dan gezegt? Waarschijnlijk is het niets meer een niets minder dan jouw vooroordelen over die partij!
Ontopic: Ik vind het wel meevallen als ik zo naar dat filmpje kijk :roll:
Aquios zegt
@the360box
Nee normaal haal je dat soort “moves” niet uit. Maar als je ineens ergens voor moet uitwijken doe je dat wel. En als je dan omslaat is het niet geheel “veilig” voor je.
Greg zegt
stelletje dramaqueens bij de ANWB…
Sneep zegt
Slap gelul. ANWB moet mensen helpen en voor de rest stil zijn.
Jokkebrok zegt
Pearl zij het ook al, veel mensen die dat kreng zagen kregen last van hun ogen!
Merry zegt
Yes eindelijk een auto waar die ouwertjes van de fietsenbond het angstzweet van krijgen als ze hem zien en de hippies van over de rode gaan!
Die mot ik hebben!
911GT2 zegt
@Merry: ghehehe ja precies… klinkt als muziek in mijn oren. Daarnaast vind ik de duster gewoon cool. In de 4×4 uitvoering de lada niva van onze tijd ;)
Lucb zegt
Al helemaal gevaarlijk als hij opeens in je spiegel verschijnt.
fant zegt
Volgens mij reed ie ook gewoon wat ongelukkig over die pion heen. Maja, is inderdaad beetje overdreven.
mooiweer zegt
de dacia is sowieso al een rare verschijning
Bob zegt
Kan Autoblog de Duster zonder ESP niet eens testen ff proberen of ie op z’n kant wil.
the-budel-guy zegt
@Bob: perfect klusje voor wouter leek me zo
the-budel-guy zegt
voor mij alleen maar de 4×4 duster anders is het een fake SUV achtige wagen
Henk_he zegt
@The360box: inderdaad, op de snelweg wordt doorgaans geen 65 gereden… het is een TEST!
@the-budel-guy: zorg jij eerst maar eens dat je je brommercertificaat haalt.. een SUV ís geen 4×4.
OT: Er lijkt me weinig aan de hand, niks te zien, gewoon doorlopen..
MDV zegt
Wat een belachelijke test.
Met een suv rij er toch gewoon overheen.
BananaFlip zegt
Citroën Nemo anyone? Als je het doet, moet het wel goed.
Rednallo zegt
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze in de vredesnaam zo veel pionnen hebben neergezet als ze ze toch allemaal proberen te raken? hmmm…..misschien is dat ook wel de reden
CSL zegt
Ik vind dat die het prima doet voor zo’n hoge en zware auto.
Blijf ook van de ESP af zou ik zeggen.
floris zegt
@the360box,
heb jij je rijbewijs?
dit is gewoon een eis… als je een keer heftig moet uitwijken is het niet fijn als de kans er is dat je over de kop vliegt zonder iets te raken…
Stender zegt
Dat dit kan ik Nederland!!11!!!1!
RickB zegt
@Stender:
Tja, eerst toelaten op de Nederlandse wegen, en dan pas uitgebreid gaan testen, typisch Nederland weer.
RobertJ zegt
Budget SUV-s zijn sowieso gevaarlijk. Werkelijk iedereen kan er 1 betalen en rijdt er voltijd mee.
Headhunterz zegt
@ floris
Dan zorg je dat je voldoende afstand houdt van degene die voor je rijdt, 30 rijden waar 30 mag enz.. Oftewel je aan de verkeersregels houden. Mag jij me zeggen hoeveel mensen uitwijken, de meeste trappen meteen vol op de rem, zou ik zelf tenminste doen denk ik, ik heb het (nog) niet meegemaakt in iedergeval ;)
Simpson zegt
Hij draait anders wel lekker kort in die laatste bocht.
en wat doet de gemiddelde suv met 2wd (al dan niet ingeschakeld, optioneel of haldex toestanden) in dit geval?
lekker eenzijdig getest zo te zien
biggie zegt
gvd wat voor een gezeik
verstandige mensen gaan nooit zo rijden
en in geval van nood … hij lag tog niet op zijn zij ?
hoge auto + smalle banden slecht rijgedrag
Northwestern zegt
Ze gaan ESP aanbieden omdat dat anno 2011 verplicht word.
Nico zegt
Je weet toch dat zo’n ding niet gemaakt is voor dergelijke moves… daar houd je toch rekening mee als je zo’n ding koopt? En als je toch zo graag een helpende hand in de vorm van ESP wilt hebben moet je die maar kiezen… kan je lekker onbezonnen schuren met zo’n bakfiets…
eed zegt
In geval van nood stuur je niet tegen. Dit is een “getrainde” bestuurder.
Een zelfde geval kan zijn dat je moet uitwijken voor een stilstaande auto, en door dus niet goed tegen te sturen lig je op de zijkant.
Kan nooit de bedoeling van Renault geweest zijn.
j zegt
Renaults zijn volgens de chinezen al gevaarlijke auto’s Het is dus waarschijnlijk dat een Dacia dat helemaal is. Btw wat moet renault met een budget merk, renault zelf is toch al een budget merk
Fortuna zegt
So? Met een dergelijke wagen moet je ook rustiger rijden. Waarom zou een wagen met hoog zwaartepunt hetzelfde moeten kunnen als een sportwagen? Rijstijl aanpassen aan de wagen is de boodschap, niet de wagen aanpassen aan de rijstijl!
Smokin zegt
Gelukkig hoeft een bezemwagen niet zo snel.
peter zegt
gewoon weer een bewijs dat dergelijke creaties belachelijk zijn.
Als je een auto bouwt waarbij je net het omgekeerde doet van wat je moet doen (gewichtsverdeling, zwaartepunt, vering, luchtweerstand, …………………..) kan het toch niet verbazen dat zoiets niet goed rijdt ? En toch blijft elke idioot met een klein piemeltje zo’n ding kopen.
Een verbod op budget suvs zou goed zijn voor milieu, veiligheid en mijn zicvht
Robert zegt
ANWB wordt gewoon gesponsord door PON en dat weten we nou wel…. altijd zo leuk als telkens weer een product uit de pon stal weer ergens 1e of 2e word of dat men het weer zo draait dat de 2e eigenlijk toch wel de betere keus is. Wel knap overigens dat ze het al zolang volhouden en nu dus gewoon ook zo doen.
Sorcerer zegt
ESP is gigantisch nuttig op eigenlijk elke auto. Heb laatst uitgebreid kunnen uitproberen wat het verschil met en zonder is, en hoewel ESP zeker niet perfect is denk ik dat het voor zowel ervaren als onervaren automobilisten bij schrikreacties nare gevolgen kan besparen.
Het zou me ook niks verbazen als ESP over een paar jaar verplicht wordt op auto’s (nog een manier om het aantal verkeersdoden te verminderen)…
mb man zegt
Niks aan de hand.Deze auto is meer getest en kwam daar gewoon goed uit!
majinstar zegt
ja gevaarlijk goedkoop ja.
v.12 zegt
Ik zie het probleem niet. Het is toch wat ze zeggen een spannende auto en dat voor zo lage prijs!
v.12 zegt
Daarnaast koopt niemand een SUV om mee te gaan sturen, rechtdoor is het enige wat goed gaat, gewoon rammen dus
JeroenJ zegt
dit heet toch sinds kort een ’tom cruise’je’ doen ??:-P
zdev zegt
Ach die blikken zijn zo goedkoop… Wegwerp-prijzen. Hoezo all-risk verzekeren. Rijd je er eentje total loss, dan koop je dezelfde dag toch gewoon een nieuwe. Er van uitgaande dat je het overleeft uiteraard.
Lucb zegt
@zdev: Misschien de Range Rover inruilen, met die Dacia kun je vaker een nieuwe auto hebben. Contrast is ook mooier t.o.v. van je zakelijke auto.
w0o0dy zegt
jaja een voorwielaandrijver die instuurt ipv bakken onderstuur, dat is even schrikkken als je al 20jaar Golf rijdt… je mag aan de objectiviteit vd ANWB twijfelen, vooral aangezien geen andere test dit “probleem” opleverde. De relevantie vd test is trouwens ook dubieus: alle nieuwe auto’s hebben abs en wie zou dan zonder remmen gaan sturen in deze situatie? Ik zeg dat ze die test moeten vervangen voor 100km/u met ABS en dan eens zien wat er gebeurt met de 2tonner+ SUV’s. Ik voorspel een drama waarbij dit gedrag compleet in het niet valt.
Spiderman zegt
Ideale auto voor Tom Cruise, misschien iets voor het volgende seizoen Top Gear ipv die Kia Ceeeeeeeeeeeed…
schnitzerken zegt
Wat dacht je nu van zo een supergoedkope “SUV”?
JanC zegt
Ik ben blij dat de ANWB ook Autoblog leest.
Mensen die roepen dat je niet met zo’n auto gaat scheuren en dat je “gewoon” moet remmen hebben kennelijk nooit de situatie gehad dat op de snelweg iemand besluit in te halen en zonder in de spiegels te kijken dat dan ook doet (inhalen dus). De eerste reactie is dan sturen (ontwijken). Als dit dan het effect is, lijkt me dat niet gezond.
65 km/u is niet een extreem hoge snelheid. Iedereen rijdt met zo’n wagen buiten de bebouwde kom 80 km/u. De situatie dat je moet uitwijken bij deze snelheid is dus niet ondenkbaar.
Canguro zegt
ESP zou dergelijk gedrag kunnen voorkomen Gezond verstand ook..
JanC zegt
@Canguro: En in welk opzicht kan “gezond verstand” dergelijk gedrag voorkomen?
MAB zegt
Sowieso geen dacia gebruiken
2good4you zegt
ja en welke idioot gaat zo rijden op de openbare weg ???
Canguro zegt
@JanC: Anticiperen, afstand houden, niet te snel rijden als een auto daarvoor niet is bedoeld.
JanC zegt
@Canguro: Jij. Misschien de reageerders hier. Maar om even een misplaatste opmerking te plaatsen: Wat nu als moeder de huisvrouw met de kinderen aan boord dit zou gebeuren?
Nogmaals, de gemiddelde chauffeur- ik reken mij daar onder -zal in een situatie als “op de snelweg verliest een vrachtwagen een stuk lading” maar 1 ding doen. Het stuur omgooien, dat ding proberen te ontwijken.
De ANWB wijst er enkel op dat dit bij deze auto tot een over de kop slaande auto kan volgen. Deze test ging bij 65 km/h, niet een snelheid die “te snel” zou mogen zijn. Deze auto mag, net als andere personenauto’s, immers 120, bijna 2 keer zo snel, op de snelweg.
Overigens lijkt het mij dat als je deze test doet met andere auto’s dat dit ook kan gebeuren. Mercedes-Benz overkwam het met de A-Klasse en de Smart, Land Rover is hier ook al eens voorbij gekomen om deze reden. Waarom denk je dat hier op getest wordt?
jens zegt
Franse rommel en dit van Renault’s stal dat veilige auto’s zou bouwen ….
JanC zegt
@jens: Land Rover is zover ik weet Engels. Die overkwam het ook. Mercedes-Benz is Duits. Die overkwam het ook. Franse rommel lijkt me dus ietwat overtrokken?
Ger zegt
de opmerking ” net klaar met het testen van een opgooitent” zegt al genoeg.
josvroomans zegt
@Ger: Wat een “opgooitent” is weet ik niet precies dus de bedoeling van deze opmerking ontgaat me. Feit is dat wij hier een testteam hebben dat niets anders doet dan op een integere en serieuze manier auto’s beoordelen.
Jos Vroomans
Hoofdredacteur ANWB Autokampioen
peter zegt
ik verbaas me echt over de defensieve reacties hier. Dat ding zich bij slechts 65 al zo gedraagt is onvergeeflijk
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De ANWB voelt zich kennelijk geroepen zich hier te verdedigen, in de vorm van de comments van dhr. Vromans…
De reden hiervoor is dat zich langzaam een beeld van puur protectionisme aan de vormen is betreffende de ANWB en aanverwante instanties als de ADAC.
De ANWB maakt hierbij gebruik van hun reputatie als ‘onafhankelijke organisatie’, terwijl het gewoon keihard een commercieel bedrijf is. Sterker nog, de ANWB is een van de grootste handelaren in privé-gegevens van Nederland. De slogan ‘hebben wij u ooit laten staan?’ is nog zo’n mooi voorbeeld. De ANWB laat je namelijk zeker gewoon staan, tenzij je flink betaald!
Een commercieel bedrijf kan per definitie geen onafhankelijk tests uitvoeren is mijn mening. Vandaar dat dit soort tests altijd met een flinke korrel zout genomen moet worden!
JanC zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Je laatste aanname is per definitie fout. Er is niet zoiets als “onafhankelijk”. Zou de ANWB deze tests doorvoeren in opdracht van de staat zou daar een bias vanuit deze richting te zien zijn. Zou het betaald worden door VW en consorten om Dacia in een verkeerd daglicht te stellen? Waarom zie je dit soort berichten dan niet over merken als Toyota? Kortom ik denk dat je dit soort antwoorden met een flinke korrel zout moet nemen.
Joop zegt
De gehele test is totale onzin. Stel er valt wat van de vrachtwagen. Als je dan zo’n uitwijkmanoeuvre moet maken zat je dus veel te dicht op die vrachtwagen. Verder kun je uitwijken en rechtdoor rijden om langzaam weer naar de rijbaan terug te gaan. Als dat niet kan door ander aankomend verkeer doe je de uitwijk niet linksom maar rechtsom. Bij overstekend wild ga je ook niet linksom in de looprichting van het wild sturen, dat is vragen om problemen. Ook dan ga ja achter langs. En verder zijn er nog pedalen voor gas, koppeling en remmen. Gezamenlijk met de versnellingspook kun je dan verrassend snel de snelheid uit elke auto halen zonder dat je dergelijke capriolen uithaalt. Testen op ABS is dan veel belangrijker, met de helft over ander terrein ed geven dan veel meer inzicht in gedrag van een auto dan de een of andere stomme test waar het gewicht van de auto ten opzichte van het diameter van de wielen een probleem factor begint te worden. Als je de foto’s van de Dacia goed bekijkt zie je ook dat dit het eigenlijke probleem is. Elke auto met identiek of groter gewicht zal met dezelfde wiel maat dit gedrag gaan vertonen. Daar kan ESP ook niks aan veranderen, die doet niks meer dan je zelf ook al kunt doen, gas minderen, remmen en eventueel terugschakelen.
JanC zegt
@Joop: Tuurlijk. Maar afstand op de voorganger wordt vaak onderschat.
pedro zegt
deze blijft tenminste recht
een land rover defender zou emver liggen “zonder esp”
oasismorequelover zegt
Er is ook een identieke test met een citroen(dacht de berlingo) en die schoof verder op z’n dak!!!!!!!En die had volgens mij wel ESP dus dan komt de DUSTER er toch heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed vanaf.Gewoon je snelheid en afstand houden en in nood gevallen bestaan er nog de remmen met abs.
Johan zegt
Rij met een Duster nu ong 1100 km al eens getest , mooie wagen, en rijd super goede wegligging , maar tis geen ferrari he :roll