Critici zeggen weleens dat we dankzij de technologische vooruitgang, met zijn allen steeds dommer worden. Is hier sprake van een contradictie? Technologische vooruitgang kan toch alleen maar gerealiseerd worden door knappe koppen? Toch zorgt de techniek er op bepaalde gebieden voor dat we zelf steeds minder hoeven na te denken en soms is dat maar goed ook. De auto is hier een goed voorbeeld van…
Alle snufjes in de auto maken het de bestuurder steeds gemakkelijker. Zelf verwacht ik nog wel mee te maken dat we in de auto stappen en de bestemming via voice-control opgeven, waarna we zonder iets te hoeven doen naar onze bestemming worden gereden. Erg saai hoor! Toch kleeft er een nadeel aan al deze high-tech gadgets. Wat nu als ze het even niet doen? Dan moeten we ineens zelf weer gaan nadenken…, en kunnen we dat dan nog wel?
Maar goed, zover is het gelukkig nog niet. Een nieuwe aanwinst voor op ons lijstje met autosnufjes is de “side-assist technologie” zoals Audi die toepast op de Q7. Het systeem rekent slim af met de dode hoek. Persoonlijk vind ik dit geen overbodige luxe en een welkome aanvulling als het gaat om een stukje verkeersveiligheid.
Hieronder is via een animatie te zien hoe het systeem werkt. (via: autoblog.com)
w0o0dy zegt
alleen wel jammer dat dat lampje nooit meer uit gaat in Nederland in de spits……. tenzij je altijd links rijdt zoals veel mensen
Dennis zegt
Je zult er toch wel een voldoende reserve lampjes bij krijgen? (h)
O.D. zegt
Zover ik weet is Volvo begonnen met de ontwikkeling hier van. Ik heb er echter van Volvo niet zoveel meer van gehoord. Audi heeft de ontwikkeling in ieder geval goed opgepakt (hopen we dan) en is er nu eerder mee uit (correct me if I’m wrong).
Alwood zegt
volvo heeft het iig op de nieuwe S80
dekster zegt
leuk tooltje maar ik hou toch liever bij de gwn uitkijken
Henk zegt
Dit gaat nooit werken. In het begin zullen mensen schrikken van het lampje dat aan gaat. Echter dat was vroeger ook het geval met de richtingaanwijzer. Deze wordt tegenwoordig ook door een de meeste automobilisten als onnodig ervaren.
C30 CDI AMG zegt
zouden ze dat ook op ferrari!s gaan monteren? die worden toch nooit ingehaald :P
O.D. zegt
@ C30 CDI AMG
Ik kan het even niet laten :-P
http://video.google.com/videoplay?docid=4335216127704358656&q=m5+maranello
http://video.google.com/videoplay?docid=-4607352173256543258&q=m5+maranello
Lexus zegt
ik vind het echt geen verkeerde actie, als dit ongelukken kan voorkomen dan is dit een prima idee, en je went tog zo snel aan dat lampje, schrikken doe je tog niet van zo’n klein oranje lampje, van geluid of iets schrik je eerder
C30 CDI AMG zegt
haha, ik moet wel zeggen dat ik ff moest lachen toen ik die filmpjes zag, vooral die tweede, lekker bijdehand.
Maar dat betekent dus dat ik mijn woorden terug moet nemen! :P
sjef zegt
op de volvo xc90 gewoon standaard hoor, BLIS
w0o0dy zegt
wat die lui met die Ferrari’s aan het doen zijn weet ik niet, maar een standaard M5 zou het niet moeten halen tegen die Ferrari’s. Maar ok, ze worden wel ingehaald…
C30 CDI AMG zegt
Ja, standaard idd niet woody, maar je hebt van de gekken die een standaard M5 nog niet voldoende vinden :P. Dus die chiptunen ‘m ofzo
M5 4,7 van 0 – 100 km/u (standaard)
550 maranello 4,4 van 0 – 100 km/u (standaard)
Dus opzich moet een ferrari er dan nog best aan trekken wilt hij de M5 eruit rijden.
Ary zegt
leuke videos c30 amg!!!!!!
C30 CDI AMG zegt
@Ary
Dankje, maar de video’s zijn wel aangeboden door O.D.
dekster zegt
heeft niemand er bij stil gestaan dat alleen de bestuurder dat lichtje kan zien
2 x Ferrari, 1 x Aston zegt
Wat hebben die filmpjes met de suicide assist van Audi te maken?
Overigens zal het Audi-systeem er toe leiden dat de 2% van de mensen die nog een richtingaanwijzer gebruikten dat ook niet meer zullen doen ….
William zegt
Inderdaad, Volvo was de eerste met ‘BLIS’
Erik zegt
Het lampje knippert alleen als er richting is aangeven voor een baanwissel. Dus het zal tijdens een file niet constant knipperen.
Dennis zegt
@Erik: Ik vraag mij af of wat je zegt correct it. Volgens mij is het namelijk de bedoeling dat je pas richting aangeeft op het moment dat je weet dat je van baan kunt veranderen. Het is namelijk heel irritant wanneer iemand begint met richting aangeven en dan pas gaat kijken of het wel kan. Zo heb ik het “way back” ook niet geleerd.
Mr X zegt
Sjongejonge, derde remlicht, oplichtende spiegeltjes what’s next? KIJK GEWOON UIT JE OGEN!
Schijnveiligheid is wat het meest gevaarlijke !
Jan zegt
Elk groots merk moet toch iets nieuws uitvinden om in de kijker te staan. Het zijn een voor een gadgets die wanneer ze kapot zijn alleen maar extra geld kosten.
Audi zegt
Het systeem is simpel uit te zetten via een knop op de deur. Volvo is idd begonnen met deze ontwikkeling. Systeem van Audi heeft een iets andere werking en een groter groter gebied waarin de auto’s worden gedetecteerd.. Dit zijn absoluut welkome snufjes..
Ejay zegt
Maar meneer u wilde links af slaan en ik dacht dat u voorsorteerde!
Niet waar!
Jawel, uw richtingaanwijzer knipperde
Dat was mijn side assist.
dekster zegt
@Ejay
zoals ik al zei
heeft niemand er bij stil gestaan dat alleen de bestuurder dat lichtje kan zien
Jasper zegt
Ik ben bang dat een lampje niet zal werken. M’n pa HAD een stinger die best hard geluid MAAKTE maar zelfs dat went en werd geflitst en dacht later hoorde ik ‘m nou piepen??? Dus denk niet echt dat een lampje zal werken. Of je moet iedere keer dat je naar links/recht gaat ff naar je lampje kijken. :)