Het leek zo mooi, het kwakkelende beursfonds Antonov had een overeenkomst gesloten met het Chinese Geely voor de levering van de TX6 automatische transmissie. Maar helaas is het sprookje geëindigd in een nachtmerrie. Antonov heeft namelijk vandaag bekend gemaakt dat ze de overeenkomst met Geely verbroken hebben.
De reden? Geely zou financiële en andere contractueel overeengekomen verplichtingen niet nakomen en dat was voor Antonov reden genoeg om de stekker eruit te trekken. Antonov zag de bui blijkbaar al hangen want in het eerste halfjaar hadden ze al een voorziening getroffen op niet betaalde vorderingen van Geely. Het opbreken van de overeenkomst heeft volgens Antonov dan ook geen negatieve effecten op de resultaten van de rest van het jaar. Beleggers denken daar blijkbaar anders over want de koers staat vandaag maar liefst 16% lager.
San Sebastiano zegt
Tja, ze kunnen natuurlijk altijd nog een overeenkomst aangaan met Spyker ;-)
X5 zegt
Is een spel om Geely tot nakomen afspraken te bewegen. Overigens hebben de 2 speed supercharger al belangstellende in de tunermarkt gevonden.
Lexus IS200 – Worlds first 2 Stage Rotrex Installation – 1
http://nl.youtube.com/video_response_upload?v=P5jHgLbVUbM Door
http://www.tdi-plc.com/
Pieter zegt
Kan iemand mij de geneugten van Antonov versnellingsbakken uitleggen?
Sjoerd zegt
Ik had ooit een paar duizend van die aandelen… veelbelovend, nooit iets in serie geproduceerd.
Antonov is een Bulgaarse technicus met een Frans paspoort. Zijn bedrijf is op de Euronext genoteerd. Al zeker 15 jaar geleden stond hij voor het eerst in Autovisie (en andere Europese bladen) met zijn nieuwe automatische versnellingsbak, waarvan het planetarium (tandwielstelsel) op twee korte assen was gebouwd, ipv een lange. Ze zouden zuiniger en duurzamer zijn dan gewone automaten.
Tot nu toe heeft zijn vinding alleen zijn nut bewezen in de vorm van een heel klein versnellingsbakje voor een compressor.
Markus zegt
Dat is best een abrupt besluit voor een bedrijf wat zelf nog nooit winst heeft gemaakt… je zou zeggen dat ze dan wat meer geduld hebben met een grote klant.
Jandepandaman zegt
En ik maar leven in de veronderstelling dat Antonov transportvliegtuigen bouwde…
bakkerst zegt
deden ze ook, maar das volgens mij een andere antonov (bedrijfstechnisch)
antonov van de vliegtuigen is volgens mij een oud russisch staats bedrijf
Kevin zegt
@ Jandepandaman: Da’s Toepolev…
Ik geloofde er ook in, het verhaal is ooit eens op een katerloze zondagochtend uitgelegd bij BusinessClass (RTL5).
PostmanPat zegt
@Kevin:
Antonov bouwt ook vliegtuigen, sterker nog ze hebben het grootste vliegtuig ter wereld (Ja is nog groter dan de Airbus A380), de AN225 (http://vliegtuighomepage.nl/an225mrx.jpg) kijk maar. Maar Tupolev maakt inderdaad ook nog vliegtuigen.
BOL zegt
@ PostmanPat,
De transmissie Antonov is alleen wel een andere dan de vliegtuigen Antonov ;)
Markus zegt
@ Jandepandaman: er zijn meer hondjes die Fikkie heten…
Jan C. zegt
Toch zie ik er wel voordelen in… overigens was er geen deal met Honda?
robbie zegt
@Jan C., er was een rechtzaak met Toyota ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/15/autoblog-beleggingstip-antonov
Rick dos zegt
Zo, dus een aandeel die al niks waard was is nu ineens 16% minder waard. Is dat mogelijk dan?
lincoln zegt
goeie zaak .. antonov staat op de kaart .. en ze staan niet meer onder druk van geely .. nu staat er weer een wereld voor hun open.
voor het einde van het jaar tegen de 2 euro .. let maar op.
w0o0dy zegt
@lincoln: ik heb al één keer winst gemaakt op Antonov en ik heb weer aandelen. Kost geen drol dus heb ik er maar een paar opgepikt. Leuk gokje want het kan bijna alleen omhoog… Als die producten eindelijk in fatsoenlijke volumes in licentie gebouwd gaan worden dan kan het heel hard gaan met de winst…. maar het blijft een gok.
lincoln zegt
@wOoOdy .. dat was een fijn begin van het jaar .. leuk voor je .. en het blijft inderdaad een gok ..
en eh .. toch ook een beetje gunhandel.
w0o0dy zegt
@Lincoln: had gekocht op 0,37 :) en weer verkocht op 1,37 of zo en ben nu weer ingestapt…. we shall see. Maar ik heb wel geloof in de producten die ze hebben ontwikkeld….. iemand moet daar mee aan de slag gaan… (hoop ik).
Robbert zegt
Er was een overeenkomst met Rover, maar kort daarna ging het niet zo goed meer met Rover