De gevolgen van de Japanse aardbeving van 11 maart en de tsunami die daarop volgde, zijn groot voor Toyota. In de Japanse fabrieken werd de productie al vrij snel gestaakt, maar inmiddels zijn delen van de productielijn weer operationeel. Toyota heeft ook fabrieken in o.a. de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Deze fabrieken bereiden zich nu voor om de productie tijdelijk op te schorten, door een tekort aan onderdelen uit Japan.
De Verenigde Staten zijn een belangrijke afzetmarkt voor Toyota. Nu de brandstofprijs weer in de lift zit door onrust in het Midden-Oosten, groeit ook de vraag naar de zuinige Prius. In februari werden er in de VS 27 procent meer Prii verkocht dan in januari. Vergeleken met februari vorig jaar is dit zelfs een stijging van 75 procent.
Nu de productie van de Prius hinder ondervindt, verwachten Amerikaanse analisten dan ook een stevige prijsstijging van deze auto. De afgelopen weken steeg de prijs al met zo’n 3 procent. Toen in 2008 de brandstofprijzen een recordhoogte bereikte, waren Amerikanen vanwege de lange levertijd, zelfs bereid om meer geld neer te tellen voor een tweedehands Prius, dan voor een nieuwe. (via: carscoop)
Persoonlijk verwacht ik niet dat de prijsstijging zal overwaaien naar Europa. Wellicht wel een wat langere levertijd. De Prius was/is bij ons vooral populair onder leaserijders. Er komt binnenkort een hele batch gebruikte ex-lease Prii op de occasionmarkt. Consumenten hebben echter niet het voordeel van 14 procent bijtelling en voor wegenbelastingvrije auto’s zijn er inmiddels meerdere alternatieven.
UPDATE 13:30 uur: Toyota heeft via een persbericht laten weten dat de fabrieken in Japan vanaf maandag 28 maart weer volgens normaal schema zullen draaien.
Esprit_de_Flandre zegt
Vraag en aanbod, dus normaal dat de prijs stijgt. Ze zullen het geld ook nodig hebben, daar in Japan…
risl zegt
Als ze al worden gekocht….schijnt dat Amerikanen denken dat alle Japanse producten radio-actief zijn sinds de problemen in Fukushima, kijk maar: http://ri-sl.blogspot.com/2011/03/help-my-car-is-radioactively.html
salberts93 zegt
jammer dat de prijs hier niet stijgt…
risl zegt
@salberts93: inderdaad, vorige week reed er zo’n prius voorbij, elektrisch. Hoorde ‘m niet aankomen, lag bijna op de motorkap
Poll zegt
@risl: je kunt ook gewoon beter uitkijken, maar ze zouden idd wel een of ander zoemetje kunnen inbouwen voor als ‘ie electrisch rijdt.
risl zegt
@Poll: Je kunt ook gewoon normaal reageren ipv op zo’n betweterige toon. Maar een zoemertje of één of ander geluid zou inderdaad wel een idee zijn.
Megakix zegt
Analisten…zijn dat diezelfde jochies die banken failliet laten gaan, verzekeraars tot wanhoop drijven en beleggingen beïnvloeden met hun gewauwel ? Welke analist hadden jullie bij AB nodig om dit te ‘gokken’ ? :lol:
boygeorge zegt
Prijs van de Prius zal in de toekomst dalen.
Ik verwacht mijn gelijk binnen 20 jaar te krijgen.
Cantago zegt
Jammer, ik had gehoopt dat we nu minder van die hondslelijke bakken zouden zien.
tarquesh zegt
De Prius vindt ik geen lelijke auto maar ook geen mooie auto.
Ik heb er een zeer klein stukje in gereden.
Een Mobile telefoon in vorm van een auto. Maar dan ga ik in de details, en dan zakt meneer Prius door het ijs.
De matjes zijn slecht afgewerkt. De mens let daar niet op dus maken we dat van kwantum tapijt. De motorkap kan open, zeer belangrijk voor de autoliefhebber. Dat kan bij de Prius en dat gaat met een stangetje dat de motorkap openhoud. Er kan geen gasveer af bij Toyota. Dus concludeer ik kostenbesparing. Juist op plekken waar diehards over vallen.
Het tankklepje bijvoorbeeld is belangrijk. Hoe is die afgewerkt en is het degelijk en boeiend.
Ik let ook op zaken hoe de wielkasten zijn afgewerkt. Kunststof en pasvorm, kan er vocht doorbreken of is het volledig waterproof?
Tankinhoud en hoe ziet de cilinderkop eruit.
De buizen machine van staal. Een machine kamer. Geen transistor radio.
Het gevoel alles klopt.
Ik hoop dat de Prius rijder hiermee het gevoel van de Duitse autobezitter begrijpt.
…. Zodat wij jullie Prius rijders beter leren te begrijpen.