De ANWB concludeert dat interesse in elektrisch rijden afneemt, aldus de Elektrisch Rijden Monitor 2023
In een transitie naar volledig elektrisch rijden verwacht je een grafiek met alleen maar rooskleurige cijfers toch? Blije mensen, veel aanbod elektrisch auto’s, schappelijke prijzen. Nee, we leven in de realiteit en die is anders dan bijvoorbeeld een overheid hoopt. Nederlanders massaal in de elektrische auto krijgen gaat nog niet lukken.
Uit de vandaag gepresenteerde ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2023 blijkt dat interesse in elektrisch rijden onder Nederlanders juist daalt. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is een EV te gaan rijden (28%) groter dan de groep die dit binnen vijf jaar van plan is (27%).
1. Elektrisch rijden is duurder geworden
Dat heeft met meerdere factoren te maken. Ten eerste is elektrisch rijden duurder geworden, aldus de ANWB. In 2022 lag de gemiddelde kilometerprijs op 61 cent per km. Nu is dat 72 cent. Niet zozeer de stroomprijs, maar vooral de lagere restwaarde van elektrische auto’s speelt een rol. EV’s schrijven over het algemeen harder af dan een vergelijkbare benzineauto.
2. Hoog aankoopbedrag
Gebruikskosten, dat is één. Twee is het aankoopbedrag van een elektrische auto. 71 procent is van mening dat ze te duur zijn. Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders gemiddeld 31.699 euro over hebben voor de aanschaf van een elektrische auto. Het gemiddelde aankoopbedrag van een EV ligt momenteel op 45.850 euro. Maar er zijn wel degelijk opties voor een Elektrische auto onder de € 35k.
3. Niet thuis kunnen laden
Het derde struikelblok is het feit dat veel mensen niet thuis kunnen laden (32%). We hebben niet allemaal een mooie oprit met laadpaal. Het vechten om een plekje bij de publieke laadpaal als je om 18:00 thuiskomt voor de prak. Nee, dat ziet menig Hollander niet zitten.
De top 5 bestaat verder uit onvoldoende actieradius en hoge onderhoudskosten. Nu is dit laatste niet iets om je zorgen over te maken met een nieuwe auto met garantie. Een occasion zonder garantie kan een ander verhaal zijn. Als er iets mis is met het accupakket of een verwant onderdeel kan een reparatie in de duizenden euro’s lopen. De kans is niet groot, maar voor deelnemers aan het ANWB-onderzoek vormt het wel een struikelblok.
2.000 mensen hebben deelgenomen aan het ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2023 onderzoek. De respondenten zijn in de leeftijd van 18 tot 70 jaar.
Nu zijn er ook wel zaken die de EV parten spelen naast de voordelen van elektrisch rijden. Meer lezen over de MRB van elektrische auto’s?
Dutchdriftking zegt
Stichting open deur, maar wel een duidelijk signaal. Zet alsjeblieft in op fatsoenlijke plug-in hybrides. En dan laden op het werk, óók voor particulieren.
faalhaas zegt
Doe mij maar een fatsoenlijke Range Extended Electric Vehicle, die plug in hybrides zijn joekels zwaar en verbruiken nog best veel.
Dutchdriftking zegt
Een Passat GTE en dergelijke voertuigen vallen in de basis toch wel mee vergeleken met het standaard model? En laat dat nu precies de auto zijn waar je als consument wat mee kunt…
jaapiyo zegt
En precies de auto’s die volle mep mrb plicht zullen dragen om die van elektrische auto’s te verminderen.
Dutchdriftking zegt
Klopt. Een beslissing van een overheid zonder toekomstvisie. Niet verrassend, wel jammer.
audirs3 zegt
@Dutchdriftking Ze tonen juist wél toekomstvisie door in te zetten op BEV’s. De PHEV heeft zijn beste tijd gehad, vanaf 2050 mag je er waarschijnlijk niet meer mee rijden (of alleen in EV modus omdat de synthetische benzine knijter duur zal blijven). En de praktijk cijfers laten slechts 20% CO2 reductie zien van de PHEV tov pure benzine. Gewoon ordinaire luchtfietserij die PHEV’s, trap er niet in.
rotjeknor66 zegt
Helemaal mee eens, heb een Passat GTE
particulier gereden, en als je netjes elke keer de accu oplaad, deed ik soms wel 3000km + op 1 tank benzine ik rijd ong 15.000km per jaar dus zeg 5 a 6 keer per tanken per jaar en uiteraard je laadkosten…..dan mag van mij een liter benzine 5 euro gaan kosten bij wijze van spreken
Heb nu even toegegeven aan V8 MB S500 omdat ik een keer in mijn leven een V8 wilde hebben, maar na 1,5 jaar de winst van Shell te hebben verdubbeld ;-) zit ik nu toch weer te denken aan een stekker hybride toch beetje het beste van beide werelden…en relatief goedkoop rijden
Dutchdriftking zegt
@rotjeknor66: Hoe ver kom je in de praktijk op een volle accu? Ik kan thuis laden, en zit te denken om op termijn een Arteon plug in (zelfde techniek) aan te schaffen.
rotjeknor66 zegt
Ligt aan de buitentemperatuur maar zo tussen de 33 en 45km was mijn gemiddelde, mijn woon werk is 22km dus altijd ruim voldoende.
PunicaOase zegt
Overgecompliceerde auto’s waar pas echt veel aan stuk kan gaan en ook gaat :-(
Robert zegt
Misschien dat de cijfers weer wat positiever uitpakken, nu de MB vrijstelling niet volledig van tafel is én de brandstofprijzen een gestage klim doormaken? Ondanks dat het kopen van een auto voor de meesten de grootste aanschaf is die men doet na het kopen van een huis, maken veel mensen dit soort beslissingen toch vaak bij de waan van de dag.
petroldrinker zegt
Dat het nog maar veeel en VEEEL verder mag afzakken! Ik zelf vind het ook niks, maar de 3 redenen hierboven spelen daar voor mij totaal geen rol in. 1) geluidgebrek 2) saaai 3) niet een fatsoenlijke afstand kunnen afleggen zonder weet ik hoelang te moeten wachten tot die accu weer vol is
Robert zegt
Och, met een Audi e-tron GT, Porsche Taycan Sport Turismo of Rivian R1S zou ik me niet gestraft voelen, hoor.
Rokende Wielen zegt
Er rijdt bij mij in de wijk een zwarte Taycan Sport Turismo rond. Die is verre van stil kan ik je vertellen. Nee het is geen brullende brandstofmotor maar het ding klinkt zeer herkenbaar en hoewel smaken qua geluid verschillen vind ik ’t wel wat hebben. En ik denk niet dat die Taycan “saai” rijdt of zo. En met die 800V kun je best vlot bijladen als je een stop onderweg maakt. Helaas rij ik zelf niet in die Taycan, maar ik kan er zeker aan wennen hoor.
Maar menig reaguurder hier is voor of tegen, om redenen die vaak op emotie of wantrouwen hangen. Wat van mij eerder vandaag dan morgen mag verdwijnen zijn al die oudere, stinkende, vaak vloeistof lekkende hokken met een aftermarket uitlaat die tussen elke verkeersdrempel in een woonwijk een sprintje trekken.
DeWitteCondor zegt
Die vind ik inderdaad ook wel bruut, maar dan heb je het over een auto van >100k. Dat is voor de meesten niet weggelegd.
Rokende Wielen zegt
Dat klopt, ik vind het dan ook een beetje een first world problem zeg maar. Ik kan het zelf niet betalen, zo’n Taycan of iets in die prijsklasse. Als je die keuze wel hebt en die past ook bij je portemonnee, doe lekker en zeur niet zou ik zeggen.
petroldrinker zegt
@Rokende wielen ik heb met een Taycan gereden, als je mij geblindoekt erin had gezet, had ik oprecht gedacht dat ik in een Hyundai EV of elke andere EV zou zitten, ik merk het verschil in rijden amper omdat als er iets wel goed of leuk zou zijn. Geen enkel aspect van die rijervaring deed mij denken: hier wil/ga ik geld aan uitgeven… het zelfde probleem dat elke EV heeft, ik zou er geen cent aan uitgeven persoonlijk.
Rokende Wielen zegt
Oké, ik concludeer hieruit dat verschillende mensen verschillende auto’s met verschillende aandrijflijnen verschillend ervaren. Maar ik denk dat ik een Taycan (lees: een willekeurige Porsche) wel geblinddoekt van een willekeurige Hyundai zou kunnen onderscheiden. Ik heb wel eens in een Macan S, 997, 991 of een 987S gereden en het rijdt fantastisch. Maar m’n MX-5 rijdt zeker zo leuk. Ik kan het volledige prestatie potentieel van m’n MX-5 veel vaker en makkelijker benutten op het gros van de wegen dan met een van de genoemde Porsches. Ik rij regelmatig in een EV van een deelauto-concept en vindt ze minder communiceren/leven dan een van m’n brandstofauto’s. Maar ik sta er niet zo zwart/wit in vanuit een of andere emotie of een wantrouwen of zo.
Robert zegt
De meeste EV’s zijn verre van stil. Bij mij om de hoek staan o.a. een Tesla Model S en een Model Y, voorzien van all-season banden in het formaat 19″ of zelfs daarboven. Die hoor je zelfs over het asfalt ruim van te voren aankomen of wegrijden.
PunicaOase zegt
99% van de auto’s in NL klinken als een astmatische stofzuiger.. Dan vind ik die spacy zoom veel leuker.. maar eens: niks gaat boven een brullende 6 of meer cilinder..
krisp zegt
Geen idee hoe de ANWB deze cijfers berekent. Het lijkt wel of ze de meest ongunstige cijfers pakken: een nieuwe auto die snel afschrijft, altijd publiek (snel)laden, met veel onderhoud en uiteraard ook pechhulp.
Mijn ervaring is anders. Ik kocht 3 jaar geleden een Hyundai Ioniq voor €20k (ex subsidie a 2000 euro), waar we ongeveer 15.000km per jaar mee rijden. Met (per jaar) €550 verzekering en €300 onderhoudskosten (APK/beurt + af en toe banden) heb ik de vaste kosten wel gehad. Daar komt nog elektriciteit bij, maar dat wordt volledig gesaldeerd. Die auto is nu nog ±€12k waard. Als ik genereus reken, kom ik dan op een kostprijs van ruim 20ct/km. Voor die prijs rijd ik een recente luxe auto.
En nee, niet iedereen heeft genoeg zonnepanelen, een eigen oprit en kan (of beter: wil) genoegen nemen met een EV met beperkt bereik. We zitten in een bevoorrechte positie. Maar als je die positie hebt, is een EV echt een no-brainer.
herve11f zegt
Ik heb zelf ook een Ioniq5. Maar ik gebruik hem als extra voertuig om rond de kerktoren mee te rijden. Wat de “gratis” electriciteit betreft moet dan eigenlijk een deel van je zonne installatie bij je aankoopbedrag tellen, want je kan je elektriciteit maar een keer verbruiken. Wetende dat het in de winter al helemaal niets opbrengt.
Voor mij is enkel EV een doodlopende straat. Ik heb dan ook nooit die opdringerige instelling van de politiek begrepen.
Voor mij eindigt dit in een totale gesplitste samenleving. Diegenen met de fiets en diegene met een voertuig. Back to the roots…
Een verschrikkelijke wending.
potver7 zegt
Je bent gezakt voor boekhouden.
Die zonnepanelen van jou waren niet gratis, en de stroom die daar vanaf komt ook niet. Je kunt het stroomverbruik van je auto wel geheel salderen, maar dat betekent dat er zonder EV dus een verrekening met je electriciteitsleverancier had plaatsgevonden. Die stroom kost je dus wel degelijk geld, en dat moet je meenemen. Idem voor de afschrijving op je zonnepanelen, voor het gedeelte van de opgewekte stroom die je voor je auto gebruikt.
Nog los van het feit dat je voor 20K momenteel geen luxe EV kunt kopen. Zoals in het artikel wordt vermeld, kosten die nu gemiddeld ruim het dubbele. En dan wordt het rekensommetje toch wel heel anders .
pramm zegt
Misschien niet te snel oordelen aangezien je de situatie niet kent, komt namelijk niet bijster verstandig over.
Mijn situatie: Ik rij sinds 2015 elektrisch. In 2018 zelf voor 10kWpiek aan zonnepanelen gelegd, die ongeveer 10.000 kWh opwekken. Het huis met warmtepomp verbruiken ongeveer 6.000 kWh op jaarbasis.
De investering in zonnepanelen in 3,5 jaar terugverdiend. Daarmee durf ik te stellen dat de energie voor mijn huidige EV, wanneer thuis geladen, gewoon gratis is.
Overigens, voor 20k koop je ook geen luxe benzine auto!
petroldrinker zegt
@pramm hoezo voor 20K geen luxe benzine auto’s? je kan zelfs onder de 10K gewoon een S-Klasse of iets dergelijks kopen uit 2005 ofzo die luxer is dan een nieuwe E208 (of vergelijkbaar) om maar een dwarsstraat te noemen… en dan heb je ook nog die 10K over voor onderhoud de komende jaren
pramm zegt
Een 20 jaar oude S klasse voor 10K. Waarschijnlijk classificeert dat in Nigeria nog als luxe. Mijn definitie is wat anders.
Rokende Wielen zegt
Van die 10K die je over hebt ben je na 2 jaar waarschijnlijk al door je budget heen met een oude S-klasse. En hoe veelzeggend is een vergelijk tussen nieuwe auto’s als EV en brandstof als jij er een oude S-klasse bij haalt? Kopen en laten rijden zijn hier best wel uit verband gerukt met dit soort vergelijkingen. Overigens kun je voor €20k best een jong gebruikte Polo kopen met luxe die een S-klasse in 2005 waarschijnlijk niet had. En de toegepaste technieken van een jonge Polo zijn verder (en goedkoper) dan die van een S-klasse uit die periode.
herve11f zegt
Ik heb ook 10000 zonnepanelen liggen, maar op een regenachtige dag, en dat zijn er veel in de BeNeLux, brengen die met moeite 300w op. Daar kan je nog geen PC van laten lopen.
Hoe jij dat hebt gemanaged deze in 3,5 jaar terugbetaald te krijgen is mij een raadsel. Ik heb er ongeveer 10 jaar over gedaan.
potver7 zegt
Ligt vermoedelijk ook aan z’n energieconsumptie. Warmtepomp en EV verbruiken veel energie, zonder panelen had hij dus veel stroom moeten inkopen die hij nu zelf heeft kunnen opwekken. Als je dat op jaarbasis saldeert zou dat best kunnen. Daarbij zijn zijn panelen nieuwer (2018), dus als ’t goed is per Wp goedkoper waardoor de terugverdientijd ook korter wordt.
potver7 zegt
Dus je houdt van die 10000 kWh ongeveer 4000 kWh over. Die 4000 kWh kun je terugleveren aan het net, en daar krijg je geld voor van je energieleverancier. Je kunt die 4000 kWh ook gebruiken om je auto laden, dan krijg je niks van je energielevererancier. Dat wil dus zeggen dat je je auto niet gratis laadt, dat kost gewoon geld.
krisp zegt
Elektriciteit heb ik meegerekend. Niet eens tegen de kostprijs (die is 6ct, wanneer je de panelen afschrijft in 20 jaar), maar tegen de terugleververgoeding, een vrij riante 11ct/kWh. Dat komt daarmee uit op 1,5ct/km. Als ik dat niet had gedaan, was ik onder de 20ct/km uitgekomen.
mashell zegt
Tja, het conservatisme wordt door grootkapitaal gestimuleerd vanwege hun belangen in de olie en de mensen zijn daar toch ontvankelijk voor. En een demissionaire regering die geen idee heeft wat ze aan het doen is helpt ook niet mee. Mijn volgende auto wordt gewoon weer elektrisch, er is gewoon niks dat zo lekker soepel rijdt.
bmwadept zegt
Precies dat! Ze zijn bang dat Shell behalve juridisch ook fysiek uit Nederland verdwijnt.
Elektrisch rijden is de toekomst. Minder vervuiling en minder kosten voor de eigenaar. Integenstelling tot olie is de prijs van Elektriciteit veel minder beïnvloedbaar door geopolitiek.
werf76 zegt
Wat ook niet helpt is dat publieke laadpalen vanaf 1700 uitgezet worden tot 2100.
mashell zegt
Dat helpt niet maar er was maar een plaats in Nederland waar ze dat van plan waren. Of dat plan doorgaat zullen we niet weten want dat is goed nieuws en haalt niet de pers.
lekkerlinksrijden zegt
en dan mogen we vandaag lezen dat de datacenters steeds meer stroom slurpen waardoor de krapte alleen maar erger wordt, wie wordt daar de dupe van denkt u?
pramm zegt
De meeste datacenter verbruiken na 22.00 beduidend minder energie. Prima dal moment om BEV’s te laden!
bmwadept zegt
Er is genoeg stroom. Probleem is de capaciteit op stroomnet. Dat is achtergebleven.
pramm zegt
De capaciteit van het stroomnet moet inderdaad fors worden uitgebreid maar dat wil niet zeggen dat het net de groei van BEV de komende jaren niet aan kan. Zeker wanneer we vooral laden tijdens daluren heeft het net voldoende capaciteit. De piek van het energieverbruik zit in de winterperiode tussen 17.00 en 21.00 en is op dat moment ongeveer 4x zo hoog als het energieverbuik in de daluren. Die daluren zijn zondermeer genoeg om voor ieder huishouden minimaal 1 BEV op te laden. Het probleem ontstaat enkel doordat men om 17.30 thuis komt, de auto aan de lader zet en direct wil gaan laden. Stel dat laden gewoon automatisch uit en zorg dat er pas na 21.00 wordt gestart.
herve11f zegt
In de daluren werken de zonnepanelen meestal niet.
pramm zegt
Heb je er zelf ervaring mee of heb je enig idee hoeveel hinder anderen daarvan in de praktijk ondervinden?
We hebben thuis 2 elektrische auto’s (wel het gemak van thuisladen overigens). Omdat onze thuisaansluiting 3x25A is, we elektrisch koken, een warmtepomp hebben etc, gaan de auto’s niet voor 22.00 laden. 1 van de auto’s zit op een slimme lader. De andere op een gewone lader maar ingesteld om max 3x10A te laden. Meestal zijn beide auto’s om 02.00 al weer opgeladen.
yamashita zegt
Logisch toch!
Je komt bijvoorbeeld in een Opel showroom.
Er staat een benzine Mokka voor 34000 Euro.
Ernaast staat een elektrische Mokka voor 40000 Euro- komt ook nog een thuislader bij van 2500Euro. Wat doe je dan?
Elektrische auto’s zijn nog veel te duur.
De meeste elektrische auto’s zijn leaseauto’s omdat de gewone man ze niet kan betalen.
In mijn straat waar zeker 70 gezinnen wonen is geen enkele particulier die een elektrische auto rijdt.
Alleen snappen ze dat in Den Haag en Brussel nog niet. Openbaar vervoer is te duur en geen optie buiten de grote steden.
pramm zegt
Een thuislader is handig maar niet per se noodzakelijk. Je kan ook prima aan een regulier stopcontact laden (wel even laten checken door de installateur of eventueel achter een eigen zekering zetten). Daarmee kan je nog altijd met 3 kWh laden. Gedurende de tijd dat een auto gemiddeld thuis staat kan je dan altijd weer ruim 40 kWh bijladen en de volgende dag weer 200 km afleggen.
pomoek zegt
Ik vraag me alleen af wat je dan precies oplost. Een laadpaal is meestal niet de grootste kostenpost, probleem is dat veel mensen geen prive parkeerplaats hebben en dus op straat moeten laden.
potver7 zegt
Ik zou nog wel een thuislader in de voortuin kunnen zetten, maar bij gebrek aan een eigen oprit is er geen garantie dat ik die ook daadwerkelijk kan gebruiken als ik thuiskom…
smokin zegt
Hybrides zijn ook niet zaligmakend. Twee motoren een heel veel techniek en electronica om dit twee netjes samen te laten werken. De eerste jaren gaat dat vast nog wel goed, maar daarna is het wachten op de ellende. Ik zou zelf nooit een tweedehands hybride kopen.
Richmond zegt
Valt best mee hoor. Het aantal met problemen zijn er veel minder dan degene zonder. Alleen als er problemen zijn ja dan is het meteen huilen. Mijn vriendin rijdt in een bmw 225xe. Uit 2018, tweede hands gekocht met 30k op de teller en er staat nu 100k op in 2,5 jaar en de auto is dus al 6 jaar oud. Geen enkel probleem gehad met de auto. Wordt iedere dag opgeladen. En het aantal hybride’s of ev ’s met problemen bij zowel Peugeot als bmw in mijn service adviseur tijd, zijn er echt niet veel geweest. Ik heb meer kapotte turbo’s gezien dan defecte accu paketten.
THSD zegt
Vertel eens wat we nog niet weten en welke ellende van hybride doel jij op?
Svda zegt
Wel logisch aangezien het voor de particulier niet te betalen is en wat er op de markt is niet bepaalde mooie wagens zijn. Kijk eens naar de Model Y, die koop je niet omdat het een mooie auto is uiteindelijk.
Voor de zakelijk rijder word het ook steeds minder interessant.
Daarbij houdt het mij nog steeds tegen om elektrisch te gaan rijden op meerdere punten:
-Laadstation’s zijn 9 van de 10 keer bezet en je moet wachten. Dit zie ik veel bij de Fastned chargers
-Het trekgewicht wat bij de meeste te weinig is om fatsoenlijk iets achter je wagen te hangen
-Bij de meeste snelladers moet je je aanhanger/caravan/vouwwagen elke keer loskoppelen en het bereik word een heel stuk minder met iets erachter. Voorbeeld bij een Skoda Enyaq is uit ervaringen dat je rond de 200 Km al moet gaat laden. Dit is ook bij andere merken het geval. Terwijl bij mijn huidige wagen van 1 op 16 naar ongeveer 1 op 11 gaat en rond de 450 KM op 1 tank kan rijden met iets erachter.
-Altijd na moeten denken of je ergens kan laden of niet.
-Het zoeken naar een laadpaal waar tegenwoordig alles aan staat te laden. Hybrides die hele dag daar staan te laden tot machines van de gemeentes.
RutgerK zegt
Ik heb vorige week een mail gestuurd naar de wethouder die verantwoordelijk is voor verkeer en de laadpalen. In de wijk hebben we inmiddels 8 laadplekken en het aantal EV neemt maandelijks toe.
Sinds 1 maart heeft de laadpaalexploitant een nieuwe tariefstructuur. Je betaalt 0,25 euro per uur dan je connectie hebt met de laadpaal. Prijs per kWh is 0,57 euro.
Bij Tesla betaal je nu in de piek 0,32 euro.
Dit betekent dat je naar analogie met benzine je een tankstation hebt waar je 2 28 euro voor een liter Euro 95 betaalt en daarnaast een tankstation waar je 4,06 euro per liter betaalt. Hoeveel klandizie verwacht je bij dat laatste tankstation in een vije markt?
Dat connectietarief is voor particulieren ook redelijk killing voor de reiskosten. Bijvoorbeeld je Peugeot e-208 met 25% accu s vonds om 23u aan de laadpal zetten om die om 7u in de ochtend met 90% mee te nemen naar het werk. Kost je 30*0,57 euro plus 8*0,25 euro. Per kWh kom je dan op 0,64 euro. Dat zijn bizarre prijzen maar we moeten het accepteren kennelijk.
Per uur dat je ECHT aan het laden bent krijg je een opslag van 4% om de laadpaal te gebruiken. Ik probeer mij de chaos in het land voor te stelken als je bij het afrekenen van je tank met euro 95 een toeslag krijgt van 9 cent per liter voor het gebruiken van de pomp. Dan staat een dag later Nederland vast op weg naar Den Haag.
pomoek zegt
EV in de lease hier, opladen gaat deels thuis want zonnepanelen. Heb in het verleden benzine, diesel en hybride gereden. Heb hier ook nog een wel wat staan dat op benzine rijdt. EV is echt in elk opzicht superieur, althans als het gaat om meetbare cijfers. Als het gaat om beleving: is wat mij betreft een non issue. Dat gaat met name om het geluid dat een auto maakt. En nu geloof ik best dat het geluid van een Ferrari V12 echt wel wat met je doet. Maar zo’n auto zal ik, en met mij 99% van de mensen, nooit rijden. Maar de beleving van een 4 cilinder 1.6 motortje is, laten we zeggen, beperkt en eigenlijk niet relevant.
Wat het kopen van een 2e hands EV betreft, zonder garantie, kan ik me de koudwatervrees wel voorstellen. Zoals gezegd, problemen met de accu komen niet vaak voor. Maar als dat het geval is dan heb je wel meteen een flinke financiële domper.
THSD zegt
Oh ja in elk opzicht superieur?
Ik ken geen enkele ev die zijn actieradius sneller kan aanvullen dan een ice.
pomoek zegt
Ach ja, range anxiety. Had ik, serieus, niet aan gedacht. Is in de praktijk rijdend door NL geen issue. Een keer de accu tot 20% gereden na een dag veel rijden en niet kunnen laden. Erger heb ik het niet meegemaakt.We gaan deze zomer met de EV op vakantie. Dat zal inderdaad een test worden. Maar voor 99% van de ritten die we maken is het echt geen ding.
rvonl zegt
Zoals wel vaker aangegeven: als we elektrisch willen rijden, dan gaan we wel naar de kermis.
marcomanta zegt
En onbetrouwbare overheid. Eerst in 2025 kwart tarief, dan geen wegenbelasting en in 2026 60 procent, dan weer 70 procent, dan geen subsidie op 2e hands in 2025, kortom, lange termijn visie….
Robert zegt
Er wás zowaar een langetermijnvisie. Jaren terug wás al bekend dat de vrijstelling per 2025 zou worden afgebouwd naar het kwarttarief en het voltarief in 2026 – jammer alleen dat de goegemeente collectief struisvogel aan het spelen was, want door alle ‘spontane paniek’ (lees: een krachtige lobby van RAI en BOVAG) heeft men die grens verlegd, en daarvoor (en voor de bühne) de PHEV geslachtofferd.
marcomanta zegt
@Robert: inderdaad, er was. Vreemd dat de hybrides en met name de plugin hybride wel de volle mep moeten betalen, die markt stort nu helemaal in verwacht ik.
Jurgen zegt
Misschien is het een kwestie van wennen, maar ik vind het regeneratief remmen verschrikkelijk, ik wordt daar gewoon misselijk van, soms wil je gewoon even geen gas geven maar rustig doorrollen, de EV die ik te leen had gooide dan de rem erop.
RutgerK zegt
Welke auto was dat. Het is vaak wel in te stellen.
Jurgen zegt
Bmw IX, was een leenauto ivm onderhoud aan mijn auto, vandaar dat ik ook niet geprobeerd heb iets te verstellen. Collega van mij heeft een Volvo PHEV en zijn zoontje wordt wagenziek als hij volledig elektrisch rijdt, ook door dat remmen dus.
pomoek zegt
Als ik rij vind ik het geen probleem, zelfs wel prettig. Als passagier is het een drama.
romanzy zegt
Oei, dat is een nachtmerrie aka gigantisch drama voor de vele Tesla suckers hier. Dat worden slapeloze nachten 😆
pomoek zegt
Probleem met gebrek aan beleving ook opgelost…https://youtube.com/shorts/mcEDRHf3Knw?si=e1QwfUOOfeRqA-lZ