We moeten met z’n allen lekker blijven thuiswerken, zo vindt de ANWB, anders lopen we het risico dat de files weer terugkeren.
Wie vaak op de weg is, zal het vast wel hebben gezien: de klassieke files zijn maandenlang afwezig geweest. Natuurlijk, als er ergens een botsing is geweest, dan kom je nog wel eens in een auto-stoet terecht. Maar iedere ochtend en avond dezelfde, vaste files tijdens de spits? Voor de meeste automobilisten zal dat verleden tijd zijn.
Dat ziet de ANWB nu ook. ‘Een sterke afname’, uiteraard vanwege het coronavirus. Nederland werkt vaker thuis, dus is er tijdens de spits een stuk minder blik op de weg. De ANWB vindt dat Nederlanders ook na de coronacrisis moet blijven thuiswerken. Althans, werkgevers moeten daar een beleid voor bedenken, denkt de organisatie. Want anders komen die files straks gewoon weer terug, met alle gevolgen van dien.
Om kracht bij hun advies te zetten, hebben ze tweeduizend Nederlanders gevraagd wat zij van het thuiswerken vinden. Volgens dit onderzoek wil ongeveer zestig procent na de crisis minimaal twee dagen blijven thuiswerken. Slechts 21 procent zou weer elke dag naar het kantoor willen.
Met dit onderzoek in de hand, denkt de ANWB dat twee of drie dagen per week thuiswerken de norm zou kunnen worden. Daarmee zou je aan de wensen van de werknemers kunnen voldoen, zo stelt de bond, én kan je files in de spits beperken. Goed nieuws voor iedereen, niet? Nu alleen ervoor zorgen dat we niet allemaal op maandag, donderdag en vrijdag gaan thuiswerken. Want anders schieten we er natuurlijk alsnog niks mee op.
Foto: Ferrari California van @Mynameisjoeroen, via Autojunk.nl.
Robert zegt
Als ik zo om mij heen kijk, zijn ze allang weer terug. De A12 ten oosten van Arnhem zit alweer ramvol met toeristen, en vooral de middagfiles zijn alweer dagelijks in ere hersteld.
Rick-dos zegt
De standaard moet gewoon thuiswerken tenzij worden…
Corona heeft aangetoond dat thuiswerken geen negatieve impact heeft op productiviteit en zelfs positieve impact heeft op verzuimcijfers.
Het toont ook gelijk aan dat veel management lagen binnen een bedrijf overbodig zijn. Maar dat wisten we al…
bruinwerker zegt
De massa burn out’s moeten nog komen. Dat wordt de tweede golf…
flutterby zegt
@Rick-dos: hoewel ik volledig thuis kan werken merk ik toch dat het soms beter is om even persoonlijk contact te hebben of het praatje bij het koffiezetapparaat. Weten wat er speelt als thuiswerker is toch lastig.
karhengst zegt
Eens, maar dan zal er wel een tegemoetkoming moeten komen voor de verloren woonruimte. Een ruimte van je huis / appartement opofferen is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet in gebieden waar juist zulke bedrijven zich graag centreren.
flutterby zegt
@karhengst: dan ga jij toch lekker naar kantoor. Als werknemer bespaar je met thuiswerken zo 30-90 min per dag, daar mag je best iets voor opofferen.
PunicaOase zegt
@Rick-dos: helemaal mee eens: scheelt reistijd, kantoorruimte, beter voor milieu, geen files, en we hoeven niet meer met z’n allen in de veels te drukke en vieze randstad te wonen.. ik ben de eerste die vertrekt naar het groene Oosten of Zuiden als dit de standaard wordt.. heerlijk!!
fordje zegt
@punicaoase: thuis werken kost jou 500 tot 1000 pj extra… Vooral zelf opofferen dan.
lekkerlinksrijden zegt
Stichting open deur is weer wakker
moveyourmind zegt
Ik ben best bereid om thuis te werken, maar dan wil ik wel ’s avonds naar kantoor om daar te wonen…
Want ik moet er echt niet aan denken om mijn vrouw 24 uur per dag op mijn lip te hebben.
VeniVidiVici zegt
@moveyourmind: Hoe komt het? Kan ze niet van je afblijven? ?
baklava zegt
@moveyourmind: verkeerde vrouw gekozen
rutgerg zegt
En wie gaat er een werkplek betalen die aan alle arbo normen voldoet? Paar maanden met de laptop achter de keukentafel is wel te doen… maar blijvend… dat vindt de arbodienst niet zo’n goed idee denk ik. En werkgevers zullen het niet massaal gaan betalen denk ik zo.
rutgerg zegt
@rutgerg: sterker nog. Al zouden de werkgevers willen dan mogen ze het niet eens (allemaal) vergoeden want het valt onder de WKR en die is zeer beperkt….
padoempats zegt
@rutgerg: dan voor een deel belast. Het kan en mag heus
mashell zegt
@rutgerg: tuurlijk wel. Een paar honderd euro voor een goede bureau stoel thuis is niks vergeleken wat er aan huur van kantoor ruimte bespaard kan worden.
rutgerg zegt
@mashell: zie mn comment hierboven, mag helaas niet zomaar allemaal van onze belastingdienst. Daarnaast heeft ook niet iedereen de ruimte om een volledig arbo proof werkplek in te richten denk ik.
mashell zegt
@rutgerg: wkr is al verhoogd naar 3%.
TimoBac zegt
@rutgerg: dat gaan ze met liefde betalen kan ik je vertellen. Bij ons wordt 25% vh pand binnenkort in de verhuur gegooid door het vele thuiswerken. Kantoor vastgoed keldert hard in waarde, bedrijven besparen veel huur. Kantoor wordt een ontmoetingsplek, steeds minder een werkplek. Die werkplek kosten gaat de werkgever gewoon blijven maken, alleen is nu de vraag of je de ruimte zelf in kunt richten. Tenminste, dat denk ik.
flutterby zegt
@timobac: wie gaat dat huren dan? Als iedereen die kan thuis gaat werken staan diezelfde kantoren overal leeg.
RiKe zegt
@rutgerg: ik denk dat werkgevers dat eigenlijk wel prima vinden als je ziet wat ze dan gaan besparen op reiskosten en de huur van kantoorruimte
mashell zegt
Nou, de ANWB kan in de ****** zakken. Ik zal blij zijn als de files terug keren wanneer dat een signaal is dat de situatie weer een beetje normaal is.
VeniVidiVici zegt
@mashell: We moeten even wachten op het “wondermiddel” vaccin dan gaat alles weer normaal worden…
Homer55 zegt
Signalen van normaal heb ik liever van andere dingen dan files.
banderas zegt
@mashell: eng he, verandering..?
rogerzz zegt
Alles om maar geen asfalt neer te leggen. Want OV-stimuleren, zielige dieren, rekeningrijden schrikt vast af, CO2 is stom, thuiswerken is doable en autorijden is voor arbeiders. Dat er steden verbonden zijn met 2 laffe rijstroken aan snelweg is gewoon een capaciteitsprobleem waardoor files ontstaan. Ongeveer 20 jaar geleden was het al een capaciteitsprobleem, leg er wat rijstroken naast zou ik zeggen.
melkkoe zegt
Dit is inderdaad symptoombestrijding. Een paar extra stroken kost niet veel, en er is niemand die voor de lol 100 gaat rijden op de Nederlandse snelwegen
Dizono zegt
Tja, extra rijstroken slibben vanzelf ook weer dicht. Dweilen met de kraan open. Want als er opeens wel een goede verbinding is vanuit stad A naar B, dan gaan in stad B vanzelf mensen wonen die werken in stad A. Wat helpt zijn structurele oplossingen. Meer vanuit huis werken is één zo’n mogelijke oplossing.
PunicaOase zegt
@rogerzz: en dan gaan we in de breedte in de file staan? We moeten allemaal diezelfde verlate krappe stad in..
PunicaOase zegt
@punicaoase: “verlate” kan weg ?
mashell zegt
Maar bredere files zijn wel korter, dat is goed voor de statistiek!
flutterby zegt
@rogerzz: de A2 tussen Amsterdam en Utrecht was ook lange tijd tweebaans, maar nu het 5-6 baans is staat het nog steeds vast. Het wegennet aanleggen op piek capaciteit is gekkenwerk, zeker als de piek ver omlaag kan.
rob5nismo zegt
Thuis werken is voor elk vakgebied weggelegd
mashell zegt
Klopt, de buschauffeur, slager en bouwvakker hebben er helemaal niks op tegen.
rob5nismo zegt
@mashell: ik zelf ook niet denk alleen dat ze bij mij in de straat niet zo blij zullen zijn als ik een laadklep ga monteren
tttijn zegt
Goed idee. Al die lege kantoorruimtes ombouwen naar woningen. Ik zeg win win.
bennyyy zegt
Beste ANWB, probeer het eens bij de werkgevers. Houdoe en bedankt.