In augustus, bijna een jaar nadat de auto in Frankfurt werd onthuld, gaat de Mazda6 eindelijk naar de VS. Het duurde zo lang omdat Mazda de auto behoorlijk heeft aangepast voor de Amerikaanse markt.
De US-versie van de 6 heeft een grotere carrosserie dan die van ons en wordt met slechts twee motoren geleverd: de bekende 2.5 viercilinder en de 3.7 V6 uit de CX-9. De eerste komt beschikbaar met een zesbak en een vijftraps automaat, de V6 alleen met een zestraps automaat. Ook heeft Mazda de vering en demping aangepast aan de Amerikaanse smaak (zachter dus).
Ik heb een paar jaar geleden de vorige generatie Mazda6 in de VS gereden, in V6-uitvoering met automaat, en heb me al die tijd afgevraagd waarom wij hier die versie niet kregen. Zo’n potent blok in een agiele mobiel als de 6 is wat mij betreft altijd goed, en de auto zag er ook behoorlijk lekker uit met z’n verlaagde onderstel en dubbele uitlaten. Duur is ie ook al niet – in de VS kost de V6 slechts zo’n $3.000 meer dan de viercilinder. Dus eeh, Mazda… Stuur deze keer die 3.7 ook even naar deze kant van de plas.
Persbericht d’r bij:
Mazda Reveals the All-New Mazda6 for the North American Market
HIROSHIMA, Japan—Mazda North American Operations (MNAO) today revealed the all-new Mazda6 and confirmed that sales will start in late summer 2008.Specifically developed for North America, the all-new Mazda6 inherits and evolves the sporty styling and superb driving performance of the first generation Mazda6. The North American model features a larger body and greater engine displacement to meet the particular demands of the North American market. Handling and comfort were also optimized for North American road conditions.
“Following the CX-7 and the CX-9, the 2009 North American Mazda6 is the third model that was designed and engineered specifically to meet the needs of our North American customers,” said Daniel T. Morris, Mazda’s senior managing executive officer in charge of marketing and overseas sales. “The midsize sedan segment is extremely competitive and the Mazda6 will be up against some of the best vehicles in the industry.
“The all-new Mazda6 offers plenty of Mazda’s characteristic Zoom-Zoom vitality and we believe it will succeed in the challenging North American market. We will continue to deliver products that reflect our customers’ needs and build Mazda’s brand image in order to achieve the goals set out in our mid-term Mazda Advancement Plan.”
The all-new North American Mazda6 will be powered by Mazda’s newly developed 2.5-liter inline four-cylinder (I4) engine and its 3.7-liter V6 engine. The I4 engine is already available in the European and Japanese Mazda6 models and the V6 promises an exhilarating ride, coming straight from the 2008 North American Truck of the Year, the Mazda CX-9. A six-speed manual and a five-speed automatic transmission with manual-shift mode will be available for the I4 engine. The V6 will be coupled to a six-speed automatic transmission with manual-shift mode. The North American Mazda6 will be available only as a four-door sedan.
The all-new North American Mazda6 will be produced at AutoAlliance International in Flat Rock, Michigan, a joint venture with partner Ford Motor Company, as it has been since the first Mazda6 launched in 2002.
milan zegt
die uitlaten zijn wel veel mooier als de europeese.
Apache zegt
Hoe slagen ze er toch in om Mazda, Citroën en Pontiac in één ontwerp te verenigen?
K-Kalkan zegt
Op de foto’s ziet hij er smal uit, maar waarom nou een geheel andere carrosorie? Is toch niet nodig…
W!d zegt
is dat dezelfde motor als in de 370z komt? Of is het toeval dat 2 fabrikanten een 3,7 liter hebben.
Een 6 cilinder zal in nl wat meer kosten.. denk aan de slurptax
AMG Powerrr zegt
Deze is veel mooier dan de Europese versie
lincoln zegt
vond de nieuwe europeese al verschrikkelijk mooi .. maar dit is helemaal geweldig ..
als ik in de markt zou zijn voor een auto uit dat segment .. op zeker deze Mazda ..
Oul@ zegt
De mijne is in bestelling alleen wil ik deze uitlaten eronder!
Potverdori, ik moet toch nog 3 maanden wachten dus mogen ze de mijne snel gaan voorzien van deze uitlaten.
Ja Mazda, jullie lezen het. Oul@ wil deze uitlaten.
Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6 zegt
Dat ze er een zwaardere motor in leggen en zachtere vering kan ik beggrijpen, maar om hem nu helemaal te herontwerpen? Hij ziet er toch goed uit? ook het Euro-model (weet niet wat ze doen in Nippon)
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt
Nu ja, als het maar verkoopt zeker
Timmie zegt
Deze auto zou in Europa nooit verkopen… Het gebrek aan imago (toch in dit segment), gecombineerd met de zware motor doen hem een beetje de ds om…
Chief_S5 zegt
Ach ja, wij mogen zeker niet klagen met onze Europeaanse 6. Maar deze ziet er wel wat eleganter uit. Ik denk dat deze dan ook weer iets te van het goede voor ons is. Wij houden het liever op een wat veiliger design. Die V6 zou wel leuk zijn hier. Iets voor mensen die een auto in dit segment willen, met een V6. Er zijn nl. volgens mij niet zo heel veel auto’s in dit segment met een V6.
STJ zegt
@W!d
Nissan en mazda hebben niks met elkaar te maken het zijn twee verschillende motoren de 3.7 van nissan (VQ37VHR) heeft 333pk en is al in de nieuwe skyline coupe te koop. De V6 van mazda levert 270PK en is niet zo sportief hij draait veel minder toeren.
Ahura zegt
Die van Mazda is een doorontwikkelde versie van de 3.5 V6. Ik vind de Europese Mazda6 veel mooier. Strakker vooral. Deze heeft details en rondingen die ik niet zo fraai vind. Hier vind je meer foto’s:
http://www.mazda-madness.nl/nieuws/201.htm
En hier een vergelijking met de Europese: http://www.mazda-madness.nl/nieuws/verschil6.jpg
Apache, wat is er nou weer Citroën een de Mazda6??
mashell zegt
Arrg, dat rare oplopende eendenstaartje. Hebben die Amerikanen dan echt geen smaak? De europese is stukken harmonischer vormgegeven en ziet er stukken vlotter uit.
RenesisHP zegt
Volgens mij proberen ze met deze voorschermen te refereren naar de RX8. Dat hadden ze nu niet moeten doen. ;)
Wouter zegt
Typisch Amerikaans: Mazda maakt een mooie zuinige rustige wagen, moet er toch een V6 in; Hup CO2 uitstoot.
Waarom heb je meer kracht nodig? Om gewoon op de openbare weg te rijden kom je met de 140 PK toch zeker toe.
Rutgertje zegt
Die willen wij hier ook wel…..
citroenfanatic zegt
er zit gewoon van alles in omdat japanners kopieeren.. maar citroen zie ik er niet in sorry..
niemand zegt
dat is toch altijd al zo geweest dat ze in amerika andere modellen hebben dan in europa, is niet nieuw van nu