Iemand nam de moeite om voor serieus veel geld anti-Tesla reclames in te kopen tijdens de Super Bowl.
Het is moeilijk te ontkennen, een sportfeestje goed vieren kunnen ze wel in de Verenigde Staten. En dat hebben de automerken natuurlijk ook wel door. Amerikanen zitten dan aan de buis gekluisterd. Dus er worden dan ouderwetse lange commercials op de bankzitters afgevuurd. Een mooie traditie van te dure reclames die te lang duren. We zetten de 2024 reclames van automerken even voor je op een rij. Maar we beginnen met een 100% antireclame.
In 2023 werd de Superbowl advertentietijd al ingezet voor een anti-tesla campagne. En deze werd dit jaar nog eens dunnetjes over gedaan met de vileine opmerking: “Tesla did nothing”. Deze advertentie werd betaald door ’the Dawn Project’.
Waar gaat dit over? In de Verenigde staten houdt The Dawn Project zich naar eigen zeggen bezig met veiligheid voor het volk. En de pijlen hebben ze gericht op Tesla, al een tijdje. De ‘mission statement’ op hun website spreekt boekdelen.
Dit is wat Elon Musk niet wil dat je weet: Hij verkoopt defecte zelfrijdende software door consumenten te vertellen dat deze vele malen veiliger is dan een menselijke bestuurder, terwijl hij in werkelijkheid rijdt als een dronken tiener.
Hij weigert de Autopilot uit te schakelen op wegen waarvan hij weet dat het niet veilig is……
….Iedereen die een Tesla van Elon Musk koopt, draagt bij aan zijn roekeloze gedrag, inclusief zijn zelfrijdende experimenten die hebben geresulteerd in meer dan 1.000 ongelukken en minstens 33 tragische sterfgevallen.
90% van de mensen is het ermee eens dat de veiligheidsgebreken in de zelfrijdende software van Tesla betekenen dat deze onmiddellijk moet worden verboden. Maar Tesla weigert de veiligheidsgebreken op te lossen, de toezichthouders weigeren de software te verbieden en de politici zullen pas in actie komen als het publiek erom vraagt.
Dus nu is het tijd voor de mensen om Elon Musk een bericht te sturen in de enige taal die hij verstaat: geld. Boycot Tesla om de financiering voor de verdorven menselijke experimenten van Elon Musk stop te zetten.
The Dawn Project op hun website.
Achter deze groep zit een meneer die zelf ook een bedrijf heeft in autosoftware. Helemaal niet verdacht ofzo. Naar verluidt heeft de betreffende meneer: Dan O’Dowd. Meer dan 500.000 dollar uitgegeven gisteren om zijn boodschap #boycottesla onder de aandacht te brengen.
Maar er waren ook commercials die een iets positievere insteek hebben.
Volkswagen lanceert ID.Buzz in de Verenigde Staten
Volkswagen begint gewoon helemaal bij het begin (nou gelukkig niet helemaal), nou in ieder geval vanaf de eerste Volkswagen die landt op de Noord-Amerikaanse kust. En dat verhaal gaat natuurlijk verder tot in 2024 waarin Volkswagen de ID.Buzz eindelijk laat landen op Amerikaanse bodem. Video.
BMW schakelt de deerhunter in, Christopher Walken
Iedere echte filmfan heeft natuurlijk een Robert de Niro, een Jack Nicholson EN een Christopher Walken imitatie in huis. En daar steekt BMW lekker de draak mee in deze commercial. En Usher komt ook nog voorbij.
Kawasaki gaat Maaskantje
Als jij zo’n groen Kawasaki monster in de schuur hebt staan dan is dat prima natuurlijk, onze smaak is het niet echt. Kawasaki steekt in deze commercial heerlijk de draak met het redneckgevoel wat je blijkbaar krijgt als je in een Kawasaki side-by-side quad stapt.
En zijn er nog commercial waarbij je een traantje moet laten?
Ja, maar daar beginnen we de maandag niet mee. Ok, als je dat wel wilt, klik dan hier voor de Kia Super Bowl commercial.
Ons oordeel over het niveau van 2024? Mwoah, kan nog steeds niet tippen aan deze Volkswagen Star Wars klassieker.
rwdftw zegt
Beetje ongenuanceerd dit. Het klopt dat een Tesla stopborden en snelheidsborden ziet. Maar alleen als je het FSD pakket erbij hebt gekocht zal een Tesla ook stoppen. Nu zie je dat er 2 schuldigen zijn. De eerste is Tesla die van mening is dat de zelfrijdende functionaliteit goed genoeg is om overal te gebruiken en zich altijd verschanst achter de term “BETA”. Statistisch gezien zullen ze gelijk hebben. De hoeveelheid schade/km door een zelfrijdende Tesla zal minder zijn dan de schade/km door de gemiddelde bestuurder die zelf rijdt. Dat betekent niet dat een zelfrijdende Tesla geen schade zal rijden. Dus wordt ieder geval waarbij een Tesla schade heeft gereden zwaar uitgelicht.
De tweede schuldige is de bestuurder die meent dat de techniek goed genoeg is om de Tesla ook binnen de bebouwde kom zelf te laten rijden zonder op te letten. En wat blijkt? Dat is het niet. De reden waarom ik AutoPilot nooit buiten de snelweg gebruik.
Anyway, er zijn meerdere schuldigen. De automobilist die niet oplet/nadenkt en de Tesla die gevaar niet herkent en niet stopt. Het maakt in dit geval geen reet meer uit dat een Tesla die zelf rijdt statistisch gezien minder kinderen overhoop rijdt dan een automobilist die zelf rijdt. Het kostte alsnog een kind en dat is het probleem. Je kan domheid niet 100% ondervangen met techniek.
En om die reden ben ik het eens dat iedere vorm van automatisch rijden binnen bebouwde kom onmogelijk moet zijn.
audirs3 zegt
Je kan ook gewoon een Tesla kopen en autopilot niet gebruiken… En misschien doet Elon wat loze beloftes, maar de rijhulpsystemen van Tesla doen echt niet onder voor die van de concurrentie.
pomoek zegt
Wat Tesla betreft: heeft die anti Tesla club natuurlijk een punt. computers met sensoren zijn niet foutloos. Net als mensen dat niet zijn. Ik had lange tijd hoop dat de compleet veilige zelfrijdende auto een kwestie van tijd zou zijn. Maar het blijft bij verhalen als “over 5 jaar hebben we het voor elkaar”.
Het punt is dat de zelfrijdende auto andere fouten maakt dan mensen. Mensen worden moe en raken verveeld. Computers hebben moeite om objecten te herkennen en gevaarlijke situaties in te schatten.
Ik merk zelf dat lane assist en adaptieve cruise control prima werken ter ondersteuning van het rijden, met name op lange afstanden. Waar ik vroeger kapot moe aankwam op mijn vakantiebestemming in zuid Frankrijk is dat nu een stuk minder het geval.
Maart volledig zelf rijdend? Voorlopig gaat dat nog niet gebeuren.
kas_par zegt
Gelukkig hebben we in Nederland een reclame code commissie voor dit soort onzin. Misinformatie inzetten om je concurrentie te bevechten. Slecht verhaal
iphonistvongates zegt
Dit is tot nu toe de “duurste” automerk commercial schrijft men.
https://m.youtube.com/watch?v=sfB-glrgn5o
Usdriver zegt
Ik rijd al jaren met full auto pilot. Fijn systeem, werkt best goed. Maar niet perfect. Europese rotondes, laat staan dubbele rotondes., de Tesla snapt er niks van. Het systeem houdt ook erg grote afstanden aan tot voor en achterliggers zodat je pop gesloten raakt achter langzaam verkeer. En van armoe ga je dan dus vroeg naar de linker baan. Intussen is met updates het systeem op “zeer veilig” gezet. In de bebouwde kom remt de auto af tot 40 km bij ieder kruispunt en zodra er ook maar iets wordt geïdentificeerd dat op een obstakel lijkt gaat de snelheid terug. Zelfs bij uitzondering voetgangers op het voetpad. Dus dan geef je handmatig gas, maar ja dat is niet de bedoeling, toch?
De veilige reactie op fietsers, kruisende voetgangers en stoplichten is dan wel weer geweldig. Maar of ik het blijf gebruiken in de bebouwde kom? Ik twijfel.
Overigens mede dankzij het systeem al jaren geen bon meer gezien.