Er zal een compacte versie van de Opel Antara (AKA Chevrolet Captiva) komen. Het is de bedoeling dat deze auto vanaf 2010 in Antwerpen zal worden gebouwd. Na de sanering lijkt dit dus weer goed nieuws voor de Belgische GM-fabriek.
Dit schrijft het Duitse Automobilwoche. Als concurrenten worden de Suzuki SX4, de Fiat Sedici, de Daihatsu Terios en ook de Volkswagen CrossPolo genoemd
De compacte SUV/Crossover zal zowel met FWD en 4WD verkrijgbaar worden en maakt gebruik van een verlengd Corsa-platform. Uiteraard zal er ook een goedkopere Chevrolet-versie gemaakt worden.
Casa D y D zegt
Zullen ze blij mee zijn. Al verdienen ze het ergens niet. Stakende zeikerds ook altijd. En nee, ik heb niks tegen staken, maar dat bij Opel was erover gewoon. Vond het echt degoutant.
tom zegt
Het staken bij opel Antwerpen haalde dit keer een goed resultaat.
Hopelijk blijven de vakbonden indachtig dat het al meer fout gelopen is dan goed. Staken is en blijft het domste wat je als personeel (opgedragen door lieve vakbod) kunt doen in zo’n situatie. Ze moesten zich werkwillig getoond hebben en de band volle bak laten lopen hebben. En krijgen ze na twee maanden niet wat ze willen kunnen ze nog allemaal met een opel Astra (oude model) naar huis rijden!
Tom
Félix zegt
neemt natuurlijk niet weg dat ook opel gebukt gaat onder de SUV hype en een mislukte kruising tussen een frontera en een corsa op de markt gaat brengen.
Armada zegt
En de Meriva dan? Komt die te vervallen of komt daar nog een vervanger voor.
DAT zegt
2010 ? Beetje laat. Beetje heeeeeel laat.
echtgenote zegt
zeikerds?????
jij hebt dan zeker een mooi bureau jobke!Onze mannen worden al jaren van het kastje naar de muur gestuurd, flexibiliteit, inleveren en daar komt niets van in het nieuws en als ze dan eindelijk eens naar buiten komen zijn het ‘zeikerds’
Vraag ik me af wat ze moesten doen, alles over hun nek laten gaan
Robin zegt
@Felix
haha mooie uitspraak
luc zegt
Ik ben benieuwd, hoop dat het iets moois wordt
@ felix, nooit oordelen als je hem nog nooit hebt gezien
Dat negatieve gedrag over opel moet eens ophouden, er zit geen een reden achter het gedrag. Alleen de reden; kinderachtig.
Ze hoeven niet veel mee te gaan met SUV-hype; opel verkoopt goed en dat is niet voor niks, tevens hadden ze vroeger al een SUV wat velen nogal vergeten.
Dat het mislukt wordt kun je al helemaal niet zeggen, je kunt iets pas mislukt noemen als je het daadwerkelijk hebt gezien en heb geprobeerd.
peter zegt
Als senior autoverkoper, lijkt het mij een uitdaging om bij een Opeldealer te werken in de verkoop om de volgende Opeltopper te mogen verkopen. welke dealer belt mij voor een gesprek. 0644560743 tussen 9.00-22.00uur
luc zegt
Ik heb trouwens de antara laatst vaker gezien, eentje was zelfsnet niet
..-XG-..
In de sandkleur, wat een prachtding, nog mooier dan op de afbeelding
ook de lampen leken me lelijk op een afbeelding, maar in het echt dus niet
mischien dat opel met deze auto niet alleen jonger plubliek aantrekt, die kopen wel de antara, maar ook meer ouder die een kleinere suv willen
marreko zegt
chevrolet kan beter zorgen dat de mensen die momenteel een captiva hebben met klachten netjes geholpen worden, er zijn echt teveel klachten.
luc zegt
ik heb de captiva vandaag nog zien staan, er zit echt heel veel verschillen tussen de antara en captiva
tja die klachten zijn niet normaal vind ik, dan hoort er tohc iets fout te zijn
het zal niet aan gm liggen, maarja; dan lijkt me de antara betere kwaliteit
tvrouwke zegt
ik ben akkoord met echtgenote. ge zoud eens moeten weten hoe ze daar met de mensen hun voeten spelen! belachelijk gewoon! ze hadden gewoon moeten doorstaken om het onderste uit de kan te halen. en voor diegene die het nog ni wisten, de vakbond is er ni alleen voor de stakingen! maar ja, als ge nen bazenpoeper zijt weet ge zoiets ni… en by the way, de woede bij de opelwerknemers is nog ni over! en gelijk hebben ze!
GM'ER zegt
De kleine SUV komt inderdaad te laat, kan GM nu eens nooit de trendsetter zijn in plaats van na te apen als de markt al gemaakt is ?????
Een kleine Opel SUV aan Opelprijs zal de markt zeker niet verroveren, de Antara slaat ook niet aan, veel te duur, slechts 1 op 10 is een Antara, de rest omdat prijs veel vriendelijker is zijn Chevrolets.
Wat nog erger is en waardoor vele potentiele kopers naar concurentie gaan is de lange wachttijd, nu bestellen is pas oktober / november leveren.
Idem met de nieuwe Corsa, velen zien af van aankoop wegens té lange levertijd.
Wat wij in Antwerpen krijgen is en blijft tot hiertoe een uitdoofsenario, een afgekloven been om ons nog wat te sussen en personeel verder af te bouwen zodat totale sluiting rond 2016 voor de hand ligt.
Woedend of niet, in mijn ogen was staking boter aan de galg, wat nu belooft wordt lag toch al op tafel, met huidig personeelsbestand is volledig sluiten nog te duur.
Dat vakbond nu maar snel flinke oprotpremie waarmaakt, daar zitten velen op te wachten, dan kunnen ze GM Antwerpen de rug toe keren, toekomst voor lange termijn is er toch niet meer.
Peter zegt
@GM’er: “kan GM nu eens nooit de trendsetter zijn in plaats van na te apen als de markt al gemaakt is?”
De eerste generatie Frontera, toen men de afkorting SUV nog niet eens kende, alweer vergeten? De Zafira, die in de begintijd samen met de Scénic de koek kon verdelen, maar als eerste kwam met een ingenieus stoelensysteem? De Tigra, die vanaf zijn introductie begin jaren negentig erg hip was vanwege zijn onconventionele vormgeving? De Signum, die – eveneens vanwege een bijzondere vormgeving – een aparte klasse creëerde? De Calibra, die in 1990 insloeg als een bom, met onder meer een voor die tijd extreem lage Cw-waarde? En wat recenter: een OPC-variant van de Zafira, zoiets kom je bij andere merken ook niet gauw tegen. Verder wat kleinere bijzonderheden, zoals de verschillende flex-systemen en de uitschuifbare fietsendrager. Maar ik houd nu maar op ;-)
De getallen die je noemt, kloppen overigens niet (althans, niet in de Nederlandse situatie). In de afgelopen maanden zijn er twee keer zoveel Captiva’s als Antara’s verkocht, de verhouding is dus op dit moment 1:2 in plaats van de door jou genoemde 1:10. De Captiva stond bovendien al wat eerder in de showroom. Qua prijsstelling ontlopen ze elkaar niet veel, want de Opel is dikker aangekleed en heeft ook standaard vierwiel-aandrijving.
Een kleine SUV heeft wél toekomst. Enerzijds omdat bepaalde autorijders een SUV-achtige willen, maar niet het budget hebben om een Antara of Touareg te kopen. Aan de andere kant zal er met het oog op het milieu een groep mensen zijn die liever geen zware brandstofslurper wil. Verder is het pure lifestyle, het onderscheidend vermogen. Hoe meer diversiteit op de wegen, hoe leuker het wordt. Deze kleine SUV zal dan ook zeker niet de Meriva gaan vervangen, daarvoor is het toch een ander concept.
GM'ER zegt
De cijfers die ik heb komen van vakbonden GM zelf. Het zijn de wereldwijde verkopen.
Het prijsverschil is in Belgie althans wel ontzettend groot, voor zelfde uitvoering tot zelfs 5000€ verschil, u kan dit zelf nagaan als u beide websites in be versie opent en prjs maakt.
Enig nadeel is motorversie, in Belgie zijn diesels enorm in trek, als je onder de 1900cc of 2000cc blijft al je nog onder een gunstig wegenbelastingsregime, de Captiva heeft enkel een zwaardere en dat is een nadeel.
De lange wachttijden hebt u niet besproken, dat valt ook niet te ontkennen dat dit een enorm nadeel is om klanten te binden.
Ook is het garantiesysteem voor Chevrolet beter, 2 jaarop Opel en 3 jaar op Chevrolet, ook een voordeel voor de consument, boezemt ook vertrouwen uit als je langer garantie geeft, zo is het toch alsof de fabrikant zijn eigen produkt vertrouwt.
m!l@n zegt
mmm k ben wel beniewd hoe die eruit komt te zien !!
luc zegt
gmer, je l*lt toch wel koek uit, mensen kopen ze niet om de lange wachttijden?
onzin, ik heb al genoeg nieuwe corsa’s zien rijden hier. Mischien in Belgie niet, maare hier duidelijk wel. Dat er meer captiva’s rijden is logisch, die stond eerder in de showroom. Er zit echter heel veel verschil tussen de antara en captiva. De antara is ook helemaal niet duur, zie wat je voor een flut touareg kwijt bent, of voor een simpele bmw x3 of x5. De antara zie ik nu ook steeds meer, dus dat mensen die niet kopen is pure onzin.
Chevrolet mag dan wel een langere garantie hebben, we spreken nog niet over de service. Opel heeft een top-service, dat weet ik zelf omdat ik al vanaf mn geboorte in een opel zit. Me opa had zelfs altijd een opel.
Opel heeft een rijke historie die je volgens mij toch wel erg vergeet. Zoals peter al noemt, daar zie je nog eens trendsetters.
Ook de auto’s van heel vroeger vergeten? Opel Kapitan, enz.
Dat heel veel mensen negatief over opel spreken zal wel aan één dealer liggen, niet aan gm of opel. Opel is lange tijd de meeste verkochte auto geweest. Verkoopt nu nog veel, helaas dat volkswagen toch waarschijnlijk vals speelde en hun auto’s van het jaar daarop nog erbij telde.
GM'ER zegt
Ik werk (nog) bij Opel en draag mijn merk hoog en ben er fier op, dat wil echter niet zeggen dat je niet eerlijk je gedacht mag zeggen.
Ik doe steeds meeaan vele marktonderzoeken, dit zowel in mijn vrije tijd als bij GM zelf.
Als de PR afdeling onder het personeel een enquete doet van hoe ze ons (tot hiertoe toch nog) merk kunnen bevorderen en verder opwaarderen naar de consument toe, ben ik er eveneens steeds als erste bij om tips te geven.
Eén van deze tips is steeds om langere (gratis) garantie te geven, zo boezem je vertrouwen uit, als je dat durft zoals bv Toyota en velen anderen stel je de consument geruster en bewijs je dat je ook in je eigen produkt het volste vertrouwen hebt.
Ook de (te) lange wachttijden zijn onverantwoord, een jong persoon haalt net zijn rijbewijs en ziet de sportieve Astra of nieuwe Corsa 3-deurs wel zitten, als hij dan vernemen moet dat hij er deze zomer niet mee kan rijden valt zijn droom in duigen en gaat noodgedwongen bij de concurentie die sneller een ook voor hem aanvaardbare wagen beschikbaar kan stellen.
Hetzelfde geld voor al diegenen die plots, door verlies van hun oude wagen (ongeval of onherstelbaar) dringend een andere nodig hebben, zij zullen noodgedwongen naar de concurentie moeten of een Opel uit stock die niet volledig aan hun wensen voldoet moeten nemen.
Mijn oom ging voor zijn 70é verjaardag bij Opel binnen voor de mooie robuuste Antara, bij vernemen levertijd zij hij “daartegen lig ik misschien al in mijn kist”, eveneens de Captiva was zo lang wachten, 3 weken geleden heeft hij zijn nieuwe Hyundai gaan afhalen, ook een mooie, robuuste SUV die bovenop bijna 10000 euro goedkoper is dan de Antara.
Sorry, ze zijn niet goed bezig bij Opel.
Wat daelers betreft, deze moeten aan zo’n hoge eisen voldoen dat het voor de kleine zelfstandige die nog met hart en ziel zijn eigen garage uitbaat een bijna onbetaalbare overeenkomst wordt om aan die eisen te kunnen voldoen.
In Antwerpen zijn ondertussen al 5 grote hoofddaelers samengesmolten onder de naam G-Man, deze hebben mooie schowroom, enkele verkopers, receptoniste enz in dienst, dit moet allemaal door de garagebezoeker betaald worden.
Ik zelf heb enkele keren daar binnen geweest om prijs te vragen; een nieuwe Opel kost me toch eender waar even veel, belangrijkste is de overnameprijs die ik voor mijn oude wagen terug krijg (koop meestal elk jaar een nieuwe vermits ik als Opelmedewerker fikse korting krijg)
Bij deze grote daelers krijg ik voor mijn wagen met amper 17000km op de teller meestal 3 tot zelfs 4000 euro MINDER terug dan bij de kleinere hoofddaeler waar ik uiteindelijk koop (wel 50 km van woonplaats) de extra meerprijs voor overname is zeker de moeite waard om bij kleiner familliebedrijf te kopen, servise is er ook veel beter.
Bij grote garage’s van G-man ben je echt een nummer, vorig jaar directiewagen gekocht en daar laten leveren, is Vectra 19DTI, nu, anderhalf jaar later al 6x binnen geweest oor zelfde fout, nog steeds niet hersteld, volgens hen probleem voor dat type,elektronisch component dat inspuiting regelt, hebben zo al 7 klanten.
Vroeger stapte ik naar Kontich, daar zat klantendienst van GM zelf, als je nog maar zei in de garage dat je daarheen stapte brak het koude zweet hen al uit.
Nu is die afdeling opgedoekt en staat te koop, personeel zit grotendeels in servisecenter in Breda.
Zo staan we terug in de kou, daar hielpen ze probleemgevallen snel uit de nood, ooitoom van me al 3 jaar lang problemen met boite die ratelde, werd bij diverse daelers van kastje naar de muur gestuurd, heb hem doorverwezen naar Kontich toen, hebben ze onderzocht en heeft zelfs buiten garantie nieuwe boit gekregen.
Dat is service, maar ja, het is opgedoekt, waar moeten we nu heen als de daelers ons in de steek laten???????????