Volgende week wordt de Antwerpse milieuzone van kracht en de regels zijn streng, dus zorg dat je op de hoogte bent.
1. Wanneer hij ingaat
Naar ‘goed’ Nederlands voorbeeld is nu ook Antwerpen gezwicht voor de milieuzone. Per 1 februari 2017 mogen ‘vervuilende’ auto’s en vrachtauto’s een groot gedeelte van de stad niet meer in
2. Waar je niet meer mag komen
Grote delen van het centrum zijn aangewezen als ‘lage emissiezone’ (LEZ). Daaronder valt niet alleen het centrum, maar praktisch al het bewoonde gebied binnen de Antwerpse ring. Ook op de Linkeroever ben je met je stinkhok niet meer welkom.
3. Wie er niet meer in mogen
Antwerpen gaat zowel oudere diesel- als benzineauto’s weren uit de stad. Daarbij kijken ze niet naar bouwjaar, maar naar de Euro-normen waaraan een auto voldoet. Dieselauto’s moeten minimaal een Euro 4-norm of een Euro 3-norm met roetfilter hebben. De Euro 4-norm werd van kracht in oktober 2006, dus met een wat oudere diesel val je al snel buiten de boot. De eisen aan benzineauto’s zijn aanzienlijk minder streng, ten minste Euro1 is benodigd om Antwerpen in te mogen.
4. Welke uitzonderingen er zijn
Brommers en motorfietsen gaan voorlopig vrijuit en kunnen zich dus met een gerust hart binnenrings vertonen. Ook als je auto niet aan de normen voldoet, maar is aangepast vanwege een handicap, kun je een ontheffing aanvragen.
5. Wat je kunt doen als je auto niet aan de norm voldoet
Tegen betaling mag je in sommige gevallen met een auto die niet aan de norm voldoet tóch de stad in. Voor voertuigen ouder dan 40 jaar is er een verlaagd tarief, maar deze is niet voor één dag te koop. Voor een weekje toegang ben je 20 euro kwijt. Dieselauto’s met een Euro3-norm en geen roetfilter kunnen voor 20 euro per dag of 30 euro per week de stad in. Kom je niet in aanmerking voor dit normale of verlaagde tarief, dan kun je per kenteken maximaal acht keer per jaar een LEZ-dagpas kopen á 35 euro per dag. Dit doe je vooraf online of ter plekke bij een perkeerautomaat in De Leien.
6. Hoe hoog de boetebedragen zijn.
Tot 1 februari 2018 krijg je voor elke overtreding een boete van 125 euro. Vanaf die datum kost diezelfde overtreding je 150 euro. Ga je binnen 12 maanden tweemal de mist in, dan bedraagt de tweede boete 250 euro, terwijl bij drie of meer keer de boete 350 euro bedraagt.
7. Wat je kunt doen als je perongeluk de milieuzone inrijdt
Gelijk bij een ’touch parkeerautomaat’ binnen De Leien een LEZ-dagpas kopen. Dat kan, zoals je bij punt 5 al las, namelijk ook voor de betreffende dag.
8. Wat je ook kunt doen
Antwerpen is een mooie Vlaamse stad, maar België heeft meer te bieden. Wat dacht je van Brugge of Gent?
Foto: @escher93 op Autojunk.nl
BmwMPower zegt
En een paar kilometer verder op ligt de haven van Antwerpen. Die is ook niet zo groen, maar aangezien dit goed is voor de economie van België, hoor je er niets over.
Dan maar lekker naar Brugge om te genieten van een Straffe Hendrik of Brugse Zot.
bischero zegt
@BmwMPower: inderdaad, op de eiermarkt de wereld verbeteren en dan even via het park bij de begijnen slenteren naar een van de vele leuke eettentjes. Voor het vertrek nog even bij de chocolatier een paar bonbonnetjes meenemen en in de auto nagenieten.
henkhupelschoten zegt
@BmwMPower: door rijden naar Kortrijk, lekker genieten aan een Rodenbach!
jeroenwz zegt
@bmwmpower: Exact! Zelfde geldt ook voor Rotterdam.
En daar waren ze dan ook nog eens erg trots toen vorig jaar het grootste cruiseschip daar een half dagje aangemeerd lag, vlak naast de milieuzone. In rust verstookt dat apparaat 700 liter dieselstookolie per uur. Dat is net zoveel als honderden vrachtauto’s…
En: het is niet schone diesel, maar de smerigste die er is.
Zie: http://nos.nl/artikel/2106898-mega-cruiseschip-in-rotterdam-is-geen-feest-voor-het-milieu.html
nieeekkk zegt
@jeroenwz: In de haven stookt dit schip gewoon op dieselolie. Overigens is het bijna onmogelijk om het schip aan de walstroom te leggen. Dit schip vraagt zoveel stroom dat het hele net eruit zal knallen..
v8rules zegt
@jeroenwz: dat schip was eenmalig, wat dacht je van het vliegveld, Pernis en de dagelijkse schepen in de haven? Ja ja we redden het milieu wel met dat verbod.
Gulli zegt
@v8rules: dan liggen er best vaak eenmalig zulke schepen aan de kade. Wellicht niet allemaal zo vervuilend als de grootste, maar die kade is gewoon de in bedrijf zijnde cruiseterminal die regelmatig zulke joekels ontvangt
silenro zegt
@v8rules: Als rasechte Rotterdammer ben ik niet rouwig dat die ouwe troep het centrum niet meer in rijd anders..
v8rules zegt
@silenro: Pernis, haven en vliegveld zijn veel gezonder dan een paar oude auto’s natuurlijk. Pernis geeft ook altijd zo’n lekker verfrissend luchtje.
silenro zegt
@v8rules: Zeer zeker niet. Maar verandering zit hem in de kleine dingen. En ook in de haven is er aandacht voor duurzaamheid. Maar dat is niet zo snel te realiseren als een milieuzone in te stellen..
v8rules zegt
@silenro: die zone helpt niets. Die auto’s rijden nu buiten Rotterdam. Hetzelfde als met al die oude diesels van ons, die rijden nu voor een deel in Afrika. En de pest daarvan is dat ze langer meegaan dan bij ons. Zelfde wereldbol dus zelfde milieu. Auto’s zijn zoals je al zei, makkelijk aan te pakken. Er komt echt geen containerschip of vliegtuig op accu’s.
dromedaris zegt
@BmwMPower: dan wil je eigenlijk gwn bedoelen dat alle vrachtverkeer uit de haven geweerd moet worden. Hoe geraken je bananen dan in de winkel? Per fietskoerier?
En dan spreek ik nog niet over de duizenden jobs. Mensen wonen niet in de haven, ze wonen in de stad, waar men dus de lucht die men inademt en diens kinderen, properder is.
Denk even na voor je iets zegt.
BmwMPower zegt
@dromedaris: Ik weet prima wat ik zeg. Zelf werk ik in de logistiek als expediteurs zeevracht en heb de haven van Antwerpen nodig.
Het gaat er om dat het idee een beetje dubbelop is.
Aan de ene kant wordt het centrum opgeschoont; alle stinkdiesels er uit.
Aan de andere kant; grote schepen komen de haven binnen, welke misschien nog wel vervuilender zijn.
josvanrey zegt
@BmwMPower: voor schepen en vrachtauto’s gelden ook bepaalde regelgeving.. natuurlijk heb je er altijd rotte appels tussen zitten. Overigens ben ik totaal geen fan van hoe men hier het LEZ project heeft uit gerold. Ok, LEZ is Engels voor lesbo… dat is dan het enige grappige, daar heeft de communicatie afdeling van Antwerpen over nagedacht.. verder is de communicatie rondom de invoering van het lage emissie gebied erg slecht. Ik heb hier 1 klein foldertje in de bus gekregen, verder was er maar beperkt info over terug te vinden. Ik kreeg overal verkeerd advies en men zei maar wat. Daarnaast is er op nationaal en internationaal vlak weinig kenbaar over gemaakt. Opeens hoorde ik in januari de eerste radio spots… rijkelijk laat… Men wil Antwerpen toch als een wereldstad zien? Het oogt mij net iets teveel als een prestige object van een burgemeester die net iets te veel bezig met zijn eigen partij ipv het managen van een stad. Het verkeer is hier een drama en de wegen liggen er wel erg slecht bij.. de echte problemen blijven dan ook onaangeroerd, tja zo kennen we Antwerpen weer… een houtje touwtje stad met houtje touwtje oplossingen….
rulefollower zegt
@bmwmpower: Wat je vooral ruikt in t stad als de wind fout staat is de raffinaderij van Totalfina. Naast de scheepvaart is dat ook een enorme vervuiler. Vergeet Indaver ook niet, maar dat is meer het probleem voor de pechvogels in Stabroek e.o.
bischero zegt
Brugge is veel mooier en gezelliger, leuke B&B’s ook. Leuven kan ik ook wel waarderen.
Antwerpen is daarentegen voor mij echt niet interessant met al haar prachtwijken …
quattromeister zegt
@bischero: Brugge is gewoon een openlucht museum, geen bal aan. Gent is de parel van België!
bischero zegt
@quattromeister: ken Gent ook goed, maar verkies toch Brugge boven Gent. Mooi dat meningen naast elkaar kinnen bestaan toch?
Proost!
quattromeister zegt
@bischero: Proost!
elemento zegt
Het wordt gewoon gek…. fabrieken vliegtuigen etc hebben meer uitstoor dan autos….
mashell zegt
@elemento: yep, maar er zijn heel veel meer auto’s dan vliegtuigen en fabrieken. Komt nog bij dat vliegtuigen en fabrieken veel gemakkelijker hun economische bijdrage kunnen aantonen dan auto’s.
tdu2zonda zegt
@elemento: Maar auto’s zijn veel makkelijker te belasten, en kunnen ze dus weer lekker veel geld mee verdienen en uiteindelijk draait het allemaal om geld…. Ik vind het ook belachelijk. Het wordt tijd dat er een paar petrolheads in de politiek komen die het voor het zeggen hebben ;p
moondustfocus zegt
Zolang je genoeg betaalt is er dus niks aan de hand
bischero zegt
@moondustfocus: België in optima forma ;-)
kilicaviation zegt
WE worden van ALLE kanten … nee laat maar…
thomasthomas zegt
Vind het Milieu in Molenbeek dringender.
mashell zegt
En hoe zien de “flikken” of uwen automobiel aan de regels voldoet? Moet er weer een sticker op de voorruit?
Of is het de bedoeling dat de overtreder zichzelf bekeurd door een LEZ dagpas van 20 euro te kopen.
crashingduke zegt
@mashell: Speciaal voor Nederlanders raadplegen ze het kenteken register.
boomhauwer zegt
@mashell: nummerplaat herkenningscameras
jippie zegt
Gent is inderdaad veel leuker dan Antwerpen.
misterdrogba zegt
@jippie:
geniet er maar van nu het nog kan.. Tegen 2020-2021 zal er daar ook helaas een milieuzone ingevoerd worden.
eunosroadster zegt
Ik woon zelf niet ver van Antwerpen en kom er dan ook regelmatig voor een dagje shoppen , een keer uit eten of een biosje. Helaas ben ik (wegens woon-werk afstand) min of meer gedoemd tot het rijden van een Diesel. Helaas beginnen ze nu in België ook al met deze belachelijke regelingen, zodat ik zelf met mijn 2004 1.6-liter EURO3 dieseltje de stad niet meer in mag (of tegen €20,- per dag en dan nog het niet al te zuinige parkeergeld). Alsof iedereen voor z’n lol diesel rijdt… en niet iedereen heeft de financiële middelen om een schonere (lees: jongere, duurdere) auto te kopen. Ik denk dat mijn aantal uitstapje naar Antwerpen wel een stuk minder worden als ik de stad niet meer in mag (ik ben overigens allergisch voor het OV). Dan zal het dagje shoppen, lekker uit eten in de stad of een bios-je toch eerder in (bijvoorbeeld) Breda plaatsvinden. Jammer, want Antwerpen heeft zoveel te bieden…
[/rant]
eunosroadster zegt
@eunosroadster: Trouwens nog een tip. Heb je een auto zonder geregistreerde EURO-klasse (bijvoorbeeld een importauto). Dan kun je een vrijstelling aanvragen zodat je er tot 2019 tóch binnen mag. Dus ik mag met mijn 2004 1.6-liter EURO3 Mazda dieseltje niet binnen, maar met m’n oude Eunos weer wel. :) #logica
miezemiez zegt
@eunosroadster: gedoemd? Man geniet lekker van je koppel en blijf lachen bij het tankstation!.. daarbij zijn er zat andere steden waar je een leuk dagje uit kan gaan… zullen ze vanzelf wel merken in Antwerpen.
mashell zegt
@eunosroadster: “Alsof iedereen voor z’n lol diesel rijdt… en niet iedereen heeft de financiële middelen om een schonere (lees: jongere, duurdere) auto te kopen”
Als we zo gaan redeneren komen we nooit ergens. Je moet ergens een grens trekken van wat nog wel kan en wat niet meer kan.
Realiseer jij je overigens wel dat je op autoblog hebt lopen te verkondigen dat je geld uitgeeft aan shoppen, uit eten gaan, bios bezoeken maar niet aan auto’s? Je verwacht toch niet serieus dat we daar begrip voor opbrengen? Auto eerst, shoppen, eten en bios later zou Trump zeggen.
DonEmilio zegt
Dagje Antwerpen met de e30 of e9 kan ik vanaf nu dus vergeten. Ik word kotsmisselijk van dat milieugeneuzel over uitstoot van auto’s. Dat is klein bier. Al helemaal een lachertje dat brommers zijn uitgesloten van deze maatregel. Die milieuzones zijn een wassen neus…
misterdrogba zegt
Tegen ten laatste 2020-2021 wordt er ook in Gent een vergelijkbaar milieuzone ingevoerd. Dus geniet er maar van nu het nog kan.
lekbak zegt
Met andere woorden: gewoon doorrijden naar het land van de stokbroden en lekkere wijn.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: There is no hell, there is only France…
archiebald zegt
Hahaha wat een farcade zeg. Punt 5 en 6 maken overduidelijk dat dit geen milieu overweging was maar slechts om geld gaat….
pilz zegt
@archiebald: idd, ‘we weren auto’s die slecht zijn voor het milieu, maar voor €20 boeit ons dat milieu niet meer’
sracert zegt
Dit soort idiote milieu zones zullen zich als een olievlek verbreiden steeds verder naar het platteland. Dan mag je dus nergens meer rijden met je klassieker waarvan je hoopt dat die in waarde stijgt met de jaren. Als burgerslaven zijn we nu eenmaal een makkelijk doelwit in tegenstelling tot de smerige zware industrie waar geen reet tegen gedaan wordt: Haven Antwerpen??? Treurige, laffe, slappe lui die zgn. bestuurders en politici.
desjonnies zegt
Fantastische maatregel ik hoef nu nooit meer Antwerpen in
josvanrey zegt
@desjonnies: je mist hier niets, ik slaap er geen nacht slechter van wanneer men mij hier de toegang tot de stad zal ontzeggen…
camber24 zegt
@Dizono wat mij niet duidelijk is in alle berichtgeving in de media is of je je nu wel of niet moet registreren als je Antwerpen binnen wilt. Weet jij hier een antwoord op?
Dizono zegt
@camber24: nee, Nederlandse kentekens worden herkend door het systeem.
camber24 zegt
@Dizono: en Belgen zelf? Woon in België namelijk, en heb vanaf woensdag een Belgisch kenteken, vandaar
ThomasBol zegt
Het idee van een milieuzone is helemaal niet zo gek. Elektrische auto’s passen prima in een stad, maar biedt dan alternatieven aan mensen die geen geld hebben voor een nieuwe auto zoals gratis OV aan.
inoh zegt
@thomasbol: Er zijn zat P+R’s waar men kan parkeren, maar, zoals hierboven al te lezen valt, is men te bedonderd ook maar een meter met het OV af te leggen. En dat soort volk wordt nu dus geweigerd. Prima. Ik ben me ervan bewust dat milieuzones vaak onnodig moeilijk worden toegepast, maar in België zetten ze nu stappen waarmee steden de regels in ieder geval hetzelfde houden. En allemaal huilen over “die paar auto’s” – in Rotterdam is al bewezen dat de milieuzone gewoon werkt. In Antwerpen mogen zelfs tientallen bussen van De Lijn de stad niet meer in. Het gaat gewoon verschil maken.
ThomasBol zegt
@inoh: het alternatief zou gratis moeten worden aangeboden. Elke auto heeft zijn taksen voldaan en inverkeersstelling betaald. Feitelijk zou je dus gewoon met elke auto de stad in mogen.
curbeater zegt
@inoh: Ik weet wel zekers dat je info over de lijn bussen verkeerd is! Al de bussen van de lijn in Antwerpen mogen allemaal wel degelijk de stad blijven vervuilen. Deze bezitten nmlk. een roetfilter. Gewoon een lachertje! Hoe kan een milieuzone werken? Ontstaat er soms een onzichtbare barriere om al dat fijn stof buiten te houden dan soms?
inoh zegt
@curbeater: De Lijn heeft nog bussen die zelfs met roetfilter er niet in mogen (http://m.gva.be/cnt/dmf20170118_02682648/de-lijn-stuurt-vuile-bussen-naar-landelijke-gemeenten). Daarnaast getuigt je reactie dat je geen weet hebt van hoe luchtverontreiniging werkt. Nee, er is geen scherm, maar het is deels wel zeer lokaal. Daarom is op de Prins Hendrikkade in Amsterdam de directe vervuiling ook zoveel erger dan 200 meter daarvandaan.
curbeater zegt
@inoh: Hela, niet te grof gaan worden he! Kijk simpele; De lijn bestaat niet alleen in de stad Antwerpen! Er zijn ook stelplaatsen buiten de stad Antwerpen. Het zijn die bussen daar (bv.mechelen, hasselt, …) die niet meer voldoen aan de nieuwe eisen van de hypokrieten van de STAD ANTWERPEN! Die mogen de stad niet meer in of ze moeten betalen om door die onzichtbare barriere te mogen rijden!!!!!! En als je nog eens met iemand wilt discuteren, probeer jezelf dan eerst beter te informeren i.p.v. meteen ten aanval te trekken. Dat doe je niet achter een computer, doe dat dan maar face to face! Trouwens; ik heb een euro4 norm wagen en ik ga vanaf nu altijd serieus hoog toeren draaien in de stad Antwerpen met mijn dieseltje. Mag ook niet te gezond worden he!
inoh zegt
@curbeater: Ik weet niet welk punt je probeert te maken, maar het slaat in ieder geval nergens op. Natuurlijk bestaat De Lijn buiten Antwerpen. Ik ben niet achterlijk. Ik zei dat een deel van de bussen van De Lijn niet meer de stad in mogen. Het interesseert me niet welke stelplaats die vanaf rijden. Het gaat er gewoon om dat die de stad niet meer in mogen, en dat hiervoor wél deden. Daarnaast is je “verdediging” dat je in Antwerpen woont te treurig voor woorden: met Amsterdam vergelijken is gewoon gemakkelijk als het over luchtvervuiling gaat, omdat er daar veel direct onderzoek is gedaan. Daarnaast is op een forum zeggen dat de discussie “face to face” moet worden gedaan, op zijn minst nogal paradoxaal te noemen.
curbeater zegt
@inoh: By the way; woon in Antwerpen en niet in Amsterdam! Dus hou op met die vergelijking. Trouwens, in Amsterdam is het grootste gedeelte van het centrum Amsterdam autovrij daar in Antwerpen enkel de Meir! Facts my dear, facts………………..
Jantje_555 zegt
Mechelen en Brussel is in 2018 aan de beurt, Gent in 2020 en in Antwerpen wordt het scherper gesteld in 2020.
het komt er op neer dat, als je geld wil betalen mag je nog wel vervuilen in de binnenstad.
josvanrey zegt
@Jantje_555: je vergeet Willebroek!
curbeater zegt
Als ze maar geld uit je zakken kunnen komen halen! Dat is alles waar het hier om gaat! Geld!!!!!!! Denk je echt dat De Wever er wakker van ligt dat er op de polen beren sterven door de opwarming? Laat me nu niet lachen he. Stoppen met de industrie, diesels, mazout, kolen enz. DAT gaat pas helpen. Dus dames en heren; laat Antwerpen gewoon vallen en ga inderdaad eens naar de Vlaamse Ardennen of de Kust.
Dutchdriftking zegt
Toch wel grappig dat mileu. Als je betaald mag je ineens wel uitstoten….
curbeater zegt
@dutchdriftking: dat, noemen ze hypocrisie! via een onzichtbare barriere zal er geen fijn stof meer komen in het centrum van Antwerpen. Nu allemaal effe hard lachen…
ghost zegt
Ben net terug van een paar dagen Brugge & Knokke. Hoorde al de hele tijd van die spotjes op de radio over die milieuzone in Antwerpen. Anyway: Brugge is a shithole(zoals Colin Farrel ook zegt in die film In Bruges), Knokke is meer dan prima!
lincoln zegt
België ..
De Congo van Europa ..
josvanrey zegt
@lincoln: waar anders vind je illustere plaatsen als Reet en Spermalie… over Kontich maar te zwijgen…
Jantje_555 zegt
@josvanrey: of Aartselaar
josvanrey zegt
@Jantje_555: idd Aartselaar niet te vergeten! Met Reet en Kontich vormen ze wel even mooi de anale driehoek van België!
curbeater zegt
@josvanrey: En boom dan?
tjorque zegt
Minder verkeer in Antwerpen! Top! Ik heb er met de motor maar beperkt last van, maar minder is altijd beter… ?
HIM zegt
Overheid is een synoniem voor maffia. Inhalige, gretige oplichters zijn het.
tarquesh zegt
Die Caprie mot Antwerpen in. Nog mooier, we gooien milieu hiepies de stad uit!
Ja, ja, dat is een goed idee. Hans Teeuwen.
timdawg zegt
Volgens het plaatje valt ook een deel van de E19 vanaf Breda onder de milieuzone. Dit zou betekenen dat je vanaf het noorden dus via de snelweg altijd de sjaak bent. Kan toch niet waar zijn?
kempenaer zegt
Neem de Natwerpenaar hun auto maar helemaal af. De Natwerpenaar heeft zelf het stadsbestuur van Natwerpen aan de macht geholpen.
Uitstoot van luchtvaart, industrie, scheepvaart en veeteelt is vele en vele malen groter dan die van het wegverkeer. Bovendien worden ice’s steeds schoner. Het is windowdressing, symboolpolitiek. Maar ja, daar is de massa mega gevoelig voor, perceptie.
kempenaer zegt
Hoeveel dagen gaat de gemiddelde stedeling ouder worden van deze maatregel volgens u? Nou? Zit daar verschil in tussen stedelingen en plattelanders?
pinut187 zegt
En hoe gaan ze dat controleren?
curbeater zegt
@pinut187: door middel van slimme camera’s die uw nummerplaat scannen en pats, de rekening ligt in de bus. Zo simpel is dat.
sjeppie156 zegt
Jeej met mijn e36 328 mag ik nog naar de bioscoop!
lincoln zegt
@tip ..
Gazet van Antwerpen heeft een paar absurde situaties betreffende de emissie zone ..