Meer problemen met auto’s door het koude weer, De ANWB krijgt daardoor meer meldingen dan normaal.
December staat op de kalender. En jongens, wat is het fris buiten. Dat is ook even wennen voor sommige automobielen. Dat merken ze bij de ANWB, want het aantal meldingen is omhoog geschoten.
In de zomervakantie hebben ze het er altijd enorm druk mee op de alarmcentrale. In de periode daarna is het wat rustiger, met uitzondering van een flinke herfststorm bijvoorbeeld. Nu winterse temperaturen hun intrede hebben gedaan is het opnieuw een drukte van jewelste voor de ANWB.
ANWB meldingen
De ANWB zag gisteren het aantal pechmeldingen met maar liefst 40 procent toenemen in vergelijking met een reguliere donderdag. De meeste pechgevallen hadden betrekking tot een kapotte accu of sloten die vastgevroren waren. Typische dingen van de winter.
Tegenover NU.nl zegt de ANWB gisteren een verwachte 5.100 meldingen te hebben verwerkt. Dat zijn er normaal gesproken zo’n 3.700. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom adviseert de ANWB om ook zelf in actie te komen.
Bijvoorbeeld door een slotdooier te kopen. Daarmee kun je zelf je slot ontdooien en werkt deze weer naar behoren. Daarnaast adviseert een woordvoerder van de ANWB om de auto in deze periode niet op de handrem te zetten, mocht je een handgeschakelde auto rijden. Gewoon in de eerste versnelling zetten om wegrollen te voorkomen. De handrem kan vastvriezen door de kou en dan komt de auto niet meer van z’n plek. Tot slot adviseert de ANWB om een warme jas mee te nemen. Oké mama.
Tip van Flip. Als je hebt gemerkt de laatste tijd dat je accu niet meer helemaal fris is, vervang deze dan. Niets is zo irritant als ’s ochtends bij je auto komen en het ding start niet omdat de accu de geest heeft gegeven vanwege de kou.
De ANWB is geprepareerd op een extra drukke periode door de kou. Er is donderdag al extra personeel ingezet en ook de komende dagen verwacht de organisatie meer meldingen dan normaal binnen te krijgen.
Foto: lekker glijden, credit Niels Keekstra / Maarten Sellmeijer. Bekijk meer foto’s van Porsches in de sneeuw
Johanneke zegt
Ik heb alleen maar oude zooi eh. Handgeschakeld, en de handrem is gewoon een hendel die ik aantrek. Werkt perfect, al parkeer ik uberhaupt nooit op de handrem, zolang ik vlak sta gewoon in de 3. Plus kan als ik op een helling sta voor een stoplicht heel makkelijk de handrem aantrekken. Maar: wat als je een automaat hebt met een automatische handrem. Kan je dan makkelijk parkeren en niet de handrem erop gooien?
stefanvts16v zegt
Dat kan inderdaad.
Motor uitzetten en dan even de knop van de automatische handrem ingedrukt/naar beneden geduwd houden. Daarna de versnelling inleggen (handbal) en klaar.
Een automaat zet je in P, dan de motor uit en ook dan de knop van de automatische handrem even ingedrukt houden om die eraf te halen.
moveyourmind zegt
Was gisteren ook veel te laat op het werk omdat de auto niet wilde starten.
Kwam omdat degene die de contactsleutel om moest draaien nog lekker in bed lag.
Dutchdriftking zegt
Tip van Flip, bewaar de slotontdooier niet in je auto maar in je jaszak. Ooit een winter met een oude Cinquecento rondgereden, die deed ik gewoon niet op slot. Werkte prima.
kerre zegt
Merk hier ook dat de remmen licht willen bevriezen. En dat de Tiguan diesel moeite heeft met starten. Maar dat is dan ook als het buiten -20/-25 graden is. Maar kwestie van twee keer voor gloeien voor het starten. Iets met in Lapland rond rijden. Wel blij met de spijkerbanden. Rijdt tenminste fatsoenlijk ipv de NL’se winterbanden.
Dutchdriftking zegt
Wanneer je als Nederlander in Scandinavië rijdt met je winterbanden en aan alle kanten door de locals voorbij geblazen wordt op spikes, altijd weer een vreemde ervaring. Aan de andere kant, in Nederland hebben we natuurlijk ook geen drol aan spikes. Onder onze omstandigheden hebben we er juist veel minder grip op.
kniesoor zegt
Had gisteravond een bevroren contactslot, geen beweging in te krijgen. In een oto, die geen enkele last heeft van een vochtig interieur door binnenkomend regenwater, verstopte waterafvoer onder de voorruit o.i.d. Enfin, lang leve de WD40, probleem in een paar seconden opgelost. Maar vond ‘t een rare gewaarwording.