Via de categorie “maar dat wisten we toch al?” kunnen we melden dat bijna de helft van de ondervraagde weggebruikers zich vaak ergert aan verkeerslichten, zo blijkt uit een enquête onder 750 leden van seniorenclub ANWB. Ik vraag me meer af waarom die andere helft zich niet irriteert?
Misschien omdat oudere mensen meer geduld hebben?
Enfin, volgens de enquête irriteren de meeste mensen zich aan de lange wachttijd (met name ’s nachts) en aan een rood verkeerslicht als er geen kruisend verkeer is. Ook is er ergernis over lichten die te kort op groen staan. Uit de enquête komt overigens naar voren dat verkeerslichten die lang op rood staan onveilig gedrag uitlokken zoals door rood licht rijden, extra gas geven, langzamer rijden of een omweg via een sluiproute maken om een verkeerslicht te omzeilen.
En dan blijkt ook nog eens dat die dingen zeer milieu-onvriendelijk zijn! Wellicht dat meer rotondes kunnen leiden tot een oplossing van dit ernstige probleem?
Stef_vds zegt
in Denemarken staan de lichten op een kruispunt allemaal op rood. tot er beweging van een richting gedetecteerd wordt. dan springt die kant op groen (zonder dat je moet stoppen).
DAT is handig!
BVO zegt
nee rotondes zijn zijn zuinig wou je zeggen?
Bij een stoplicht rem je een keer en trek je een keer op.
bij rotondes blijf je aansluiten gasgeven en remmen, het bekende file rijden.
Geef mij maar een stoplicht.
DNU zegt
Grappig dat er onder het bericht een ANWB advertentie staat, die seniorenclub brengt kennelijk wel geld in het autoblog laatje.
Jan C. zegt
hebben ze hier ook, maar veel stoplichten hebben er een flitspaal=schatkist vullen voor de staat
RobertJ zegt
Ik heb niets tegen stoplichten, als ze daadwerkelijk nodig zijn, maar ’s nachts moeten die dingen gewoon uit. Ook als het rustig is, kunnen ze best wat vaker op oranje dan dat regelen van lucht. Ik doe het niet, maar heb zeker vaak de neiging door rood te gaan rijden.
Streafer zegt
Probleem is gewoon dat je soms nodeloos lang moet wachten.
Toch zie ik nu wel verbetering komen met nieuwe stoplichten.
2 nieuwe stoplichten bij dodemans kruispunt in venlo staan echt goed afgesteld.
Kom ik ’s nachts daar aanrijden springt het automatisch op groen.
Zo voorkom je aggressie en nodeloos door rood rijden, want laten we eerlijk, ik ga ook niet altijd om 2 uur ’s nachts voor een stoplicht staan te wachten als er niemand aankomt.
autoblogger zegt
@DNU: klopt, waarvoor hulde. Ze snappen namelijk wel dat hier een interessante doelgroep zit.
PS: en dan nog roepen sommige bezoekers dat we alleen maar positief schrijven over merken die hier adverteren, hoeveel bewijs wil je hebben?
Wover zegt
Mijn ervaring in Nederland (ik ben Belg) is dat jullie niet veel te klagen hebben, want de meeste verkeerslichten zijn uitgerust met lussen onder het asfalt die al vanop 200m detecteren dat er een auto is en waar het verkeer echt vlot gaat.
Hier in België ken ik zo geen enkel verkeerslicht, behalve hetgeen dat (toevallig) op 100m van mijn huis staat, dat is mij meestal ook gunstig gezind en springt netjes op groen als ik er ben.
Tnezzniv zegt
Kijk naar deze video: http://www.youtube.com/watch?v=UDgYk3692Vk
Wie irriteert zich dan nog aan de stoplichten? Niemand toch?
SPK zegt
Verkeerslichten alleen irriteren mij niet, die zijn ook gewoon nodig voor de veiligheid en een betere doorstroming. Als je wel eens in een land waar verkeerslichten niet overal staan (zeg india) op een drukke kruising gestaan hebt, weet je dat géén verkeerslichten ook niet bepaald irritatie vrij is en het de doorstroming niet bepaald ten goede komt.
Waar het in deze enquette om gaat, is dat ze irriteren omdat ze onnodig en te lang op rood staan en dat ze niet goed op elkaar afgestemd zijn. Dat dit irriteerd had je kunnen voorspellen zonder enquette, maar als je er iets aan wilt doen heb je toch een stok nodig. Enquettes zijn vaker een middel dan een doel op zich
jamesBROWN zegt
Meh, ik heb echt helemaal niks tegen stoplichten… Slechte wegen, drempels, versmallingen, linksplakkers, idiote wegconstructies, zinloze zone 30/60’s, allemaal veel erger. (And the list goes on)
Simpson zegt
Ga maar eens een dagje/avond in Eindhoven rijden en verbaas je hoe vaak je op een lampje staat te wachten. Het lijkt daar wel of ze van iedere lamp die philips niet heeft kunnen verkopen, een stoplicht hebben gemaakt.
Ik reed er dan ook vaak door rood.
nee, daar is nog een hoop te winnen. alleen al door de stoplichten niet te programmeren om de kruising veilig te houden, maar bezet.
r0el zegt
[quote]Enfin, volgens de enquête irriteren de meeste mensen zich[/quote]
Moet zijn ergeren… ^^
Roadronner zegt
Dit is ook zo’n briljant stoplicht:
http://www.youtube.com/watch?v=PZcxRzGyBAk
mashell zegt
“in Denemarken staan de lichten op een kruispunt allemaal op rood…. DAT is handig!”
Dat is helemaal niet handig, dan moet altijd iedereen afremmen. Dat zie bij Enschede Oost ook. Als je uit Duitsland komt en er is niemand op het kruispunt staat alles op rood. Voor Jan met de korte achternaam rem je af, sta je bijna stil springt het verkeerslicht op groen. Zet als er niemand op het kruispunt zet dan altijd de doorgaande weg op groen, veel handiger.
Oxymoron zegt
De andere helft irriteert zich er niet aan omdat die er zich aan ergert.
Summer Sky zegt
Het ene stoplicht is het andere niet: sommige zijn helemaal goed afgesteld en wekken dus helemaal geen ergernis op, en andere lijken door een debiel te zijn afgesteld en zorgen dus voor bestiaal gedrag op de weg, want dan weet ik het 10x beter dan die paal. Dus hier ligt een taak voor de gemeentes: laat die palen aub afstellen door een intelligent persoon, en TEST de opstelling
Laurens zegt
Lijkt me niet makkelijk stoplichten zo af te stellen, dat ze bij elk verkeersaanbod optimaal werken.
Verder hangt het er denk ik ook vanaf of men (wij derhalve in een democratie) de bedoeling heeft doorstroming te bevorderen of juist bewust tegen te werken om autoverkeer terug te dringen.
Dat laatste is zeker irritant!
Lagonda zegt
Hier in Zeewolde hebben wij geen verkeerslichten. Alles is rotonde, een voorrangsweg of een gelijkwaardige kruising. En dat is echt heerlijk, zeker in combinatie met het weren van vrachtverkeer. Ik kan hier zonder te hard te hoeven rijden toch even snel naar het winkelcentrum, of even naar de bouwmarkt.
De rotondes hier zijn ook niet te klein, dat zie je ook nog wel eens in gemeentes, en dat maakt het er dan ook niet betere op.
Verkeerslichten moeten wel op sommige plekken, maar maak ze dan variabel en stel ze goed af.
Ilikebeef zegt
in de VS hebben ze een prachtregel: rechtsafslaan een kruispunt (zelfs bij rood licht) is toegestaan, mits er geen verkeer dat groen heeft aankomt.
Beetje nadelig de aanwezigheid van fietspaden in Nederland alleen…..kan me voorstellen dat die Fietsers nog wel eens over t hoofd gezien gaan worden…
Victor zegt
Jullie hebben in NL toch ronde punten MET verkeerslichten? Vooral in Utrecht kom je die geregeld tegen… Wat mij ergert is dat je iedere 5 meter voor een rood licht komt te staan, en je eigenlijk niet verder komt dan de 2de versnelling…
Het voordeel van Nl is dan weer: erger je je ergens mateloos aan? Stap een coffeeshop binnen en sleur eens goed aan een pretsigaret! Want de voornaamste reden dat die gedoogd zorden is om toch een uitweg te bieden aan het overmatig geregelneuk…
Mika_Hakkinen zegt
Weet je wat mij irriteert senioren:P
en ach stoplichten er zijn ergere dingen op de weg.. senioren, mensen die niet door rijden.. treuzelende vrouwen enz.. en ga zo ma door..
lincoln zegt
o,ja .. zijn er dan echt nog mensen die aanstoot nemen aan verkeerslichten ??
W!d zegt
en daar hebben we het groene golf team voor..
Jandepandaman zegt
Ik moet regelmatig voor ochtend en ontij de stad uit. Er zijn op de rit de stad uit een aantal stoplichten te nemen. Die stoplichten waar geen flitskasten bij zitten, neem ik gegarandeerd ook met rood, want anders kost me dat echt te veel tijd en ergernis. Het is al vroeg genoeg en achterlijk genoeg dat ik zo vroeg mijn nest uit de weg op moet. En dan koop ik dus echt niks voor dat sprookje dat het áltijd zó gevaarlijk is om om 04.00 uur ’s ochtends op dinsdag zomaar een kruispunt over te steken want stél er kómt nét iemand met 280 door zíjn rechtmatig groen gekacheld die ik niet zie… Dat heeft één keer een agent aan mij verteld overdag op op hem na een lege kruising die me toen €150,- kostte. Yeah right… Gewoon uit zetten die stoplichten als er minder dan een auto per 2 minuten langs komt- Er zijn namelijk ook nog altijd gewone verkeersregels waar iedereen rekening mee dient te houden zoals of je op een voorrangsweg zit ja of nee of dat verkeer van rechts voorrang heeft en zo.
$imon zegt
Vlak bij mijn huis (Rijswijk Z-H) staat op een afstand van nog geen 100 meter 2 stoplichten welke perfect NIET op elkaar staan afgesteld. Echt een ergenis op de vroege ochtend. Daarnaast ook zeker niet handig voor de zuinigheid en daarmee gepaard gaande milieu/uitstoot.
Verkeerslichtend op zich zijn zeker niet slecht, alleen kan dat op sommige punten een stuk efficienter afgesteld worden wat de doorstroom ook weer ten goede komt!
DennieFR zegt
Sommige stoplichten staan lang op rood,en met groen kunnen er net 4 a 5 auto’s doorheen,dan is het wel erg iritant.
Maar bv de weg van Tilburg-Rijen,daar hebben ze de zogenaamde ‘groene golf’.
Op sommige punten word aangegeven hoe hard je exact moet rijden om het komende verkeerslicht groen te hebben,DAT is ideaal tegen het hard rijden,want je WILT het niet eens dan :D
Perfect toch.
Eddy Rocket zegt
Die foto op deze topic is gemaakt in Canary Wharf London. Dar is een kunstbeeld op het midden van een rotonde met wel 20 stoplichten die van rood naar groen springen. Ik ken iemand die daar een ongeluk heeft gehad omdat ze stopte voor rood en nu de gemeente aanklaagt omdat het ‘confusing’ is. (uiteraard een vrouw). Google het maar; roundabout canary wharf art.
http://citynoise.org/article/4212
Paul zegt
@dennieFR: Die groene golf in Tilburg waar jij het over hebt werkt echt ook alleen maar als je als eerste bij een groen licht wegrijd. Dan snel naar de 50 toe accelereert (volgens het nieuwe rijden ;). Mocht je even opgehouden worden door iemand die voor je wat langzamer wegrijd haal je gegarandeerd rood of net oranje. Het is mij nog maar één keer gelukt om de groene golf mee te pakken dwars door Tilburg.
ontopic: Rotondes worden zo langzamerhand ook een ergenis. Bij mijn ouders in de Noordoostpolder (jaja, boerengat zonder verkeer) hebben ze het weten te presteren om binnen 500 meter drie rotondes te planten. Alledrie op een stuk weg waar (voorlopig) 80 gereden mag worden. Daar zie ik het nut dus echt niet van in!
Jaap zegt
Als je in de stad woont moet je zo’n zender bemachtigen die ze in stadsbussen hebben. Een privé groene golf! :)
geelhoed zegt
Ik vraag me meer af waarom die andere helft zich niet irriteert?
De helft van de bevolking heeft een IQ boven de 100….
Maarten G zegt
@autoblogger
‘Enfin, volgens de enquête irriteren de meeste mensen zich aan de lange wachttijd ‘
Een mens kan zich nergens aan irriteren. Een mens kan zich alleen ergens aan ergeren. Hij ráákt geïrriteerd of hij ergert zich. Jezelf irriteren kan niet ;)
Nobarium zegt
Meer rotondes klinkt prima in mijn oren. Lang leve achterwielaandrijving :)
bmw zegt
Als je je ergert aan verkeerslichten is dat deels omdat die slecht afgesteld staan (waarom ze niet gewoon intelligenter maken?), maar deels ook omdat je slecht time management hanteert. Als de rit naar je werk een uur duurt, dan moet je ook een uur incalculeren. Autorijden dient niet om verloren tijd te compenseren. Er bestaat trouwens niet zoiets als compensatie in het verkeer.
En wat betreft rotondes: al eens een fysiek probleempje gehad waardoor autorijden oncomfortabel wordt? Al eens iets fragiels vervoerd? Rotondes en drempels zijn dan ook niet atijd een zegen, zeker de kleine rotondes of de harde drempels…
Marc zegt
Zoals hierboven ook al staat: doorgaande wegen op groen! Daarnaast, ik woon in Den Haag, maak van de tram een metro!!
Toppunt met de tram is wel de nieuwe Randstadrail: Waren er vroeger 2 baans wegen, werden dat 1 baans met tram + busbaan. Nu gaat de randstadrail over de busbaan, mag de bus er niet meer rijden! Dus bus naar de 1 baans weg. Vervolgens vullen ze de bushaltehavens (tussen de parkeerplaatsen) op met tegels zodat de bus ook nog eens op die ene baan stil moet gaan staan om mensen in- en uit te laden. Top! Nu is het wachten op de fijnstofmeters van de gemeente die ons dan ook nog eens gaat vertellen dat het fijnstofgehalte te hoog is. Oh oh, Den Haag!
Guan zegt
Doe maar gewoon stopkruisingen. Van die rotondes word ik helemaal gek, al dat stomme gedraai aan je stuur terwijl je gewoon rechtdoor wilt… Een van de stommere uitvindingen die de Fransen gedaan hebben.
Pim Brussee zegt
Het leuke van dit blog is dat alle automobilisten weten hoe het zou moeten.
het trieste is dat ruim 85% van de Nederlanders met een rijbewijs de verkeersregels niet kent. Bleek uit het programma “nationaal verkeersexamen”.
maar stel u gerust, het niveau van theoretische verkeers kennis staat los van het aantal ongevallen in ons land.
bart zegt
ik zag dat er initiatieven zijn genomen om een speciale website in het leven te roepen waar je slecht werkende verkeerslichten kunt aangeven op een kaart. Wel handig want ze geven ook info over verkeerslichten die wel goed werken. Bestaat nog maar net zo te zien. http://www.verkeerslichten.info
Stefan Langeveld, Baluw.nl zegt
Noemen we dat een openbaring?
Baluw heeft een echte:
Verkeerslichten verwonden en doden weggebruikers.
Drie van de vijf verkeersslachtoffers vallen bij stoplichten, in de bebouwde kom.
Ze moeten daarom zo snel mogelijk verdwijnen uit dorp en stad.
Lees alles op http://baluw.nl/index.php?id=122