![Animated Engines FTW](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/verbrandingsmotoren_ftw_450.jpg)
Wankel, tweetakt, viertakt, Otto, Diesel of zelfs Atkinson. Allemaal verschillende motoren waar de meeste autoliefhebbers vast wel eens van gehoord hebben. Maar hoe draait dat nou allemaal rond?
Auto’s gebruiken tegenwoordig eigenlijk allemaal een gewone Diesel of Otto motor. De meesten met brandstofinjectie direct in de cilinder. Een Toyota Prius gebruikt de Atkinson-cyclus met een verschillende in- en uitlaat slag. Mazda is al tijden bezig met het perfectioneren van de Wankel- of rotatie-motor en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Het is leuk om de namen te kennen maar de echte handige Harries willen natuurlijk ook weten hoe het werkt. Voor hen is er www.animatedengines.com. Zonder ingewikkelde lappen tekst wordt snel duidelijk hoe de motor werkt. Met een beetje verdieping helpt dit te begrijpen waarom een Toyota Prius niet zonder elektrommotor kan en brommertjes zo enorm kunnen meuren en toch veel kracht uit een klein blokje halen. (via autoblog.com)
Natuurlijk zijn er ook motoren weggelaten. De Lotus Omnivore bijvoorbeeld, eerder behandeld. Plaatjes van Toyota Atkinson en Mazda Rotary met opklik.
Zulke animaties heb ik ooit gebruikt voor mij profielwerkstuk bij mijn examen, maar deze zien er nog beter uit, balen!
@kp92: Ik heb mijn profielwerkstuk ook over verbrandingsmotoren gedaan, inderdaad jammer
Jammer genoeg leuk als geschiedenis les in de nabije toekomst.
@norge:
Alles is beter dan alex de grote en consorten
ot: Vind die jet engine wel een knap staaltje techniek!!
Wel jammer dat het zo basic is.
@Northwestern: beter dan niks ;)
I <3 this :D
wel jammer dat het allemaal met een zuiger zijn. er bestaan er ook zonder zuiger.
@4991: check het linkje.. Staan een hoop meer animaties
trouwens, de wankel is toch zuigerloos?
@baasbas: die is inderdaad zuigerloos. maar als je naar die site doorklikt zie ik alleen de wankel en de jetmotor zonder zuiger.
Geinig, staan een paar hele gave op die website
Ik heb ooit een houten model van een vliegtuigmotor moeten maken, inclusief berekende uitslag etc, aangedreven door een draaihendeltje ;)
Leuk om nog eens allemaal te zien, spijtig dat er niets nieuws tussen zat.
@Hupke: lol niets? Technisch beroep/opleiding? Onder het linkje staan er toch best een paar waar ik nog niet van gehoord had :)
@baasbas:
Ik ben student ingenieur maar het meeste ken ik eigenlijk gewoon van hier en daar er eens over gelezen of mee geëxperimenteerd (lees speel) te hebben ofzo. Er zijn zoveel interessant thermomechanische systemen.
Matt Keveney heeft deze animaties al meer dan 12 jaar online staan. Aardigheidje voor de oplettende kijker: noteer dat in de Gnome Rotary Engine de zuigers een zuiver cirkelvormige beweging maken en geenszins reciprook zijn (geen op- en neergaande beweging.) Ook het cylinderblok maakt een zuiver roterende beweging en deze motor is een échte rotatiemotor. Benieuwd of iemand kan vinden welke mechanische “prijs” er voor betaald wordt in deze motor om met enkel roterende bewegingen variabele volumes in de cylinders te kunnen vormen.
@zoef: Dat staat onderaan die pagina :).
@zoef: de shaft waar de cilinders omheen draaien zit niet in het midden, maar naast de shaft die aangedreven wordt. Een ander nadeel is het gyroscopisch effect. Zo’n groot gewicht met zo’n groot oppervlak en zo’n snelle rotatie laat zich niet makkelijk draaien.
Verder vind ik de wankelmotor een erg mooi principe, jammer dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt.
op de website staat juist bij de tekst over het Atkinson principe dat iedereen beweerd dat de prius een atkinson hanteert, maar dat dit in feite niet zo is.
Ik mis de Napier Deltic!
Erg interessante site! Ik wist tot nu toe alleen de werking van de elektromotor en de viertakt.
[img]http://www.southernskies.net/page_pics/miss/two-stroke_c.gif[/img]
mocht ^^ niet werken: http://www.southernskies.net/page_pics/miss/two-stroke_c.gif
@NLBUURMAN: nu vergeet ik wel te vertellen wat je er kun zien: een tweetaktmotor die dmv een expansiepijp ‘hervoedt’ wordt. door de vorm van de uitlaat worden de uitlaatgassen weer terug de cilinder in geblazen, en pakt zich meer mengsel in de power-zone, hierdoor gaat de efficientie omhoog. dit is dus waarom opgevoerde brommers ook vaak een korte maar zeer hevige powerband hebben; alleen tussen bepaalde frequenties is de werking van de uitlaat optimaal bij de cilinder.
Beetje raar plaatje van de viertakt, waarbij de nokkenas onderaan zit ipv distributieriem. Waarschijnlijk oude techniek.
@Poll: dat is een koningsas, denk niet dat die techniek nog gebruikt wordt in auto’s, in sommige motoren nog wel (oa HD’s en de Kawa W800)
wankel motor ziet er best wel interessant uit!
Dat de detroit 2 takt diesel er niet bij staat is wel een misser.
http://www.youtube.com/watch?v=25xolzhg3lo
http://www.youtube.com/watch?v=CuIcWamapBs
TWEETAKT!! :D
@dennis245turbo: Ik vraag mij echt af wat jij op een autoblog doet ?