De ANWB heeft een smeekschrift ingediend bij minister Kaag.
In vergelijking met Oekraïne hebben we het nog prima hier in Nederland, laten we dat even vooropstellen. Toch zijn er in ons land ook wat kleine probleempjes als gevolg van de situatie in Oekraïne. De benzine is bijvoorbeeld schreeuwend duur. Tenzij je toevallig eerder deze week bij TinQ hebt getankt.
Voor de mensen die krap bij kas zitten is dit toch wel een dingetje. ANWB heeft deze week haar leden bevraagd en daaruit blijkt dat maar liefst 29% in de knel komt door de torenhoge brandstofprijzen. Op een andere manier naar je werk gaan is ook niet altijd een optie. 34% van de ANWB-leden zegt geen alternatief te hebben.
Vanwege deze nijpende situatie heeft de ANWB een ‘smeekschrift’ ingediend bij minister Kaag. Daarbij lieten ze zich niet afschrikken door de uitspraken die de minister bij WNL op Zondag had gedaan. Daar had ze namelijk gezegd niks te voelen voor verlaging van de accijns.
Toch roept de ANWB de minister alsnog op om de accijns te verlagen. Ze wijzen daarbij even op het feit dat Nederland de hoogste accijns heeft van heel Europa. Ook verwijzen ze naar andere landen (België bijvoorbeeld) die wél overwegen de accijnzen te verlagen.
Daarnaast roept de ANWB op om de btw te bevriezen. Ze vragen de minister concreet om boven de €1,711 geen btw te rekenen. Bij een benzineprijs van €2,27 scheelt dat toch weer €0,14 per liter.
Minister Kaag liet eerder weten “deze weken” met concrete plannen te komen om de lasten te verlagen. We gaan het zien.
Gespot: BMW M3 bij de pomp, gespot door @jobjobben
jarnobakker zegt
Zoals altijd bij onze regering : het duurt een eeuwigheid voordat ze eens knopen doorhakken na 100 keer vergaderen en debateren…
Dutchdriftking zegt
@jarnobakker: klopt. Zit geen tempo in. Nooit. Het lijken wel ambtenaren.
bernoulli zegt
Valt allemaal wel weer mee. Accijns gaat omlaag.
Stefje zegt
@jarnobakker: volgens mij is het vlot zat gegaan, ouwe pessimist.
berlinetta zegt
Zou een mooie eerste stap zijn. Maar ik zou nog liever zien dat de EU komt met regelgeving om de marktwerking op de energiemarkt aan te pakken. Energie is een eerste levensbehoefte. Door het helemaal vrij te laten, hebben we nu te maken met serieuze problemen. Daar wordt niemand beter van, op een paar energiebedrijven na.
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: Inderdaad. Laat dit voor de EU en de diverse regeringen een voorwaarschuwing zijn: als we op enig moment van de fossiele brandstoffen af willen (moeten), dan zal dat niet met ‘groen wensdenken’ en met op hol geslagen beprijzing opgelost gaan worden. Daar hoort een gedegen plan bij, want energie is inderdaad een eerste levensbehoefte.
e36thuglife zegt
Si-greedy Kaag heb zelf een lease auto met chofeur en tank pas dus die lacht ons allemaal kapot hard uit zo van:
Hahahaa ik zit hier lekker achter in me bullet proof Audi A8L W12 kijk dan hoe die crisis paupers hun nieren verkopen voor benzine! Hadden ze ook maar minister van ¢€$h monn¥ moeten worden!
autogeak zegt
Hahahahahaha Kaag heeft schijt aan de automobilisten, zij gaat er helemaal niets aan doen om de kosten te verlagen.
fransananas zegt
Niet verlagen, over naar elektrisch of minder ver rijden. De inflatie is toch niet te remmen
berlinetta zegt
Tuurlijk valt inflatie af te remmen, alleen heb je daar wel de hele wereldbevolking voor nodig. Inflatie is niet iets wat zomaar ontstaat als een of ander natuurverschijnsel. Dat veroorzaken we zelf. En wat we zelf veroorzaken, kunnen we ook met z’n allen oplossen.
toniominestrone zegt
@fransananas: hoe naïef kan zijn door te denken dat de overheid het elektronisch rijden ongemoeid laat.
Webreactor.nl zegt
Beetje kort door de bocht vind je niet?
bernoulli zegt
Moeten elektrische auto’s wel leverbaar zijn.
Rudy zegt
Waarschijnlijk compenseren ze de minima en heeft de rest gewoon vette pech. De overheid kan zijn staatskas nog even lekker spekken zo!
ghini zegt
@Rudy: dit ws idd, de massa draagt altijd de economie
petroldrinker zegt
“Daar had ze namelijk gezegd niks te voelen voor verlaging van de accijns.” duhh onze overheid is er alleen maar om ons uit te knijpen, laten we heel eerlijk zijn, wanneer hebben ze voor het laatst ooit een verlaging ingevoerd van kosten voor de mensen? de btw was ook een aantal jaar terug nog 19% ipv de 21% om maar iets te noemen, nee liever hebben ze dat wij er allemaal aan kapot gaan
kevertje zegt
Wie de mechanismen blootlegt waarom de prijzen zo stijgen, zou wel eens versteld kunnen staan. Het is niet alleen deze oorlog, maar de absurde groene saus die overal overligt, die nu plots in ons gezicht ontploft. Diesel moest duurder worden dan benzine, de green deal ging brandstof extra duur maken enz. – wel ziehier het resultaat. We mogen Timmermans en zijn groene Euro-elite een dankbrief sturen bij deze.
rulefollower zegt
Accijns zou kunnen, maar de BTW hebben we niet zo veel over te zeggen.
Weinig mensen realiseren zich dat de BTW gelinkt is aan ons EU-avontuur en deze niet veel met de binnenlandse begroting te maken heeft.
tysson zegt
@rulefollower: maar we betalen in NL BTW over de accijns! Belasting over belasting, snap jij hem nog?
DeWitteCondor zegt
@rulefollower: dat klopt, maar volgens mij is er wel een optie om van hoog naar laag tarief (9%) te gaan.
Daarbij denk ik dat dit niet meteen een gat in de begroting slaat want die was (ga ik vanuit) gebaseerd op lagere brandstofprijzen en dus minder accijnzen. Het zou mooi en fair zijn als er een constructie wordt bedacht waarmee we effectief qua accijns en BTW een belastingbedrag betalen dat is gebaseerd op een literprijs van ca. 1,85. Dat zou al aanzienlijk schelen en zou geen noodzaak creeren om de begroting aan te passen denk ik.
Webreactor.nl zegt
Volgens het nieuws zit de regering er echt niet aan te denken om dit te verlagen. Volgens hun moeten ze dan beknibbelen op andere vlakken omdat er een groot tekort ontstaat. Vergeten ze alleen dat ze al jaren de burger leegzuigen met die torenhoge accijnzen. Misschien is het een idee dat men in Den Haag eens stil gaat staan waar al dat geld aan opgemaakt wordt, minder debatteren, meer constructieve beslissingen, minder geknuffel en daadkrachtiger optreden.
hans75 zegt
dat krijg je er van als je op die idiote partijen stemt… kaag lacht de ballen uit haar broek en neemt nog een keer een vliegtuig… het woord salonsocialiste is speciaal voor haar uitgevonden..
tysson zegt
Zit 60% accijns en btw op benzine. Als benzine dubbel zo duur wordt kunnen ze toch gewoon de helft van die 60% belasten? Dan komt er evenveel in de staatskas als voorheen. Het komt ze wel lekker uit in Den Haag na al die Coronasteun heb ik het idee.
scott zegt
Kunnen we rustig vergeten. Knaag is zo’n klimaatdramster. Ze laat dit nog wel een tijdje zo. Misschien wel tot de eerst komende Tweede Kamer verkiezingen.
eimert zegt
Wordt de benzine eindelijk noemswaardig duurder om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, gaan ze weer de accijns verlagen. Wat wil de politiek nou