En daarom overweegt de ANWB juridische stappen. Want buitenlanders op een andere manier aanslaan dan de eigen burgers, dat is VERBOTEN.
Dat zegt ANWB-oberst Guido van Woerkom in een interview met BNR. Door het tolvignet, dat per 2016 in moet gaan, gaan alle niet-Duitsers tol betalen wanneer ze over de autobahn rijden. En daarmee zou je volgens Van Woerkom kunnen zeggen dat de Duitse regering discrimineert.
“Ze slaan buitenlanders op een andere manier aan dan hun eigen burgers. Dat mag gewoon niet. We hebben in Europa met elkaar afgesproken dat er vrij verkeer van goederen en personen is. Daarmee is het natuurlijk ook in strijd.”
De Duitsers zijn van mening dat je gewoon kunt meebetalen als je over hun snelwegen rijdt. Van Woerkom verwerpt dat argument. Want volgens hem betalen we al zat aan onze Oosterburen. Onze pompstations in de grensstreek gaan immers kapot omdat we allemaal over de grens gaan voor een tank naft.
Europese Commissie
Ook minister Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu) ziet geen brood in de plannen en zal alle wegen bewandelen om een tolvignet tegen te houden. Een vignet oké, maar zonder discriminerend sausje. Daarom zal de Europese Commissie de boel grondig toetsen.
Het houdt niet op bij een toetsing. Oostenrijk heeft aangekondigd een juridische procedure te beginnen als Duitsland het tolvignet er op deze manier doorheen drukt. Schultz sluit niet uit daarin mee te gaan.
Het heeft wel iets smerigs/makkelijks (doorhalen wat niet van toepassing is) om meteen de race card te spelen. Wordt daarmee niet een veel groter discriminatieprobleem gebagatelliseerd?
bmwalpina zegt
Ik voelde met bij voorbaat al gediscrimineerd toen ik mij enige dagen geleden met een Zweed tussen al dat Deutsche geweld waande. Maar ach, dat is misschien ook m’n eigen schuld..
super zegt
Groot gelijk; Duitse goederen worden ook via onze wegen van en naar rotterdam vervoerd. En daarbij komt; het gaat al zo “slecht” in Duitsland… dit is niets meer dan een goedkope verkiezingsstunt waarmee de Duitsers weer eens laten zien hoe belangrijk ze een verenigd Europa echt vinden…
enrique zegt
Er wordt toch geen “race card” gespeeld?
batman zegt
Succes daarmee! hahahaa
rufctr01 zegt
Ik voel mij ook gediscrimineerd, ik moet MRB betalen en buitenlanders die hier komen niet.
baars1992 zegt
@rufctr01: Ja precies, maar zij doen dat net zo goed in Duitsland.
Waar zij vervolgens 24/7 logistiek en particulier vervoer uit 6 verschillende landen op hun wegennetwerk tegen komen, dus gek vind ik het allesbehalve!
En daarnaast… Frankrijk doet dit een soort van al jaren…….
faalhaas zegt
Zo ies koeltoer, allemaal dure dinge!, Ik vind helemaal mooi!
st3fan zegt
@faalhaas: ik ben hellemal wakker .
xjs678qr zegt
0.5€ per dag is peanuts. Als je echter gewoon eens heen en weer rijdt is 30€ wel pokke duur… Vergeet een tripje naar de kerstmarkt maar! Tenzij er een redelijk dagtarief komt (bvb 2€ voor een dag of weekend)
testdriver zegt
Ach en wee, heel Nederland weer op zijn achterste pootjes omdat ze centjes moeten betalen. Lijkt me heel logisch toch? Zouden ze hier ook in moeten voeren voor al die Polen en ook Duitsers die hier in de zomer rondrijden. Probleem opgelost! En schatkist gevuld. Kunnen ze gelijk die huilende pompstationeigenaren compenseren die jaren hebben geprofiteerd van lagere prijzen aan de pomp en nu hun handje ophouden omdat ze zo weinig klantjes hebben. Goed voorbeeld doet volgen, goed bezig Duitsland!
luwek zegt
Wat een gejank. Betalen als je eroverheen rijdt. Overigens is het waarschijnlijk makkelijk te omzeilen door wegenbelasting van duitsers op te delen op papier in wegenbelasting en tolvignet kosten, zodat ze juridisch gezien niemand discrimineren.
nielsvanderweiden zegt
Toen de LKW-Maut werd ingevoerd hoorde je de ANWB niet.
Los daarvan: achterlijk gedoe met al die vignetten en tolkastjes. Hoezo Europese Unie? Nog even en ik kom voorruit tekort.
JanC zegt
@nielsvanderweiden: Maar natuurlijk is dat appels en peren want de LKW-Maut is ook voor de Duitschers. Plus dat de ANWB zich meer geroepen ziet om de belangen van de automobilist en niet de trucker te vertegenwoordigen.
mashell zegt
@JanC: de PKW maut is er ook voor Duitsers. Die moeten ook aan de sticker! Maar ze krijgen korting op de wegenbelasting.
JanC zegt
@mashell: Ja dat mag zijn maar de vrachtwagens krijgen geen korting dus was er geen “discriminatie”
baasbas zegt
Das ist nicht toll…
Tsja, moeten wij dus ook doen. Een vignet in plaats van wegenbelasting. Verandert er voor ons niks….. en dan hebben straks alle landen in de EU tol. Dan is uiteindelijk het hele effect nul komma nul. Lekker economie remmende maatregelen… heerlijk bureaucratisch
lextalionis zegt
Het lijkt er op dat de ANWB gelijk heeft. De regeling die de Duitse regering invoert is niet voor de Duitsers zelf, maar puur voor buitenlanders. Dit zorgt voor een ‘regeling met onderscheid’. Er is dan sprake van directe discriminatie, er wordt onderscheid gemaakt op basis van nationaliteit. Dat is iets wat de EU niet wil. Wanneer dit bij het Hof van Justitie terecht komt is de kans aanwezig dat de ANWB en de Oostenrijkse regering in het gelijk zullen worden gesteld. Tenzij de Duitsers op een andere manier een vergelijkbare wegenbelasting betalen.
FelixF zegt
@lextalionis: Het lijkt er op? Op basis van wat dan? Alles wat er tot nu toe bekend is is dat er een datum van begin 2016 genoemd is dat de tolheffing ingaat, en dat Duitse automobilisten via de wegenbelasting gecompenseerd worden. Ze hebben dus nog heeeeel veel tijd om een wet op te stellen die dusdanig in elkaar zit dat er geen sprake is van discriminatie. Pas als je weet hoe die wet er uit ziet kan je stellen dat er iets mis mee is.
lextalionis zegt
@FelixF: De regeling zoals die op het moment gepresenteerd wordt heeft het karakter van een discriminerende maatregel Dat is omdat, zoals ik al zei, alleen de Duitse bevolking buitenschot wordt gelaten. De huidige EU is er juist om dit soort bellemerende maatregelen tegen te gaan. We hebben met z’n allen afgesproken dat we een zo dicht mogelijk bij een vrije interne markt willen komen, daarom zijn er geen grenscontroles, hebben bijna alle landen de euro, etc. Op het moment dat Duitsland de belasting zoals die in zijn huidige vorm gepresenteerd wordt invoert, wordt het bereiken van die interne markt belemmerd. En dat mag niet.
Ik ben het wel met je eens dat de zaak pas echt goed te bekijken is als de wet echt doorgevoerd wordt. Maar als Oostenrijk nu al aankondigd juridische stappen te gaan nemen als… dan zegt dat wel iets in mijn optiek.
FelixF zegt
@lextalionis: Het lijkt er inderdaad op, maar ze zijn niet zo stom om een wet in te gaan voeren die bij de eerste toetsing door een Europese rechter onderuit gaat.
Er is nog niks concreets bekend, de artikelen die de laatste dagen omhoog zijn gekomen komen allemaal voort uit een interview van de verkeersminister in de FAZ (http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/fruehaufsteher/faz-exklusiv-dobrindt-pkw-maut-kommt-2016-12590891.html). Daarin wordt niets meer genoemd dan een regeling die in 2016 in gaat om er voor te zorgen dat niet de inwoners van Duitsland, maar de gebruikers van de autosnelwegen belasting gaan betalen hiervoor.
lextalionis zegt
@FelixF: Ik zou ook denken dat ze niet zo dom zullen zijn om zo’n regel discriminerend te maken, maar gezien de bestaande jurisprudentie zijn ze niet de eerste dat te doen, en zeker ook niet de laatste.
En dat er verder niets anders bekend is dan dat er een belasting komt voor snelweggebruikers is volgens mij niet helemaal correct, “Mit der Pkw-Mautvignette will der CSU-Politiker weiterhin nur ausländische Autofahrer zusätzlich belasten.” (midden 2e alinea). Dan lijkt het er voor mij toch weer op dat zoals het nu omschreven wordt door die verkeersminister, het een discriminerend karakter heeft. Te meer door deze zin: “Dann werden auch jene Fahrzeuge aus dem Ausland, die deutsche Straßen nutzen, ohne Kfz-Steuer zu entrichten, an der Finanzierung beteiligt”. Dat is, tenzij mijn Duits me in de steek laat.
Enfin, we zullen moeten afwachten hoe de uiteindelijke wet in elkaar zal steken, zoals je eerder zij.
O plaat zegt
Geachte Nederland
Wij belgen vinden het feit dat je als Belg niet meer welkom bent in Nederlandse coffeeshops ergere discriminatie.
Getekend, Alle Belgen.
barchetta zegt
@shiva: ik voel me gediscrimineerd in België. Mijn auto is niet ingereden op dat wegdek en de auto van een belg wel.
lextalionis zegt
@barchetta: Dat heeft niks met Nederland te maken. De EU heeft bepaald dat jullie dat niet mogen… en dat is nadat een Nederlandse coffeeshop houder een rechtszaak aangespannen had omdat hij juist wél vond dat jullie Belgen, en Duitsers en Fransen wel welkom zouden moeten zijn.
lextalionis zegt
@lextalionis: dat had @shiva moeten zijn.
reistje zegt
@shiva: Ja de meeste Nederlanders vinden dat zelf ook een slechte zaak.
daniel23ccx zegt
Is dit juist niet gunstig voor de Nederlandse regering? Want volgens mij zijn er dan veel minder mensen die naar Duitsland gaan om bv. benzine en drank te kopen.
imba zegt
@daniel23ccx: Ja. Je gaat daar ook echt aan de snelweg tanken…
Als je het voor de centjes doet, dan rij je wel binnendoor.
osmo zegt
Met wat geluk doen de Duitsers mee, ik denk dat zij ook wel liever een vignet betalen ipv wegenbelasting op hun auto ;)
JanC zegt
Het probleem dat de Beierse CSU aanspreekt is een beetje raar. Men zegt immers dat de buitenlanders te straten kapot rijden. Maar het zijn voornamelijk de vrachtwagens, die velen malen zwaarder zijn, die de straten kapot rijden. Daarvoor is er al een tol.
Bovendien: In Duitsland is het, zoals in vele landen, overigens zo dat het autoverkeer miljarden in de schatkist brengt, maar er komt maar een klein deel terug voor nieuwe wegen te bouwen, wegen te onderhouden e.d. Feitelijk kan de aangebrachte schade uit de accijnzen betaald worden. Daar is geen “Maut” voor nodig.
In Duitsland is er overigens kritiek op een ander punt. Er moet namelijk een heel ambtelijk apparaat opgezet worden met navenante kosten om dit tolsysteem te handhaven. Het zal volgens de critici meer kosten dan het opbrengt.
TDI-goeroe zegt
het is het gewoon nog verder uitknijpen van de automobilist, eerst de Umwelt-sticker, nu een tolvignet. Gewoon ordinaire afzetterij.
mashell zegt
De ANWB heeft helemaal gelijk. Het is inderdaad discriminatie! Alleen tol voor auto’s en vrachtwagens is oneerlijk. Caravans moeten ook apart tol gaan betalen!
schuimbekje3 zegt
Sinds de Duitse MAUT er is, vind ik de snelwegen A73 en A50 niet meer te doen… Veel te veel duitse vrachtwaggels die de maut ontwijken op de nederlandse wegen… Maarja, RWS vind dat er geen probleem is. Maar zo’n vrachtwaggel sloopt wel de weg met een factor 10.000 ten opzichte van je standaard Golf. En wie betaalt die laag asfalt die er elk jaar nu opnieuw op moet?