Zien we binnenkort nóg een Amerikaans team op de grid verschijnen?
De Grand Prix van Canada mag misschien door velen bestempeld zijn als een slaapfestijn, achter de schermen schudt de fundering van de sport. Althans, in ieder geval voor één team. Force India, dat zich al langere tijd in een financieel onstuimig gebied bevindt, schijnt afgelopen weekend met Andretti Autosport gesproken te hebben over een potentiële overname.
Force India zit maar in een merkwaardige situatie. Oprichter Vijay Mallya werd eind vorig jaar opgepakt voor zijn uitbundige schulden en belastingfraude, maar fungeert ondertussen nog altijd als directeur van het Formule 1-team. Afgezien van de duidelijke legale problemen die de Indiër heeft, is er ook nog eens te weinig geld beschikbaar om de renstal te onderhouden.
Hoewel bekend werd dat Force India deze week naar verluidt een lening heeft gekregen van Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, moet het team alsnog op zoek naar een nieuwe leider. In de voorwaarden van de lening zou namelijk staan dat Mallya af moet treden, wil het team de lening krijgen. Het kreupele Force India, dat nog altijd goed presteert in de bovenste regionen van het middenveld, wordt tegelijkertijd omsingeld door potentiële kopers. Naast Rich Energy zouden Mercedes, huidige sponsor BWT en nu dus ook Andretti Autosport interesse hebben om de renstal over te nemen.
De geruchten worden de wereld in geholpen door Joe Saward, die in zijn column voor Motorsportweek schrijft dat Michael Andretti niet alleen in Montreal was om een nieuwe IndyCar-deal met Fernando Alonso op te strijken. De Amerikaan, zoon van racelegende Mario Andretti, werd afgelopen weekend vergezeld door Pieter Rossi (vader van coureur Alexander Rossi) en de president van Andretti Autosport, J.F. Thormann. Het drietal zou verschillende malen in het hospitality van Force India en Liberty Media gespot zijn, met het motief uit te vinden of er een deal te maken viel.
Het is niet bekend of Andretti Autosport de overname door zou willen zetten, maar in mijn ogen is het bepaald geen slecht alternatief, mocht Force India écht geen uitweg kunnen vinden.
w0o0dy zegt
Waarom niet samen? Rich Energy-Andretti Racing (alleen de afkorting is een beetje dom hahaha)
pomoek zegt
@w0o0dy: Very Rich Oversugared Andretti Racing maakt een fijne Michel Vaillant afkorting mogelijk!
eferrari zegt
Nog meer Merica! Ik ben benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen
Edge zegt
Dat zou echt het beste zijn wat Force India kan overkomen. Rich Energy heeft het geld niet om een F1 team te kopen en onderhouden, bij Mercedes zouden ze nooit meer dan een juniorteam worden en van BWT is het maar de vraag of ze serieus geinteresseerd zijn. 15 miljoen per jaar overmaken voor een roze kleurtje en jouw logo is toch even wat anders dan een begroting van ruim boven de 100 miljoen rond krijgen.
Mja, in het verleden hebben de Andretti’s ook aangegeven pas de Formule 1 in te willen wanneer er een budget cap komt. Wellicht dat ze met wat (financiële) hulp van Liberty Media alsnog eerder instappen. Ik hoop er in ieder geval op, want het is een roemruchte naam in de Autosportwereld en zeker eentje die het in thuisland VS goed gaat doen.
Tonnie zegt
@Edge: dat denk ik ook inderdaad! Alhoewel Force India een heel behoorlijke basis heeft, dus andretti of bwt zou het budget iets op kunnen rekken, omdat ze waarschijnlijk direct competitief zijn en er staat al een hele organisatie ter overname. Dat scheelt een hoop investeringen die komen kijken bij het opstarten van een nieuw team. Overigens vraag ik me af in hoeverre Force India het financieel lastig heeft. Ze komen altijd nog met updates, Mallya zegt dat ’t team er goed voor staat, ze hebben veel en grote sponsoren, dus waar komen die geruchten vandaan? Hoop dat Mallya niet te veel belasting ontdoken heeft en dat ’t opgelost wordt, vind ‘ altijd wel mooi zulke flamboyante figuren net als flavio briattore. Hoewel die gare streken dan ook weer passen bij die figuren.
gregorius zegt
@edge: Mooie analyse. Al denk ik dat de overname door Andretti ook niet goed uit zal pakken voor Force –> het zal eerder richting een pay-driver + youth driver team gaan (Haas) als richting een kandidaat podium private team (Red Bull). Zeker met een Renault (wat nog steeds stappen omhoog maakt) en McLaren, dat ook zeker die kant op zal moeten; wordt Force Andretti ook een achterhoede team; naast Haas, STR, Sauber en Williams.
Vraag me trouwens af wanneer die Zak Brown ontslagen wordt en wat McLaren gaat doen om geen Williams te worden. Switchen naar Renault motoren heeft iig nog niet geholpen.
w0o0dy zegt
–edit: rustig maar, de spamfilter gaat ook af op IP adressen, mailadressen, etc. Wij hebben daar verder geen invloed op–
bakingmynextbenz zegt
Worstelend fors India. Dacht even dat ik op sumoblog was terechtgekomen
MaartenD zegt
Roemruchtige naam in de F1, ik zeg doen!
Rick-dos zegt
Als het een Amerikaanse sport gaat worden dan haak ik af…
w0o0dy zegt
@rick-dos: wat is er mis met een F1 wagen van 1200kg? Niets toch?
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Nee, maar het geluid van die motoren, dat “ohmygawdohmygawdohmygawd” is zi verschrikkelijk. Zullen ze net als Renault dat ding zo afstellen dat je het Amerikaans volkslied de hele wedstrijd hoort. Wordt nog erger dan de huidige hybride motoren…
pomoek zegt
@rick-dos: for sure…hoor je tegenswoordigs ook alle F1 coureurs te pas en te onpas zeggen. Ben het verder wel met je eens. Iedere Amerikaan die in publiek een sprintje trekt dankt daarna, ongeacht het resultaat, god en de natie en begint vervolgens als een bezetene met de star spangled banner te zwaaien.
Robert zegt
Ik denk dat de formule 1 alleen maar dankbaar mag reageren als een gevestigde partij als Andretti Autosport -al dan niet samen met Rich Energy- een bestaande renstal wil overnemen. Met het wegvallen van Caterham, Marrussia, bijna Sauber en nu dus ook Force India riskeert Liberty Media en de FIA straks dat we nog 3 of 4 teams plus wat satellietteams overhouden. Voor een sport die zichzelf graag afficheert als de absolute top van de autosport is dat een tamelijk treurige bedoening.
kenju zegt
@rrrobert: Dan zouden ze moeten kijken naar de verdeling van de gelden. Want de laatste paar teams zijn allemaal omgevallen omdat het meeste geld naar de rijke teams gaat. Een budgetcap gaat niets oplossen zolang dat niet opgelost wordt. Vergeet verder niet dat grote teams heel creatief kunnen worden. Feitelijk zie je het nu al met Haas en Ferrari, waarbij Haas als een soort donor-team fungeert. Haas zit zogenaamd in Engeland en neemt een chassis af bij Dallara. Maar in werkelijkheid komen die auto’s van Haas nooit in Engeland. Dallara gebruikt de windtunnel van Ferrari, maar die tijd wordt in werkelijkheid gewoon gebruikt voor de Ferrari. Met Sauber zullen ze iets soortgelijks wellicht ook doen, op een wat andere manier.