Volgens de glazen bol van de ANWB wordt het vanaf september echt extreem druk op de snelweg, zelfs drukker dan voor corona.
Het zijn wat vreemde tijden op de (snel)wegen van Nederland. Het is druk, maar niet per se meer rond de spitstijden. De files zijn er maar nauwelijks, in plaats daarvan zijn er continu auto’s. Dat terwijl we midden in een pandemie zitten en je juist zou verwachten dat iedereen thuis zou blijven.
Dat het vreemd druk is op de wegen, is niet (alleen) de observatie van deze schrijver, maar eentje die de ANWB vandaag geeft. Bij de BNR Nationale Autoshow gaf Verkeersinformatie-manager Arnoud Broekhuis namelijk aan dat we inmiddels op zo’n 97 procent verkeersdrukte zitten, in vergelijking met voor het coronavirus. Dat scheelt niet bijzonder veel dus. Je zou dan ook verwachten dat we qua files weer bijna op hetzelfde niveau zitten, maar dat is juist niet zo.
Voor het eerst in de 41-jarige historie van de ANWB Verkeersinformatie zijn er namelijk geen structurele files meer in Nederland, zo zegt Broekhuis. Files komen nog voor, maar dan door ongelukken. Niet omdat het gewoon druk is. Hij wijt dit aan het gegeven dat mensen nog steeds ‘massaal’ thuiswerken. Daardoor is er geen ochtendspits en zit er meer spreiding in het verkeer.
Maar waarom er dan nog wel zoveel verkeer is? Simpel, het openbaar vervoer. Mensen die normaal met het OV zouden reizen naar bijvoorbeeld familie, pakken nu de auto. Al is het in sommige provincies wel wat erger dan in andere. In Overijssel, Zeeland en Zuid-Holland is er zelfs méér verkeer dan pre-corona. In Noord-Holland en Utrecht is er juist minder verkeer te bekennen.
Maar dit verminderd gebruik van het OV is wel een mogelijk probleem voor de toekomst. Wanneer thuiswerken immers wordt versoepeld – de ANWB verwacht dat dit in september staat te gebeuren – dan moeten die mensen per auto naar hun werk. Fietsen doen mensen in de herfst immers ook een stuk minder. Broekhuis verwacht dan ook dat het vanaf september echt extreem druk gaat worden. Hij roept werkgevers dan ook op om het thuiswerken te blijven vasthouden. Of op z’n minst een paar dagen per week thuis te werken, ‘en dan niet allemaal op vrijdag’.
Of de files daadwerkelijk terug gaan keren? De ANWB hoopt van niet. Maar de voortekenen lijken niet al te positief te zijn…
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: onderzoeksbureau JATO legt uit wat het BPM per 1 juli gaat doen. En Wouter rijdt in de nieuwe Audi A3, waar hij eerder een rij-impressie van maakte.
Foto: 456 GT van @Thomcarspotter Autojunk.nl.
Berend zegt
Zien jullie waar het mis gaat? Verminderd gebruik van het OV, en het versoepelen van thuiswerkbeleid… Dat gaat natuurlijk niet hand in hand.
mashell zegt
Voorspelling: Vanaf 1 juli mag iedereen weer met de trein, maar zijn een hoop mensen met vakantie en verandert er niks. Op 1 augustus schrappen de we 1,5 meter regel (die wordt al massaal genegeerd, het verzet er tegen neemt toe en de noodzaak ervoor lijkt er niet meer te zijn), op 1 september schrappen we ook de mondkapjesplicht en dan alles is weer normaal.
utregcity zegt
@mashell: en op 1 oktober volgt een nieuwe intelligente lockdown door een tweede golf.
Berend zegt
@utregcity: Inmiddels is de Golf 8 alweer uit…
evdw zegt
Dat lost het file probleem dan ook op uiteindelijk.
joost1234 zegt
@utregcity: al zolang blèren mensen over een tweede golf. Echt waar, het valt allemaal wel mee. Als je naar de corona doden kijk is er al maanden sprake van ondersterfte, het is totale waanzin
utregcity zegt
@joost1234: ik ken 3 mensen in mijn naaste omgeving die Corona hebben gehad. 2 zijn overleden en de laatste is nog steeds aan te revalideren. en nee, ze waren niet heel oud of hadden onderliggend lijden. prijs jezelf als je er niet mee te maken hebt gehad.
joost1234 zegt
@utregcity: dat is natuurlijk onvoorstelbaar zwaar om mee te maken, maar het zicht op het grotere plaatje mag niet verloren gaan
grasvreter zegt
En dan weer met 40k mensen in een voetbalstadion, tientallen vluchten uit de VS binnenkrijgen, ophokken in de kroegen, en hoppa 2 golf. Totdat er een vaccin is blijft die anderhalve meter, ookal is het een regel die buiten niet zo nodig is, en binnen is anderhalve meter te weinig als iemand corona heeft. Het heeft gewoon te maken met bewustzijn dat je het aantal contacten op een dag verminderd. Ik weet niet wat onder 1 contact wordt gezien, maar dit was in 2017 14.4 contacten per dag per persoon, nu rond de 5.
In Nederland is corona bijzonder snel onder controle gekregen (maand of 2-3), maar kijk de rest van de wereld. We zitten nog steeds zwaar in de expontiele groei. Recordjes sneuvelen iedere dag in het beloofde land van Trump en Bolsenaro. Rusland gaat ook nog pieken. India is hard op weg. Zonder vaccin krijg je dit nooit de wereld uit, en met een beetje pech hebben we naast influenza straks ook corona waar ieder jaar veel mensen ziek van worden en aan sterven. Alleen is de weerstand tegen influenza best aardig van de westerse mens, tegen corona is 0 weerstand nog.
mashell zegt
Nee, de grote hoeveelheden mensen op een kleine ruimte dat blijft onmogelijk tot er een vaccin is. Dat zal pakweg volgend voorjaar zijn. De “eerste golf” kwam door carnaval en apres-ski (beide zijn cafe’s helemaal volgepakt met snotterneuzen), dus dat soort dingen zijn echt een probleem. Maar de anderhalve meter regel is alleen zinvol als je ook veel los lopende patiënten hebt. En zoals nu met 1 op de 10000 inwoners mogelijk besmettelijk komt het ook zonder anderhalve meter regel niet tot grote uitbraken. Dus ook geen 2e golf, die bangmakerij is niet nodig. Het is een pandemie, zonder vaccin krijgen we het niet snel helemaal weg dus moeten we nu naar een zo normaal mogelijk leven waarbij we grote uitbraken vermijden maar ons zelf ook niet voor niets bang lopen te maken. Daarom kan en moet de anderhalve meter regel gewoon weg, je ziet die in de praktijk ook al niet meer echt gehanteerd worden, als het vanaf 1 juli in auto’s, treinen en op sportvelden niet meer hoeft dan is de rest van de discipline ook snel weg.
rrk147 zegt
Ja ik ben er ook bang voor. Ik vond het vanmiddag al erg druk op div. wegen, op de A12 bij Woerden en ook de A28 was druk.
Het thuiswerken zou wel een goede blijvende optie kunnen zijn, tegen de files.
mashell zegt
Je weet toch wel dat mensen niet in de file staan omdat ze dat zo leuk vinden? Tuurlijk heb je er oelewappers bij die afremmen om hun drinkontbijtje te nuttigen maar files zijn feitelijk gewoon het dagelijks protest er tegen dat we voor al de BPM, al die accijnzen en al die MRB nog altijd geen Nederland dekkend 10 baans verwarmd en gekoeld snelwegennet met vergulde vangrails hebben, terwijl we daar wel voor betaald hebben! Thuiswerken om files te verminderen is je gewonnen geven! En je weet wat er gebeurt als je je gewonnen geeft, dan gaan de inkomstenbelasting en de BTW ook weer omhoog. Dus protesteer (veilig op ruim 1,5m afstand) en sluit aan in de file! Files voor betaalbaar Nederland!
PunicaOase zegt
Volgens mij is gebleken dat een hoop mensen prima één of meerdere dagen thuis kunnen werken, dat moet gewoon permanent worden, bijv. voor de helft van je werktijd: meer vrije tijd door geen reistijd, minder files, minder uitstoot, minder onnodig vergaderen.. ik zie weinig nadelen, mits een ergonomische thuiswerkplek.
soes750 zegt
@punicaoase: dat recht heeft iedereen waarbij de werkzaamheden het toe laten al lang. Er werd alleen geen gebruik van gemaakt. Of (te) weinig.
PunicaOase zegt
@soes750: kunt u mij het wetsartikel noemen, want ik lees juist overal dat dat recht op thuiswerken er juist niet is..
soes750 zegt
@punicaoase: staat in de Wet Flexibel werken (Wfw). Laat ik het anders zeggen. De mogelijk is er al langer, dan misschien geen recht, maar mogelijk is het zeker.
Er zijn wat haken en ogen, zo kun je het niet afdwingen, dus in die zin minder een recht, echter de werkgever kan alleen weigeren bij zwaarwegende belangen. Zie onder.
Werknemers in bedrijven met meer dan 10 mensen in dienst mogen vragen om andere werktijden, korter of langer werken en om werken op een andere plek, bijvoorbeeld thuis. Dit volgt uit de Wet Flexibel Werken (Wfw).
Werknemers kunnen thuiswerken niet afdwingen, maar de werkgever moet een verzoek wel ‘serieus overwegen’. De werknemer mag één keer per jaar om aanpassing vragen. Reageert de werkgever niet, of te laat? Dan stemt hij stilzwijgend in.
Op tijd indienen
Een werknemer mag een verzoek indienen als hij of zij 26 weken in dienst is. Hij moet het verzoek schriftelijk doen, twee maanden voordat de wijziging zou moeten ingaan. De werknemer hoeft niet per se te motiveren waarom hij of zij dit wil. De werkgever moet het verzoek volgens de wet serieus overwegen. Hij moet uiterlijk na 1 maand reageren.
Kan je het afwijzen?
Afwijzen kan als er zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen tegen zijn. Ook mag je niet langer werken dan toegestaan volgens de wet of cao. Werkgevers die een verzoek tot flexibeler werktijden weigeren, moeten kunnen aantonen dat het ingaat tegen het bedrijfsbelang. Je kunt dan denken aan problemen met de veiligheid en aan roostertechnische, financiële en organisatorische problemen. Als hij het afwijst, moet de werkgever dat bespreken met de werknemer.
PunicaOase zegt
@soes750: thanks! Geen recht dus, maar werkgever heeft wel flinke motiveringsplicht bij ‘nee’.. en dat lijkt me best lastig als het tijdens Corona al 6 maanden perfect blijkt te gaan ?
HZW zegt
Logisch, niemand gaat met een mondkapje op in het openbaar vervoer zitten, en stappen allemaal in de auto.
kniesoor zegt
@HZW: ‘t Is, dat het van m’n werkgever niet mag – ik móét met de oto komen – anders dook ik weer ‘t OV in. Vind het geen probleem om zo’n mondkapje te dragen.
rolov zegt
@HZW: wat is het probleem daarmee dan? Ik zie het echt niet .
Robert zegt
De vaste middagfiles rondom Arnhem (A12 Arnhem-Noord – Zevenaar en aansluitend de N325 Pleyroute richting Velperbroekcircuit) is inmiddels al weer een maandje terug van weggeweest. Ook de vrijdagmiddag file op de A12 Duitse grens – Zevenaar) is al weer in ere hersteld nu de Duitsers van hun overheid weer bij ons de toerist mogen uithangen.
soes750 zegt
@RRRobert: wordt tijd dat ze die A15 gaan aansluiten op de A12. Wordt ook al 40 jaar over gesproken, maar er ligt nog geen ene meter.
Robert zegt
@soes750: zal zeker helpen, maar vergt voorlopig nog veel geduld, helaas. De coronacrisis, en daarvóór nog de stikstof crisis, heeft hopelijk niet te veel vertraging meer in petto.
De eerste stap zal zijn dat de A12 tussen Duiven en de Duitse grens wordt verbreed naar 2x driebaans, waarbij men bij Zevenaar al vast de op- en afritten naar hun industriegebied realiseert en de aansluiting A15 al vast voorbereidt. Dit zou volgens de nu geldende planning eind 2022 al gereed moeten komen. De voorbereidingen dáárvoor zijn inmiddels al in gang gezet.
De tweede fase, het doortrekken van de A15 zelf, inclusief brug over het Pannerdens kanaal, zal wel langer gaan duren. En niet alles oplossen, want de provincie Gelderland blijft vasthouden aan het gegeven dat dit een tolweg moet worden. En volgens mij zijn ook alle bezwaarschriftprocedures nog niet afgerond.
tenaci zegt
Het bevalt mij prima. Heb een heel behoorlijk kantoor ingericht thuis. Ik ga minimaal twee dagen thuiswerken straks.
Shaw zegt
Tergend traag 100 kachelen, alles als 1 dikke stroperige massa naast elkaar blijven hangen, zorgt ook voor extra drukte en verminderde wegcapaciteit. Facebook.com/Overal130
arne zegt
Het thuiswerken bevalt mij prima. Maar deels thuis en deels op kantoor zie ik niet gebeuren. Zeker niet in mijn situatie waarbij ik afhankelijk ben van het ov. De abonnementen van de ns zijn niet ingesteld op twee dagen p week reizen maar volledige weken incl weekenden.
Dus dat wordt een dure grap dan. En ov kosten en auto kosten?! Echt niet!
kniesoor zegt
@arne: Qua dat laatste : in absolute zin natuurlijk flauwekul, de abbo-kosten blijven gelijk. Je maakt er alleen minder dagen gebruik van.
arne zegt
@amghans: waarom zou je voor minder dagen reizen nog hetzelfde moeten blijven betalen? Dat is gewoon geld weggooien
Dutchdriftking zegt
Minder mensen thuis werken, en de weg vol idioten die normaal de trein nemen. Ik hoop dat de waarschuwingen voor files er voor zorgen dat veel mensen uit voorzorg toch thuis blijven werken.