Vanochtend vertelde ik je dat de avondspits twee keer zo dodelijk is als de ochtendspits, maar ik heb nog een weetje voor je. In de avondspits op een N-weg rijden is pas echt spelen met je leven, want volgens de ANWB zijn N-wegen drie keer minder veilig dan snelwegen. Reden voor de bond om door middel van een eigen onderzoek, de N-wegen te beoordelen op veiligheid en deze een aantal sterren toe te kennen.
In 2012 gaat de ANWB beginnen met het beoordelen van de provinciale wegen. De meest veilige wegen krijgen vier sterren en de onveilige wegen een ster. Alle N-wegen in Nederland zullen worden onderzocht, zodat automobilisten kunnen zien of de weg veilig is. Tegelijkertijd moet het systeem overheden aanmoedigen om gevaarlijke wegen te verbeteren.
De inspecteurs beoordelen de weg onder meer op het gevaar op frontale botsingen en de kans op ongevallen langs de kant van de weg. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat alle N-wegen zijn beoordeeld. De resultaten zullen op de website van de ANWB worden gepubliceerd. Snelwegen werden in 2008 al beoordeeld met het sterrensysteem. (via: anwb)
Jokkebrok zegt
Heel goed, er moet echt iets aan gedaan worden!
of er ook echt wat gaat gebeuren blijft de vraag natuurlijk, maar goed, een goed begin is het halve werk maar half werk is geen werk dusss…
the-budel-guy zegt
Denk niet dat het helpt als ik over een 2 sterren weg móet en binn3n 5 minuute thuis ben of over een 5 sterren weg rij waar ik dan 10 minuuten over doe is de keus voor mijne gemaakt
slappehap zegt
Het is me op de snelweg nog niet echt opgevallen, maar goed, toch best wel een goeie deal voor Mercedes lijkt me.
Citrofiel zegt
@slappehap: Resultaten van de snelweg kun je vinden bij de anwb, ze hebben een linkje geplaatst in het artikel dat de bron van dit AB-artikel is. (oftewel: Klik hier op anwb, en dan daar op Overzicht geteste wegen 2008)
autoblogger zegt
Haha, lol @slappehap !
boygeorge zegt
Het zal nog wel een paar jaar duren, 500 jaar minimaal.
Zinloze hypocriete werkverschaffing voor een bijna overbodig ANWB.
Alle wegen in Nederland 1 * voor veiligheid.
Cantago zegt
Een ster, en dan? Daar schiet niemand iets mee op en worden de wegen niet veiliger van! Krijgen we straks weer dat overal de snelheid omlaag gaat, net zo lang tot iedereen 20 rijdt en er amper meer iets gebeurd…
Freewarefreak zegt
@Cantago: En dan krijgen die wegen een vermelding in de Michelin gids. Twee vliegen in één klap. Dan weet je waar je lekker kunt eten EN rijden.
OT: Zo lame.. precies zoals graaf Willem zegt.. ze zoeken werk..
Cantago zegt
@Freewarefreak: Helemaal mee eens.
(Hoewel ik wel trek heb in een 5 sterren weg met bijbehorende Lamborghini!)
Megakix zegt
Hopelijk zijn die ‘sterren’ dan goed afleesbaar van de bordjes… ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
Gaan ze die sterren dan ook op de borden zetten, zodat je als automobilist weet dat je op een (on)veilige weg rijdt? Durf wedden dat er wel één of andere politieker met dat idee zal komen, met de redenering dat mensen op een weg met 1 ster dan voorzichtiger zullen rijden.
Dat er op 4-sterrenwegen dan sneller zal gereden worden zal men echter eventjes over het hoofd zien…
Cantago zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik zie mensen liever naar de weg en naar het verkeer turen dan naar allerhande bordjes langs de kant van de weg!
Esprit_de_Flandre zegt
@Cantago: Ze kunnen ze ook gewoon op de bestaande N-bordjes zetten. Dat bedoelde ik eigenlijk. Zeker geen extra borden.
Cantago zegt
@Esprit_de_Flandre: Kost wel weer een gruwelijke bak geld om al die bordjes te vervangen! Kun je beter wat anders mee doen. En ik heb nog altijd mijn twijfels of mensen er voorzichtiger door gaan rijden. Ik denk eerder dat mensen te hard gaan rijden op “veilige” wegen.
Esprit_de_Flandre zegt
@Cantago: Dat zei ik ook ;)
“Dat er op 4-sterrenwegen dan sneller zal gereden worden zal men echter eventjes over het hoofd zien…”
Cantago zegt
@Esprit_de_Flandre: sorry, er moest staan: …ik denk OOK dat…
reed zegt
Tuurlijk zijn de N-wegen gevaarlijker.
Je komt er op via een A-weg met 120km/u en wil op die N-weg ook opschieten.
Dan zit er een slak voor aan de rij, en iedereen wil inhalen.
mashell zegt
Zou het ministerie niet allang weten wat de ANBO nu probeert uit te zoeken?
graafWillem zegt
Volkomen onzin. Maar ja de ANWB is inmiddels echt een achterhaalde organisatie.
Ze zoeken werk.
Eerst al ruzie maken met Rijks Waterstaat over wie er in NL “weer alerts” mag afgeven. Nu dit weer.
Tja allemaal heel begrijpelijk. De baas daar wil in zijn vette aiuto met chaufeur blijven rijden en een super salaris krijgen.
Vroeger had deze vereniging nut. Nu vecht ze voor lijfsbehoud.
Op heffen die hap.
mrbones zegt
Meer een taak voor het wegbeheer, maar oke het is een begin. Uiteindelijk blijft de verantwoordelijkheid bij de bestuurders
Justawheelchairguy zegt
En toch denk ik dat dit onzin is, bijvoorbeeld de N18, sommige delen zijn een stuk gevaarlijker als de andere, beter gaan ze niet de hele weg, maar bepaalde stukken apart beoordelen.