Lekker aan het rijden en plotseling een lekke band, het komt steeds vaker voor.
Niets is zo vervelend als een lekke band. Tenminste, een auto die spontaan in de hens vliegt is ook niet alles. Maar de kans dat je een lekke band krijgt onderweg is groter dan een fikkende auto. Met de moderne auto’s van tegenwoordig hoef je ook niet te verwachten dat er een thuiskomertje in de kofferbak ligt.
Auto’s zijn steeds betrouwbaarder geworden. Ook de bandentechnologie heeft stappen gemaakt. Zat Michelin vroeger nog te klooien om een veilige band te ontwikkelen voor de Bugatti Veyron om 407 km/u te kunnen rijden, tegenwoordig zijn stevige (performance) banden normaler dan ooit. Toch ziet de ANWB dat automobilisten steeds vaker langs de weg staan met een lekke band. Daarover bericht RTL Nieuws.
Volgens de ANWB komt dat omdat auto’s steeds zwaarder worden. Denk aan al die crossovers en SUV’s van tegenwoordig. En natuurlijk elektrische auto’s die doorgaans meer wegen dan een auto met verbrandingsmotor. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond (ANWB) roept dan ook op om regelmatig de conditie van je banden te controleren, zeker als je op vakantie gaat.
Ik ben zo’n nerd die wekelijks in de computer kijkt van mijn auto op wat voor bar de banden staan en wat de temperatuur is. Al is het alleen al leuk om te zien hoe de temperaturen zich ontwikkelen na een sportief ritje. Niet iedere auto heeft zo’n mooie monitor aan boord. En je kunt ook niet blind vertrouwen op zo’n computer.
Geregeld een rondje om de auto lopen kan geen kwaad. Bijvoorbeeld om de banden te controleren op scheuren. Met name bij zwaardere auto’s zoals een PHEV of een EV kan de bandenslijtage hoger zijn dan je misschien gewend was met je oudere gebakje.
Naast scheurtjes is het natuurlijk ook aan te raden om het profiel geregeld te controleren. Helemaal als je op het punt staat om op vakantie te gaan. De bandenspanning bijhouden is eveneens een belangrijk onderdeel. Een te lage of een te hoge spanning voorkomt onnodige slijtage en heeft zelfs invloed op het verbruik.
De ANWB zegt dat lekke banden momenteel in het toplijstje van pechmeldingen staan. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest, maar inmiddels hebben we het over de nummer twee pechoorzaak. Op de eerste plaats staat nog altijd accuproblemen.
Foto: Bentley met lekke band via hhitalia op Autoblog Spots
mjpamsterdam zegt
Steeds zwaardere auto’s en steeds grotere wielen met plattere banden zal ook niet meehelpen.
Robert zegt
Grote velgen en platte banden ‘zijn mooi’, dus krijgen auto’s tegenwoordig band/velg combinaties die gemiddeld genomen ook een steeds lagere wang hebben. Waar een middenklasser ‘vroegâh’ een band had met een wang van 55-70% van de loopvlakbreedte, is 35-45% tegenwoordig eerder de norm dan de uitzondering. En hoe lager de wang, des te hoger de bandenspanning moet zijn, om de zijdelingse krachten op de band te kunnen verwerken. Verwaarloos je de bandenspanning, dan neemt het risico op lekrijden door o.a. scheurvorming in de wang of aan de randen van het loopvlak volgens mij ook snel toe.
horza zegt
Steeds minder reserve wielen en thuiskomers in de kofferbak. Dus dan moet de ANWB vaker komen om een band te repareren. Dat klinkt best logisch toch?
Persoonlijk baal ik ervan dat ik hem ook niet in m’n (lease) auto heb. Voorheen verwisselde je een band en was je met hooguit 15 minuten weer onderweg. Nu moet je een uur wachten tot iemand je komt helpen…
ghost zegt
Mijn eerste gedachte idd!
faalhaas zegt
Klopt, m’n huidige auto(C350e) heeft geen plaats voor een reservewiel. Kan er wel 1 in de kofferbak gooien, maar dat neemt heel veel ruimte in. Zeker met kleine kinderen en kinderwagens.
Mijn broertje heeft dan wel een reservewiel maar die heeft/wil dan weer geen kennis hoe die een wiel moet vervangen. En zo hebben we daar hele volksstammen die dat niet snappen.
Ook is de auto veel complexer dan ik ervoor had, onder het motto. Als die niet start/uitvalt moet ik toch de ANWB erbij halen. Kan ik net zo goed dat reservewiel eruit houden en een ANWB abbo nemen.
Ik denk dat heel veel mensen dit zo doen.
Robert zegt
@horza: de laatste auto waarbij ik een (aanwezig) reservewiel moest monteren had een wielmoersleutel die zo klein en slap was, dat ik de (door de garage pneumatisch aangedraaide) wielbouten van ze levensdagen niet meer los kreeg. Kon ik alsnog de Wegenwacht bellen.
pomoek zegt
Echt. Dat. Zo verschrikkelijk irritant.
flow82 zegt
Ik heb in Nederland misschien een of twee keer een lekker band gehad. Dit staat in schril contrast tot mijn score in Indonesië. Daar is het ongeveer iedere maand wel raak, soms wel vaker.
pomoek zegt
Echt? Staat van de wegen neem ik aan?
Johanneke zegt
Veel banden hebben ook nauwelijks wang meer. Persoonlijk wil ik juist niet zulke platte banden, want je levert vaak in op comfort. En ze zijn duurder. Heb nette 16 inch velgen, 18 inch zou vast passen, maar waarom zou ik.
Overigens 1x een lekke band gehad met mijn huidige auto, eigen schuld overigens, maarja, heb nog gewoon een reservewiel. Dus die eronder gezet en 2 banden die toch al net onder de 3mm zaten vervangen.
V8Vantage zegt
Jep, voor het eerst in mijn leven vorige maand een lekke band gehad, onderweg. Net op de afslag in Spanje, op 25 km van de camping .
Nu twee nieuwe achterbanden. Volgende week ook maar gelijk de voorbanden vervangen. Dan zijn ze weer even groot. Gelukkig een redelijk ‘standaard’ maatje, dus valt de prijs dan ook wel weer mee.
kniesoor zegt
voorkomt = veroorzaakt. Stop de tijd.
Sleipner zegt
Zoals anderen ook al zeiden: de verhouding velg vs. band zal ongetwijfeld een rol meespelen. Bizar om te zien dat enkele jaren geleden 21″ wielen onder een Q5, X3, GLC of XC60 als bijzonder groot (en ordinair) werden gezien, maar nu de juiste maat lijken te zijn voor een krachtige uitstraling. Een kennis van me reed een tijd rond in een Rover 75, op prachtige 15″ wielen. Dat lijken nu bijna ballonnen ;-)
pjotr zegt
Zwaardere auto’s: meer bandenslijtage maar ook meer slijtage aan het wegdek. Weg met die belastingvoordelen voor EV’s en PHEV’s!
Johanneke zegt
EV’s slijten de weg niet. Dat doen vrachtwagens. En wat dacht je van de slijtage van het klimaat door onze uitstoot? Als je bandenslijtage en wegslijtage een ding vindt, dan moet je daar ook wat mee doen.
Frankypanky zegt
Vrachtwagens hebben belastingvoordelen dan? Ik mis iets oid?
Johanneke zegt
Nogal. Busjes ook. Denk je dat die dezelfde wegenbelasting als personenauto’s betalen 😂😂
HZW zegt
Het steeds groter worden van de velgen en steeds plattere banden, komt ook door het steeds groter worden van de remmen op auto’s.
Als auto’s steeds maar zwaarder worden zullen er ook steeds grotere remmen gebruikt moeten worden, om die zware auto’s binnen een redelijk veilige afstand tot stilstand te laten koemen.
Cause and effect, oorzaak en gevolg,
wimof zegt
Allé Europa, reservewiel verplicht maken, daar geef ik de snelheidsverklikker voor op!
pomoek zegt
Ik snap nog steeds niet dat dit geen wettelijke verplichting is.
kniesoor zegt
De laatste keer een lekke band werd veroorzaakt door gajes wat op een parkeerplaats langs de A71 in Frankrijk schroefjes rondom de wielen van m’n oto had gestrooid. Kwas helaas niet alert genoeg om de consequenties te overzien. Duurde overigens een paar dagen voor de band daadwerkelijk begon te lekken. De oto beschikte over een volwaardig reservewiel, dus heb dat er onder gezet en bij terugkomst in NL de banden – die sowieso niet meer dan een mm of 3 profiel hadden – laten vervangen. Maar dat zijn van die momenten, dat je blij ben, dat er een echt reservewiel in de kofferbak ligt.
Diesel Rocks zegt
Je kunt zelf vaak een lekkende band repareren met een plug. Daar zijn mooie kits voor. Werkt alleen op het loopvlak, niet de zijwangen en alleen bij relatief kleine gaatjes. Zo heb ik tot twee keer toe een band gerepareerd waar resp. een schroef en een spijker in zat. Nog geen tien minuten werk. Het betreft wel een tijdelijke oplossing maar ik ken mensen die daarmee gewoon blijven doorrijden. Soortgelijke reparatiesetjes gebruiken ook mountainbikers die tijdens een wedstrijd snel weer door willen.
Een andere optie is plakspul je band in spuiten, maar daar zijn ze tijdens de bandenwissel niet zo gelukkig mee.
potver7 zegt
LOL: ” Een te lage of een te hoge spanning voorkomt onnodige slijtage en heeft zelfs invloed op het verbruik.”
Dus toch maar met lekker zachte bandjes Ron blijven rijden?