De komende maanden kun je nog lekker doorblazen, volgens de ANWB hoeven we nauwelijks files te verwachten.
Nog een paar dagen en dan treden opnieuw versoepelende maatregelen in. Mondjesmaat werken mensen weer één of meerdere dagen op kantoor. De verwachting is dat de komende maanden steeds meer mensen weer naar het werk zullen gaan als dit volgens de RIVM richtlijnen kan. De ANWB heeft alvast een voorspelling gedaan met betrekking tot de files.
De voorspelling is afkomstig van Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie. Hoewel er meer mensen naar het werk gaan, hoeven we volgens deze ANWB-man tot en met tenminste de zomervakantie nauwelijks rekening te houden met een ochtend- of avondspits. De voorspelling is gedaan op basis van nieuwe cijfers afkomstig van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).
De verkeersintensiteit begint langzaam toe te nemen, maar zit nog lang niet op het niveau van voor de crisis. Het woon-werkverkeer tijdens de ochtendspits op dit moment zo’n 30 procent minder in vergelijking met de situatie voor de crisis.
Tijdelijke (kleine) opstoppingen zijn niet ondenkbaar, maar lange files van 10 tot 20 kilometer hoeven we niet te verwachten. Dat is met name fijn voor de beroepsgroep die niet thuis kan werken.
Broekhuis doet nog geen voorspelling voor de lange termijn. Verdere versoepelingen kunnen voor een grote opleving van het verkeer zorgen. Het helpt echter dat dit de zomerperiode is. Het is ’s ochtends al licht en het mooie weer zorgt voor minder kans op ongelukken. Het najaar kan spannend worden. Wanneer het weer donker gaat worden, meer gaat regenen en meer versoepelingen gelden kunnen de files weer gaan opduiken. (via De Telegraaf)
Foto: Zo zagen files er vroeger uit in Nederland, circa 2019. via @weslexus op Autojunk
retetikker zegt
Zo wordt ook alles KAPOT gemaakt!
Kan ik niet eens meer mijn tijd verspillen door in de file te staan!
lincoln zegt
Joh !!
Dat die Arnoud nog niet is weggekocht door het bedrijfsleven ..
leefvrij zegt
Files in de normale tijd (Geen Corona) worden dus wel veroorzaakt door mensen die thuis kunnen werken. Mensen die dus ook ’s ochtends een uurtje kunnen thuis werken en dan later naar hun werk kunnen gaan of een uur eerder van kantoor naar huis rijden om nog een uurtje thuis te werken.
We hebben dus jarenlang met elkaar voor niks in de file gestaan. Het file probleem ligt niet aan de wegen, maar aan de flexibiliteit van de mensen die er in staan. Een betere doorstroming begint dus bij jezelf en de werkgever die zich hiervoor open stelt.
mashell zegt
Een wijsheid die ik hier op autoblog geleerd heb is: je staat niet in de file, je bent de file!
Je conclusie klopt maar je trekt die op onvolledige argumenten. Veel van de files werden veroorzaakt door ANWB leden die op de Veluwe gingen fietsen, die zitten nu thuis bang te wezen. Een ander deel van de files werd veroorzaakt door de evenementen bedrijven die door heel het land 4535651 festivals moesten organiseren en nu duimen draai festivals in de woonkamer organiseren. En nog een ander deel werd veroorzaakt door de seizoenswerkers die nu vanwege de veel betere gezondheidszorg daarginder weer naar Polen en Roemenië zijn gevlucht.
hotze zegt
Nou genoeg Polski’s en Roma’s op de weg.
Of in slachterijen waar ze relatief onderbetaald Corona opdoen; of in een overvolle woning vertoeven.
Het ‘lekker doorblazen’ kun je wel iets nuanceren.
De moraalridders die zich vrolijk aan de 100 houden, zijn van het kaliber ‘ik-niet-snel – anderen ook niet snel’. Met 100 iemand die 98 rijdt inhalen en vertikken om even gas bij te geven.
Er is weinig lekkers aan als je 120 ook als nette snelheid ziet.
mashell zegt
Bij het uitzendbureau in Warschau en de vestiging in Boekarest gebruiken we het volgende script voor die Wojteks en Bogdans “Jij gaat werken in een verantwoordelijke positie, je werkt immers in de voedselvoorziening. Je wordt gehaald en gebracht, als een vorst, hoeft niks te doen, haha. Je collega’s zijn je beste vrienden, je drinkt s’avonds gezellig met elkaar een fles wodka of twee want je woont samen met hen in een bungalow op een bungalowpark, het is werken maar dan net alsof je met vrienden op vakantie bent! En mooiste is daar in Nederland betalen ze iets dat ze minimumloon noemen, dat is Nederlandse humor, Youp van ’t Hek ken je toch wel? Dan noemen ze iets laag maar is het in werkelijkheid heel hoog of precies andersom! Haha. Zo hebben ze ook iets dat heet maximumsnelheid en dat is maar 100 op de snelweg, haha! Dat rijdt je bij ons in de bebouwde kom! Van dat “minimumloon” betaal je een klein bedrag (ongeveer de helft) aan huur voor die bungalow maar van de rest kun je gemakkelijk het halve dorp in Polen/Roemenië onderhouden”. Ze tekenen allemaal, meteen!
vonklausenburg zegt
@mashell: Mijn zoon heeft als recruiter bij een uitzendbureau voor Oost-Europeanen gewerkt (want vloeiend Roemeens). Die gasten kregen per week 460€. Kregen dan “gratis” huisvesting om vervolgens per dag 100 kilometer heen en 100 terug te moeten rijden naar de werkplek, zonder vergoeding. Dat is duurder dan zelf huisvesting regelen, als ze een auto nodig hadden betaalden ze 75€ per week voor een C1 uit het jaar kruik.
Onderaan de streep hielden ze per week net genoeg over voor het eigen onderhoud. Walgelijk.
koeberg zegt
> maar aan de flexibiliteit van de mensen die er in staan
Vaak de flexibiliteit van de werkgevers van de mensen die er in staan.
schuimbekje3 zegt
Nee, files ontstaan door mensen die maar aan 1 dingen denken… : IK : ….
IK moet naar de aardappels thuis, IK wil niemand laten invoegen, IK neem nog effe 30 auto’s over de invoegstrook mee, IK ga 60km/h rijden op de linkerbaan omdat IK vind dat jij niet sneller mag want er staat een bord 70 (ja, 95% van de mensen hebben een 10% afwijking van de teller naar beneden) enz enz..
Omdat nu 30% van die zeikwijven niet meer op de weg zitten maar thuis zitten is het effect zodanig verkleind dat er geen files meer zijn. Niet het absolute aantal, het aantal debielen op de weg…
Er is een maximum aantal debielen wat een weg kan hebben voordat er file ontstaat…
In Nederland is dat aanbod vrij hoog…
flex01 zegt
@schuimbekje3: amen
mashell zegt
“IK ga 60km/h rijden op de linkerbaan omdat IK vind dat jij niet sneller mag want er staat een bord 70”
Nu impliceer je dat een egoïst aan een ander denkt, dat doen ze dus helemaal niet. Overigens ontstaat van 60 rijden waar je 70 mag natuurlijk helemaal geen file, er ontstaat hoogstens frustratie bij degene die 70 wil en mag en dat niet kan omdat er iemand 60 rijdt, die ander moet ook gewoon 70 gaan rijden want IK mag en IK wil dat! En dat is dat eigenlijk best wel een egoïstische gedachte.
Dutchdriftking zegt
Anders alweer zat files gezien…..
lincoln zegt
@schuimbekje3 ..
Idd .. files komt door andere ..
Want die andere zijn allemaal debielen ..
Dat jij nog niet door het bedrijfsleven bent weggekocht ..
rikv99 zegt
Als we allemaal nou BMW C1 gaan rijden? Nooit meer files