De verkeersveiligheid van fietsers is namelijk ‘in de vergetelheid geraakt’ aldus de ANWB.
Beperkende maatregelen voor auto’s in steden moeten ervoor zorgen dat fietsers zich veiliger gaan voelen. Het is een klassiek gevalletje van de problemen bij een ander leggen wat de ANWB vandaag de lucht in keilt. Volgens directeur Frits van Bruggen moeten er naast veiliger fietspaden, ook meer 30-kilometerzones voor automobilisten komen om ervoor te zorgen dat de fietsers in onze steden zich weer veiliger gaan voelen. Daarbij haast hij zich te zeggen dat het niet gaat om autootje pesten. Nou, zo komt het wel over meneer Van Bruggen.
Het is namelijk zo dat 27% van de ANWB-leden zich niet meer veilig voelt op de fiets, zo blijkt uit een onderzoek onder 22.000 leden van de Wielerbond. In sommige grote steden ligt het aantal mensen dat zich onveilig voelt op een fiets echter nog veel hoger: 44% van de fietsers in Amsterdam, 37% van de fietsers in Delft en 36% van de fietsers in Maastricht poept zestien kleuren over zijn of haar zadel, bij het gebruik van de fiets in hun stad.
En dus roept de ANWB op om extra aandacht op de fietsersveiligheid te vestigen gedurende de komende gemeenteraadsverkiezingen. Daarbij moet volgens de directeur van de ANWB ook gekeken worden naar meer 30-kilometerzones. Wellicht vergeet meneer Frits van Bruggen even dat hij ook de belangen van automobilisten behartigt met zijn organisatie?
Wij van Autoblog pleiten voor meer wegen met onbeperkte snelheid voor automobilisten. Juist ook binnen de bebouwde kom, want als je elk moment kunt verwachten dat Wouter in zijn M135i probeert een nieuw snelheidsrecord te vestigen op de Coolsingel, dan kijk je als fietser niet meer op je telefoon. En dan zorg je dat je fietsverlichting werkt, zodat hij je misschien nog net op tijd ziet als hij terugremt van 200+ om linksaf de Erasmusbrug op te draaien. Bewustwording bij de kwetsbare doelgroep, dát is veiligheid, meneer Van Bruggen. Hoe meer u fietsers pampert, hoe minder bewust ze zich worden van hun kwetsbare rol in het verkeer. Zorg er vooral voor dat ze nog vaker in situaties terecht komen waar automobilisten geïrriteerd zijn omdat ze zich weer eens aan een onzinnige snelheidsbeperking moeten houden, dat komt hun veiligheid echt niet ten goede.
Boomer zegt
Zolang unisex stellen in matching outfits mij rechts voorbij zoeven op hun elektrische fietsen in een 30km/h zone, denk ik dat de ANWB beter werk kan maken van de groeiende onveiligheid door ‘Fietsers’ die snelheden bereiken waar menig snorfiets jaloers op is.
jack_abarth zegt
@airc:
Ik dacht dat die dingen max. 28km/h mochten en dat ze anders op kenteken moeten?
deolivier zegt
Ze zouden ook gewoon wat meer stoplichten kunnen zetten. Vind het een beetje belachelijk dat de automobilist die zich al helemaal scheel betaald aan wegenbelasting ook nog eens over moeten stoppen waar een fietser blind mag oversteken@airc:
TimoBac zegt
Het verschilt enorm per stad. In Rotterdam hebben fietser het ontzettend goed en hoef je je nergens zorgen te maken over auto’s. In delft, leiden, Utrecht en amsterdam is dat anders. De binnensteden daar zijn te oud om rekening te houden met voetgangers, fietser én automobilisten. Of meer 30-zones gaan helpen betwijfel ik. Ik denk dat het meer zou helpen als fietsers zich aan de verkeersregels houden en daar ook op worden gecontroleerd.
lekbak zegt
@timobac: De binnenstad van delft is erg autoluw. Auto’s zijn daar echt het probleem niet, dat zijn andere fietsers en bromfietsers. Buiten de binnenstad is de complete infrastructuur rond de fietser gebouwd en komt de auto echt op de tweede plaats. En dat merk je. In een dorp als drachten zijn automobilisten voor de fietsers een veel groter gevaar.
rnej zegt
@timobac: ben ik met je eens, aan de andere kant zie ik in Rotterdam regelmatig opgefokte golfjes tussen de zebrapaden en de verkeersdrempels door nog de 80 km/u aantikken. Ik denk dat meer 30-zones zeker helpt, maar meer handhaving zal ook wel wat doen (jaja I know, geen geld/tijd/mankracht voor)
TimoBac zegt
@rnej: Dat is een goed punt. De A45 AMG’s en GTI’s rijden als debielen, en meer handhaving zou helpen. Gewoon een lasergun op de Coolsingel en je hebt dat tuig binnen een dag op de knieën.
rnej zegt
@timobac: wat dat betreft met je eens, maar ik ben bang dat je elke dag ergens anders moet staan tot ze leren dat ze normaal moeten doen.. en niet zomaar met 1 gun… beste stuurlui aan wal, etc. ik word wel eens ingehaald op laan van zuid met 100+ .. en dan vol in de ankers voor de flitspaal…. :-/
TimoBac zegt
@rnej: Eens, maar volgens mij is het vrij lucratief om daar een agent voor in te zetten elke dag. Die beste man/vrouw heeft zichzelf binnen een half uur terug verdient!
rnej zegt
@timobac: goed punt :’-)
overigens weet ik dan nog wel een tiental plekken in Rotterdam waar het makkelijk cashen is. Gek genoeg; op de 1 of andere manier denken de mensen dat de flitspaal tegenover de Shell op de Maasboulevard er nog steeds staat, terwijl die al meer dan een jaar weg is. iedereen rijdt daar 45 :’)
Gulli zegt
Ik rijd tegenwoordig defensief. Ofwel bij elke fietser die ik tegenkom hang ik een uur aan mijn claxon om ze te waarschuwen dat er ook nog verkeer om hen heen bestaat.
thomassnelweg zegt
De ANWB… Voorstander van rekening rijden en het liefst maken ze van de A9 ook nog een 30 kilometer zone. Ze kunnen hun naam beter veranderen in de AAB. Anti Automobilisten Bond.
406_v6 zegt
@thomassnelweg: ze zijn ooit opgericht als Algemene Nederlandsche Wielrijders-bond door leden van Véllcipèdeclubs…inderdaad dat waren de voorvaders van de fietsen. Logisch dus dat ze opkomen voor het belang van de fietser. Al dan niet in unisex jas.
406_v6 zegt
@406_v6: Vélocipèdeclubs
Robert zegt
@406_v6: gelijk toevoegen aan je Swiftkey of GBoard woordenboek. Je weet maar nooit.
thomassnelweg zegt
@406_v6: Ok haha weer wat geleerd. En ja, die jassen…
potver7 zegt
Zowel automobilisten als fietsers, voetgangers en scooteraars vertonen geregeld gevaarlijk verkeersgedrag. 30-km-zone of niet, dat is echt geen oplossing. Gewoon meer blauw op straat, pakkans vergroten, en niet alleen als het een maandje prioriteit heeft. Dan is het zo opgelost.
ff40 zegt
Zoals Casper het omschrijft is het precies!!!
Fietser moet weten dat een auto au doet
poursuivant zegt
Ik kan mij iets voorstellen bij een nieuwe algemene limiet van 30 km/h in de bebouwde kom. Veiliger, schoner, minder lawaai. In grotere steden kun je 70 overwegen op de doorgaande wegen overwegen. Breng verbetering in de fietsinfrastructuur aan en maak zoveel mogelijk binnensteden autoluw. En als ik lekker wil rijden, dan ga ik de stad uit. Dat is nu al niet anders dan in de nabije toekomst.
Maar nee, wij willen met de wagen naar de supermarkt, 4 minuten lopen verderop dus kunnen we hier kletsen wat we willen.
VeniVidiVici zegt
@poursuivant: Je klinkt als een boomknuffelaar, maar zal ik je eens wat vertellen… 9 van de 10 mensen rijden helemaal geen 30 in een 30-zone. Die bordjes staan er voor het brave regeltje en dat politie weer ergens kan gaan staan schrijven. It goes all about the… juist, staatskas!
ff40 zegt
@poursuivant: echt hersenloze achterlijke onzin van iemand die hier niet thuishoort
lekkaah zegt
@poursuivant: weet niet wat jij koopt als je boodschappen gaat doen (zak chips + red bull?). Ik eindig met 3 volle tassen en een krat, dat wordt moeilijk tillen
VeniVidiVici zegt
@lekkaah: Hij vindt vast dat je een bakfiets of bolderkar moet aanschaffen dan denk ik haha.
lekkaah zegt
@venividivici: haHAA, of je eigen appelboompje in je achtertuin wellicht en je waterton
jack_abarth zegt
@lekkaah:
Op zich is zijn idee nog zo gek niet. Is het je nooit opgevallen in het buitenland dat supermarkten en bouwmarkten aan de rand van de stad zijn gevestigd, en de kleinere zaakjes voor de snelle boodschap in het centrum zitten. Hierdoor kun je een hoop parkeerruimte achterweg laten en gebruiken als weg voor auto’s/fietsers. Het creëert hoe dan ook een hoop ruimte voor (lokaal) verkeer.
lekkaah zegt
@jack_abarth: Klopt, is ook niet meer van deze tijd joh
Je hebt bezorgingsopties, afhaalopties bij punten op industrieterrein nabij distributiecentra etc, verbaasd me nog hoeveel mensen regelmatig boodschappen doen op de ‘old skool’ manier vandaag de dag. Het is ook niet meer dat vrouwen ‘standaard’ thuis zitten overdag. Eigenlijk zijn het nog voornamelijk pensionado’s die overdag hun tijd nemen om boodschappen te doen.
VeniVidiVici zegt
Frits van Bruggen… volledig ongeschikt voor deze job is gebleken. Leuk verhaal Frits, doen we helemaal niks mee!
victornator95 zegt
Graag 30km-zone op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. En dan ook echt handhaven. Spektakel gegarandeerd
str8six zegt
@victornator95: of vleutenseweg, ook leuk voor de taxi’s ;-) Of de Kanaalstraat helemaal mooi, zeker als ze daar gaan handhaven. Dan kunnen ze wss de ME gaan inzetten.
rufctr01 zegt
Wij 30 moeten rijden zodat de fietsers nog veiliger op hun smartphones kunnen staren onder het fietsen.
ff40 zegt
@rufctr01: juist en anders niks!
Ben in Moskou geweest, daar remmen ze niet voor je hoor!
Veel logischer of niet soms
Auto doet au
Dutchdriftking zegt
Met al die bejaarden die 30 op de elektrische batavus halen is het fietspad inderdaad een stuk minder veilig!
desjonnies zegt
Ik heb weinig tot geen vertrouwen in een fietspompenlullen organisatie waarvan de directeur ooit massa’s mensen aan de bedelstaf heeft gebracht door de verkoop van woekerpolissen toen’ ie directeur was bij Nationale Nederlanden om vervolgens te vervallen in het ” Wir haben es nicht gewusst ” verhaal.
rikus zegt
30 km zones zijn alleen leuk als er, voornamelijk 50 plussers, er dan 24 km/u gaan rijden.
peug206 zegt
Hoeveel hiervan zijn al bang op de fiets zonder dat er ander verkeer is?
ghost zegt
Fietsers in de stad houden zich serieus aan geen enkele regel. Iedereen rijdt door rood, fiets overal behalve de juiste plek daarvoor aangewezen is. Stel eerst maar eens de diagnose!
automokum zegt
Ik ben zowel automobilist als voetganger en fietser in Amsterdam. Er is eigenlijk maar een verkeersprobleem in de stad: de fietser!! Ga gewoon eens goed handhaven, leg fietsdrempels (die bestaan echt!) aan bij kruispunten en rotondes.
rhellema zegt
Prima, maar mogen we dan als automobilisten eisen dat er geen wielrenners meer in het openbaar verschijnen?
rotasaxal zegt
Zolang politie geen bekeuringen uitschrijft bij 30km zones heb je er niets aan.
Gemeente is verantwoordwlijk om de weg zo in te richten dat je niet harder kan dan 30km/pu. Dit gebeurt bijna niet en dan doet de politie gewoon niets.
Bij mij in het dorp is alles 30km zone en politie geeft alleen waarschuwingen. Ook als je 60 rijdt.