De ANWB was altijd een groot voorstander van de kilometerheffing. Echter de kans dat de kilometerheffing er komt, zoals deze door Camiel Eurlings is voorgesteld, is zeer gering. Vorige week heeft zelfs Eurlings eigen partij CDA er openlijk afstand van genomen. We moeten ons echter geen illusies maken, want de overheid zal er hoe dan ook voor zorgen dat de melkkoe melk blijft geven. Ga er dus maar vanuit dat er een alternatief zal komen om de diepe donkerrood gekleurde schatkist te vullen.
Een idee dat hierbij dan weer de kop opsteekt, zijn de tolpoortjes waar veel landen mee werken. Een krachtig “NEE” van de ANWB op dit plan, want de bond is faliekant tegen deze vorm van beprijzing, zo stelt directeur Guido van Woerkom in een interview met De Telegraaf.
De kans is volgens hem veel te groot dat er een lappendeken van steden ontstaat waar tolpoortjes worden neergezet. En daarmee ook de kans op willekeur en extra betalen voor mobiliteit in plaats van anders betalen.
De ANWB pleit er vooral voor om de burgers actief te betrekken bij het bedenken van een nieuwe manier van beprijzing. Daarom zal de bond op 31 maart -ondanks dat het er nu direct even niet meer zoveel toe doet- alsnog de resultaten presenteren van de peiling over de kilometerheffing. Mogelijk dat hier door de politiek nog lessen uit kunnen worden getrokken.
Jokkebrok zegt
Zal leuk worden als er hier ook poortjes komen… :(
jack_abarth zegt
Bekenden moet bedenken zijn denk ik.
-edit: klopt-
rfw1994 zegt
mag van mij als wegenbelasting maar word afgeschaft
Timon zegt
En staven ze hun forse ‘nee’ ook?
Ik ben eerder voorstander van een ETC kaart voor snelwegen.
Of toch liever dan gps toestanden!
Er zal uiteindelijk toch iets moeten komen…
bmwm5 zegt
oplossing: EMIGREREN UIT DIT GRAAILAND!
robert--123 zegt
@bmwm5: doe dan.
TheKeymaker zegt
Wat mij betreft liever tolpoortjes dan rekeningrijden.
Hennep zegt
@TheKeymaker
Mee eens, laat ze het maar net als in bijvoorbeeld Frankrijk en Italië doen (of een vignet als in CH).
Sciurida zegt
Ehhh tolpoortjes omdat we nog niet genoeg files hebben in Nederland? Wat een achterlijk plan, is Nederland veel te klein voor. Waarom luistert niemand naar het plan om de accijnzen te verhogen? Daar bereik je precies hetzelfde mee als de kilometerheffing, zuinigere auto’s hoeven dan namelijk automatisch minder te betalen. Hoe we het met elektrische auto’s doen is een ander verhaal, maar als je het wilt stimuleren laat je mensen met elektrische auto’s dan helemaal niks meer betalen.
Wat is er overigens mis met het huidige systeem behalve dan dat de accijnzen nu al belachelijk hoog zijn, dus ik zeg: wegenbelasting weg; accijnzen met 0,10 omhoog ofzo? en dan het liefst meer accijns op diesel want anders gaat iedereen diesel rijden, moeten we niet hebben natuurlijk
bjuriaan zegt
@Sciurida: Waarom nu weer diesel extra verhogen!
Slaat toch helemaal nergens op. Ja ik rij diesel en vind het nu al duur genoeg. Vergis je niet dat wij dieselaars nu ook al stukken meer wegenbelasting betalen dan benzine rijder…
Jos zegt
liever tolpoortjes dan die meeliftende GPS flitskast/spionagezender in je auto!
rfw1994 zegt
@sciurida, toolpoortjes zorgen er juist voor dat het verkeer in gematigde hoeveelheden op de snelweg komt. Daarvoor hebben we toch ook van die stoplichten waar je maar met 1 per keer doorheen mag. dit heeft precies hetzelfde effect.
Als je dan gewoon de kilometerheffing afschaft en bij elke weg uit een plaats een poortje neerzet ipv midden op de snelweg, moeten mensen gewoon betalen als ze de snelweg op willen en kunnen dan overal naartoe gaan. zo makkelijk kan het ook
midasracer zegt
Ik vind dat er eerst geld moet worden gestopt in alternatieven zoals beter en veiliger openbaar vervoer, voorzieningen voor fietsers zoals betere en meer fietskluizen bij bus en treinstations, douche en kleedvoorzieningen bij bedrijven enz. Als dat klaar is, dan pas kunnen tolpoorten op filegevoelige wegen (Randstad, Brabant) worden geplaatst. Maar nu zonder alternatief automobilisten opzadelen met extra kosten is ronduit misdadig. Helaas zijn we dat inmiddels van onze roverheid wel gewend. Ik betaal knarsentandend steeds meer MRB. En voor wat? Ik krijg er niets voor terug.
bmwm5 zegt
Lees eens het volgende artikel: http://www.bizz.nl/2091-dit-wilt-u-niet-weten-belasting-op-benzine.html
Wij (lees: de nederlandse automobilist)betalen nu zon 17 miljard aan verkeersbelastingen. Daar tegenover staat een een kleine 6 miljard aan investeringen in asfalt en spoor tegenover.
De automobilist wordt dus ieder jaar al voor in totaal 11 miljard ‘genaaid’. Waarom wordt dit niet – alvorens over nieuwe verkeersbelastingen te praten – aller eerst ter sprake gebracht!? Het is toch bizar dat het anno 2010 zo ver heeft kunnen komen!
koreantaxiproductions zegt
ja, maar van die 11 miljard worden wel andere dingen als scholen enzo betaald (ook de auto van Balkenende, maargoed)
John zegt
@koreantaxiproductions: Klopt idd dat van die 11 mld scholen betaald worden, het is dan toch belachelijk dat naarmate je meer rijdt, je meer voor scholen gaat betalen. Ik zit niet op school, ik heb geen kinderen, ik rij veel maar why the fuck moet ik dan meer betalen voor scholingskosten dan mijn buurman 2 deuren verder met 3 kinderen en die op z`n fiets naar z`n werk gaat?!?!
Ik wil best meer betalen als ik meer rijdt maar dan wil ik dat ook ergens in terug zien. En nee, niet in de vorm van sterretjes in m`n voorruit.. (gister weer een nieuwe ruit..)
bmwm5 zegt
@ robert 123
Gaat op termijn ook gebeuren hoor. Maak je daar maar geen zorgen om.
dw zegt
Waar zie je tolpoortjes, op een snelweg die >100 Kilometer lang is, en dan ook meteen een rij van 30 poortjes. In Nederland is het langste stuk snelweg misschien 5 Kilometer en dan volgt wel weer een afslag ofzo. Willen ze hier dan om de paar kilometer een poortje neerzetten, dat levert geen files op zeker, we hebben ook maar 2 rijstroken brede wegen, dus 100.000 auto’s door twee poortjes, en dan 25 poortjes moeten passeren voor enkele reis woon werkverkeer.
kane_sting zegt
@dw:
Ben het met je eens, Nederland is er te klein voor. Die Fransen hebben het wel maarja die hebben de wegen (en de ruimte) ervoor. Zou niet in de file willen zitten als het zwarte zaterdag is:P dan doe je 5 dagen om van friesland naar brabant te rijden.
Accijns verhogen is ook wel leuk maar op een liter benzine zit al dikke euro+ op. Ach maak er anders gewoon 2 euro accijns op, iedereen lekker 2,5 euro per liter betalen dan blijft iedereen toch wel rijden want zonder auto kom je niet ver (en de lease rijders hebben tankpas)
Nee als de overheid hun kas wil spekken en de mensen wil pakken die veel rijden moeten ze echt iets anders bedenken. De oplossing kan ik ook niet 123 bedenken maar een tol is het ZEKER NIET.
Dimglor zegt
Pff die tolpoortjes vind ik op zich niet zo’n goed idee…
In Frankrijk gebruiken ze dit en je moet om de zoveel tijd stoppen om weer een nieuw kaartje te pakken of om te betalen…. Kost een aardig centje als je naar het zuiden rijdt….. Maar de banen liggen er wel een stuk beter dan in België ;)
Orichy zegt
Problemen, problemen! Het kosten-baten aspect van het huidige systeem, is de meeste mensen een doorn in het oog, alternatieven zijn er wel, maar zijn ook niet echt waterdicht.
Tolpoorten zijn te omslachtig, wij hebben een te klein land voor zo’n systeem, te veel poortjes nodig, voor de juiste controle, ook de onderhoudskosten zullen niet mis zijn, en de bewaking van het totale systeem, zal niet goed te waarborgen zijn.
Verhoging van de accijnzen is ook niet echt een oplossing, omdat mensen met een electrische auto misschien wel “schoon” rijden, maar zij rijden wel over de wegen, die onderhouden moeten te worden, dus die moeten mee betalen, hoe dan ook.
Iedereen met een motorvoertuig moet mee betalen, niemand uitgesloten. Elk voertuig moet na de hoeveelheid gebruik en beasting van millieu en wegen gaan betalen, dat is het meest ideale streven.
Wat het moet worden weet ik nog niet, iets nieuws misschien, ik zag vanddag een stukje over een nieuwe weg type, met oplichtende wegmarkeringen en signalen, over snelheid en gevaar, misschien moet wij het daarin gaan zoeken, een registratie van uit de weg, of zo.
Freez zegt
Tolpoorten doen daar pijn waar de problemen zijn, in de spits in de Randstad. Kilometerheffing doet overal pijn, maar meer pijn daar waar geen file’s zijn, in de regio’s waar je meer afhankelijk bent van de auto, door het ontbreken van OV.
Als ze de tolheffing beperken tot spitstijden, is het helemaal niet zo rare oplossing.
Sorcerer zegt
Trajectcontrolepoortjes kun je hiervoor gebruiken. En dan alleen spitsheffing op de allerdrukste trajecten invoeren.
Voordelen van de km-heffing zonder de nadelen dus! Plus enorm veel goedkoper om in te voeren!
de sjonnies zegt
” De ANWB pleit er vooral voor om de burgers actief te betrekken bij het bedenken van een nieuwe manier van beprijzing. ” –
– Misschien een overheid die op de uitgaven gaat letten?
– Misschien iets minder snel met onze portemonnaie klaar staan voor de rest van de wereld?
– Misschien wat minder geld in doodgeboren projectjes stoppen?
– Misschien een efficientere overheid die minder kost?
– Misschien minder regeltjes zodat er minder ambtenaren nodig zijn ?
Misschien hoeven we dan ooit minder belasting te betalen?
AudiQuatro zegt
Kilometerheffing kan best leuk zijn. Ik bedoel je kan 6 auto`s rijden zonder je blauw te betalen aan wegenbelasting niet dat ik de ruimte voor 6 heb maar dat ter zijde. Alleen hoef ik geen kastje op me dashboard en mag dat kastje me al helemaal geen snelheids boetes geven! Waarom niet zo als ik al zo vaak heb voorgesteld “: men neme alle wegenbelasting en BPM weg en verhogen de brandstofprijs met 10cent. Dan betaal je veel als je veel kilometers rijd. Dan betaal je veel als je of en onzuinige auto hebt, of een onzuinige rijstijl hebt. En alle niet nederlandse mensen die van onze weg gebruik maken gaan er ineens ook voor betalen!! Stel je voor alle poolse trucks betalen wegenbelasting! Uiteraard moet er voor auto`s op grijs kenteken een uitzondering worden gemaakt.
mashell zegt
@AudiQuatro: “Uiteraard moet er voor auto`s op grijs kenteken een uitzondering worden gemaakt.”
Waarom? Waarom moeten ondernemers (nou ja, de meeste ondernemers ondernemen niet zoveel, die hebben gewoon een winkeltje) alweer ontzien worden. De belastingen zijn al zo laag voor deze ondernemers. Misschien moet het oude PVDA plan weer op tafel, de grijskenteken regeling gewoon afschaffen!
AudiQuatro zegt
@mashell: Ik doelde eigenlijk meer op transport bedrijven.;)
PiebePost zegt
@AudiQuatro:
Welke oosterling zal met het verhogen van de accijnzen nog in Nederland tanken? Daarnaast kan voor vrijwel elke Nederlander een zondags ritje naar Duitsland/België met enkele jerrycans in de kofferbak dan ook al snel uit.
Ik heb een veel beter idee. De overheid moet gewoon eens stoppen met onze taxpoet te stoppen in nutteloze dingen.
erik zegt
@ audi quatro
maar dan zijn de tarieven in de spits niet,hoger en bovendien gaan mensen uit grensregios massaal brandstof uit buitenland halen. ikzeg:camera’s boven de weg die nummerborden registreren.
midasracer zegt
Mag ik even opmerken dat de vergelijking tolpoortjes met de Franse peage manco gaat. De Fransen betalen GEEN wegenbelasting en het geld wat je kwijt bent op de peage wordt ook werkelijk gebruikt voor wegen. Verder zijn er buiten de peage goede alternatieven, echter dat zijn wel de B-wegen. Alleen als de MRB vervalt, is er sprake van een goede vergelijking met het Franse systeem. Je kunt er natuurlijk op wachten dat de roverheid een tolsysteem erbovenop gooit. Een soort straf voor mensen die nog de moeite nemen naar hun werk te willen.
SjonnieKroket zegt
Onbegrijpelijk dat mensen aangeven: gooi maar 10 cent erbij op enz enz. ik wil helemaal niet meer betalen. IK BETAAL AL TEVEEL!!!
jack_abarth zegt
@Alle mensen die voor brandstof verhogen zijn.
Ooit al eens over nagedacht dat Antwerpen een concurrerende positie heeft t.o.v. Rotterdam? Wat denk je dat er gaat gebeuren als de brandstof met tientallen centen omhoog vliegt? Juist, import/export bedrijven laten voortaan alles via Antwerpen lopen. Want Antwerpen ligt ongeveer maar 100km verderop dus dat is makkelijk te overbruggen. Hiermee schop je een ontzettende grote branche regelrecht een faillesement in waarbij duizenden werknemers op straat zullen komen te staan.
Laat staan de kosten die de overheid hierop misloopt. Want bij rechtstreeks importeren betaal je nog één of andere belasting. Stel het komt vanuit België en je laat het dan naar Nederland komen dan is de belasting reeds betaalt aan België.
GEEN OPTIE DUS.
GT4Ever zegt
Ik zeg: BPM verlagen (10% is meer dan genoeg). Wegenbelasting afschaffen, en minimaal 30cent per liter van de brandstof prijs af. En niks extra betalen!
Onrealistisch? Misschien wel in deze bananenrepubliek, maar blijkbaar kan het in andere Europese landen wel. We betalen al veel te veel belastingen in dit land en al helemaal als het op vervoer aankomt.
corvettez06 zegt
stop het gewoon in de benzine prijs klaar toch , al dat moeilijke gedoe nee , ze moeten controlen blijven uitoefenene he .
Markus zegt
@corvettez06: inderdaad, makkelijker kan het niet. En het is waterdicht! Rij je veel? Dan tank je veel. Zuipt je auto veel? Dan tank je veel. Het is zo simpel dat de slimme meneren in de politiek het niet snappen.
Markus zegt
Markus wil ook niets weten van tolpoortjes. In het buitenland zijn ze al irritant, laat staan als je in eigen land ook nog tegenkomt.
TheMax zegt
Eens met vele reacties.
Tolpoortjes zijn geen oplossing voor de oorzaak van files, maar zijn het financieel bestrijden van de ‘gedupeerde’ forenzen en transporteurs in de spits die geen andere keuze hebben! Alsof ze met tolpoortjes ineens minder zullen werken en rijden! Ze lopen alleen vertraging op.
De armere mensen worden het sterkste benadeeld; het is nadelig voor de economie; sociale ritjes sneuvelen als eerste (bijv. familiebezoek)
Files los je op of verminder je door een serie aan gecombineerde maatregelen. Autobelastingen zijn al bijzonder hoog; de overheid zou in uitgavenpatroon moeten snijden in plaats van autobelasting-inkomsten te verhogen. Of overhevelen naar algemene belastingheffing.
Er is trouwens een partij die o.a. een stelling over tolpoortjes in (een voorloper op) het verkiezingsprogramma heeft staan.
http://www.meebeslissen.nl/stellingen_Start-enquete_Meebeslissen_nl.pdf
Stelling 11 gaat over tolpoortjes (en 6,8,9,10,12 zijn ook interessant.)