De Duitse Tesla fabriek doet nogal wat stof opwaaien in Die Heimat. Maar Bundeskansler Merkel vindt het allemaal affengeil.
Tesla maakte afgelopen week bekend wederom meer auto’s dan ooit afgeleverd te hebben in een kwartaal. Ondanks de uitdagingen die 2020 te bieden heeft, ‘deed’ Tesla in Q3 een kleine 140.000 auto’s. Dat was ietsje meer dan analisten verwacht hadden. Maar eigenlijk is het tegelijkertijd nog niet genoeg. Om de torenhoge aandelenwaarde te legitimeren, moet Tesla immers exponentieel groeien qua afzet in de komende jaren.
Daarvoor zijn nieuwe modellen en vooral ook nieuwe fabrieken nodig. Een van die fabrieken is momenteel in aanbouw in Grünheide, nabij Berlijn. De bouw is echter een doorn in het oog van sommige milieuliefhebbers, die Grünheide liever onaangetast laten. Tevens heeft de overheid de bouwvergunningen nog niet verstrekt. Tesla zet desondanks Circuit Zandvoortesque door met de bouw, in de veronderstelling dat het uiteindelijk allemaal goedkomt.
Wat dat betreft zal de Amerikaanse fabrikant blij zijn met de woorden van de Duitse opperbaas Angela Merkel. Die Angela geeft in gesprek met dem Redaktionsnetzwerk Deutschland (RND) aan ontzettend in haar nopjes te zijn met de gang van zaken:
Het doet me deugd dat Brandenburg laat zien dat je ook binnen onze wet- en regelgeving dingen op een korte termijn voor elkaar kan krijgen. Protesten daarover horen bij een democratie. Ik snap dat mensen die in de voorsteden van Berlijn wonen en nooit gedacht hadden met industrie in hun woonomgeving te maken te krijgen zichzelf nu vragen stellen. Hun bezwaren worden echter gehoord en ik zie vooral veel steun.
Angela Merkel, woont niet in een voorstad van Berlijn
Merkel vindt de Tesla fabriek dus affengeil alsmede supertoll en Absolute Hammer!!1! Dat zal dus wel goedkomen met die vergunningen, toch?
frank2b zegt
Supertol!
raoufff zegt
Angela ist ein supergeile frau!
srt8tukker zegt
Eine…..
Lekker Makkelijk zegt
Die Duitsers vinden toch alles geil – nothing to see here move along!
917 Porsche + Audi zegt
Angela is een troela.
porker zegt
@vwaudiporsche: want krijgt betaald voor seks?
lekkerlinksrijden zegt
@porker: ein Schlampe?
srt8tukker zegt
Eine, want vrouwelijk……
vaakbenjetebang zegt
Angela lijkt mij vooral een uiterst competente en verstandige vrouw.
moveyourmind zegt
“Ich freue mich, dass Brandenburg zeigt, dass Sie im Rahmen unserer Gesetze und Vorschriften auch kurzfristig Dinge erledigen können. Proteste dagegen sind Teil einer Demokratie. Ich verstehe, dass sich Menschen, die in den Vororten Berlins leben und nie gedacht hätten, dass sie sich mit der Industrie in ihrer Nachbarschaft befassen müssten, jetzt Fragen stellen. Ihre Einwände werden jedoch gehört und ich sehe insbesondere viel Unterstützung.”
In Jip und Janneke Duits is dat gewoon:
“Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral”
porker zegt
@moveyourmind: en zo was het, is het en zal het altijd zo blijven
erikabarth zegt
Tja puntje werk gelegenheid snap ik dat volledig, voor de rest inferieure zooi dat hele Tesla.
mcshine zegt
@erikabarth: met zo’n nickname herken je inferieure zooi natuurlijk als geen ander
flutterby zegt
@mcshine: door de weeks is het Barth en in het weekend Erika.
kevertje zegt
Wat is het waard, de Tesla’s, Toyota’s of Nissan’s die hier in Europa investeren. Window-dressing van de fabrikant, goed om het ego van politiekers te strelen. In de realiteit worden over-gerobotiseerde fabrieken neergepoot om de assemblage van goedkope uit Azie toegeleverde rommel uit te voeren. Zelfs daar is qua jobs niets aan te verdienen. Het voorbeeld is al wel een paar keer gegeven. De echte ecologische ramp rond de grondstoffen nodig om motoren en batterijen te produceren voltrekt zich elders. Ver weg van politiekers, journalisten of de groene fans van al dit speelgoed.
hehe zegt
Ze hoort de bezwaren, maar ziet de steun. Angela Merkel zal wel erg visueel ingesteld zijn
caprio zegt
Frau Merkel heeft 12 jaar het homohuwelijk in Duitsland tegen gehouden en vorig jaar bij het wetsvoorstel ook tegengestemd.
In 2010 werd duidelijk dat ze 35 keer alleen al in dat jaar, met BMW contact had onderhouden. Dus haar zorgen voor Duitse industriële bescherming staan hoig op de agenda. Met Tesla heeft ze een probleem, het is goed voor de werkgelegenheid maar slecht voor de Duitse Autoindustrie. Dus ze roept positieve dingen, meer werkgelegenheid èn mogelijkheden om bezwaar te kunnen maken, maar eens komt er een moment dat ze moet kiezen, want beide gaat niet.
Ik zie Frau Merkel als goede schaker, die kiest voor de winnaar, die via de Rechtbanken uit de bus zal komen rollen. Want dat levert stemmen op, het enige waarvoor ze opstaat. Dat is Frau Merkel op en top, overleven en stemmen trekken.
doublechevron65 zegt
@caprio: inderdaad, maar ze is een “Auslaufmodell”, ze doet namelijk niet meer bij de komende verkiezingen. Ze kan dus nu meer dingen doen/zeggen dan voorheen, die wederom wel kunnen scoren bij de kiezers van haar partij; werkgelegenheid bijvoorbeeld.
doublechevron65 zegt
Nou ja onlogisch is het protest van de bewoners niets. Tesla zal een gigantische water verbruiker zijn, waardoor het grondwaterpeil ernstig zal gaan zakken.