In een fraai staaltje goochelen met cijfers rekent de ANWB ons voor dat de verregaande accijnsverhoging en overige overheidsmaatregelen die negatief uitpakken voor de automobilist volgend jaar voor 1 miljard extra inkomsten zorgen, opgehoest door u, armzalige automobilist. Maar is dat eigenlijk wel zo?
“De ANWB is verrast door de omvang van deze extra lastenverzwaring voor de automobilist,” zo schrijft de wielrijdersbond in reactie op de maatregelen uit het regeerakkoord. De verhoging van de accijnzen op diesel en LPG levert in totaal 280 miljoen euro op, de aanscherping van de oldtimerregeling 137 miljoen euro, en de boeteverhoging op het te laat betalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) gooit er nog eens 50 miljoen euro bij. En ook het schrappen van de MRB-vrijstelling levert naar schatting 250 miljoen euro op, gevolgd door een verhoging van de opcenten van €155 miljoen.
Ergo: de automobilist betaalt 1 miljard extra!!1
Maar een rechtschapen automobilist die zijn of haar MRB op tijd betaalt, geen oldtimer rijdt, geen diesel of LPG stookt, en toch al niet profiteerde van de MRB-vrijstelling, die heeft een stuk minder te lijden. Milieudefensie hing dan ook al direct in de mail met de claim dat de ANWB wel érg makkelijk maatregelen stapelt om op een zo’n hoog mogelijk bedrag uit te komen. LOL-qoute van de autohaters: “Wie minder accijns wil betalen moet zuiniger rijden.”
Toch geeft het rekenvoorbeeld van de ANWB wel opnieuw aan hoe dit kabinet als een bezetene gevaarlijk hard aan de tepel van haar favoriete melkkoe, de automobilist, zuigt.
Behalve in verkiezingstijd…
4x4wheels zegt
En ik maar bang er slecht aan te doen uit Nederland te verhuizen, gecondoleerd vrinden
lamborgfan zegt
@4x4wheels: Dank u… ben jaloers op je!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lamborgfan: ligt eraan waar hij naartoe gaat… Er zijn 6 landen met meer welvaart dan Nederland in de wereld, dus als het maar 1 van die landen is dan hè!
Frankypanky zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Het hoeft niet eens een welvarend land te zijn om er naartoe te emigreren! Zolang je er de kansen krijgt om bijvoorbeeld een eigen zaak op te zetten of men jou graag ziet komen vanwege je expertise, kun je prima leven in een ‘minder rijk’ land…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@FrankypankyV8: klopt, of je kan ervoor zorgen dat je hier een eigen zaak opzet en gewild bent… Krijg je de welvaart er nog bij ook!
fernie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: hoef niet naar een van die 6 om als een koning te leven en meer geld over te houden iedere maand ;)!
4x4wheels zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Barcelona, Spanje. Dus neen geen topeconomie. Gelukkig draait geluk niet puur om geld, maar de kosten voor een autorijden zijn hier gepaard aan het salaris: Een stuk lager, net als belastingen, eten/drinken, zorgverzekering en eigenlijk alles
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@4x4wheels: oei, net een van mijn favoriete steden… Barcelona is geweldig dus geniet ervan!
MetalLaires zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Altijd lachen om mensen zoals u, wie zegt dat nederlanders arrogant zijn??
thomcarspotter zegt
fotocredit?
amg65 zegt
@thomcarspotter: doet ricardo vrijwel nooit, smoke altijd wel. Maar zit dat je echt dwars?
thomcarspotter zegt
@amg65: nee dat niet, maar ik zou willen weten waar deze foto vandaan komt ;)
turbotoll zegt
Die 137 milioen van de oldtimers halen ze dus never nooit niet op.
Die worden gewoon zo veel mogelijk geschorst.
gop1 zegt
En ook nog 21 % assurantiebelasting
henkspank zegt
ze weten wel het bloed onder je nagels vandaan te halen..
tupperware zegt
@henkspank:
Nu hoeft de overheid alleen nog een manier te vinden om dat bloed ook in te zamelen, schijnt best handel te zijn….
johannes79 zegt
@tupperware: te laat gemaakt op de party gister?
Svda zegt
Ben het wel eens over de MRB, iedereen die moet betalen want je maakt gebruik van de weg of maak voor iedereen het stuk goedkoper, vooral voor de diesels. ( niet die oude mercedes 190d dus )
autogek123 zegt
@dahlback: Het is niet de gebruiker betaald, maar de vervuiler betaald. En diesel vervuilt het meest. Dus horen die meer belasting te betalen en eigenlijk ook meer accijns op de brandstof. Maar dan begint half NL te koeren. Dit terwijl is het merendeel van de landen diesel tanken wel duurder is dan benzine tanken. Maar NL doet graag aan bedrijfsleven ( dieseltijders) sponseren.
Svda zegt
@autogek123: In Duitsland betaal je geen wegenbelasting maar dat zit daar verekend in de diesel/benzine prijs.
Ja diesel is vervuilend maar dan zouden ze naar meer dingen moeten kijken. Dieselrijders betalen al hoop wegenbelasting ( ik zit aan 425 per kwartaal ) . Ik zit niet te wachten op een MRB vrije wagen want die zien er niet uit en zijn niet voorruit te branden. Iedereen die gebruik maakt van de weg moet gewoon niet zeuren maar betalen. Inmiddels wonen wij in een land waar de regering toch niet naar de mens kijkt dus lekker innen.
autogek123 zegt
@dahlback: ik vind ook dat wegenbelasting weg hoort te gaan en in de brandstofprijzen hoort te zitten. Maar dan kost je liter diesel wel 2€ of meer de liter.
Je betaald in NL zoveel? De meeste betalen netto een stuk minder dan ze denken of zelfs niets. Als iedereen eens netto ging betalen gingen de lasten een stuk naar beneden. Lees: Geen huurtoeslag, geen kinderbijslag en kindgebonden budget, geen kinderopvang vergoeding. Geen uitkeringen hoger dan 60% minimum loon, iedereen zelfde auto-bijtelling, MAAR ook iedereen zelfde belasting tarief (42 of 52%). Ook mag de hypotheek aftrek verdwijnen, maar dan ook geen belasting heffen op het bezit!
Simpson zegt
@autogek123: dan zijn er nog wel een paar factoren om rekening mee te houden.
Wie vervuilt er meer? een 15 jaar oude diesel of een spiksplinternieuwe hybride auto?
de diesel, akkoord. Maar als je de milieubelasting voor het maken van een nieuwe auto meeneemt? Daar kun je aardig wat km’s in de diesel voor verstoken.
Dat is natuurlijk wel een beetje mieren op laag water neuken, maar het is gewoon te makkelijk om de rekening maar ergens neer te leggen onder het mom van een of andere motto.
Je belast ouders van kinderen van een handicap ook niet extra omdat ze een ‘moeilijker’ kind hebben dan anderen. (om het maar eens wat te chargeren)
autogek123 zegt
@Simpson: Die 15 jaar oude diesel vervuilt niet alleen veel meer dan die nieuwe hybride, maar ook de uitstoot is allang gerelateerd aan het verhogen van risico’s voor diverse ziektes. Die kosten mag je dan ook gaan meerekenen. Natuurlijk zijn nieuwere diesels schoner dan de oude. Maar daar vergeet men ook vaak de hogere productie en onderhoudskosten. Neem het roetfilter. Dat kost veel energie en dure grondstoffen om te maken en daarna het recyclen ervan. Daar zijn nog steeds geen oplossingen voor gevonden terwijl de batteijen in hybrides weldegelijk gerecycled kunnen worden. MAAR DAAR HOOR JE NIEMAND OVER, wel over die vreselijk vervuilende accu’s ( wat dus niet waar id, maar men geloofd graag TopGear). En die ” extra” vervuiling voor het produceren van ern hybride is binnen 1 jaar (15/20.000km) alweer terug gewonnen aan verlaagde uitstoot.
Simpson zegt
@autogek123: Ik bedoel maar: er zit veel meer aan vast dan op het eerste oog.
waarom dan alles over een ouwe kam scheren?
Maarja, het is makkelijker om de priverijders en leaserijders en oldtimers tegen elkaar op te zetten, Laat die onderling maar lekker discussieren wie er het meest zou moeten betalen, dan maakt de belastingontvanger ondertussen het geld wel even op.
Ik pleit voor gezamenlijk optreden: Burgerlijke gehoorzaamheid zodat er geen boetes meer uitgeschreven worden, zoveel mogelijk in het buitenland tanken, gezamelijk protest tegen alle kostenverhogende plannen, of het nou oldtimers, lpg, hybride of trapauto’s betreft.
autogek123 zegt
@Simpson: De hoeveelheid die ik betaal kwa auto is niets ivm de hoeveelheid belasting die ik betaal en door de overige 80% van de NLers opgemaakt wordt. We moeten gewoon van het zorgstaat idee af. Dan gaan de kosten voor de overheid (dus mijn en misschien ook jouw belastingkosten) hard naar beneden. Ik ken een aantal mensen die schreeuwen geen geld hebben en zeuren over 1% minder koopkracht. Maar wel 200 of meer p.p. per maand oproken. Dat is dan 15/20% van hun eigen koopkracht dat ze zo verbranden. Zo kan ik er nog een paar zeg!!! Als ik mijn geld de openhaard in gooi moet ik ook niet gaan zeiken dat ik geen geld heb. Koopkracht heeft ook te maken met keuzes. Zuipende auto, op de rijksweg tanken = minder koopkracht. Duur eten, drinken, roken = minder koopkracht. Leuk goedkoop autotje = meer koopkracht. Bonusaanbiedingen, normaal drinken en af en toe een ijsje = meer koopkracht. ;-). Maar zo kan deze discussie jaren doorgaan.
Koopkracht heeft men ook veel meer in de hand dan men denkt. Natuurlijk zijn er dingen waar je minder controlle op heb. Maar het is voor de meeste toch veel een probleem van verkeerde preoriteiten stellen.
autogek123 zegt
@Simpson: PS: Werden ouder met kinderen maar belast voor de extra vervuiling die hun kinderen opleveren ipv ze over te subsidieren zoals nu gebeurt. ;-)))
slak zegt
Wat doet die bejaarde club hiertegen?
Frankypanky zegt
Daar komt die 1000 euro van Rutte…1000 euro lastenverzwaring wel te verstaan. Domme medelanders die zich als kleine kinderen lieten lokken door de overjarige corpsbal Rutte!
En maar schreeuwen dat een ‘links kabinet’ Nederland kapot zou belasten…Tuurlijk! En de ANWB jankt nu wel, maar doet er geen moet tegen. Die lui verdienen zoveel dat ze de pijn [koopkrachtverlies] niet voelen…
azenomei zegt
@FrankypankyV8: Ga de politiek in en doe het beter zou ik zeggen.
lpg-stinkt zegt
Waarom die foto van VVD niet als foto bij het artikel? Lijkt me toepasselijker,niet?
JvT zegt
Dat plaatje van die poster met dat menneke ernaast maakt me kwaad.
Simpson zegt
Ik ben bang dat de oldtimer-truuk ze nog gaat tegenvallen, qua opbrengsten voor de schatkist.
Die 190D’s staan straks allemaal op een trailer onderweg naar Albanie.