Zojuist kwam ons het trieste nieuws ten gehore dat oud-formule 1-rijder Andrea de Cesaris vandaag is overleden.
De Cesaris stond tijdens zijn veertien seizoenen durende F1-carriere maar liefst 208 keer aan de start van een Grand Prix. Dat geen van deze starts uitmondde in een overwinning is tot op de dag van vandaag een record.
De Italiaanse coureur reed tijdens zijn carrière onder anderen voor de teams van Tyrrell, Alfa Romeo, McLaren, Jordan, Ligier en Sauber. Hoewel er nooit een overwinning kwam bereikte de Cesaris wel vijf keer het podium en wist hij voor negen van de tien teams waar hij voor uit kwam punten te scoren.
Andrea de Cesaris overleed als gevolg van een motorongeluk. Hij is 55 jaar geworden.
w0o0dy zegt
Triest, en lage leeftijd. Overleef je 208 GP’s in F1 en dan dit. Heel naar voor zijn familie. In tegenstelling tot flink wat bezoekers kan ik me de man nog wel goed herinneren. Rip
tupperware zegt
@w0o0dy:
Dat hij die 208 GP’s heeft overleeft mag je gerust een wonder noemen.
Zijn andere record wordt hier namelijk niet vermeld, hij was ook onbedreigd recordhouder crsahen..
Maar over de doden niets dan goeds, dus laat hem in vrede rusten.
marussia zegt
Zeer tragisch. 55 jaar is erg jong en zijn dood had voorkomen kunnen worden. Sterke voor zijn familie en geliefden….
Off-topic: welkom @davefelida
w0o0dy zegt
Mooie actie tov Erik Comas F1 GP Japan 1992 Andrea de Cesaris vs Erik Comas: http://youtu.be/5aVsYaeDttQ
Hupke zegt
Van voor mijn tijd, geen idee of het een prutser was.
Donstil zegt
@Hupke: Nou met 208 starts, geen overwinningen en maar 5 keer op het podium lijkt het me geen uitblinker.
norge zegt
@Donstil: Maar best wel een goede coureur..
carmasterr zegt
@Donstil:
Hou jij het maar eens veertien seizoenen vol in de Formule 1.
1980-1994…
Van het einde van het ground effect tijdperk, via het waanzinnige turbotijdperk naar de 3.5L screamers en de dood van Ayrton Senna.
En elk jaar weer heb je een stoeltje.
Dan doe je toch iets goed lijkt me.
toniominestrone zegt
@carmasterr: Zijn vader was ceo van Marlboro in Italië , in die tijd een machtige sponsor in de f1 en een mooie kruiwagen.
jaapiyo zegt
@Donstil: Heb ‘m ook niet bewust meegemaakt als coureur, wel in de loop der jaren veel anecdotes over gelezen. Er waren meerdere races dat hij op een overwinning af leek te gaan maar dan mechanische pech kreeg of volgens mij zelfs een keer de brandstof op was. Ook had hij met name aan het begin van zijn carriere nogal eens incidenten waardoor hij dus de bijnaam Andrea de crasheris kreeg.
Al met al was ‘ie goed genoeg om in het middenveld mee te draaien al die jaren, hoewel hij daarbij deels ook geholpen werd door zeer trouwe marlboro sponsoring.
Van wat ik begrepen heb was het tijdens zijn carriere al een soort cultheld. Jammer dat hij zoals wel meer oud coureurs nu omgekomen is bij een ongeluk na met het racen gestopt te zijn. Zo waren daar uit mijn hoofd ook al Mike Hawthorn back in the day (ook een tragisch verhaal) en Didier Pironi…en vast nog wel een zwikkie meer.
roppp zegt
@jaapiyo: volgens mij was zijn vader iets belangrijks bij Marlboro-Italie. Daarnaast was het zeker geen onverdienstelijk coureur.
Edge zegt
@Hupke: Van de 208 GP’s die hij reed, heeft hij in maar liefst 148 GP’s de eindstreep niet gehaald, dus je zou denken dat hij een eersteklas koekenbakker is die te lang in de F1 heeft rondgereden. Maar als je dit lijstje bekijkt zie je hoe vaak zijn materiaal hem in de steek liet. http://www.statsf1.com/en/andrea-de-cesaris/abandon.aspx
Dus zo slecht als de statistieken doen geloven was hij zeker niet
bimmerfanatic97 zegt
@Hupke: als je in die tijd zo lang f1 kon rijden dan ben je in ieder geval geen prutser! Tegenwoordig ligt dat wel wat anders (Karthikhean of hoe je het ook schrijft)
carmasterr zegt
@bimmerfanatic97:
Chandhok, Albers, D’Ambrosio, Algersuari, Van de Garde, Speed, Bourdais, Wilson, Doornbos etc.
KEV9 zegt
Andrea de Crasharis was zijn bijnaam maar wat was het een enorme aanwinst in het veld.
bert_volders zegt
Hij had destijds de bijnaam ‘Andrea the Crasharis’, een naam die die had gekregen niet omdat ‘ie op de baan was om de boel heel te houden. Ook schijnen er diverse foto’s van zijn gezicht te bestaan, genomen terwijl hij aan het racen was, waarbij geen iris te zien was, slechts het witte van z’n ogen. Kijk maar eens bij google met de zoektermen ‘andrea de cesaris white eyes’.
Neemt allemaal niet weg dat 55 natuurlijk gewoon te jong is.
bustertje zegt
@bert_volders: white eyes? hij draait zijn ogen gewoon even omhoog, toch?
bert_volders zegt
@bustertje:
Het schijnt dat het een soort zenuw-trek van hem was. Het gebeurde niet bewust bij hem en destijds is er ook een discussie geweest of dit mogelijk verklaarde waarom hij nog wel eens een ander rijder raakte of plotseling onverklaarbaar in het gras stond.
w0o0dy zegt
Er komen vast nog reacties over wat voor een oen hij was maar ook mooie gevechten geleverd..
Kom hier maar eens om in 2014
Lauda and de Cesaris Battle at Las Vegas 82: http://youtu.be/aEPwMrY5JUA
gerjan zegt
Over de doden niks dan goed. Zij kunnen zich niet meer verweren. Sterkte aan familie en vrienden
406_v6 zegt
@gerjan: Amen to that !!
mercedesclk350 zegt
Ik las Andrea de Cesar is overleden…
OT: 55 jaar is inderdaad erg jong. (domme reactie over motorrijden), maar sterven is nooit leuk.
valetparker zegt
Sjonge jonge wordt het een traditie in de F1 om twee tragische incidenten in hetzelfde weekend te hebben? De laatste van de killer years overleefd en dan zo jammerlijk verongelukken.
red5 zegt
De reden dat hij zo vaak crashte, was omdat hij het maximale uit zijn b- en c-garnituur auto’s probeerde te persen.
Ik zal nooit vergeten dat hij in 1991 op Spa in een Jordan, (ja als teamgenoot van de debuterende Schumacher), op de tweede plek reed en elke ronde sneller was dan de leidende Senna, totdat zijn motor het begaf. Vooraan meestrijden op Spa en Monaco is alleen aan de echt grooten voorbehouden.
tupperware zegt
@red5:
B en C garnituur?
Ik kan mij nog herinneren dat hij voor McLaren reed, die hadden er na 25 gesloopte auto’s, waarvan 3 in de trainingen voor de GP op Zandvoort, geen zin meer in om dat ding weer opnieuw op te bouwen. Die race mocht hij dus toekijken en na dat seizoen mocht hij bij McLaren vertrekken.
Dan lopen er hier mensen te janken over onze Jos maar die heeft in zijn hele carrière minder stukken gemaakt dan Andrea in dat ene jaar bij McLaren. Het feit dat hij het zolang heeft kunnen volhouden in de F1 heeft meer te maken met centen dan met kunde.
Maar laat hem in vrede rusten, 55 jaar is nog steeds te jong.
red5 zegt
@tupperware: McLaren werd dat jaar zesde in het wereldkampioenschap (van 13 teams) met zes punten minder dan Ferrari en zes meer dan Lotus. De eerste rijder, Watson, werd zesde bij de coureurs. B-garnituur dus.
Jos heeft ook altijd meer uit de B- en C-garnituur auto’s willen halen dan mogelijk was. Op de wereldkampioensauto Benetton na, maar die was door Schumachers inbreng voor bijna iedereen onbestuurbaar, uitgezonderd Johnny Herbert. Het verschil met Jos was dat Andrea nooit anderen de schuld gaf. Hij stapte in een nieuwe cq gerepareerde auto en ging er meteen weer vol tegenaan.
Sracerr zegt
Rijdende chicane met veel te veel geld(toen ook al), daarom kon hij het zolang volhouden.
Vreselijk bericht, rust zacht.
carmasterr zegt
@Sracerr:
Rijdende chicanes scoren geen podiumplaatsen met véél langzamere auto’s dan de toppers, ook al zijn het er “maar” vijf.
bofkont zegt
Ah bah kan mij deze baas ook nog wel heugen, prachtige tijd de F1 toen nog, ik kijk al jaren niet meer.
cthijs zegt
Kan me nog herinneren dat het toch wel een van de smaakmakers was op de baan .en met zo’n naam maak je ook indruk .( klinkt een beetje filmsterachtig)
cthijs zegt
Had trouwens gedacht dat hij al iets ouder was ,maar zal er misschien iets ouder uit gezien hebben
nimrod zegt
Ciao Andrea, i remember Spa ’83 driving like a young God and Spa ’91 chasing down Senna driving like a demon.