Christian Horner schat in dat de Red Bull RBR12 gemiddeld nog zo’n drie tienden van een seconde per rondje tekort komt op de Mercedes W07. Maar waar verliest de Rode Stier die tijd eigenlijk precies?
De gründliche Duitsers van Auto-Motor-und-Sport hebben eens nauwgezet uitgevlochten wat de sterke en zwakke punten van de Mercedes W07 en RBR12 zijn. Dat de Mercedes-motor krachtig is en de Red Bull het tekort probeert te compenseren met de magie van Adrian Newey dat wisten we al, maar hoe ziet dat verschil eruit als je het omzet in keiharde data? Met behulp van hun Taschenrechners en GPS-data van de GP’s in Engeland en Hongarije, zijn de Germanen tot de volgende bevindingen gekomen. Klopt de claim van Red Bull dat Mercedes alleen wint dankzij meer motorvermogen?
Silverstone en Hongarije zijn niet per se de circuits waar motorvermogen doorslaggevend is. Een rondje op Silverstone meet 5.891 meter en de snelheid varieert van 93 tot 327 kilometer per uur. De baan in Budapest is maar 4.381 meter lang en op deze baan variëren de snelheden van 79 tot 331 kilometer per uur. We vergelijken de rondjes in de kwalificatie. In Silverstone zette Lewis Hamilton de beste tijd neer met 1.29,287. De snelste Red Bull was in dit geval die van Max Verstappen met een rondje van 1.30,313. In Hongarije was de pole voor Rosberg met 1.19,965, waar Ricciardo een 1.20,280 tegenover zette. Rosberg moest in dit rondje zoals we weten wel even (heel kort) van zijn gas in bocht acht. De verschillen op deze twee banen waren dus respectievelijk 1,026 seconden en 0,315 seconden. Met behulp van de GPS-data kunnen we vervolgens deze verschillen verder gaan ontleden.
Silverstone:
Mercedes is zoals verwacht sneller op de rechte stukken, echter het verschil is niet ontzettend groot. Maar enkele kilometers per uur scheiden de twee auto’s aan het einde van de rechte stukken op de baan. Als je de data nog nader bekijkt, zie je dat Mercedes vooral op het tweede deel van rechte stukken een klein beetje uitloopt. De aanvankelijke acceleratie ontloopt elkaar vrijwel niets. Bij lage toeren heeft de Renault TAG-motor dus ook behoorlijk wat power inmiddels, maar aan de bovenkant van de toeren-range loopt de Merc uit.
In snelle bochten is de Red Bull over het algemeen iets sneller, maar dat geldt niet voor alle snelle bochten! In Abbey, Maggots, Becketts en Club is de Red Bull (duidelijk) sneller, maar in Stowe gaan de twee gelijk op en in Farm, Copse en Chapel gaat de Mercedes net wat harder.
Waar de Merc echter vooral tijd wint, is in de trage bochten. Village, Brooklands, Luffield en Vale zijn top voor de W07. Check hieronder het overzicht van de verschillen in een tabel:
Red Bull RBR12 | Mercedes W07 | |||
---|---|---|---|---|
Rondetijd Q3 | 1.30,313 | 1.29,287 | ||
Einde Rechte Stuk | 314 km/h | 317 km/h | ||
Aanremmen Village | 308 km/h | 311 km/h | ||
Wellington Straight | X km/h | X+9 km/h | ||
Hangar Straight | X km/h | X+6 km/h | ||
Aanrempunt Vale | X km/h | X+5 km/h | ||
sectie Farm-Vale | X km/h | X+1 km/h | ||
Aintree | 195 km/h | 195 km/h | ||
Sectie Brooklands-Luffield | X km/h | X-2 km/h | ||
Woodcote | 265 km/h | 265 km/h | ||
Exit Vale | X km/h | X+1 km/h | ||
Apex Club | 204 km/h | 203 km/h | ||
Abbey | 295 km/h | 292 km/h | ||
Maggots | 307 km/h | 306 km/h | ||
Becketts | 195 km/h | 189 km/h | ||
Apex Stowe | 220 km/h | 220 km/h | ||
Farm | 294 km/h | 296 km/h | ||
Copse | 267 km/h | 268 km/h | ||
Chapel | 245 km/h | 246 km/h | ||
Village | 105 km/h | 109 km/h | ||
Brooklands | 149 km/h | 156 km/h | ||
Luffield | 113 km/h | 116 km/h | ||
Vale | 95 km/h | 101 km/h |
Hongarije
In Hongarije is het verschil in rondetijd veel kleiner. Deels komt dat doordat de baan ook minder lang is, maar ook deels omdat het circuit de RBR12 prima ligt. Veel bochten op dit circuit zijn technish vergelijkbaar met Becketts, een bocht die in vijfde versnelling genomen wordt, wat de sweet spot blijkt te zijn van de auto. Op start/finish is het snelheidsverschil tussen de twee auto’s 3 km/h, maar zoals ook al blijkt in Silverstone loopt de Mercedes verder uit naar de topsnelheid. 500 meter na de startlijn is het verschil 8 km/h. Tachtig meter na bocht drie gaan de twee bolides nog even hard, maar dan opeens loopt de Merc uit. Bij het aanremmen van bocht vier is het verschil 12 km/h in het voordeel van de Silberpfeil. Op het kleine rechte stuk tussen bocht elf en twaalf is het verschil weer 8 km/h.
In de bochten is de Red Bull doorgaans sneller, vooral in de bochten in versnellingen drie, vier en vijf. Tot bocht drie is Ricciardo zelfs sneller dan Rosberg en ook in de laatste bochtige gaat hij harder. In trage bochten en op topsnelheid is de Merc echter beter. De feiten:
Red Bull RBR12 | Mercedes W07 | |
---|---|---|
Rondetijd Q3 | 1.20,280 | 1.19,965 |
Einde Rechte Stuk | 323 km/h | 331 km/h |
Bocht 1 | X km/h | X-10 km/h |
Bocht 2 | X km/h | X+3 km/h |
Rechte Stuk na Bocht 3 | 208 km/h | 208 km/h |
Aanrempunt Bocht 4 | 293 km/h | 305 km/h |
Bocht 10 | 233 km/h | 235 km/h |
Bocht 11 | 208 km/h | 208 km/h |
Bocht 12 | X km/h | X-5 km/h |
Rechte stuk tussen 11-12 | 284 km/h | 292 km/h |
Kortom, laat dat Singapore en Suzuka maar komen!
janmetdelangeachternaam zegt
Door de andere, betere, turbo’s die mercedes toepast is er veel minder turbo-lag, ik denk dat dit ook een erg belangrijke factor is aangezien de auto’s sneller over het volledige vermogen beschikken
nilesv zegt
@janmetdelangeachternaam: Er is nagenoeg geen turbo lag. De MGU-H is verbonden aan de turbine, waardoor deze op spoelt ook op lagere rpms.
n54coupe zegt
@janmetdelangeachternaam: Het probleem voor de Renault motor is vooral heat soak van de intercoolers.
Het ingenieuze ontwerp van Mercedes met de volledig gescheiden turbine- en compressor met de generator daartussen houdt de compressorkant, en dus ook de intercoolers, koeler, en geeft dus meer kracht in de hogere toerentallen omdat de inlaatlucht die de motor in gaat koeler is.
Ergens onbegrijpelijk dat Honda dat niet gekopieerd heeft. Die hadden een jaar om alle opties die anderen bedacht hadden te evalueren.
flowdesign zegt
@janmetdelangeachternaam:
Waar men in dit artikel volledig aan voorbij gaat, is dat als je meer vermogen hebt dat je dan met meer wing kunt rijden en toch dezelfde snelheid op het rechte stuk kunt halen. De Merc rijdt dus simpelweg met meer down-force en kan daardoor vaak minstens net zo hard de bocht door en haalt ook nog een hogere topsnelheid.
roppp zegt
Nou dat is even fijn om te weten. We gaan er mee aan de slag!!
bartjeeh zegt
Vergeet niet dat die 2 bij mercedes wel weten hoe ze moeten rijden
str8six zegt
@bartjeeh: LOL @ Nico!
bartteeuwen zegt
@bartjeeh: uhm… juist.
bisazza zegt
@bartjeeh: nou…..nee
str8six zegt
Interessant. Zeker omdat de Merc sneller lijkt te zijn in de langzame bochten. Terwijl RB juist geprezen wordt door z’n mechanische grip lees bochtenwerk. Mooi stukje research rond een tijdstip dat normaal de GP zou beginnen. Top!
Hupke zegt
@str8six:
Red Bull staan ze net bekend voor hun aërodynamica.
Geen idee of er enige input is van moederbedrijf mercedes naar de F1 toe maar mercedes zal zowat het enige merk zijn dat in huis nog schokdemper specialisten heeft. Al de andere fabrikanten gaan shoppen voor hun dempers. Winnen ze daar iets mee of is het puur het chassis dat beter is? Verder is de mercedes motor misschien beter afgestemd op het chassis?
rob5nismo zegt
Wel leuk om een keer te lezen waarop ze de tijden baseren hoeveel verschil en er tussen d teams zit
gerjan zegt
En wat als hamilton in de auto van max gaat rijden. En Max in de Mercedes. Wie is dan de snelste? Het gaat nooit gebeuren maar ik zou het wel is leuk vinden als de top rijders in de auto’s van de achter liggers gingen rijden en andersom kijken wat er dan van uitslag komt.
pomoek zegt
@gerjan: feitelijk ontstaat er dan een leuke competitie waar ik graag naar zal kijken!
mrbasa zegt
@gerjan: tip voor de F1, aan het begin van het seizoen de dag voor de kwalificatie zet iedereen in een gelijke auto ( Porsche GT3 of GP3 auto) en laat elke coureur een tijd neerzetten. Puur voor de show! Ben zeer benieuwd wat voor uitslag daar uitkomt!
lotuselises2 zegt
@mrbasa: dat zal helaas ook niet te vergelijken zijn, de ene auto ligt iemand nou eenmaal beter dan de andere. Zo zijn er coureurs die in de GT’s oppermachtig zijn, terwijl ze in de F1 niet presteerden of andersom. Zelfde zie je ook in de DTM of de prototypes.
mrbasa zegt
@lotuselises2: klopt! Maar toch zou het leuk zijn om te zien hoe een Wehrlein presteert tegen een Hamilton.
En als je elk jaar van auto wisselt, GT3RS, Ferrari Speciale, Renault Clio RS. is een leuke seizoens opener waar de coureurs de draak met elkaar kunnen steken.
Beetje zoals de top gear auto voor F1 coureurs. Willen ze toch echt heel graag de snelste zijn!
bassx zegt
Was dit niet meteen duidelijk in Barcelona? Een circuit waar snelle en technische gedeelten van de baan mooi in sectoren is verdeeld. Tegen iedereens verwachting was het vooral Hamilton die veel tijd pakte in de laatste sector. Het technische langzame deel van het circuit. Men verwachtte dat Hamilton vooral sneller zou zijn in de eerste sector. Toen was het meteen wel duidelijk dat Mercedes de mechanische grip goed voor elkaar heeft. Max z’n langzamere tijd was wel te verklaren maar riciardo was alles behalve onervaren in Barcelona. Aerodynamisch is Red Bull sterker, min of meer bevestigd door Toto zelf (hij erkent dit als zwak punt bij Mercedes).
Dutchdriftking zegt
Kortom, het gat word kleiner. Goed teken!
Erik zegt
Zolang de mannen van Mercedes dit seizoen nog niet voluit zijn gegaan, gaat elke vergelijking mank. Zelfs in Duitsland heeft HAM het gat naar RIC steeds op 6 sec. gehouden en kwam hij eronder dan was het 2 ronden Hammertime om weer een gat te trekken. Helaas voor RB en FER, ze zijn er nog (lang) niet.
rob5nismo zegt
@erik2907: 2017 ligt hopelijk alles weer overhoop meer vermaak voor ons als kijker
pinut187 zegt
Jezus, de verschillen zijn zo miniem!