Tesla wordt morgen even te kakken gezet tijdens de Superbowl, beter bekend als het grootste TV-moment van het jaar.
Morgen is het weer zo ver. Twee teams van elk 53 man, zullen het tegen elkaar opnemen in Superbowl LVII. Dit keer zijn het de Philadelphia Eagles die het opnemen tegen de Kansas City Chiefs. Beide teams hebben de afgelopen jaren al vaker de finale van het NFL seizoen gespeeld (en gewonnen). Volgens de experts (lees: wedkantoren) zijn de Eagles de favorieten voor de zege, zij het met een kleine marge. Top tip: persoonlijk denk ik dat als de dokters van de Chiefs Patrick Mahomes’ enkel volspuiten met pijnstillers -wat ze ongetwijfeld gaan doen- de Chiefs ‘m gewoon gaan pakken.
Enfin, de superbowl gaat natuurlijk om de wedstrijd zelf, maar ook om het hele randgebeuren. De Amerikanen maken er, zoals van alles, een feest van epische proporties van. De halftime show is legendarisch. Slechts de grootste sterren verschijnen doorgaans op het podium dat eventjes opgetuigd wordt om de helft van de wedstrijd te markeren. Velen kijken eigenlijk alleen voor de muziek en dansexplosie.
En dan zijn er natuurlijk nog de reclames. In het verleden maakten we wel eens een overzicht van alle superbowl reclames. Veel bedrijven maken speciaal voor de superkom een nieuwe spot. Autobedrijven doen/deden daar ook graag aan mee. Ondanks de miljoenen die je moet neertellen voor een paar kostbare secondes in beeld.
Zoveel geld is een beetje positieve PR de fabrikanten namelijk wel waard. Maar hoe zit dat dan met negatieve PR? Tesla zal morgen namelijk even keihard te kakken worden gezet tijdens de superbowl. Dat komt allemaal door Dan O’Dowd. Deze Tesla-hater van het puurste soort, zendt morgen uit naam van zijn Dawn Project een filmpje uit waarin Tesla’s nep-kinderen neermaaien en andere verkeersovertredingen begaan. Een en ander is bedoeld om de fouten en gevaren van Tesla’s van Full Self Driving bloot te leggen.
Maar, mag dat nou eigenlijk allemaal wel, deze zwartmakerij? Kennelijk wel. O’Dowd is nogal diehard in zijn Tesla-haat. Eerder al kocht hij bijvoorbeeld een pagina in de New York Times om Tesla te bashen. Hij heeft zelfs een campagne georganiseerd om Senator te worden. Echter was zijn hele campagne, ‘per toeval’ volledig gericht op één punt: Tesla’s FSD afschaffen. Onder het mom van ‘politieke campagne’ en de vrijheid van meningsuiting die daarin besloten ligt, mocht O’Dowd Tesla keihard aanpakken.
De campagne is inmiddels verloren, maar onder de banner van The Dawn Project, gaat O’Dowd voorlopig gewoon door met het verspreiden van zijn anti Tesla boodschap. Een cease and desist order van Tesla, doet daar ook niks aan af. Het beoogde doel van O’Dowd is de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) bewegen om Full Self Driving te verbieden. Cynici zeggen echter dat O’Dowd een persoonlijk motief heeft. De zelfverklaarde miljardair heeft een bedrijf dat software ontwikkelt. Het bedrijf (Green Hills Software) levert het operating system en de drivers. Ze doen niets aan self driving software. Dat soort applicaties worden gemaakt door bedrijven als Bosch/Continental/BMW/Tesla zelf. Green Hills Software kan je zien als de ontwikkelaars van Linux of Windows, ze leveren de basis .Elon Musk vindt het overigns nog steeds verdacht en zegt dan ook dat O’Dowds ego groter is dan zijn kunde.
Maar goed, egoïstische motieven ten spijt, is het natuurlijk ook wel ergens gek dat Tesla een niet bepaald vlekkeloos werkende bèta mag uittesten op het nietsvermoedende publiek. In oktober maakte de NHTSA bekend dat gedurende een periode van vier maanden vanaf mei 2022, elf mensen in Amerika zijn omgekomen bij ongelukken waarbij autonoom rijden een rol speelde. Bij tien van die elf gevallen, was een Tesla betrokken. En dan gaat dus alleen om de dodelijke ongevallen, niet om de gevallen waarbij er alleen sprake was van kleiner letsel en/of blikschade.
Eigenlijk is het verbazingwekkend dat Tesla het risico durft te nemen dat er een kind oversteekt dat keihard wordt neergemaaid door een Tesla in een land met een claimcultuur als Amerika. Doch Elon Musk heeft duidelijk balllllls of steeeeel. Morgen gaat hem dat eventjes opbreken, maar hoe de lange termijn uitpakt, zal de toekomst leren…
Dit artikel heeft op 13 februari 2023 een update gekregen over Green Hills Software.
singer zegt
Zal wel gepaard gaan met een gezonde short positie, dan kan je die paar miljoen die je moet neerleggen voor het reclame blok zo terug verdienen. Plus een beetje veel extra natuurlijk
herve11f zegt
Precies dat.
Flutterbear zegt
Hoe kleine plasser moet je hebben als je hiervoor bekend wilt worden. Superbowl reclame om aandacht van een overheid instantie te krijgen? Ik hoop dat de FEC hier ook even naar kijkt of de beste manier niet profiteerd van een dalende koers.
maarteno zegt
FEC? heb het idee dat u hier SEC en FCC aan het samenvoegen bent…aangezien de beste meneer niet alleen maar een verkiezingscampagne voert…dus de Federal Election Committee heeft hier in mindere mate wat mee te maken, want je mag volgens mij gewoon een single issue ‘partij’ zijn. SEC heeft inderdaad iets met publiek verhandelde bedrijven te maken en dus koersen, en de FCC kan nog iets over de reclames zeggen.
CYBRTRK zegt
Als the down project een beetje pech heeft bereiken ze juist het omgekeerde, net als Polestar vorig jaar:
https://www.teslarati.com/anti-tesla-super-bowl-ads-worked-but-not-in-the-way-you-would-think/
steephh zegt
Moet zeggen dat ik het verhaal niet zo gevolgd heb, maar was het niet zo dat in de betreffende video’s FSD niet eens aan stond?
jaapiyo zegt
Kwaliteitspublicatie electrek claimt idd dat in sommige gevallen dat zo is. Desalniettemin is in de gevallen die de NHTSA geregistreerd heeft, zeker dat de autonome functies ‘aanstonden’.
porker zegt
Wat wil je eigenlijk zeggen Jaap
jaapiyo zegt
Ik ben altijd van de nuance. In dit geval vind ik de claims van O’Dowd wat dubieus. Tegelijkertijd vind ik Tesla en FSD ook dubieus. In een wereld waar je ofwel pro of anti bent kan zoiets inderdaad nauwelijks bestaan, want men wil dan weten ben je nou voor Tesla en woke of tegen Tesla en woke. Maar there you go…fijne nuances.
CYBRTRK zegt
Klopt inderdaad
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-self-driving-smear-campaign-releases-test-fails-fsd-never-engaged/
porker zegt
Of we het leuk vinden of niet auto’s rijden over aantal jaar zelfstandig in een rijtje achter elkaar aan. Tesla is de eerste die het probeert. Je kunt de toekomst niet tegenhouden door haar niet te wensen als ze er gaat komen. Zo ook van telraam naar computer (Weeh nostalgie, banen!), paard naar wagen naar auto etc.
steephh zegt
@porker
Blijft wel van alle tijden. (Neo)luddisme, angst voor transities, etc. Vind dit toch altijd nog een mooie: https://imgur.com/a/gDM3zvw Allerlei redenen verzinnen om maar de toekomst tegen te houden. En wie stookt er nu nog kolen thuis haha.
Al denk ik wel dat het niet zó hard gaat lopen. FSD is wel erg lastig, al is het zeer netjes wat Tesla tot nu toe heeft bereikt. Wat WholeMarsCatalog oa. online zet is best nice: https://www.youtube.com/@WholeMars maar uiteraard wel een beetje perfecte omstandigheden.
Grappig ook om te zien wat het nu met rijden in de sneeuw doet: https://youtu.be/cx-cNSBpU5U
herve11f zegt
@steeph
Telkens iemand zijn visie geeft en dit met enkele voorbeelden onderbouwd trek jij het, of in het belachelijke, of ga je ellenlange mails schrijven om je gelijk te halen.
We hebben laatst gezien waar je lightyear orakel voorspellingen op uitgedraaid zijn.
Maar daar ben je nu wel stil over.
Leer nu toch eens een mening accepteren, man. Anders krijg je een ronduit fascistische wereld waar geen andersdenkenden zijn toegelaten.
steephh zegt
@herve11f
Wowow rustig Herve. Ik neem slechts deel aan de discussie in de comments. Wáárom zou ik een mening moeten accepteren? Mag ik volgens jou mijn eigen mening niet meer hebben? Bijzonder dat jij discussie voeren ziet als facistisch. Gaat alles wel goed met je?
Wanneer mensen het nodig vinden om notoire desinformatie te verspreiden dan vind ik daar iets van ja. En dat debunk ik dan ook met de nodige factchecks en bronnen. Heel vervelend voor de persoon in kwestie wellicht, maar om dan te gaan roepen met dat ik geen andersdenken toe sta? Is niet juist het omgekeerde het geval?
Ben ik toevallig niet die vervelende, lastige “andersdenkende”? ;-) Zijn de mensen die hier niet van gediend juist niet degene die gebaad zijn bij die een discussie doodslaan? Ik gun immers iedereen zijn eigen mening, denkbeelden, etc, maar geef in een discussie slechts mijn eigen perspectief.
Ik beschrijf in deze post enkel de tegenstand die je in elke transitie terug ziet. Je kan het zelf gewoon terug lezen op bijv. wikipedia ;-) Stukje historie wat goed is om te kennen, dat plaatst e.e.a. over de grote tegenstand die velen mensen in perspectief, je ziet het in alle transities terug, industrialisatie, paard>auto, kolen>gas etc etc. Mensen zijn nu eenmaal gewoon gewoontedieren.
Ten tweede: ik vul de visie van @porker aan, ik trek deze niet in het belachelijke en schrijf geen mails (LOL!) om mijn gelijk te halen.
Ten derde:
Om af te sluiten: niemand heeft me nog iets gevraagd over Lightyear, maar wat ik daar wel over te zeggen heb: jammer dat het niet gelukt is. Het concept vind ik echter nog steeds prachtig. In “the real world” valt en staat alles met voldoende financiering en productie opschalen is een van de moeilijkste dingen die er is.
Ik daarnaast geen enkele voorspelling gedaan over de levensvatbaarheid van Lightyear. Jammer dat je het nodig vind om me woorden in de mond te moeten leggen die ik nooit gezegd heb. Dat siert je niet Herve!
O plaat zegt
Ik ken in mijn directe omgeving 2 mensen die terug een kolen kachel hebben aangeschaft een half jaar geleden. Zou een pak goedkoper zijn dan gas of stookolie door de huidige prijs stijgingen.
steephh zegt
@shiva
Volledig terug op kolen stoken in plaats van gas / stookolie, dus geen CV? Ik zou er niet aan moeten denken. Kan je je bad warm maken met water opgewarmd op de kachel. Met zover terug gaan in de tijd zou je nooit meer aan werken toekomen.
Anders is het natuurlijk als je het als bijverwarming gebruikt (bijv één kolenkachel in de woonkamer). De vraag is of het dan nog daadwerkelijk zoveel verschil maakt. En misschien nog wel belangrijker: kolen is significant veel vuiler dan het stoken op (schoon) stookhout: https://www.degroenestoker.nl/kenniscentrum/stoken-op-steenkool/ Om nog maar niet te spreken van de investering: kolenkachel plaatsen, schoorsteen realiseren.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom mensen nog blijven investeren in verouderde manieren van verwarmen en daar duizenden euro’s in investeren. Isoleer dan je huis, plaats dubbelglas (of triple), doe aan spouwmuurisolatie, isoleer je vloer, het dak. De warmte die je niet kwijt raakt, hoef je ook niet bij te verwarmen.
Om maar even een parallel te trekken: wanneer de banden van je auto niet opgepompt zijn en je daardoor meer verbruikt dan pak je toch ook de compressor erbij, in plaats van te kijken waar de benzine het goedkoopste is?
cloverleaf zegt
Een *TIG* aantal jaar Porker. Zelf ben ik actief in de zeer geautomatiseerde luchtvaart met triple redundancy als standaard. Elke keer weer wordt aangehaald hoevaak human error voor ongelukken zorgt maar het zijn toch veel vaker de mensen achter de knuppel die het falen van de automatie redden dan andersom. Automatie is handig maar nog lang niet zaligmakend en een paar mensen ogen en handen kunnen veel dingen nog altijd beter dan computers.
AI is ver en zal steeds verder geraken maar de mens is één van de weinige soorten die vooruit denkt en situaties heel goed kan inschatten. Als wij fietsen door de binnenstad gebeurt dit vloeiend. Als ik ergens naar wijs kun jij meteen inschatten wat ik bedoel. Dat is iets wat de mensheid vrij uniek maakt en iets wat computers nog lang niet kunnen.
Volledig autonoom rijden is nog altijd ver weg. De komende tijd moet niet worden ingezet op autonoom rijden maar op het beter maken van de huidige functies als ACC en LDW etc en deze functies veel ergonomischer en intuïtiever maken voor de bestuurder.
Richmond zegt
Autonoom is ook nog geen AI. Het acteert op basis van vooraf ingestelde waarden. Als die waarden teveel afwijken heb je nog steeds mensen nodig om in te grijpen. Wil je dat niet dan heb je zelf denkende en lerende computers nodig. Maar dat is qua regelgeving en verantwoordelijkheden en verzekeringen nog niet mogelijk.
frederik zegt
Ik durf er best wat om te verwedden dat we binnen tien jaar geen auto’s zonder stuur te koop zien. En ja, dat is waar het om gaat (level 5 autonomie). Alles in level 2-4 waar de bestuurder nog steeds alert moet blijven om in te grijpen is eigenlijk gevaarlijker dan zelf rijden. Ik roep dit al jaren en vind het leuk om te zien dat alle spelers op dit gebied langzaam beginnen in te zien dat zelfrijdende auto’s toch wel een stuk lastiger te maken zijn dan het leek.
O plaat zegt
Tesla slaagt er niet in hun auto’s autonoom door een tunnel te laten rijden in hun taxi metro in Las Vegas, laat staan dat auto’s in het openbaar dit binnen aanzienlijke tijd zouden kunnen.
steephh zegt
@shiva You sure?
https://www.youtube.com/@WholeMars
Maar je hebt wel gelijk: vólledig autonoom in allé situaties, dat gaan we inderdaad nog niet binnen aanzienlijke tijd zien.
audirs3 zegt
Ik wordt langzamerhand al die anti-Tesla en anti-EV berichtgeving op autoblog een beetje beu…
jaapiyo zegt
Is het anti Tesla om een licht kritisch artikel te schrijven over een Tesla afzeik-actie 🤔
drdre1 zegt
Ik dacht dat Ivo Niehe het grootste TV moment van het jaar was?
jaapiyo zegt
Underrated.
mashell zegt
Wacht eens even… In 2022 zijn in vier maanden tijd tien mensen omgekomen met een ongeluk met een autonome Tesla en ze laten Tesla daarmee gewoon doorgaan?
Wat is daaraan de hand? Waarom grijpt de regering niet in? Waarom zijn er geen nabestaanden die Tesla helemaal kapot procederen? Wordt Tesla de hand boven het hoofd gehouden?
CYBRTRK zegt
”Ten of the deaths involved vehicles made by Tesla, though it is unclear from the National Highway Traffic Safety Administration’s data whether the technology itself was at fault or whether driver error might have been responsible.”
https://apnews.com/article/technology-business-traffic-government-and-politics-a16c1aba671f10a5a00ad8155867ac92
TheMaster zegt
Hou toch op man met die selectieve gedachte. Alleen al in NL zijn er in 4 maanden honderden doden door ongelukken omdat mensen zelf rijden IPV computers. Onverantwoord om mensen zelf te laten autorijden in die Duitse moordmachines. Dat slaat ook nergens op om dit te koppelen aan alleen bestuurders van Duitse auto’s.
CYBRTRK zegt
Hier heeft iemand nog een mooie video over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=Nvvhmc837Tw
Gele koplamp zegt
Mooie conclusie hoor; autonoom rijden is veiliger, want de computer zit niet te appen, of met een slok op achter het stuur.
Vervolgens krijgt de bestuurder de schuld als die van schrikt het ‘gas’-pedaal indrukt. Moet de bestuurder zich nou aan de techniek aanpassen, of zou het andersom moeten zijn? Ik denk het laatste
mashell zegt
Hou toch op met die rare gedachte dat je Tesla moet verdedigen op het internet, dat hoeft niet, dat doet de grote guru Musk zelf wel.
Autonoom rijden kan veiliger zijn dan menselijk rijden (er zijn in Nederland inderdaad bijna 200 verkeersdoden elke 4 maanden, op 8 miljoen auto’s) en uiteindelijk zal autonoom rijden de norm zijn en zullen er amper nog dodelijke verkeersslachtoffers vallen. Maar waar je onterecht en te gemakkelijk overheen stapt is de acceptatiegraad. Menselijk falen kunnen we accepteren, we zijn allemaal mensen. Geautomatiseerd falen kunnen we niet accepteren, dat voelt als nalatigheid, we deden dat immers geautomatiseerd rijden immers met een reden, dat falen had voorkomen kunnen worden en dus ook gemoeten. Daarom kan Tesla niet zomaar in het wilde weg experimentele voertuigen op de weg laten rijden. Je doet het goed of je doet het niet, dat halfbakken FSD van nu is gewoon niet acceptabel.
bitd zegt
Lijkt een kwestie van tijd idd.
Kan ook te maken hebben met nieuwe standaarden die Amerikaanse auto’s moeten hebben mbt botsingen. Tesla gooit dat altijd op 1 hoop met FSD… kan nu weleens tegen zich keren.