Vandaag is in de Telegraaf te lezen dat de ANWB Wegenwacht in zijn huidige vorm gaat verdwijnen. De immer inefficiënte toeristenbond gaat een franchiseorganisatie opzetten waar wegenwachters als zelfstandig ondernemer aan de slag kunnen… Ja, u leest het goed! De wegenwachters zelf voelen er uiteraard niets voor, maar daar heeft ANWB geen boodschap aan.
Het is een soap die niet lijkt op te houden. Na het reorganisatie-nieuws dat je als wegenwachter op straat wordt gezet (logisch), worden de hulpverleners nu dus tot ondernemer gebombardeerd.
De ANWB wil zo snel mogelijk een proefproject starten. Wegenwachters die omgeschoold worden tot ondernemer worden juridisch begeleid, krijgen advies van fiscalisten en accountants en krijgen fikse korting op accu’s en apparatuur. ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom bevestigde gisteren de plannen…
De toekomstige ondermers moeten uiteindelijk ‘ANWB Accuservice specialist’ worden. Dit alles met hulp van Club Logistics Services, een wereldwijde organisatie met ruim 50 miljoen leden.
JANUS zegt
Moet ik dan voortaan eerst een offerte vragen aan de lokale wegenwachter als ik panne heb ?
Alwood zegt
ik dacht juist dat de wegenwacht het nu wel goed voor elkaar had… op deze manier lijkt alles mij een stuk minder goed te controleren. dat is dan weer nadelig voor de service en kosten.
JANUS zegt
Klopt, ik zie hier ineens ruimte voor Route mobiel
Ejay zegt
En dan, als je pech hebt. Dan bel je de centrale of moet je een wegenwachter bellen. Stuurt de centrale 1 auto of laat ze een bericht uit gaan dat wie er maar inde buurt is moet komen met als gevolg dat je straks drie man bij je auto hebt staan die met korting lopen te smijten of blijft het 1 tarief.
w0o0dy zegt
och….. als het nou voor de leden hetzelfde blijft, maar de wegenwachten krijgen op basis van hun aantal succesvolle reparaties een hogere vergoeding van de ANWB….. kan best een succesvolle formule zijn denk ik.
Rick dos zegt
Waarom zou je als zelfstandige ondernemer dan nog trouw zijn aan de ANWB? Men kan het wel willen gaan franchisen maar zekerheid bied het niet natuurlijk.
Ik bedoel de mogelijkheden zijn legio. Routemobiel kan een beroep op je doen. Je kan je eigen regio wegenwacht worden zonder bemoienis van de ANWB. Noem het maar op. Wellicht op de korte termijn goed maar of dit nou zo verstandig is op de langere termijn?
w0o0dy zegt
een franchise deal is bijna altijd redelijk dichtgetimmerd (zo MOET een MCDonalds vestiging alle inkoop via McDonalds doen en MOET het interieur aan bepaalde eisen voldoen) Ik neem dan ook aan dat de Franchise deal in dit geval een exclusiviteits voorwaarde zal hebben….
Rick dos zegt
Nee dat begrijp ik. Alleen je wordt opgeleid, je krijgt ondersteuning. En wat als dan de contracten aflopen? Wettelijk gezien kan je geen wurgcontracten aangaan. Ja, je kan het wel maar, als jij het bij een rechter aannemelijk kan maken dat je door dat contract niet een behoorlijk bedrijfsvoering kan voeren. Dan is een rechter echt niet te beroerd om het contract te ontbinden.
Daarna is het vrij simpel om je eigen toko te beginnen natuurlijk. En dat gaat even wat moeilijker als je een hele mac restaurant moet omtoveren.
jan deventer zegt
krijgt de wegenwachtagent een eigen route?
deze moet hij natuurlijk kopen
in het noorden koopt hij zich natuurlijk voordelig in! en in de stad rijdt er geen meer, immers je eigen garage doet het straks ook
autoblogger zegt
De ANWB heeft een omstreden reorganisatieplan voor de Wegenwacht ingetrokken na intensief overleg met de vakbonden. Dat maakte de ANWB dinsdag bekend. Via http://www.nu.nl/news/859175/30/ANWB_ziet_af_van_omstreden_plan_met_Wegenwacht.html