De ruggengraat uit je lineup halen. Je moet het maar durven.
Voordat we van start gaan, een supersnelle (kuch) blik in de historie van Bentley. Bentley Motors Limited werd in 1919 opgericht door Walter Owen Bentley. In de zomer van dat jaar presenteerde Bentley zijn eerste ‘auto’, wat eigenlijk niets meer was dan een kaal chassis met een motor en transmissie. Het geheel functioneerde niet eens, overigens.
Bentley Boys
Bentley vergaarde in de daaropvolgende jaren naam door deel te nemen aan races met aangepaste straatauto’s. Na de komst (en financiële injectie) van Captain Wolf Barnaato kon Bentley zijn weg vervolgen. De jaren ’20 waren de hoogtijdagen van Bentley. Met ‘The Bentley Boys’ werdt het Britse merk wereldberoemd. Niet alleen doordat Sir Birkin, Glen Kifston, Dudley Benjafield en S.C.H. Davis stoere, bierdrinkende, boertjes-plus-scheetjes-latende heren van stand waren, maar ook vanwege de vele overwinningen die op Le Mans werden behaald. Bentleys waren niet alleen erg snel, ze waren ook enorm groot, zwaar en bijkans onverwoestbaar. De snelste vrachtwagens ter wereld, noemde concurrent Ettore Bugatti de donkergroene zwaargewichten. In feite werd hier de bakermat voor het Bentley imago gelegd dat we tot op de dag vandaag nog steeds kennen.
Overname Rolls-Royce
Deze periode duurde tot 1931. De financiële crisis hakte er flink in en Bentley kon niet meer zelfstandig het hoofd boven water houden. Bentley werd door Rolls-Royce de overgenomen en sindsdien waren Bentley’s afgeleiden van bestaande Rolls-Royces. De ene keer geslaagder dan de andere. Dit ging voor (te) lange tijd door. Af en toe kwam er een model dat wat meer afweek (R-Type Continental), maar verreweg de meeste Bentley’s waren ordinaire rebadges van een Rolls-Royce.
Nieuwe V8
In 1952 besluit Rolls-Royce om een nieuwe motor te gaan ontwikkelen. De huidige motorenlijn is indrukwekkend, maar ouderwets. Maar liefst 7 jaar zou de ontwikkeling in beslag nemen alvorens deze het levenslicht ziet. Het resultaat is de L-Series V8. Aanvankelijk was dit een 5.2 liter groot blok, maar de productie versie krijg meer dan een liter meer slagvolume. Het blok krijgt de motorcode L410. De motor word geleverd in diverse Rolls-Royces en de Bentley S2. In de tussentijd experimenteert Rolls-Royces met de motor, waaronder een L425 met een cilinderinhoud van 7.4 liter. Deze zou nooit het prototypestadium ontgroeien.
Evolutie
Wel komt Rolls-Royce met een update, de L410B in 1965. In basis hetzelfde blok, maar dan verder ontwikkelt. In 1970 evolueert de motor naar de L410-specificatie. Door de slag van de cilinders te verlengen, groeit de cilinderinhoud naar precies 6.750 cc. Deze motor wordt in tal van Rolls-Royces en Bentley’s gebruikt. Ondanks het flinke slagvolume en de cilinder lay out, zou je denken dat het een Amerikaans aandoende motor is. Niets is minder waar. De L410 is uit juist zéér gecultiveerd, zijdezacht en koppelrijk. Het is een motor waarbij je zweeft op het koppel dat de motor onderling levert.
Mede dankzij de onstekingsvolgorde en afstelling voelt, klinkt en rijdt deze V8 absoluut niet als een Brute V8, maar heeft de motor eigenlijk de kwaliteiten die we toekennen van een V12. over het Bentley gehalte hoeven we het in deze periode niet te hebben. Alle Bentley’s zijn Rolls-Royces met iets afwijkende aankleding. Rolls-Royce is voor de uiterlijke adel, Bentley voor de innerlijke. In een Rolls-Royce laat je je rijden, in een Bentley rijd je zelf. Mooie marketing nonsens, beide auto’s zijn identiek en rijden bijna gelijk. De Bentley’s zijn iets minder wollig en afstandelijk.
Mulsanne Turbo
Eindelijk, in 1982, krijgen Bentleys meer een eigen karakter. Niet qua uiterlijk en koetswerk: dat delen ze nog steeds met Rolls-Royces. Maar onder de Vickers Group (de toenmalige eigenaar) kan Bentley zich onderscheiden. Dankzij een flinke turbocompressor heeft de Bentley Mulsanne Turbo uit 1982 meer vermogen, meer koppel en het belangrijkst: meer karakter.
Groei in de jaren ’90
In de jaren ’90 zijn Bentley’s nog steeds Rolls-Royces, maar verschilt het karakter aanzienlijk. Geen slechte move, want Bentley’s beginnen meer en meer in trek te geraken. In 1985 verschijnt de belangrijkste Bentley sinds de jaren ’20 op de markt, de Bentley Turbo R. Wederom is het een Rolls, de Silver Spirit om precies te zijn. Maar de Bentley wijkt nu wat meer af.
Uiteraard is dat de turbo, maar ook de wegligging is verbeterd dankzij een sportief afgestemd onderstel, grotere remmen en algehele betere wegligging. Die R staat overigens niet voor Racing, maar voor Roadholding. Bentley had (gedeeltelijk) zijn mojo weer terug. De Turbo R was de basis voor een hele serie Bentley’s, waaronder de Contintal-reeks, de Azure en de Turbo RT.
Cosworth
De 6.76 V8 is ook in de jaren ’90 een redelijke antieke unit geworden. Leuk dat Bentley het doet, maar eigenlijk niet van deze tijd. De opvolger van de Brooklands en Mulsanne komt in 1998 op de markt als de Bentley Arnage. Het zustermodel, de Rolls-Royce Silver Seraph, rijdt rond met een 326 pk V12 van BMW, de Bentley heeft de 4.4 V8 van BMW, in dit geval een door Cosworth getunede V8 met twee turbo’s. Resultaat: 354 pk en 570 Nm. Ondanks dat deze motor feller reageert, docieler is, veel zuiniger en aanzienlijk lichter mist men de Bentley motor.
Met dank aan Volkswagen
Nieuwe eigenaar Volkswagen zet alles op alles om de oude 6.75 weer te laten voldoen aan de emissie-eisen. Dat lukt wonderbaarlijk en een jaar later (in 1999) staat de Arnage Red Label in de showrooms, met een 405 pk sterke 6.75 V8 met twee turbo’s. De gewone Arnage wordt omgedoopt tot Green Label. Die Green Label is overigens een absolute zeldzaamheid, want iedereen kiest logischerwijs voor de Red Label. Logisch, want de 875 Newtonmeters aan trekkracht die de motor levert, zijn verslavend.
Bentley nieuwe stijl
In 2003 lanceert Bentley een compleet nieuwe auto, de Continental GT. Dit zou een absolute meesterzet blijken. De Continental GT staat op de bodemsectie van de Volkswagen Phaeton en heeft ook diens W12-motor, alleen in dit geval met twee turbo’s. Kwalitatief staat de Continental GT op een veel hoger plan, alhoewel de auto prijstechnisch onder de Arnage en derivaten wordt geplaatst.
Daarmee heeft Bentley een stuk markt gevonden dat boven de S-Klasse ligt, maar onder de absolute top-Rolls-Royces. Briljant, want de Continental GT is de Golf van Luzern, Monaco, St. Tropez, Sochi en Aerdenhout. Het Bentley-gehalte is relatief laag en het VW-Audi gehalte is nogal hoog. Maar dankzij de Arnage heeft The Flying B nog steeds glans.
Arnage en derivaten
Volkswagen hanteert dezelfde strategie bij Bentley als bij Lamborghini. Een familie subtoppers waarmee het geld wordt verdiend. Dat is bij Lamborghini de Gallardo. De Murcielago dient als imagebooster en uithangbord voor het merk. Bij Bentley is het niet anders. De Continental GT zorgt voor zeel veel omzet, de Arnage (en variaties) houden de eer van het merk hoog. Over die derivaten gesproken, dat zijn niet alleen de Arnage modellen. Ook de Brooklands (coupé) en Azure maken gebruik van de 6.75 liter V8. De blokken leveren vermogens tot 530 pk en 1.000 Nm.
Mulsanne, deel II
In 2010 komt de Mulsanne op de markt als opvolger van de Arnage. De Mulsanne is een grote en statige limousine. Wederom heeft de Mulsanne de L-Series V8 aan boord, in dit geval goed voor 512 pk en 1.020 Nm. In vergelijking met de Arnage is er een verschil. De Mulsanne heeft een achttraps automaat, maar nog enkel achterwielaandrijving, terwijl de Continental-reeks alleen met vierwielaandrijving leverbaar is. De motor is flink aangepast en bijvoorbeeld voorzien van displacement on demand, een fraaie manier om te zeggen dat er maar vier cilinder gebruikt worden.
1.100 Nm.
In 2014 weten de heren technici toch nog wat vermogen en trekkracht uit de L-Series te peuteren: 532 pk en 1.100 Nm. Deze motor wordt geleverd in de Mulsanne Speed. In 2016 word de Mulsanne voorzien van een lichte modelupdate. Er zouden aanvankelijk ook een Cabriolet en Coupé verschijnen, maar op een concept na hebben we daar nog nooit wat van mogen zien. Wel zijn er een paar coachbuilders aan de slag gegaan om zelf de ultieme Gran Tourer te bouwen. Na deze recapitulatie kunnen we dus melden dat Bentley tussen neus en lippen door heeft laten weten dat er een nieuwe Special Edition aan komt. De Bentley Mulsanne 6.75 Edition. Daarna gaat de Mulsanne uit productie en neemt de Flying Spur het stokje over.
Flying Spur
Eh, wat? Wacht eens even. Dat is net zoiets zeggen tussen neus en lippen door dat Lindsey Buckingham uit Fleetwood Mac is gezet. Of even snel melden dat de Big Mac eruit gegaan en vervangen wordt door de Quarter Pounder. Nu is de Flying Spur een beeldschone auto. Ze hebben het W12 blok verder naar achteren geplaatst, waardoor er minder frontoverhang is en een betere stuurwiel-naar-voorwiel ratio.
Zoals @Jaapiyo zou zeggen: met voldoende ruimte tussen voordeur en wielkast. Maar hoe goed de Flying Spur ook is, het is in technisch opzicht een Porsche Panamera Sedan met luxe vloermatten en een dubbele VW-motor. Gewoon een vierdeurs Continental GT. Ook betekent het dat de Rolls-Royce Phantom VIII als enige de über-prestigueze limousine markt zal bedienen.
Pièce de résistànce
Maar er is nog iets veel ergers aan de hand. Als de Mulsanne uit productie is, heeft Bentley geen ‘HALO’ model meer. Dat is reuze zonde, want naast de Continental series (waartoe de Flying Spur in technisch opzicht gewoon toe behoort) heeft Bentley de Bentayga in de aanbieding, een auto die meer dan een paar gelijkenissen vertoont met de Audi Q7. De reden dat zo’n Bentayga en Continental GT zo populair zijn, is vanwege die Bentley badge. Dankzij de Mulsanne, heeft de Bentley Badge ook daadwerkelijk inhoud. We kopen graag een 318i M-Sport, omdat deze ons een vleugje M3 verschaft. Porsches zijn zo cool omdat we weten dat ze de GT3 RS’en maken. Zo zag toenmalig VW-honcho Bernd Pieschetsrieder de Volkswagen Phaeton: dankzij die limousine kon VW al hun andere merken iets hoger in de markt zetten.
Geen raszuivere Bentley’s
Na 2020 zal er geen man overboord zijn voor Bentley. Grote kans dat de Bentayga, Continental GT en Flying Spur onverminderd populair zullen blijven. Terecht, het zijn ook steengoede auto’s. Maar daar schuilt ook een beetje het probleem. Ze zijn te geraffineerd. Bij een Bentley gaat het niet om de laatste gadgets, quirks en features. Nee, het ging om lappen leer, hoge tapijten, zwaar bewerkt hout en veel metaal. Dat mocht gepaard gaan met de nodige fouten.
De hopeloosheid der dingen verliest het vanwege de technisch intrinsieke overtuiging van hoe auto’s gebouwd moeten worden. En alleen daarom al moeten we de Bentley Mulsanne gaan missen. De eerste unieke Bentley sinds de jaren ’20 zal de nieuwe jaren ’20 nauwelijks meemaken. De nieuwe Bentley modellen in de range zijn leden van een coverband die wellicht beter spelen dan het origineel, maar niet het zelfde gevoel geven.
Edge zegt
Wellicht een domme vraag, maar heeft Bentley dan al gezegd dat het na de Mulsanne helemaal over en sluiten is voor de überlimo? Ik meen mij te herinneren dat de Mulsanne ruim een jaar na het aflopen van de productie van de Arnage op de markt kwam. Zou het niet zo kunnen zijn dat dat weer het geval is, en we dit najaar of begin 2021 een opvolger gaan zien?
Stefje zegt
@edge: de vraag stellen is hem beantwoorden. Er gaat absoluut weer een flagship-model komen. Wanneer? Dat is het nog even het geheim van de vakman…
reactief zegt
Oww wat is die Brooklands mooi zeg! Misschien wel de mooiste luxe statige auto die ooit is gemaakt.
De Mulsannne vind ik altijd net niet chique genoeg. Maar hopelijk komt er toch nog een opvolger in de trend van de Arnage.
momo zegt
@reactief: Op basis van jouw eerste zin, zouden we prima vrienden kunnen zijn.
Wat een machtig, statig, geil apparaat.
British racing green, zadelleer interieur en de origineel geleverde putdeksels. Dat is mijn favo uitdossing.
dwfc zegt
Spijtig dat het onderhoudsgeld wat aan de hoge bovenkant van de markt is.
Een jonge tweedehands Speed van 09/2019 met 13 k kan je kopen voor 158 k.
En dan heb je nog wel wat onderhandelingsmarge.
Vanaf prijs in BE 306 k
O plaat zegt
“De ruggengraat uit je lineup halen. Je moet het maar durven.” Bij FCA is zo iets een gemiddelde dinsdag.
dirkv zegt
@shiva: Haha, precies dat!
Teerdz zegt
Het lijkt me dat het mede door die motor sinds dit jaar gewoon lastiger is om een goed gemiddelde te gaan halen. Als je kijkt naar hun laatste conceptcar, kan het misschien zo zijn dat ze over enkele jaren een fullsize elektrische limo komen, waarbij het koppel daarvan veel goed moet maken in vergelijking met de 6.75. Daarnaast, tegen die tijd zijn elektrische voertuigen nog meer ingeburgerd en sociaal verantwoord. Misschien zijn ze daarmee dus zelfs eerder dan Rolls Royce, wat ze dan weer een voordeel oplevert.
karaya zegt
Gelukkig weten de meeste klanten van Bentley helemaal niets van de merkhistorie.
Die denken dat ze met een Audi de Luxe de heritage van Bentley uitdragen.
dracae zegt
-Edit: Dank u, is inmiddels gefixt.-
Anyway…
De Flying Spur is eigenlijk mooier dan de Mulsane, maar ik zou als ik dat geld had ook de laatste kopen..
Ik ben het er daarnaast mee eens dat een merk als Bentley een grotendeels symbolisch topmodel nodig heeft.
De oude V8 zal niet meer kunnen in deze tijd, maar misschien zijn er nog andere opties.
Rick-dos zegt
Leuk stukkie tekst, @willeme. Chapeau.
Ikzelf ben van mening dat BMW het velen malen beter heeft aangepakt met Rolls Royce. BMW is niet naar RR gegaan en daar BMW dna geïmpregneerd maar BMW is naar RR gegaan daar gekeken wat RR zo uniek maakt en bekeken op welke gebieden ze de dingen konden verbeteren. VAG is naar Bentley gegaan daar de VAG cultuur en dna geïntroduceerd en om dat een beetje te verdoezelen staat de fabriek nog wel in Engeland en kun je als klant wat leer en houtsoorten uitzoeken om het gevoel van exclusiviteit te geven. Dat zie je ook in bepaalde mate terug bij Bugatti en Lamborghini. Het is denk ik voor mij persoonlijk ook de reden dat ik die merken niet echt serieus meer kan nemen. Voor een Lambo zou ik liever een Ferrari of McLaren willen hebben, voor een Bentley zou ik liever een RR willen hebben, voor een Bugatti zou ik liever een Pagani, Ferrari SF90, McLaren P1 willen hebben. M.a.w. die merken van VAG zijn voor mij niet zo begerenswaardig.
dracae zegt
@rick-dos:
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Ik vind BMW een veel mindere ‘moeder’ voor andere historische merken dan VW.
Bij RR en Bentley zie je dat aan het directe verdwijnen van de motor waar dit artikel over praat. RR heeft al een hele tijd alleen BMW motoren.
Tuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij VW, de GT is maar half een Bentley, net als de Ghost maar half een RR is.
Kijkend naar andere merken dan zie ik bij Bugatti de meest extreme techniek net als bij het oorspronkelijke merk en bij Lambo nog steeds de eigen V12 in een ontzettend eigenzinnige verpakking.
Ondertussen zijn Rover en MG onder bewind van BMW overleden en is Mini ondertussen vooral maxi met een retrossausje.
Het overeind houden en succesvol maken van dochters is lastig, dat zie je ook bij Seat, maar nog veel erger bij Opel, Saab en Fords voormalige premium dochters.
Dat dit bij VW redelijk lukt en bij BMW met Mini tenminste commercieel een succes is, is wat mij betreft erg knap.
Rick-dos zegt
@dracae: RR heeft alleen maar BMW motoren? Wat denk je dat Bentley heeft dan? Die W12 motoren in de Bugatti, Bentley en VW is een motor dat begon als een megalomane project binnen VAG voordat ze Bentley en Bugatti in hun portefeuille hadden. Ze hebben juist die merken opgekocht om de W12 in een product van hun te kunnen stoppen. De V10 in de Lamborghini is een motor van Audi.
Je kunt beter een merk laten sterven als het niet levensvatbaar is dan dat je uit alle macht een merk in leven houdt met afdankertjes van VW en Audi zie SEAT en Skoda. Die merken hebben totaal geen eigen identiteit meer. VW zal een Tiguan uitbrengen waarvan je weet dat Audi, SEAT en Skoda een versie krijgen met minimale aanpassingen. MINI en RR hebben gewoon hun eigen identiteit. Je zult geen aangepaste BMW 1 serie zien die dan als MINI wordt verkocht. Of een 7 serie die als RR wordt verkocht.
mashell zegt
@rick-dos: inmiddels is het andersom, de 1 serie is een aangepaste MINI… Wat BMW doet is niet anders da wat VAG doet, technologische basis delen, motoren, elektronica, allemaal hetzelfde, alles wat de gebruiker ervaart net een beetje anders. En daar is niks mis mee. Je rijdt maar in 1 auto tegelijk, meestal uberhaupt maar in 1 auto dus je merkt er niks van.
Rick-dos zegt
@mashell: Pertinent mee oneens. Ik heb het niet over delen van onderstellen en dergelijke. Ik heb het over identiteit.
Om het te illustreren wellicht dat het dan duidelijker wordt wat ik bedoel.
Vier auto’s uit de VAG stal.
https://cdn1.carbuyer.co.uk/sites/carbuyer_d7/files/styles/16x9_720/public/2018/09/foursuvfront_1.jpg?itok=yDdaJEPd
Op wat nuanceverschillen na lijken ze spreken op elkaar. Geen eigen identiteit. Wat is nu typisch VW, Skoda, Audi of SEAT en aan die auto’s? Ze zijn op wat punten na uitwisselbaar met elkaar.
Vergelijk dat nu eens met de BMW X1 en MINI.
https://images.summitmedia-digital.com/topgear/images/2017/09/07/BIGTEST_SMALL.jpg
Twee auto’s die technisch veel met elkaar delen maar totaal verschillende auto’s zijn. Ook zie je duidelijk verschil tussen interieurs. De BMW heeft een eigen interieur en de MINI heeft weer een totaal ander interieur.
BMW laat zien dat je heus wel het één kan delen met elkaar maar dat je nog steeds de identiteit van het merk kan behouden.
mashell zegt
@rick-dos: nou nou. De MINI heeft een retrodesign, terwijl alle vier VAG modellen juist voor een modern design gaan. Zo kun je ook nog wel een niet VAG auto als een Peugeot 3008 of Nissan Qashqai aan die vier van VAG toevoegen. Het is gewoon courante autostyling. Overigens ervaar ik de Q3 wel als mooi maar de Kodiaq juist weer niet, ik ervaar dus wel duidelijk verschillen.
Qua interieur zijn de verschillen tussen de Audi en de VW al groter dan die tussen de Mini en de BMW, de Mini straalt in alles BMW uit (doen ze bewust uiteraard).
Stefje zegt
@rick-dos: Bentley heeft de 6.3/4 liter V8 nog he.
Rick-dos zegt
@stefje: Is een motor van Porsche.
Stefje zegt
@Rick-dos: die motor komt nog van vóór Porsche auto’s bouwde. Denk dat je je bronnen fout hebt. Ik kan iig niks vinden over dat Porsche deze motoren bouwde.
87sandyd zegt
@Rick-dos: Ach dat is puur omdat het VAG tegen BMW is, niets meer en niets minder.
De Cullinan is ook gewoon een luxe X7, net zoals de Bentayga een luxe Q7 is.
En al die andere modellen van RR hebben ook mega veel overeenkomsten met een 7 serie.
Het hele probleem is gewoon dat Audi’s, BMW’s en Mercs gewoon te goed zijn voor dit soort auto’s. De enige USP van Bentleys en RR’s zijn nog de bizarre luxe die je krijgt in de vorm van soorten leer enz. Maar achterin een verlengde S-Klasse top-spec S-Klasse is het echt niet meer veel minder. Ook daar zit je in fijne zetels, heb 100 verstelmogelijkheden voor je stoel, heb je een tablet voor je neus en kan je de gewenste temperatuur instellen.
Als ik Bentley en RR was, zou ik mij gaan verdiepen in bizarre technologie die juist dat beetje voorsprong geeft op een Audi, BMW of Mercedes. Want in de RR zit gewoon een BMW navi, maar dan net ff anders. Maar dat valt iedereen gewoon op. Doe daar iets speciaals mee, dat is wat mensen tegenwoordig willen zien.
Rick-dos zegt
@87sandyd: Ik heb een reactie op Mashell gemaakt die in de spamfilter zit. Dat geeft wellicht ook antwoord op jouw comment.
imarinos zegt
Leuk stuk om te lezen!
De Bentley badge blijft toch bijzonder.
Mijn oom heeft een Continental R uit 1952 gehad, vaak mee gereden… rechtsgestuurd is even wennen maar wat een zalige auto.
Justawheelchairguy zegt
Die moderne Brooklands, nog steeds de mooiste Bentley ooit
mikeyman zegt
Leuk stuk historie. Maar ik mis wel een samenvatting/conclusie… Deze zou moeten zijn dat de mulsanne uit productie gaat? En dat de flying spur geen waardige opvolger is? Is er al gezegd dat deze niet opgevolgd wordt? Kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Hoewel 550 exemplaren per jaar wel weinig is uiteraard.
mashell zegt
Het is een grote misvatting dat slechte eigenschappen in auto’s karakter vormen. Slechte eigenschappen zijn gewoon dat en moeten verbeterd worden. Dat het de Britse merken gelukt is enorm te verbeteren dankzij hulp van de Duitse merken is geen schande, integendeel hulp durfen aanvaarden is juist een goede eigenschap.
karaya zegt
@mashell: Wat vormt volgens jou dan wel karakter in een auto? Overigens is de perceptie van ‘slecht’ voor een VAG-rijder en een ouderwetse Bentley-rijder nogal verschillend denk ik.
Ik heb altijd de neiging om zelfmoord te plegen als ik in een VAG product stap. Het zal de klinische ‘perfectie’ zijn.
dijan zegt
@karaya: Ben jij ook de weg kwijt? Volgende commentaar heb je dan de neiging om iemand te vermoorden omdat die een VAG auto heeft? Dan toch maar zelfmoord?
karaya zegt
@dijan: Als je VAG rijdt ben je al klinisch dood.
dijan zegt
@karaya: Jij zegt dat Mashell denkt te weten wat andere mensen willen ? Jij doet dat ,met je kinderlijke bash -anti VAG probleem . Jij wilt altijd gelijk hebben als het over VAG gaat . 25 % van de bevolking zijn volgens jou Jan met de korte achternaam . Nou ,als iemand die naam verdient dan jij op plaats 1 . Nog steeds zelfmoordpoging?
karaya zegt
@dijan: De meeste mensen halen hun biefstuk bij de supermarkt. Dat wil nog niet zeggen dat biefstuk van de supermarkt goede biefstuk is. De meeste mensen weten niet eens hoe een goede biefstuk hoort te smaken.
Kan je naadloos projecteren op VAG. De massa is er tevreden mee.
mashell zegt
@karaya: dat is niet “de klinische perfectie” dat is een antipathie voor succes van een grote onderneming. Je associeert jezelf met de underdog, mogelijk omdat je eigen succes niet met dat van die anderen kunt vergelijken. Dat is dan 150 euro voor dit psychologische consult.
Eigenlijk heeft een auto natuurlijk helemaal geen karakter, het is gewoon een industrieel product, een machine. Precies evenveel karakter als je telefoon en je koelkast. En bij je auto wil je net als bij je telefoon en koelkast, gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding.
karaya zegt
@mashell: Jij weet (denkt te weten) wat andere mensen willen? Misschien ligt daar de crux.
En autoblog an sich ondergraaft wat jij stelt, als een auto puur een gebruiksvoorwerp zou zijn dan zou de auto bij mensen niet zoveel emotie opwekken. En het succes van VAG is heel wel verklaarbaar, de gemiddelde jan met de korte achternaam heeft geen affiniteit met auto’s, voor hen is het puur een gebruiksvoorwerp.
mashell zegt
@karaya: voor mij is de autoliefhebberij niet ook zo zeer de auto an sich. Dat is een machine, die moet lekker zitten, een prettig interieur design hebben, goed te bedienen zijn. De essentie van de liefhebberij ligt voor mij in het rijden, specifieker het reizen met de auto. Uiteraard zijn er anderen die het in het poetsen vinden, of in het verfraaien, in het racen, in het restaureren, soms in het industriële design maar vrijwel niemand ervaart emoties bij een statische Corsa, Golf of 3serie.
karaya zegt
@mashell: Dan zijn we er. Een Bentley hoort wel emotie op te roepen anders kan je net zo goed een Golf of een Corsa kopen.
Vroeger hadden veel jongetjes een poster van een Countach of een 911 Turbo boven hun bed hangen, niet van een Morris Minor.
Ik vind (en dat hoef je niet met me eens te zijn) dat VAG de essentie van Bentley (en van Lamborghini) niet heeft weten te vatten. BMW heeft het met RR wat dat betreft beter gedaan in mijn optiek. Zelfs met die BMW V12.
ronnys zegt
@mashell: In theorie heb jij gelijk, toch heeft een auto, zeker een auto die je niet alleen koopt om van A naar B te rijden wel wat “ruwe” randjes nodig.
Dat zie je bijvoorbeeld bij de GTR. Die auto is echt steen goed, maar als je niet het gevoel krijgt dat het hard gaat en je zelfs met 200 km/u over het klaverblad kan jagen terwijl je bij wijze van spreken gewoon aan het bellen bent, dan voelt het niet speciaal.
Geluid dat een motor maakt is in wezen een inperfectie, verspilling van energie, zeker de plofjes bij het terug schakelen. Toch vinden veel mensen dat mooi. Het voelt speciaal en snel. Vaak is het gevoel belangrijker als het resultaat. Want echt snel rijden is meestal helemaal niet mogelijk.
Dutchdriftking zegt
De Flying Spur is een heerlijkheid gebaseerd op een steengoede Continental, de auto is meer dan we ooit nodig zullen hebben. Maar er kan toch prima een Arnage boven gepositioneerd worden? Desnoods zonder die V8. Wellicht hebben ze bij Bugatti nog een W16 over? Kan er ook prima in.
rollingstoned zegt
Mooi artikel weer @willeme. Bedankt!
sizedoesmatter zegt
Die laatste zin is wel een hele mooie en ook wel sentimentele. Voor ‘ons’ petrolheads klopt dit aardig. De gemiddelde niet-nadrukkelijk-liefhebber zegt dit helaas maar weinig….
julez zegt
On topic: Nu pas snap ik waarom ik de oudere modellen van Rolls en Bentley niet goed van elkaar kan onderscheiden. Ik wist dus helemaal niet dat Bentley ooit van Rolls is geweest. Mooi stukje, goed geschreven geschiedenis les! Ook erg jammer, inderdaad, dat de Mulsanne er uit gaat. Hier bij Pon staan ze vaak en ik vind het toch de mooiste Bentley van de afgelopen paar decennia. Vooral de LWB.
Off topic: ik zie vrij veel type-/spelfouten en grammaticale errors in deze tekst, wat de laatste tijd steeds vaker voorkomt. Als grammarnazi vind ik dat erg jammer… Misschien is het handig als andere autobloggers elkaars teksten even doorlezen vóórdat het live gaat?
87sandyd zegt
Voor het eerst sinds het moderne Bentley vind ik de Flying Spur echt mooi. De vorige modellen leken altijd een beetje een Conti met het syndroom van Down…
gregorius zegt
Dat zeg ik het wel. Doei! Later!
Dat die oudere modellen weggaan; ach. Ze zullen het wel niet voor niets doen: dat het echt te veel kost.
En nu ontstaat er ook weer een beetje ruimte voor de 4deurs Conti; om daar nog veel meer dure accessoires op te mikken en daar nog veel meer geld uit te halen. Over 5 jaar denk je daarvan: dat is de uber Bentley. Maar als je er nu 1 ziet: dat is de 4 deurs Conti, maar niet de uber Bentley.
PS: In Luzern is de Golf nog altijd de Golf. In Zug of Zurich; daar is de Conti GT en de 911 de Golf. Luzern heeft veel hogere belastingen en relatief weinig dik betaald werk — daarom ben ik ook van het mooie Luzern weg; want elke dag meer dan 1 uur op en meer dan 1 uur neer naar Zurich; dat werd te veel.
spence zegt
Het zal dan nooit passen in mijn budget, toch blijven die Bentleys mijn droomwagens.
Klassieke elegantie om de weg in alle rust en comfort te berijden.
Natuurlijk kunnen Bmw 7, Mercedes S en Audi A8 dat even goed, maar zonder die sierlijke tijdloosheid. Love it !