Mocht je nog geloven wat de ANWB ons te vertellen heeft, dan kan ik je melden dat de VW Fox en BMW 5-serie slechte stoelen hebben. Gevolg is dat je in deze auto’s de meeste kans maakt op een whiplash. De seniorenstichting liet dit weten naar aanleiding van een onderzoek in samenwerking met haar “zusterclubs”.
In totaal zijn 28 autostoelen getest op hun vermogen om ernstig nekletsel zoals whiplash tegen te gaan. De verschillen zijn groot, ook nu er steeds meer speciale systemen ter voorkoming van whiplash worden toegepast… Het gevaar om whiplash op te lopen bij een botsing van achterop is bij die VW en BMW zeer groot. In een Volvo of Saab is de kans op letsel van de halswervelkolom klein door de goede constructie van de stoelen en hoofdsteunen.
CSL zegt
Ik dacht dat BMW jaren bekent stond om de hoogste ergonomie!
amowois zegt
pff.. niet verwacht van de BMW
Alwood zegt
woohoo VOLVO FTW!!! jeeehaaah! hoewel ik het weer flauw vind om dit aan die oudenvandagendieallangontzeggingvanrijbevoegdheidhaddenmoetenkrijgen gekoppeld wordt :(
dat is ook zo ongeveer de enige groep die van achteren aangereden wordt!
(en dan heb je nog mensen met de pech dat ze achteraan in een file staan en een soort rode lap voor vrachtwagens zijn)
slk zegt
Had dit nooit verwacht van BMW.
Hugo zegt
Precies 4 weken geleden ben ik aangereden van achter in mijn 5 serie met 40km/u terwijl ik stil stond. Twee dagen last van gehad, verder niets.
Zo slecht is BMW nog niet hoor ;)
Rick dos zegt
I demand a rematch!………oh das niet mogelijk?………nou ja, dan vertrouw ik de test toch gewoon niet!
Ik dacht dat die extra “kussentjes” in de hoofdsteun bij de BMW JUIST om dit te voorkomen er waren. Blijkbaar maakt het geen ene f!#* uit dus…………..
Hilgert zegt
Gewoon stoelen bij Volvo inkopen dus ;)
Josje zegt
“Een goede stoel vangt hoofd en bovenlichaam gelijkmatig op. Daarvoor is een goede passing op inzittenden van verschillende lengtes belangrijk, vooral de instelling van de hoofdsteun. Deze moet dicht bij het achterhoofd geplaatst zijn. Opmerkelijk in dat opzicht is dat de hoofdsteunen van de Volvo’s vast op de rugleuning staan, niet instelbaar zijn, maar zo gevormd zijn dat ze voor alle mogelijke lengtes geschikt zijn. Fout instellen is dus niet mogelijk.”
dit staat op de ANWB site. zelf weet ik dat de hoofdsteun van de BMW wel instelbaar is. wordt deze hierop dan afgerekend? of was deze fout ingesteld.
mijn vader en moeder hebben 4 jaar geleden een ongeluk gehad (van achteren aangereden) hun reden een 3-serie. die wat achterop hun botste een of andere fiat. mijn moeder lag te slapen, en was wakker geworde omdat ze meende dat mn vader hard over een drempel reed, en wilde hem hierop attenderen. echter de fiat moest de brandweer de bestuurder eruit knippen. komt nog wel wat meer kijken bij een BMW dan alleen de stoel.
autoblogger zegt
En juist vandaag stuurt VW er een persbericht uit dat ze weer wat nieuws hebben op het gebied van veiligheid: CISS…
The number of safety systems in automobiles is constantly increasing. The more comprehensive the passenger safety package, however, the more exacting are the demands made on the developers of such features. All the different technologies offered in a vehicle need to harmonise as effectively as possible. Crucial assistance in this area is provided by an “intelligent” mathematical method called “CISS”, which will be used in the future development of Volkswagen and Audi series models.
CISS stands for Core-Competence Integrative Safety Systems and combines different methods of computer-based intelligence. The computing processes which form the foundation of this system are oriented on biological models such as the human brain. Using these processes, developers are able to create hundreds of vehicle prototype applications, inter-network huge numbers of safety systems and test how they harmonise – all in a fraction of the time required in the past and all strictly by means of computation. The system uses data generated by crash tests and simulations as well as the collected knowledge of experienced engineers. It allows developers to assess whether or not safety sensors are ideally positioned in a vehicle and how they interact with ambient components and vehicle body parts, and to do so in a much more time-efficient and comprehensive fashion.
The airbag control device ideally exemplifies the complexity involved in vehicle safety features. Depending on how an accident transpires, the device will activate the respective restraint system which, in the event of a head-on crash, consists of the driver and passenger airbags, seat belts, headrests, seat-belt tighteners and mostly seat-belt pressure limiters. While this control device originally functioned strictly on the advice of a central crash sensor, it nowadays gleans the information it needs from as many as ten sensors. And in future, systems for accident prevention – such as the electrical stabilisation program or automatic distance control – will serve as a further source of information in situations of accident risk, so as to prepare restraint systems as optimally as possible for impending impact. CISS allows developers to reliably predict how safety systems will interact with one another and to coordinate them in such a way that they will harmonise.
Karl-e zegt
Zullen ze neem ik aan niet de optionele actieve hoofdsteunen gehad hebben in die funfer.
Dagg zegt
Bij mijn weten zijn Volvo en Saab altijd de beste geweest in dit soort dingen en niet BMW dus de uitkomst is mijn inziens niet opzienbarend. Heel misschien alleen dat ze onderaan staan maar niet onbekend dit soort dingen.
smaakversterker zegt
ik geloof er niet veel van…. De seniorenstichting is geen gevestigde waarde op gebied van veiligheid in auto’s. Ik denk dat ze het eerder hebben over kleine elektrische rolstoelen met een hoofdsteun. LOL
Citrofiel zegt
Citroën doet het ook niet al te goed… :(
535D zegt
zo nu kan ik vanacht echt niet slapen
Rick zegt
@ Josje
Wat denk je zelf, dat ze bij zo’n test het knopje voor de instelling van de hoofsteun niet weten te vinden? Die gasten doen niet anders en nee ik had dit niet verwacht van bmw…
King zegt
tsja….wat moet je met zo’n test. het resultaat is wisselvallig (behalve dan de Volvo’s op 1 en 2). Een BMW 3 serie is dus veiliger dan een BMW 5 serie? het zal wel. Op sommige auto’s (zoals de BMW 5 serie en de FIAT Grande Punto) zijn wel anti-whiplash systemen leverbaar, maar daar wordt dan weer geen gebruik van gemaakt in de test. Op deze manier is het in veel gevallen een oneerlijke vergelijking.
Wel typisch is dat bijvoorbeeld een Audi A4 of Nissan Almera met hun reactieve systeem nog steeds matig scoren.