Dankzij de ANWB kun je nu gewoon lekker laadpaalkleven, mits het nacht is.
Laadpaalkleven is natuurlijk not done, maar soms is het wel een beetje flauw als je opeens geconfronteerd wordt met hoge blokkeertarieven c.q. laadpaalkleefboetes. Zeker tijdens nachtelijke uren.
De ANWB is het hier ook niet mee eens en daarom hebben ze actie ondernomen. In de ANWB Laadpas app introduceren ze nu een zogeheten ‘Auto-stopfunctie’. Daarmee wordt de laadsessie automatisch beëindigd als de auto vol is en zo ontloop je het blokkeertartief. Ook al staat je auto er nog wel.
Kun je nu zomaar de hele dag een laadpaal bezet houden? Nee, want de Auto-stopfunctie werkt alleen ’s nachts, tussen 23.00 en 07.00. Gedurende deze periode vindt de ANWB een laadpaalkleefboete namelijk onredelijk. Met een blokkeertarief overdag hebben ze geen problemen.
Los van het feit dat dit een handige functie is, wil de ANWB hiermee ook een statement maken. Als het aan hen ligt worden nachtelijke blokkeertarieven voorgoed verleden tijd. Ze hebben Allego al zover gekregen om dit af te schaffen en het blokkeertarief pas in te laten gaan na 4 uur. De hoop is nu dat ook andere laadpaalbeheerders volgen.
Foto: een Audi R8 aan de laadpaal, gespot door @porschepet
petroldrinker zegt
“De hoop is nu dat ook andere laadpaalbeheerders volgen.” Want? je houdt 1 vd weinige palen in een buurt bezet terwijl je hem niet nodig hebt, en anderen er last van hebben, gewoon flink beboeten dus ongeacht tijdstip
3246cm252kw zegt
Extreem aso gedrag inderdaad. Als je je auto gaat tanken en je wilt een kopje koffie bij de pomp en een broodje eten laat je toch ook niet je auto staan als je klaar bent 🤣
pomoek zegt
Er zijn er, gek genoeg, die het wel doen.
petroldrinker zegt
Helaas zijn er velen die dat wel doen, ik stap uit en ga in de winkel opzoek naar de eigenaar om ze ff duidelijk te makn dat er een parkeerplaats is voor zulke activiteiten, je haalt je auto maar weg (gek genoeg zijn het altijd dezelfde soort medelander die dat voornamelijk doen)
mashell zegt
Dus terwijl jij eigenlijk wilt tanken, parkeer jij je auto in een parkeervak (voorbeeld functie) en gaat in de winkel klagen over iemand die een pomp bezet houdt? Dat soort medelanders noemen we zeikers die moeite doen om te kunnen zeiken. Tanken gaat razendsnel, voor je het weet is er een andere pomp voor jou beschikbaar.
Trojan zegt
Elkaar wijzen op asociaal gedrag is superbelangrijk. Zodra we daarmee stoppen zullen aso’s hun gedrag alleen maar verder uitbreiden, ten nadele van juist de nette sociale mensen met manieren. Lijkt me niet bevorderlijk voor de samenleving.
3246cm252kw zegt
Precies en de NLer is echt aso geworden de laatste jaren pfff of de aso’s zijn rijker geworden haha
Flutterbear zegt
Houd jij het maar bij brandstof. Doe nou maar niet opeens of je persoonlijke frustratie hebt over bezette laadpalen. Lang niet overal zijn er te weinig palen.
Ik durf wel te stellen dat er meer wijken zijn met een parkeerprobleem dan met een laadprobleem. Meer laadpalen en kleeftarieven zorgt alleen maar voor nóg meer parkeerdruk.
mashell zegt
De laadpaalexploitant verkoopt stroom en de exploitant van de parkeerplaats verhuurt de parkeerplek en bepaald de parkeertarieven. Een laadpaalexploitant die ook nog blokkeertarieven rekent gaat z’n boekje te buiten. Blokkeertarieven is iets wat de regering gewoon keihard moet gaan verbieden. Goede zaak dat de ANWB niet meegaat in deze inhaligheid van de laadpas- en laadpaalexploitanten.
ouwedibbes83 zegt
Maar de plek is toch bedoeld om te laden? Als je dat overdag niet meer doet, dan hou je een plek bezet waar anderen graag ook hun EV willen opladen. Stel dat je m een week laat staan, dan is dat toch heel onhandig voor andere EV rijders? Hoe zou jij dat willen voorkomen?
mashell zegt
Om te beginnen is het een parkeerplek waar je een elektrische auto kunt opladen. De plekken zijn alleen voor elektrische voertuigen die laden. Maar is gewoon een parkeerplek. Dus als het laden klaar maar het parkeren nog niet is het nog steeds een geldige toestand. Dat iemand dat dagen achter elkaar doet is inderdaad vervelend. Maar dat is asociaal gedrag, en tegen asociaal gedrag helpen geen regels. Ik haal zelf mijn wagen ook niet om 4:36 weg en doe dat soms pas om 9:00u. De echte oplossing is niet het “te lang” aan de laadpaal staan bestraffen maar gewoon meer laadpalen, die moeten er uiteindelijk toch komen.
ghost zegt
Belachelijke actie van ANWB. Door werk kom ik juist vaak laat thuis en tref dan vaak 4 bezette laadvakken waarvan er meerdere al groen knipperen en dus voor 80% of meer vol zijn geladen (anders blauw). Daarbij zijn het in 85% van de gevallen hybride-rijders die de oplaadplaats in de woonwijk hebben verheven tot hun eigen persoonlijke privé parkeerplaats (omdat er ook een algemeen te kort aan parkeerplekken is..). Zij hebben de oplaadplaats in de essentie ook het minste nodig want men heeft nog een brandstofreserve, en hoewel dat niet zegt dat zij niet mogen laden, vind ik persoonlijk dat deze groep mensen ook de minste moeite doet om de auto even weg te halen voor een ander.
Trojan zegt
Tussen 23:00 en 7:00 ben ik het (als EV-rijder) helemaal met de ANWB eens dat er geen boetes mogen zijn. Het is gewoon niet realistisch om ‘snachts je auto te gaan verplaatsen als die vol is. Los van het feit dat men dan moet kunnen slapen, staat menig woonwijk dan ook compleet volgeparkeerd en kan je ‘m niet eens ergens anders kwijt. Het zijn inderdaad opvallend vaak de PHEV-rijders die er asociaal laad-gedrag op nahouden. De hele dag (en vaak zelfs meerdere dagen) achter elkaar ingeplugd blijven staan kunnen ze wat mij betreft niet hard genoeg aanpakken. Het asociale volk wat overdag onnodig laadpalen bezet houdt mag wat mij betreft minstens 10 euro per uur boete betalen; zij vormen het echte probleem.
kniesoor zegt
Als je alleen in jezelf geïnteresseerd bent zal ‘t je geen fluit kunnen schelen of je onnodig een laadplek bezet. Iedereen met een beetje sociale vaardigheden zorgt, dat zn elektrokar alleen dan een laadplek bezet houdt zolang dat daadwerkelijk nodig is om te laden. Maar leg dat maar eens uit aan ikke-ikke-publiek, wat doorgaans niet verder komt dan het kennen van zijn/haar/x (vermeende) rechten en geen idee heeft van wat zijn/haar/x plichten zijn . . .
fapfap zegt
Echt?? Het is nieuw dat de oplaadsessie automatisch beeindigd wordt als de auto vol is?
mashell zegt
Normaal gesproken wordt de laadsessie beëindigd als de stekker losgekoppeld wordt. Nu bij de ANWB als er geen stroom meer vloeit, dat hoeft niet hetzelfde moment te zijn.
pomoek zegt
Wel begrijpelijk, al zou ik dan wel weer een uitzondering maken voor auto’s die langer dan een dag op een laadplek staan.
octaan64 zegt
Mijn bescheiden mening is dat het gros van de bijtelling ontwijkers met EV’s in dezelfde catergorie vallen als de handdoekleggers in een knakenresort. Dezelfde mensen die bij een evacuatie na een noodlanding de klep boven de stoel opentrekken om de trolleys eruit te halen. Hw zijn deze mensen goed vertegenwoordigd als ANWB lid.
pomoek zegt
Hoe vaak heb jij een noodlanding meegemaakt???
zjos zegt
Ik lees hier opmerkingen dat volledige EV rijders klagen dat Hybride rijders hun plek bezet houden. En op hun beurt klagen de bezitters van brandstof auto’s terecht dat al die accubakken parkeerplaatsen innemen onder het mom van dat ze moeten laden.
En eigenlijk horen al die laadpalen niet midden in de stad, wijk of straat thuis.
Het is nl. ook niet de bedoeling dat je op een parkeervak een autowerkplaats of auto poetsplaats gaat claimen en die permanent in beslag neemt. Idem ook niet om je caravan of aanhanger doorlopend daar te parkeren. Hoe halen EV en Hybride rijders het eigenlijk in hun harsens dat zij wel het recht hebben om een parkeerplek te claimen ? En dan pas nog hier dat artikel over die laadmast in de tuin. Ook zoiets absurds!
Een parkeerplaats is een parkeerplaats en verder niets. En als er geladen moet worden doet men dat maar op laadstations net als dat anderen tanken op tankstations. En als je dat niet wil dan moet je niet zo’n gehandicapte laadmobiel kopen waar je anderen voortdurend mee lastig valt. Ze zijn zwaar, zorgen voor hoge schades en dito verzekeringspremies etc. Eigenlijk is het gewoon asociaal als je met zo’n laadgehandicapte, zwaar, schadegevoelig, accusbak rond rijdt.
mashell zegt
Bla bla. “klagen de bezitters van brandstof auto’s terecht dat al die accubakken parkeerplaatsen innemen onder het mom van dat ze moeten laden.”. Dat is niet terecht klagen, dat is afgunst! Want die mensen die een elektrische auto rijden die reden voorheen ook zo’n stinkgasbak. Het aantal auto’s is niet toegenomen, het aantal parkeerplekken is niet afgenomen, ze zijn alleen anders verdeeld. Wie dat niet snapt zou geen stemrecht moeten hebben.
En kom niet aan met die laadplekken zijn altijd leeg, dat zijn ze niet en als ze wel vaak leeg waren dan hadden we heel deze discussie over blokkeertarieven niet!
werf76 zegt
Haal je roze bril eens van je hoofd. Veel laadplekken staan WEL leeg.
pushnoi zegt
Betekent dit niet dat de kabel ook ontkoppelt? En er zijn volgens mij ook laadkabels die dan vervolgens van de auto ontkoppelen.. nieuwe kabel is stukje duurder dan een kleefboete gok ik zo.
zjos zegt
Parkeerplaatsen verdwijnen wel degelijk voor laadplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen wordt dus wel minder. Want vaak leeg. Maar soms wordt zo’n pseudo laadplek opeens toch een permanente parkeerplaats voor uitverkoren gehandicapte accubakken waarvan de ANWB eigenaar te lui is om dat ding weg te zetten als ie vol is. Daar kun je een einde aanmaken. Accubak vol, binnen 10 min weg zetten. Ja ook s’nachts. Niet weg zetten kassa ! Is het zo afgelopen met die kolder. Wordt het overbelaste elektriciteitsnet ook flink mee ontlast als iedereen die EV manie zat is.