De directeur van de ANWB voelt de bui al hangen: het gestelde doel van stekkerauto’s gaat niet gehaald worden.
Wie wel eens goede voornemens heeft bij het nieuwe jaar weet het als de beste: het doel stellen is één, hem behalen is twee. Dat lijkt nu de situatie te zijn rondom EV’s in Nederland. We hebben wel een doel voor een x aantal EV’s of auto’s met stekker tegen x aantal jaar, maar ga die maar eens halen. Daarover en meer schoof ANWB-directeur Marga de Jager aan bij de BNR Nationale Autoshow.
Onhaalbaar
En daarin is De Jager duidelijk: de doelstelling gaat niet behaald worden. De ANWB-directeur zegt dat ‘iedereen die kan rekenen dat inziet’. Het doel is namelijk 1,9 miljoen stekkerauto’s in 2030. Momenteel zijn het er ongeveer 455.000. Er moeten dus gemiddeld jaarlijks bijna 250.000 auto’s bij komen om dat doel te halen. De echte jaarlijkse toename zit echter net boven de 100.000. Er moeten dus twee-en-een-half keer zoveel EV’s verkocht worden als dat er nu gebeurt.
Toejuichen
Dat is puntje twee wat De Jager benoemt: hoe houdt je vast dat er meer EV’s verkocht worden? Het ging in Nederland erg de goede kant op, met zaken als de SEPP-subsidie, lage bijtelling voor leaseauto’s en vrijstelling van de MRB. De bijtellingsregels zijn toch helemaal anders geworden en de MRB gaat waarschijnlijk vanaf 2026 ook veranderen. In ieder geval heerst er onzekerheid over. Je kan dus nu een EV kopen en er over twee jaar ineens extra maandelijkse kosten aan hebben. Kortom: waar het aantal EV’s fors moet toenemen, zijn er eigenlijk allemaal zaken waardoor de interesse in EV’s juist zou kunnen afnemen. Niet wat je wil.
Volgens De Jager moet de overheid duidelijke condities creëren voor de burger om de EV extra lekker te maken. Puur om die doelstellingen ook daadwerkelijk te kunnen halen.
audirs3 zegt
-edit:check-
DeWitteCondor zegt
Afgelopen 4 jaar zijn er zo’n 350.000 auto’s per jaar nieuw verkocht, give or take. Daarvan zouden er dan 250.000 EV moeten zijn. Schier onhaalbaar, dan moet je de hele schatkist leeggooien daarop. Onrealistisch.
kniesoor zegt
Nuchter rekenen. Het is niet iedereen gegeven. Misschien moet mevrouw zich maar weer focussen op het aan de man (m/v/x) brengen van Human Nature kleding e.d. En de vraagstukken rondom EV’s overlaten aan andere personen, die op dat gebied beter onderlegd zijn.
Richmond zegt
de overheid is niet beter onderlegd gezien het zwalkende beleid. Dus wie dan wel?
DeWitteCondor zegt
De EV is niet het middel om de klimaatproblemen de kenteren. Het is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Bovendien loopt de stimulering niet in de pas met de werkelijkheid. Wat de meesten hier al dachten volgens mij: de techniek is te jong, ze zijn te duur, er zitten wat praktische nadelen aan en we lopen tegen de grenzen van de netcapaciteit aan (iets wat echt niet binnen 10 jaar is opgelost). Het beleid was inderdaad zwalkend, maar hier kun je ook eigenlijk geen beleid meer op maken op zo’n korte termijn. Ze hadden 20 jaar geleden moeten beginnen aan uitbreiding netcapaciteit, iets wat de netbeheerders toen al riepen.
gamma81 zegt
Nuchter lezen is kennelijk ook niet iedereen gegeven.
pomoek zegt
Simpel: werkelijke kosten van dinosap rijden door middel van accijnsverhoging bij de gebruiker leggen. Opgelost.
Richmond zegt
dan moet het zo ongeveer onbetaalbaar worden willen mensen zich dan gemotiveerd voelen
seatleon zegt
De “true cost” van benzine ligt op meer dan €4,- per liter. Dus heel moeilijk is het sommetje niet.
jaapiyo zegt
Het werkelijke doel van de werkelijke macht is dan ook niet 1,9 miljoen EV’s in Nederland in 2030, maar 1,9 miljoen auto’s in 2030 in Nederland. Alleen de politiek-economisch verweven apparatsjiks mogen nog persoonlijk vervoer hebben. De rest moet veevoer knagen en met de benenwagen.
RiKe zegt
Ah, jij wil dus dolgraag 30 euro betalen voor een kilo kipfilet? Want reken maar dat de transportkosten ook volledig doorberekend gaan worden naar de consument. Simpel voorbeeld, maar als dit gedaan wordt dan is heel je economie weg
adbrotjeknor zegt
Wie weet hoe de autoverkoop in Nederland in 2030 zal verlopen? Feit is wel dat een gigant zoals Kia/Hyundai al besloten heeft aan te sluiten bij de enorm grote Chinese fabrikanten (BYD en Geely) en Tesla, door volledig voor EV te gaan. EV’s zijn in een paar jaar al 30% goedkoper en meer efficiënt geworden. Over 6 jaar (2030) zal de autowereld er heel anders uit zien. Dat is de enige zinvolle voorspelling.
werf76 zegt
Wat zitten hier een hoop engnekken zeg. Die zien liever de kosten van ICE meer dan verdubbelen in brandstof etc etc.
Die hebben natuurlijk hun hele leven gewacht met auto kopen en rijden tot de EV er was. Stelletje hypocrieten.
herve11f zegt
Idd. Denk dat er veel ambtenaren op dit forum zitten.
marcomanta zegt
En ook in 2035 niet.