Wilt u al uw real-time autogegevens in handen leggen van een particuliere organisatie? De ANWB is op zoek naar u!
Dongle
De Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond laat vandaag weten dat ze beginnen met een proef onder duizend leden om hun auto’s te verbinden met het internet. De ANWB wil een kastje of dongle in deze auto’s plaatsen – waarschijnlijk aangesloten op de OBD II-aansluting – die allerhande informatie bij elkaar harkt en doorstuurt. Denk aan de accuspanning, benzineverbruik, locatie, snelheid en de CO2-uitstoot.
Verzekering kijkt mee
Wat de ANWB met deze gegevensstroom wil? Ten eerste willen ze het zichtbaar maken aan de klant. “Ze worden, op uw smartphone of computer, zodanig gepresenteerd dat u direct een beeld krijgt van de technische staat van uw auto, van het brandstofverbruik, afgelegde routes, etc.” Daarnaast willen ze met de proef onderzoeken of leden geld kunnen besparen, veiliger kunnen rijden en of autopech kan worden voorspeld. Ook hint de ANWB naar rijgedraganalyse in verhouding tot je autoverzekering. “Door verantwoord rijgedrag kunt u punten verzamelen, waarmee u korting verdient op uw autoverzekering. Hoe veiliger u rijdt, hoe hoger de score en dus hoe hoger de korting.” Tot zover de officiële lezing.
Wat er nog meer met die data gebeurt, en waar het blijft, laat de ANWB niet weten. We kunnen ons voorstellen dat de ANWB gewoon gek is op big data. Immers, data is geld waard. Maar waarom de ANWB auto’s ‘connected’ wil maken, en het niet aan de auto-industrie overlaat om “op termijn mogelijk onveilige verkeerssituaties te herkennen of elkaar te waarschuwen bij gevaar” is ons een raadsel. De proef start dit voorjaar.
UPDATE: data wordt niet doorverkocht
Over de data zegt de ANWB dat deze wordt opgeslagen op Europese servers “waar adequate beveiligingsmaatregelen zijn genomen”. De deelnemers worden vooraf op de hoogte gesteld waarvoor de ANWB de data gebruikt. Tijdens en na afloop van de pilot zullen de gegevens niet gebruikt worden voor andere doeleinden. Na afloop van de pilot wordt de opgeslagen data vernietigd. De ANWB claimt dat de data niet aan derden worden doorverkocht of verstrekt.
wimpster zegt
Alleen als ik er een set unisex truien en kaki afritsbroeken bij krijg!
bluesbrother zegt
en wat is de tegenprestatie? of moeten we onze gegevens maar gratis afstaan!
ik zeg iedereen die een kasje accepteert wordt gratis lid van de ANWB (high exclusieve pakket wel te verstaan)
flutterby zegt
@bluesbrother: korting op je verzekering.
gregorius zegt
Ik heb liever niet dat mijn verzekering kan zien of ik te hard rijd, of dat ik de hard rem, te veel G-krachten trek (dus ‘gevaarlijk’ door de bocht zou gaan); ook al valt het best mee; (ik rijd 5 – 10 km te hard op de snelweg, omdat ik anders in slaap donder van achter je voorganger blijven plakken (doe 90km snelweg per dag)).
Maar aan de andere kant is het WEL interessant om echte gegevens te krijgen over het echte gebruik van verschillende modellen! Daarvoor mogen ze er bij mij er ook wel eentje inhangen (eerst bijdragen voordat je iets kan zien)! Mogen ze ook gelijk afkijken welke sluiproutes ik ken.
En verberg dat ding dan gelijk goed, kan je het ook nog als ‘vind je auto terug als ie gejat is ding’ gebruiken.
reactief zegt
@gregorius: Handig als iedereen jouw sluiproutes leert kennen! Zullen ze in het vervolg alleen niet zo goed meer werken ben ik bang ;)
dutchneon zegt
Accuspanning uitlezen….. ja veel meer kunnen ze tegenwoordig toch niet meer fixen aan de kant van de weg. Ik ben ook alleen maar lid voor het geval dat ik afgesleept moet worden in het buitenland.
jack_abarth zegt
@dutchneon:
Ik ben helemaal gaan lid meer.
9 van de 10 keer zit het in je reisverzekering. En met het geld wat je jaarlijks uitspaart kun je echt wel een keertje afslepen betalen.
645ci zegt
How about no ?
heidekonijn zegt
@645ci: With a nice slice of gofuckthemselves
jd121 zegt
Daar gaan we weer. De ANWB werkt onder het motto veiligheid weer aan het REKENINGRIJDEN.
C220AMG zegt
Ach, we kunnen ons er druk om maken maar bmw leest nu ook alles al uit bij mij… Dalijk de autonome auto, vergeet het maar, alles wordt dan getracked.
dafmaf zegt
@C220AMG: Dat is natuurlijk iets heel anders. Dat is puur voor het onderhoud van je auto. Deze ‘ach wat doe je eraan en ik heb toch niets te verbergen’-houding is onjuist. De meeste ongelukken ontstaan door roekeloze idioten, daar kan geen enkel databestand iets aan veranderen.
potver7 zegt
Benieuwd hoeveel miljard Facebook overheeft voor de ANWB…
LeonW zegt
De informatie die je uit kunt lezen is opzich erg leuk en interessant. Maar dat het rechtstreeks naar de ANWB gaat zint me niet zo. Gelukkig zijn er ook Wifi en Bluetooth OBD2 adapters die je gewoon met je telefoon of tablet kunt verbinden…