De ANWB biedt vandaag een rapport aan de Tweede Kamer aan, met oplossingen voor de files in ons land. Maar zijn die oplossingen ook haalbaar?
Er worden in het rapport een aantal oplossingen aangedragen die we al heel lang kennen: beter Openbaar Vervoer, minder verkeer tijdens de spits en uitbreiding van het wegennetwerk. Een prima streven allemaal, maar we zien natuurlijk ook al jaren dat die zaken weinig tot niets helpen.
Het Openbaar Vervoer zit aan de top van z’n capaciteit. Overvolle treinen tijdens de spits, OV-chips die niet bepaald feilloos werken en dienstregelingen die per jaar dramatischer lijken te worden. En dan hebben we het nog niet over treinen die niet met blaadjes op de rails om kunnen gaan. Laat staan met vorst. Of seinstoringen. En over hoe achterlijk duur het is om met de trein te reizen.
Ook een beetje een open deur: minder verkeer tijdens de spits. Ja, dat zou mooi zijn. Maar mensen blijven ervoor kiezen om in hun eentje naar het werk te sukkelen in files, in plaats van slim te carpoolen of te hopen dat ze in een overvolle trein misschien nog net een zitplaatsje kunnen bemachtigen. Er word al jaren geprobeerd om dat tij te keren, maar het lukt niet. Dus misschien moeten we gewoon de conclusie trekken dat Nederlanders in de file wíllen staan.
Ook een suggestie: uitbreiding van het wegennetwerk. Of meer asfalt, meer rijbanen, meer ruimte voor auto’s. Het lijkt de enige échte oplossing, maar de uitbreiding gaat langzaam. Elke nieuwe meter asfalt kan rekenen op flink wat tegenstand van een milieuorganisatie, omdat er ooit een zeldzame variant van de huismus ergens in een boom is gezien. Wat vet raar is, want het is een huismus en geen boommus. Maar ja, als die huismus ooit weer boommus wil spelen, moet dat wel kunnen natuurlijk want anders verstoor je de natuur en gaat alles en iedereen dood. En mensen die naast een snelweg wonen waar veel file staat, willen ook liever geen extra asfalt voor deur. Waarom dat zo is, blijft voor mij altijd een raadsel: doorrijdend verkeer is sneller voor je deur weg en stoot minder meuk uit die jij kunt inademen, dan verkeer wat stilstaat voor je deur. Samenvattend: meer asfalt is lastig in ons landje.
Dat beperkt ook direct de mogelijkheden van de laatste suggestie die ANWB-leden doen: een eigen rijstrook voor vrachtverkeer. Volgens leden van de ANWB moet dit enorm helpen tegen files. Mijn zegen hebben ze, maar dat betekent ook dat er veel meer asfalt moet komen. Leuk idee dus, maar we achten de kans van slagen niet gigantisch. Een eerste stap richting dit concept die wij willen aandragen: een inhaalverbod voor vrachtwagens dat ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt. En niet alleen een geldboete voor dat vergrijp, maar iets er bovenop dat ze écht raakt zoals een rijontzegging van 24 uur of een maand lang geen toegang tot wegrestaurants.
Samenvattend: het rapport (met in totaal tien actiepunten) maakt eigenlijk maar één ding écht pijnlijk duidelijk: de fileproblemen groeien snel, het wegennet raakt meer en meer verstopt, maar alle mooie oplossingen en samenwerkingen ten spijt: de oplossingen zijn niet of nauwelijks te realiseren. We blijven achter de feiten aan hobbelen, tenzij we een manier verzinnen om snel en efficiënt onze infrastructurele problemen aan te pakken. En dan bedoelen we niet dat je op Groen Links moet stemmen. Die oplossing ligt misschien wel in heel radicale maatregelen zoals het verbieden van vrachtverkeer tijdens de spits, nooit meer evenementen met Max Verstappen, of groter inzetten op autonoom rijden. Of een idee waar we hier op de redactie al een tijdje mee spelen: elitebanen. Een rijbaan zonder maximumsnelheid, gereserveerd voor mensen die een Autoblog Bannervrij Abonnement hebben.
Foto via Autojunk
krisp zegt
Files oplossen zorgt er op termijn alleen voor dat mensen verder van hun werk gaan wonen en meer mensen gebruik gaan maken van de weg. Gevolg: een paar jaar later staat alles weer net zo vast.
De beste oplossing tegen files is door het niet te zien als files, maar als extra reistijd. Accepteer die file en zeur niet. Als je minder reistijd wil hebben, dan zijn er alternatieven, zoals de fiets, OV, verhuizen of een andere baan zoeken.
lekbak zegt
@krisp: Jou stelling is inderdaad bewezen door de nieuwe a4 bij delft. Maar de oplossing moet je zoeken in minder verplaatsingen. Het is dan ook geen oplossing die van de anwb zal komen.
Ik stel voor:
Km vergoeding tot 20km 50ct belastingvrij, daarna niks.
Verhuizen dichter naar je werk aantrekkelijker maken door geen overdrachtsbelasting en alle verhuiskosten aftrekbaar maken als je aantoonbaar van >50 naar <20km gaat.
Voor bedrijven is het wat lastiger maar ook daar moeten vergelijkbare oplossingen komen. Een glaszetter uit rotterdam heeft niks in den haag te zoeken en er zit ook echt wel een goede ict specialist bij je in de buurt.
Als 10% van de mensen hier gebruik van zou maken is elke file opgelost.
*getallen en percentages zijn niet doorberekend. Het gaat om het idee.
marc94 zegt
@krisp: ik ben maar voor een motor gegaan. Eentje die licht en wendbaar door het verkeer gaat en goedkoop is in onderhoud. Hij 1 op 20 ipv 1 op 10 en doe er de helft van de tijd over maar werk.
Liever dit in de regen dan dat OV.
fconderkantlat zegt
@marc94: ik ben niet overtuigd. Grootste werkgelegenheid is @ grote steden. Dit zorgt ervoor dat men in en rondom de grote steden gaan wonen. Gevolg? meer verkeer in en rondom de steden (het is dus de vraag of men dan eerder op OV als vervoersalternatief gaat nemen, hier durf ik geen uitspraken over te doen). Momenteel zijn steden bezig om verkeer meer buiten te houden. Ander gevolg is dat grote steden harder gaan groeien dan kleine steden/plaatsen/dorpen. Amsterdam is een sterk maar mooi voorbeeld. Amsterdam is overvol en als je men gaat stimuleren om in en rondom amsterdam te gaan wonen, kan dit nog best wel eens in de negatieve zin escaleren….
mperformance zegt
Afgelopen schooljaar een onderzoek gedaan naar dit probleem en dan vooral op het gebied van vrachtverkeer. Uit het onderzoek kwam vooral naar voren dat platooning een hele verbetering met zich meeneemt. Uiteraard zitten ook daar nog haken en ogen aan. Maar vrachtverkeer neemt minder ruimte in op de weg. En het belangrijkste: het harmonica effect is vrijwel weg. En volgens mij is het harmonica effect één van de belangrijkste oorzaken van files. Misschien dus ook een mooie oplossing om een vorm van platooning door te voeren voor auto’s.
huracan zegt
@mperformance: ja dat geloof ik. Helaas denkt de gemiddelde vrachtwagenchauffeur dat het sneller rijden van 1 km/h ook daadwerkelijk tijdwinst op gaat leveren. En dus krijg je die gasten nooit vrijwillig in zo’n rijtje
bmwe39 zegt
@huracan: dat zijn dan vooral de oost Europese collega’s
baardmijt zegt
@bmwe39: Volgens mij ligt het aan al die Turken in hun oude 5-series…
599gto zegt
@baardmijt: Zolang je de claxon zekering er maar uit haalt is er niets aan de hand merk je niets van …
ozer1907 zegt
@baardmijt: problemen met turken jonge? Beter dan al die autisten in hun skoda’s met 110 op de linkerbaan
baardmijt zegt
@ozer1907: Nee hoor, heb geen problemen met Turken. Was een reactie op iemand die meent dat de oorzaak van inhalende vrachtwagens vooral bij Oost Europese chauffeurs moet worden gezocht. Aangezien deze persoon een nick heeft die verwijst naar wat in de ogen van sommigen een echte Turkenbak is, was het makkelijk inschieten. Ik vind het jammer dat er zoveel vanuit vooroordelen gegeneraliseerd wordt, that’s all.
rhellema zegt
@ozer1907: zo…gelijk op je achterste benen staan…u bent van Turkse komaf?
599gto zegt
@rhellema: Niet generaliseren aub
rhellema zegt
@599gto: sinds wanneer is een vraag stellen generaliseren?
599gto zegt
@rhellema: u bent van Turkse komaf? Is geen vraag beste man dit is een vraag Bent u van Turkse komaf ?
rhellema zegt
@599gto: nee kerel, zo wil jij het graag zien, dat is iets heel anders.
barry355gtb zegt
@599gto: en wat dan nog, indien dit idd een heer van Turkse komaf zou zijn? Bent u een PVV aanhanger?
599gto zegt
@barry355gtb: Wat is PVV ?
freez65 zegt
@huracan: Je hebt het over inhalende vrachtwagens, dat is irritant maar veroorzaakt niet zondermeer de file. Het harmonica effect is er vooral op de linkerbaan en de personenauto. Niet zelden gaat de baan met de vrachtwagens sneller omdat de vrachtrijders wel wat ruimte houden, Die houden de wagen graag rollend.
Als je de rechterbaan bij file exclusief voor vrachtwagens maakt en de linker baan(en) voor alleen personenauto’s dan worden de files alleen maar langer. Dat gaat averechts werken, mede door de abominabel slechte discipline van een klein deel van de bestuurders van personenauto’s.
lekbak zegt
@freez65: Alle vrachtwagens veroorzaken files, buiten hun eigen schuld om trouwen.
Hoe vaak zie je wel niet dat er een lichte file ontstaat die spontaan opgelost is als je die ene vrachtwagen voorbij bent? Komt allemaal omdat inhalers zich niet van te voren aanpassen aan de snelheid op de linkerbaan. Waardoor je een harmonica effect krijgt.
Een inhalende vrachtwagen is natuurlijk nog veel erger.
Mocht dit idee vaker worden uitgevoerd moet er daar ook een streefsnelheid worden ingevoerd. Je moet de maximaal toegestane snelheid rijden als dat mogelijk is. Doe je dat niet dan word je gekeurd omdat je een file veroorzaakt (je moet worden ingehaald met als gevolg weer die harmonica). Vrachtwagens zijn dan immers niet de oorzaak meer.
jack_abarth zegt
Voor het goede zouden ze er eigenlijk niks aan moeten doen, totdat mensen het zo kotsbeu worden dat ze vanzelf werk dichter bij huis gaan zoeken.
Problem solved, next!
Stefje zegt
@freez65: dat harmonicaeffect ontstaat omdat er op de linkerbaan niet met de vmax gereden wordt. Als mensen daar eens mee zouden beginnen was het probleem er niet. Gewoon wachten met de meest linkerbaan op gaan tot je niemand hoeft af te remmen en dan even gas bij tot je er voorbij bent.
Als iedereen dát in zijn hoofd prent kom je al een stuk verder. Samen met andere basislogica zoals de invoegstrook gebruiken om vaart te maken terwijl je hem helemaal afrijdt et cetera.
pomoek zegt
Ooit hier op Autoblog ook al door een collega-reageerder aangedragen: als je in de file staat ben je onderdeel van het probleem. Dus…..
viezefreddyw zegt
@pomoek: Mooie zin was dat inderdaad.
“Je staat niet in de file, je bent de file.”
Geen woord aan gelogen.
pomoek zegt
@viezefreddyw: dat was ‘m inderdaad.
599gto zegt
@pomoek: Nee ik vind deze leuk de bekende reclame waar 2 oudje geen last hebben van de file omdat ze hem veroorzaken :)
Dutchdriftking zegt
Het leuke is, bij Rotterdam hebben we dit al jaren, en in de spits rijden de trucks op hun eigen rijbaan de file voorbij. Geeft toch stof tot nadenken……
599gto zegt
@dutchdriftking: Wie gaat er nou naar Rotterdam dan moet er heel wat gebeuren.
2wheeler zegt
@599gto: blijf maar weg inderdaad (k)
599gto zegt
@2wheeler: Precies daarom zal ik dat ook zoveel mogelijk doen :) Wat een gastvrijheid :)
2wheeler zegt
@599gto: iedereen blij!
599gto zegt
@2wheeler: Een Rotterdammer die blij is ?!! dat wil ik nog eens meemaken :)
porker zegt
Carpoolen Haha. Zelf wel eens gedaan CasperH, in de ochtend om 06.00 met een collega in een auto zitten? Je rot irriteren aan die kop, die stem, die deo, het geknaag op een cracker met stinkkaas? Nee? Moet je eens proberen. Lijkt me vreselijk ?
Oplossing: autopilot op de snelwegen tijdens de spits.
pomoek zegt
@porker: inderdaad ooit gedaan. Verschrikkelijk is dat. Als hij mij kwam ophalen kwam ie te laat. Moest ik hem ophalen was ie nog niet klaar. Gewauwel over niks. Nu ja. Dit kan ik me nog herinneren: hij gebruikte nooit zij achterruit verwarming. Dat scheelde hem 2% brandstof per jaar. Had ie zelf gecheckt. Na een week gewoon in mijn eigen auto gaan rijden. Zalig. Ik rij nog liever met het OV dan dat ik carpool.
599gto zegt
@pomoek: Ja als je meeleest Rinus je weet wie je bent je sliep altijd in de auto je snurkte en je rook niet ochtendfris het is een wonder dat je niet wakker bent geworden op een parkeerplaats ven een benzine station.
599gto zegt
@599gto: *van …….@redactie het wordt tijd voor een correctie knop voor mensen zoals ik :)
599gto zegt
@pomoek: Het kan altijd erger : https://www.ad.nl/bizar/politie-houdt-blote-volledig-met-vaseline-ingesmeerde-bestuurder-aan~a5e04d02/
pomoek zegt
@599gto: haha!
Dizono zegt
@porker: behalve dat autopilots een grotere veiligheidsmarge aanhouden dan wij automobilisten en de file dan alleen maar langer wordt. Wij hebben al het vermogen om een paar auto’s verder te kijken, remlichtjes in de verte te spotten (busjes bannen uit de file, dat zal helpen!). Dat lukt autonome auto’s pas als ze met elkaar communiceren en dat duurt nog wel even.
germancarsftw zegt
@Dizono: we hebben dat vermogen inderdaad, alleen het is jammer dat zó verschrikkelijk weinig mensen niet kunnen anticiperen en niet verder kijken dan hun voorbumper… Ik denk dat wat bewustwording op dat vlak betreft nog veel winst te behalen valt bij de rijlessen.
timberleek zegt
@dizono:
De files worden juist niet langer. Al dat haantjesgedrag, bumperkleven en snelheidsverschil gaat juist weg. Auto’s gaan gewoon op een ordelijke manier rijden. Dus weg met al die onnodige remacties en spookfiles, maar gewoon constante snelheden en doorstroming.
desjonnies zegt
Er is geen oplossing.
Na de tweede wereldoorlog zijn we en masse de stad uitgejaagd en zijn er toen fouten gemaakt wat de aanleg van infra structuur voor het OV betreft.
Daarna kwam de welvaart, begin zestiger jaren was de idee dat de stad voor werken en winkelen zou zijn en wij beter zouden functioneren door in een mooie groene omgeving buiten te gaan wonen.
Bijkomende voordelen waren de grondprijs, de verandering in de agrarische sector en de steden die nog in opbouw waren van de verwoesting die de tweede wereldoorlog met zich mee had gebracht.
Sommige zaken zijn echter voortvarend aangepakt in de zestiger jaren van de vorige eeuw, zo was Zuid in Rotterdam altijd fantastisch voor de auto, brede vierbaans wegen en flats afgewisseld met eengezinswoningen, winkelcentra als de Slinge met volop parkeergelegenheid maar helaas besloot het Rotterdamse college (polit bureau) dat deze wegen veranderd moesten worden nar zielige eenbaans wegen om de reiziger in het ov te krijgen, iets wat gewoon niet lukt.
Inmiddels zitten we op een bevolking van 17 miljoen mensen is de mens bijzonder mobiel geworden en hebben we allemaal last van jouw auto op de weg !
599gto zegt
@desjonnies: Te uwer informatie de steden groeien als nooit tevoren op deze planeet kom snel terug naar aarde en see it for yourself :)
pomoek zegt
@desjonnies: Er is geen oplossing? Is dat die VOC mentaliteit waar we zo blij mee moeten zijn?
eaudi zegt
Voor als het net wat minder druk is: gewoon zoveel mogelijk rechts rijden. Mensen lijken standaard 2e van links te rijden, ongeacht het aantal banen.
Wat ook zou helpen, maar dat is heel andere oplossing: regel dat werkgever fatsoenlijk een fiets kan vergoeden. Dat is nauwelijks mogelijk. Als paar procent af en toe de fiets pakt scheelt het al weer iets.
599gto zegt
@eaudi: De wet vraagt dat ook van u. Ik ben ooit op de A2 door de bekende Volvo met RECHTS HOUDEN als tekst gekregen op een lege A2. Ik zat op de 3e baan ik was het inhalende verkeer met 85 km uur zat. Ik moest de hele tijd uitwijken of remmen maar het mocht niet van oom agent . God wat haat ik de A2 ….
pomoek zegt
@599gto: Wat mij betreft zou je daar het keep your lane principe kunnen aanhouden. Ik rijd nooit in de spits op de A2 maar kom er wel eens. Als je op de 3e baan rijdt op de cruise control kun je, bij wijze van spreken, je voeten op het dashboard leggen.
snel70 zegt
Dat laatste actiepunt, geweldig ; )) Als er te weinig asfalt na een afrit ligt of een vertragend stoplicht of rotonde, dan werkt meer asfalt ook niet. En moeten de automobilisten ook niet over die extra strook heen dan waar de vrachtwagens rijden om de afrit te nemen? Dus als ik het visualiseer dan komt een auto vanuit langzaam rijdend tot stilstaand verkeer tussen kolossen terecht die 90km/u rijden?
lekbak zegt
@snel70: Wel een goede inderdaad. Dan word de verzekering bij de anwb duurder want mensen moeten snel optrekken. Of ze veroorzaken ongelukken, idem dus.
mashell zegt
Hoe de ANWB zoch zo’n eigen rijbaan voorstelt weet ik maar laten we duidelijk zijn, ANWB leden met een abonnement op de kampeer- en caravankampioen mogen dan ook uitsluitend van die strook gebruik maken. Want als je met een caravan/vouwagen/camper/boedelbak/busje rijdt ben je ook gewoon een vrachtwagen!
2wheeler zegt
Subsidie (ik heb ook een hekel aan dit woord, sorry) voor mensen die dichter bij hun werk gaan wonen. Ik denk niet dat je ideeën moet vragen aan de automotive maar elders een oplossing moet zoeken. Ik woon per toeval opeens 4 minuten bij mijn werk vandaan, echt geweldig!
mashell zegt
@2wheeler: we moeten niet de mensen laten verhuizen (dan wordt het nog drukker in de randstad) maar het werk evenwichtiger over het land verspreiden.
ozer1907 zegt
Ik denk dat het grootste probleem toch bij het autistische volk ligt. Mensen die zodra ze een remlicht zien direct zelf ook remmen ongeacht hoe hard er geremd word. Anderen die met 110 vrachtwagens inhalen. Anderen die zodanig bumperkleven en constant op de rem gaan, met als gevolg punt 1 wat benoemd is. En zo kan ik er nog genoeg opnoemen.
ff40 zegt
Eigen rijbaan voor vrachtwagens ofwel elke verkeerssituatie in Nederland komt een rijbaan te kort
Vergeleken met andere landen.
Ik ervaar in bv Amerika veel meer rust op de weg daardoor
Altijd al gezegd
Vraag het maar aan mij
daan83 zegt
@ff40: nooit in LA geweest schijnbaar, dat is nog erger dan heel NL bij elkaar en is van rust geen sprake ?
ff40 zegt
@daan83: echt wel!!
tkoote zegt
Tijdens de crisis moesten we allemaal maar werk gaan zoeken verder van huis, dan is het niet bepaald vreemd dat er nu veel meer wegverkeer is dan voorheen.
Bovendien is dat idee van eigen vrachtstroken leuk, maar de grootste vertraging (invoegen op- en van de snelweg) wordt daarmee alleen maar verslechterd. Als je moet invoegen in een stoet vrachtwagens word dat alleen maar lastiger en bovendien zal je daarna moeite hebben om van de strook af te komen bij het personenvervoer. Echt niet dat zij je ertussen laten (kijk maar eens rond op de snelweg). Dat zal alleen maar meer verstopping veroorzaken op de aansluitende wegen en kruispunten.
Ook zo’n voorbeeld; wie bedenkt er toch dat de bruggen tijdens de spits open moeten voor het vaarverkeer? Als je als automobilist/vervoerder over een weg moet die opeens “verdwijnt” sta je ook niet blij te zijn…
Op korte termijn zie ik maar 1 oplossing, dat is vrachtverkeer verbieden tijdens de spits. Op lange termijn zal de autonome auto dit probleem gaan verhelpen.
rhellema zegt
Om het fileprobleem op te lossen is er maar 1 echte oplossing en dat is 1 auto per huishouden.
volvoturbo zegt
@rhellema: echt zo’n Chinese oplossing…
marco_vm zegt
@rhellema: breng jij mij dan naar het werk ? Thuis werken we allebei een andere kant op en allebei andere tijden……. zelf zeker geen last van ?
rhellema zegt
@marco_vm: je benoemt het exacte probleem. Jij bent niet de enige die in deze situatie zit. Op het moment dat we de vrijheid hebben van het makkelijk kunnen verplaatsen maakt het niet zo heel veel uit waar we werken. Zodra er 1 auto per huishouden is dan moet er veel creatiever omgegaan worden met dit soort situaties en dan is dat ineens verrekte moeilijk.
Kortom…we willen dolgraag het fileprobleem oplossen zonder dat we er zelf iets voor willen doen.
timberleek zegt
@rhellema:
We willen wonen op een fijne plek, waar onze vrienden/familie zijn en waar we onze kinderen willen zien opgroeien. Bedrijven zitten daarentegen op grote bedrijventerreinen in indrukwekkende panden die natuurlijk wel naast de snelweg moeten liggen.
Ik werk om te leven, niet andersom. Dus ik wil wonen waar ik kan en wil leven.
Dus tenzij we bedrijven zo ver kunnen krijgen dat ze weer overal en nergens zitten (hoewel ik betwijfel of dat het probleem oplost gezien de hoeveelheid jobhoppers anno nu) moeten we gewoon zorgen dat mobiliteit anders vormgegeven gaat worden. Alleen zijn we (denk ik) nog te vroeg.
Nu is het nog spartelen met files en (in veel gevallen verschrikkelijk) OV, maar autonoom rijden bied kansen om files op te lossen en zelfs om autobezit op grote schaal te laten verdwijnen (mobiliteit kopen ipv een auto). Maar op grootschalige implementatie van dergelijke oplossingen moeten we nog even wachten
adj007 zegt
Er is maar een oplossing; vrachtverkeer verbieden om in de spits de weg op te gaan. Het snelheidsverschil is te groot; mensen gaan de raarste capriolen uithalen om er voorbij te komen en blijven daardoor onnodig rechts rijden.
mashell zegt
@adj007: “onnodig rechtsrijden” we proberen de problemen van Nederland op te lossen, niet die van Engeland! Het probleem is onnodig linksrijden! En dan vooral in zijn meest verschrikkelijke vorm: het oudhollands middenrijstrook uitslapen.
adj007 zegt
Links dus…
octaan64 zegt
Het geld kan beter worden uitgegeven aan handhaving.
Meer handhaving onderweg op de weg dan de struikrovers in de berm.
Supreem zegt
Wie heil meent te zien in fysieke uitbreiding van het wegennet om het fileprobleem aan te pakken, is niet bij de tijd.
Autonoom rijden lost alle fileleed op. Zeker op drukke verkeersaders. Geen baanvakklevers, geen ongebruikte rijstroken, minder ruimte tussen voertuigen, zowel in de lengte als in de breedte enzovoort. Om van ongelukken die hele rijbaan versperren nog maar te zwijgen.
En ja, ook ik rijd graag. Maar zoals het er nu aan toe gaat is er nog weinig plezier aan.
marco_vm zegt
Leuke gedachte van de ANWB leden/lezers alleen het werkt niet. Als al het vrachtverkeer op 1 strook moet gaan rjden zal je 1 lange file gaan creeeren van Amsterdam tot Maastricht.
Waarom ?
Omdat er altijd wel een T-RUCKER is die een stijve krijgt als er een hele kolonne achter hem plakt en dus “expres” met een vaartje van 75 km/h gaat rijden en wakker schrikt als hij wordt ingehaald en dan gas bij geeft. Gevolg, de inhalende word kwaad aan gekeken.
Als deze file veroorzakers nou eens aan de kant worden gezet en vervolgens zelf achteraan in hun file mogen aansluiten, dan zou dit misschien nog helpen.
Hierboven werd al aangegeven dat bij Rotterdam al een truck strook ligt en ja het klopt, al het vrfachtverkeer passeerd zo de file. Wel erbij vermeld dat deze strook na de brug ophoud.
Ik denk dat de mensen die deze ideeen geven de braafste bestuurders zijn op de weg, nooit te lang links blijven en altijd de snelheid rijden die toegestaan is, ofwel de beste stuurlui……….
Als EX chauffeur moeten ze als eerste de bestuurders aanpakken die allergisch zijn voor de rechter rijstrook en dus het andere verkeer verhinderen en dus file veroorzaken. Daarbij zal een min verschil moeten zijn als 2 vrachtwagen elkaar passeren bv min 5km verschil. Is dit minder dan is inhalen niet toegestaan.
Rekening houdende met kraanwagens die veelal niet harder gaan dan 75-80 km/h.
Misschien nog een leuk aandachts puntje…… vakantiegangers met een sleurhut (zelf ook een) kunnen er ook aardig wat van om de truckers te “pesten”door lekker met de zon in je bakkes 80km/h te gaan rijden op de rechter baan en als men ze inhaalt de zon plots weg is en ze ineens wel harder kunnen.
jorden zegt
Als ik bij mij in de regio bemerk dat half Noord-Brabant iedere werkdag via 2 wegen naar Utrecht of Rotterdam verschuift… kunnen grote werkgevers eens nadenken over een dependance vestigingetje? Ja dat is wat duurder, maar denk eens aan die vrolijke gezichten in de ochtend!!
marco_vm zegt
@jorden: dus DAF moet eens gaan denken aan een kleine vestiging in het zuiden voor het maken van kleine daf vrachtwagen ???
marco_vm zegt
@marco_vm: En de delen die in die kleine vestiging gemaakt worden moeten uiteindelijk naar de grote vestiging………met vrachtwagens…….
moeten het file probleem oplossen
hotze zegt
Met die geile GT3 wil ik wel in de file rijden…
dennisdd zegt
Laten we beginnen met de Betuwelijn te asfalteren en daar de truckers heen te sturen.
fconderkantlat zegt
bij een 3 of 4 strooks snelweg tijdens spitstijden 1 of 2 stroken expliciet alleen toestaan aan carpoolers met 3 of meer personen per voertuig. buiten spits de stroken zonder voorwaarden open houden
tarquesh zegt
Met het elitebaan idee heb ik ook een tijdje gespeeld.
Een strook waar snelle auto’s alleen mogen rijden. Wie daar gaan rijden zijn bijvoorbeeld hoogwaardigheidsbekleders die door hun chaufeur snel worden vervoerd in een S klasse AMG. Captains of industrie en de redactie van autoblog.
Nou vind ik het ANWB voorstel ook prima. Vrachtwagens een eigen rijbaan.
dutchie2010 zegt
Ik vind het een top plan .
Vrachtwagens die achter elkaar blijven plakken op de rechterbaan .
Probeer maar in of uit te voegen.
Der zal in ieder geval minder verkeer de snelweg op en af komen als der straks muren van vrachtwagens rijden.
jaso013 zegt
Max snelheid beperken scheelt ook. Hard rijden is immers hard remmen. Waarom wij in dit kleine land 130 per uur rijden is mij nog steeds een raadsel. Tijdwinst is zeker overdag nihil en risico op ongevallen en files vele malen hoger. Gewoon overal 100 zodat het aantal rembewegingen naar beneden gaat waardoor meten de doorstroom soepeler zal gaan. Zeau. Nu zullen jullie mij wel af schieten…
hotze zegt
@jaso013: inderdaad; overal 100 lijkt me echt vreselijk. Overal minimaal 120 en als je zachter wilt rijden mag je tussen de vrachtauto’s en er niet meer vandaan komen. Al die sjappies die met 100 gaan inhalen (vaak zonder knipperlicht) en dan niet even gas bijgeven; zij zijn de echte file-vormers; alles wat 120/130 er achter komt moet vol in de remmen voor die pannenkoeken. En dan lekker langzaam weer terug naar rechts.
daan83 zegt
Ik denk dat je een boel bereikt door de lease auto af te schaffen voor mensen die alleen maar op en neer naar kantoor rijden en flink investeren in OV en dus vooral ook BUITEN de randstad, want daar kan heel veel gewonnen worden.
Daarnaast ben ik voorstander van keep your lane. Geen gejaag meer op de linkerbaan.
Ik zie ook hier en daar dat mensen maar dichterbij werk moeten gaan wonen, ergens snap ik dat wel, maar voor heel veel mensen is dat niet haalbaar. Ik werk zelf in hartje Amsterdam, maar een huis in de stad kan ik niet betalen, ook niet in de directe regio.
De mobiele telefoon zou ook eens voorgoed uit het verkeer verbannen moeten worden, zoals laatst ter sprake was gekomen, celstraffen uitdelen! Maar nog belangrijker, handhaving op de snelweg door onopvallende surveillances. Wie zich misdraagt moet op de blaren zitten. Extra politie en de auto’s betalen zichzelf heel snel terug met die hoge boetes hier.
hotze zegt
@daan83: zo, jij maakt je lekker populair hier…
Ga maar eens met de trein en dan een paar keer overstappen, veel plezier ermee.
En keep your lane met nozems die niet vooruit zijn te branden, dat gaat echt niet werken.
Telefoongebruik inperken en meer politiecontrole, een prima plan ook al zal het af en toe meer boetes opleveren. Al heb ik wel het idee dat er wat minder aso’s rondscheuren maar misschien ligt m’n “aso-drempel” wat te hoog ;-)
daan83 zegt
@hotze: ik hoef niet populair te worden, dat heb ik niet nodig.
Maar ik ga dagelijks met de motor of trein, afhankelijk van het weer, scheelt mij heel veel geld, tijd en ergernis. Ik heb een goede treinverbinding, dat is voor mij ook een vereiste geweest. Ik heb nagenoeg nooit gezeik, in tegenstelling tot 99% van de andere treinreizigers.
Op de motor erger ik me in alle geuren en kleuren van de automobilisten die niet vaardig genoeg zijn om te rijden, links/plakken in het midden, niet kijken in de dode hoek, telefoongebruik, onvoldoende afstand houden, etc.
En ik ben ook echt geen heilig boontje, bij mij gaat het gas er ook altijd flink op, zowel in de auto en op de motor, maar haal nooit rare capriolen uit en behandel andere weggebruikers met respect. Dat laatste ontbreekt nog wel eens in de ikke ikke ikke maatschappij van tegenwoordig, dat zou al een boel files schelen.
En ik vind dat het weer eens tijd wordt voor een snelweg politie die notoire hufters aanpakt en niet degene die hard rijden “met respect” maar echt de asociale…
lauren22 zegt
Ik vind de laatste suggestie van ANWB-leden echt redelijk omdat het erop lijkt dat een eigen rijstrook voor vrachtverkeer een goed idee is! Mijn man zei gisteren dat hij voor zijn werk een vrachtwagen rijbewijs moet halen, en mijn eerste gedachte was dat hij urenlang in files zal staan. Ik hoop dat zo’n plan wel werkt zodat mijn man snel en veilig zijn productie kan transporteren. http://www.verkeersschoolvoskamp.nl/rijopleidingen/rijbewijs-c/