In tegenstelling tot de M3 sedan en de M4, pakt de BMW M3 Touring de primeur als het gaat om het interieur.
De M3 mag dan geen traditionele neus hebben, er is wel sprake van een traditioneel BMW-interieur. Dat wil zeggen een scherm voor iDrive boven en een reeks knoppen beneden. Met de BMW M3 Touring komt daar verandering in. Het is alvast een voorproefje op wat de M3 sedan en M4 Coupé en Cabriolet te wachten staan.
De BMW M3 Touring, die later dit jaar op de markt verschijnt, krijgt alvast de nieuwe designtaal van het merk in het interieur. Dat is de designtaal die BMW momenteel al hanteert in de i4. Het nieuws dat de Duitse autofabrikant dit scherm gaat toepassen komt van BMW M zelf. Ze hebben nieuwe spyshots gedeeld, waarbij je een heel klein glimp in het interieur kunt werpen. In elk geval merkte BMWBlog terecht op dat het scherm van de i4 in de M3 Touring zit.
Ook de M3 Sedan en de M4 Coupé en Cabriolet krijgen uiteindelijk dit scherm. Een kleine opfrisser hoe dat er ook alweer uitziet in de i4 zie je hieronder. Het principe is een ‘zwevend’ scherm en niet langer een display dat geïntegreerd is in het dasboard.
Daarnaast krijgt het instrumentarium voor de tellers ook een display dat qua vormgeving gelijk is aan het scherm voor de infotainment. Het doet een beetje denken aan wat Mercedes jaren geleden introduceerde met de destijds nieuwe S-klasse en later de E-klasse. Het systeem draait op iDrive versie 8, terwijl de M3 sedan nog met iDrive 7 werkt.
pomoek zegt
Ziet er netjes uit. En die nieren beginnen inmiddels ook te wennen.
ty5500 zegt
Ik vind het persoonlijk erg afhankelijk van de kleuren. Een zwarte M3/M4 komt er beter mee weg maar van zodra de kleuren lichter zijn vind ik het best nog wel lelijk.
Voor de rest wel een erg dikke auto.leuke sticker ook.
Dutchdriftking zegt
Niks mis mee, kan er nu nog een chiptuner een modus met normale ronde tellers op dit scherm toveren? Deze gekke U vormige klokken wennen maar niet.
wachma zegt
@dutchdriftking: id de neus en de klokken zijn echt no go. Dat ze dit niet inzien… 10/10 is nu 4/10
Bastiaan Williams zegt
Ik heb er een beetje veel Mercedes, vorige generatie S-klasse gevoel bij, maar beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen.
mattr zegt
Doet me een beetje denken aan knipperlichten in de buitenspiegels ipv het voorscherm. Kwam BMW ook pas jaaaren later mee. Of had dat iets te maken met het toch niet gebruiken van knipperlichten en BMW rijders oid :p
civicfk3 zegt
@mattr: gevolg was dat de F10/F11 lci modellen ipv knipperlichten nutteloze glimmende plastic vierkantjes op de zijschermen kregen om de gaten op te vullen. Toch maar een keer laten dichtlassen door de schade hersteller.
HelldogBE zegt
Bij Mercedes kan je tenminste nog voor een “analoge look” op je bestuurdersdisplay kiezen. De balkjes (voor snelheidsmeter en toerenteller/power) bij BMW liggen toch niet lekker op het netvlies…
Bella Macchina zegt
Het gaat van kwaad naar erger met die displays.
dree16v zegt
Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht… Ziet er goed uit met dank aan MB. Oogt een BMW interieur ook ineens modern.
berlinetta zegt
Jammer zeg. Ik vond het juist mooi dat BMW niet mee ging in die opplakschermen-trend. Dit ziet er in mijn ogen echt heel goedkoop uit.
kniesoor zegt
Ik ben ook geen liefhebber van dit soort Kwatta-tabletten, maar het is kennelijk de geest van de tijd. Zoals met alles wat ‘mode’ is komt de netjes ingebouwde en overkapte ‘klokken’winkel vanzelf wel weer een keer terug. Misschien zelfs met analoge / analoog ogende instrumenten. Maar voorlopig zullen we het hier even mee moeten doen, vrees ik 😕
lecomte zegt
Tja waarom zou je een scherm ook mooi integreren in het dashboard of in ieder geval een beetje je best doen om het er soort van mooi eruit te laten zien…
neymar zegt
Prachtige design wat een bak!
toniominestrone zegt
Krijg het gevoel dat ze het instrumentarium vergeten waren en er toen maar iets opgeschroefd hebben.
tysson zegt
Helaas heeft BMW het lelijke dashboard van Mercedes gekopieerd. Het oude met 2 losse schermen was veel mooier.
martingtv zegt
Ziet erg ouderwets uit. Lijkt wel uit een concept auto van de jaren 60 te komen.
mc96 zegt
Ik denk dat alle 3 serie versies bij de LCI (rond maart dit jaar) het nieuwe dashboard en besturingsysteem (8 ipv 7) krijgen. De M3 touring sluit daar dan straks mooi bij aan. Van het nieuwe dashboard moet je houden. Voor mij één van de redenen om toch voor een iX3 ipv de i4 te gaan.
Redrum zegt
Je keuze tussen een ix3 of een i4 laten afhangen van het dashboard. Speciaal….
RobTWo zegt
Dat scherm is “Bei Mercedes Weggeschmissen”.
jaapies zegt
De horror! Ik had zo gehoopt dat BMW verschoond bleef van deze kinderachtige schermen. Ze hadden her juist met iDrive het beste voor elkaar, met precies genoeg fysieke knoppen en snel toetsen. En nu wordt het een kermis, wat als extra nadeel heeft dat het ‘s nachts ook onnodig vermoeiend is…