Paniek?
Als we de ANWB mogen geloven—en dat mogen we, want zij hebben de harde cijfers—bevindt de staat van het verkeer zich in een barre situatie. De filezwaarte is het afgelopen jaar enorm gestegen, wat zorgen baart voor de toekomst.
Het ANWB schrijft dat de filezwaarte op alle A- en N-wegen in het eerste kwartaal met liefst 25 procent is gestegen ten opzichte van 2017. Dit terwijl de statistieken het jaar ervoor eigenlijk nagenoeg hetzelfde bleven. Het is overigens pas een voorbode van wat er komen gaat. Naar verluidt zullen automobilisten binnen nu en drie jaar zo’n vijftig procent langer onderweg zijn tijdens de spitsuren, aldus De Telegraaf.
Hoewel het één gigantische donkere wolk van ongelukkigheid en treur lijkt te zijn, ontdekken we mogelijk een lichtpuntje in de duisternis. Het zat immers niet mee, zoals jullie waarschijnlijk zelf al ondervonden. De eerste drie maanden werden getergd door allerlei onverhelpbare toestanden, zoals het onvergeeflijke winterse weer.
Het was dan ook in januari dat de files flink toenamen ten opzichte van het voorgaande jaar. In februari, daarentegen, was de groei beperkter. Dit was echter van korte duur, daar de files in maart juist een hoogtepunt kenden. Zowel de ochtend- als avondspits werden regelmatig geteisterd door files. Dit kwam op 27 maart helemaal tot uiting, toen er op één moment liefst 927 kilometer file stond. De files waren voor een groot deel te danken aan incapabele vrachtwagens.
De drukste filepunten van het afgelopen kwartaal bekijk je hieronder.
Ochtendspits
1) A1 Apeldoorn -> Amsterdam, bij Barneveld – Amersfoort
2) A4 Den Haag -> Amsterdam, bij Leischendam – Zoeterwoude
3) A27 Breda -> Utrecht, bij Knp. Gorinchem – Noordeloos
4) A58 Breda -> Eindhoven, bij Moergestel – Oirschot
5) A50 Arnhem -> Eindhoven, bij knp. Valburg – knp. Bankhoef
Avondspits
1) A27 Utrecht -> Breda, bij Lexmond – Noordeloos
2) A4 Amsterdam -> Den Haag, bij Roelofarendsveen – Hoogmade
3) A4 Den Haag -> Rotterdam, bij Delft
4) A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch, bij knp. Deil – Geldermalsen
5) A15 Rotterdam -> Gorinchem, bij Hendrik Ido Ambacht – Papendrecht
Dutchdriftking zegt
Tja, zolang onze economie volledig in de randstad gefocust blijft zal dit wel zo blijven vrees ik. Kortom, investeer in de locale economie en je bent een gedeelte van de forenzen kwijt! Jammer dat het meteen aan trucks gekoppeld wordt, als er een vrachtwagen bij een ongeluk betrokken is heb je inderdaad een hoop ellende, maar hoeft de trucker niet de oorzaak te zijn….
thomasthomas zegt
@dutchdriftking: economie van Brabant doet anders aardig mee, hoe moeten jullie anders ‘ontspannen’ bij het uitgaan.
erwh zegt
@dutchdriftking: het zou in ieder geval wel heel erg helpen als we het aantal vrachtauto’s op de weg zeer sterk kunnen terugdringen. Zowel wat betreft uitstoot, wegenonderhoud en totale kosten voor de economie. Het moeilijke daaraan is dat door de jarenlange lobby het zo zit ingebakken dat er geen alternatief is voor vrachtwagens, terwijl er wel degelijk veel schonere, efficiëntere en veiligere transportmethoden zijn die in ieder geval het merendeel van het vervoer kunnen overnemen. Het is alleen jammer dat daar nauwelijks kans aan wordt gegeven.
Dutchdriftking zegt
@erwh: Zolang we de ‘vandaag besteld morgen in huis’ methode blijven hanteren, lage prijzen in de supermarkt, bouwmarkt e.d. willen zullen we zoveel moeten rijden. Het is inderdaad zonde dat er zoveel leeg rijden….
Dizono zegt
Je staat niet in de file, je bent de file, zei een wijs man ooit. Ergo: je kunt er vooral zélf iets aan doen. Ik rij 25k per jaar, meeste in de Randstad, en ik sta nauwelijks in de file.
henk_he zegt
@dizono: eist jouw baas dat je van 0830 tot 17:30 op kantoor aanwezig bent? Nee, dan behoor je tot een gelukkige, maar kleine categorie werknemers die zelf hun werktijden bepaalt. De meesten hebben namelijk geen keuze, niemand staat vrijwillig in de file.
Dizono zegt
@henk_he: ik heb mijn baas destijds een mooie brief geschreven en ik ben vertrokken. Natuurlijk kan niet iedereen z’n werktijden kiezen, maar met een beetie inzet hoeven we echt niet allemaal als makke lammetjes achteraan te schuiven en de file te vormen.
berlinetta zegt
@dizono: Ik hoor mensen wel vaker roepen dat je er zelf iets aan kan doen, maar leg mij dan eens uit wat dat is. De meeste mensen staan inderdaad niet vrijwillig in de file en ze hebben vrijwel geen andere keus. Hun werktijden worden bepaald door hun baas en niet alle organisaties zijn goed bereikbaar met het OV.
kle500 zegt
@berlinetta: motorfiets. Kleine investering die je in tijd en gekd binnen de randstaf in een jaar terug verdient…
lincoln zegt
@dizono:
Nobody wants to be that asshole ..
En toch zijn zij dagelijks de file ..
postzegel zegt
Eh,.. wacht. Dus als de ANWB in het juiste richting pist, dan mogen we ze geloven? En ook de Telegraaf wordt als serieuze nieuwsbron gezien?
Jongens,. wat is dit? ” Dit terwijl de statistieken het jaar ervoor eigenlijk nagenoeg hetzelfde bleven. ” De statistieken? Heeft u daar nog een grammetje van? En dan afsluiten dat het in het eerste kwartaal wel gigantisch kut weer was (waren de statistieken nu wel og niet gelijk gebleven?)
Klapperrr op de vuurpijl: “onverhelpbare” toestanden. Onverhelpbaar. Misschien kan Autoblog zelf een woordenboek gaan uitbrengen met onbestaanbare woorden, nieuw wiskunde en verkiezingsretoriek.
olivier420 zegt
@postzegel: Ha! U slaat de spijker op z’n kop. Een zwaluw maakt nog geen zomer. Kan zomaar zo zijn dat we volgend jaar een zachte januari-maart hebben en plotsklaps de file veel minder is.
ff40 zegt
Komt door echtscheidingen
Even kijken wie dat snapt
Erik zegt
@ff40: ik
introductiemap zegt
Ff serri, de filedruk voor een groot deel verwijten aan (incapabele) truckers slaat natuurlijk nergens op.
Economie draait gewoon als een jekkel, we consumeren met z’n allen meer dan ooit en ja, je bestelde Alibaba-zooi moet inderdaad vervoerd worden voordat er iemand met een doosje voor je deur staat.
tweetyv6 zegt
@introductiemap:
Zeker wel. Gisteren ochtend weer een mooi voorbeeld gezien. A50 ri. Zwolle bij knooppunt met A1 ri. Hengelo
8-10 vrachtwagens, ondanks inhaalverbod, gezellig 2 dik met z’n 4-en achterelkaar de ander 4-5 vrachwaggies aan’t inhalen met 0,5 km/h verschil. Iedereen erachter op de rem. Ik zat opgesloten tussen de inhalende vrachwaggies voor me, de ingehaalde vrachwaggies rechts naast me en de andere automobilisten achter me.
Ik heb me naar rechts moeten forceren om de uitvoegstrook naar de A1 te kunnen bereiken.
En hoeveel (gedeeltelijke) rijbaanafsluitingen worden er niet dagelijks door vrachtwagens veroorzaakt?
introductiemap zegt
@tweetyv6: natuurlijk zijn er genoeg situaties waarin truckers oorzaak zijn van filevorming. Een afgesloten rijbaan is voor verbetering van de doorstroming en de veiligheid van onze hulpdienst-helden.
Ik bedoelde meer het verwijt dat “een groot deel van de files te danken is aan incapabele vrachtwagens”. Das natuurlijk niet waar. Een groot deel van de files is te danken aan de groeiende economie, de toename aan vrachtwagens is daar slechts een gevolg van.
lincoln zegt
@tweetyv6:
Joh .. dat je nog leeft ..
tweetyv6 zegt
@lincoln: Bij de 40k km die ik per jaar onder m’n wielen doorspoel zijn er idd een handvol incidenten geweest waarbij het weinig scheelde.
Ik rij iedere maandag ochtend om half vijf ’s ochtends van Landgraaf naar Almelo. Dan zijn hoofdzakelijk vrachtwagens onderweg.
Je ziet dan de meest avontuurlijke dingen/maakt de meest vreemde situaties mee. (zoals eerder beschreven b.v.)
dutchneon zegt
@tweetyv6: allemachtig, wat een reisbeweging, jaar of 10 geleden ook weleens structureel dagelijks 300km op en neer gereden, maar ik heb dat zelf afgezworen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik heb mezelf verboden structureel meer als 150km woon werk te doen naar een klant. Eigenlijk moet daar meer de focus op liggen, want deze situatie is niet houdbaar met het groeiende aantal Nederlanders dat we hebben!
tweetyv6 zegt
@dutchneon: Ik rij op maandag ochtend heen en op donderdag avond terug. Anders was het idd niet te doen.
jerry zegt
Het heeft even geduurd voordat de A1 bij Barneveld er in staat, maar eindelijk, daar staat ie dan toch fier op plaats 1.
robert110 zegt
Waarom wordt de schuld van de files altijd maar weer bij iemand anders gelegd (en vaak de vrachtwagens)? Durf eens verantwoordelijkheid te nemen! De files zijn de schuld van de bestuurders die er voor kiezen om de file te vormen. Ik snap dat door waar je werkt en waar je woont de file vaak de makkelijkste keus is maar met een beetje creativiteit is het ook mogelijk om buiten de spits te rijden.
Ik kies er elke vrijdag middag voor om op de A27 bij Utrecht bij de file aan te sluiten. Dat is mijn keuze, niet die van mijn baas, niet die van mijn woonhuis en niet die van de economie. Ik kies er voor om dan achter aan de file aan te sluiten, want dat is voor mij het makkelijkst.
pomoek zegt
@robert110: helemaal mee eens.
raoufff zegt
Ik stond net nog in een file op de A4 richting Amsterdam, dit komt allemaal wel heel erg dichtbij dichtbij…….
stfu zegt
Ik zie dat veel nieuwe files ontstaan door mensen die niet gas geven als een file lijkt op te lossen. Zie ik achter mij een enorm gat en die vent achter mij veroorzaakt dus gewoon weer een nieuwe file. Die mensen moeten echt van de weg af of eens van de linkerbaan verdwijnen.
jerry zegt
@stfu: je bedoelt optrekken en remmen gaat helpen??
ghost zegt
Als iedereen gewoon door blijft rijden en de overheid tunneldoseren stopt, is er geen reden om te remmen, en dus ook geen file, just keep going!
stationcar zegt
@ghost:
Precies, dat tunneldoseren is ook echt volslagen onzin. Vorige week bijvoorbeeld elke ochtend voor de Leidsche Rijntunnel filedoseren (ri Amsterdam), maar na de tunnel was geen file te bekennen, maar voor de tunnel (die dus leeg was) kon je rustig een kwartier wachten. Fijn hoor. Mij ontgaat echt volledig waarom je in een tunneltje van 1.5km geen file zou mogen staan, en waarom dat filedoseren te pas en te onpas wordt gedaan. Verder verbaasd me de slaafsheid van de automobilist, die zich iedere morgen weer gedwee in de file laat dwingen. Daarnaast krijg je de enorme inflatie van het afkruisen van banen, als mensen merken dat er toch nooit iets aan de hand is worden ze een stuk onvoorzichtiger als daar voor de zoveelste keer lege banen worden afgekruisd. Wanbeleid, dat is het.
lincoln zegt
Verkiezingstijd en het traditionele achterlijke NL stemvee ..
Ik zie een verband icm dit “onderzoek” ..
toyotavenray zegt
Vergeet de n270 niet. Vooral in de avondspits.
Gulli zegt
Ik woon in Rotterdam Noordoost (tussen de weilanden dus). Mijn eigen woonwijk is in 18 jaar tijd van 8 boerderijen gegroeid naar een vinexwijk met ruim 12.000 inwoners. Bij de buren in Zevenhuizen worden de laatste huizen van een nieuwe wijk net opgeleverd en ze zijn al begonnen met de volgende fase. En aan de andere kant komt er ook nog wat bij. Een dorp verderop (Waddinxveen) is in diezelfde tijd bijna verdubbeld in inwoneraantal en is nu ook met nieuwe wijken bezig. In het stuk waar Gouda en Waddinxveen elkaar raken is ook een complete wijk uit de weilanden gestampt. En al deze wijken komen vervolgens uit op de A12 tussen Zevenhuizen en Gouda. En als het niet de A12 is dan wel de N219 richting de A20, of de nieuwe doorsteek bij Moordrecht.
Wat ik hiermee wil zeggen? Weet ik ook niet precies, maar ik heb de omgeving de afgelopen jaren hard zien veranderen, vooral weilanden zien veranderen in enorme woonwijken, en al die duizenden nieuwe mensen rijden met 1.3 auto per huishouden over dezelfde wegen.
RiKe zegt
Oorzaak is simpel, veel te veel mensen gefocussed in vooral één omgeving (Randstad) die te afgeleid of te gehaast rijden, plus een te groot snelheidsverschil met vrachtwagens. Er gebeuren veel te veel ongelukken om onnodige redenen waardoor iedereen in de file komt te staan. Als je het al niet eens voor elkaar krijgt om niet te verongelukken op een overzichtelijke, recht weg zonder mechanische of medische reden, de snelweg dus, ONGESCHIKT!
lincoln zegt
Cora heeft geld zat om het in 1 dag op te lossen ..
Maar ze moet 95% aan haar “democratisch” verkozen pooier afstaan ..
kobus1967 zegt
In Loppersum en omgeving is het rustig, de huizen zijn nu nog betaalbaar dus je hoeft niet zoveel te verdienen als in de randstad.
potjak zegt
@kobus1967: ??? In Loppersum ??? Daar is geen economie… je hebt ook een inkomen nodig om goedkoop te kunnen wonen. Begrijp je opmerking niet helemaal.
harrie zegt
A4 Den Haag -> Amsterdam, bij Leischendam – Zoeterwoude
Als gevolg van het meest dom ingericht stukje asfalt ooit.
lincoln zegt
@harrie:
Melanie wou NL op de kaart zetten ..
kilum zegt
Artikel nog niet gelezen. Maar zie op de topic foto zo’n heerlijk 456 en zit meteen weer op het internet te kijken wat die dingen tegenwoordig kosten. Blijft toch wel 1 van de mooiste coupe’s van de afgelopen 30 jaar.
kle500 zegt
@kilum: dat is de enige reden waarom ik die artikelen over files blijf lezen. Omdat ze telkens deze foto gebruiken!
mashell zegt
@kilum: en deze prachtige foto maakt jammer artikelen over files een stuk dragelijker. Het is hoogeconomie en dus staan er veel files. Wie daarover zeurt (ja ANWB, jullie zeuren) vraagt eigenlijk om een economische crisis. Volgens de varkenscyclus kan die niet ver meer weg zijn.
Maar dan gaat de ANWB weer jammeren dat mensen vanwege de crisis hun wagens minder goed laten onderhouden en dus de wegenwacht meer aan de bak moet. Dus sta je in de file, neem het er maar even lekker van. Het is een teken dat het goed gaat met de BV Nederland en dus ook met jou!
thomasthomas zegt
Klopt helemaal ik zie het ook
Steeds drukker worden. Gaat soms nergens meer over.
cappie zegt
Emigreren naar een groteren land misschien ?
mashell zegt
@cappie: de files zouden best graag willen emigreren naar een groter land, want daar zien ze meer mogelijkheden zich volledig te ontplooien. Helaas reageerden landen als Duitsland en Frankrijk afwijzend, China zei zelfs “eigen files eerst”. De files hebben nu hun hoop gezet op Rusland, zou zouden graag naar Siberië verhuizen.
mikje90 zegt
Niet meer bumperkleven zal goed helpen. En een permanent inhaalverbod voor vrachtwagens.
ikleesookoverautos zegt
Ben ik blij dat ik er nooit in sta.
maotje zegt
Zolang we nog steeds met zn allen tegelijkertijd de weg op moeten/willen zal dit niet veranderen.
bartsmit zegt
Lekker boeiend!
elemento zegt
A4 Den Haag naar Schiphol is vreselijk. Zelfs om 06.20 staat er volle file. 4 jaar terug was dit niet het geval
lovecars zegt
Stop dan ook met links rijden. Laat bestuurders die sneller willen ook sneller gaan. Door de trajectcontrole durft niemand met even snel in te halen. Even gaf er op een weet naar rechts. Wie doet dat nog? Uitgangspunt is rechts rijden zodat de snellere kan inhalen.