Het zit de Amsterdamse taxichauffeurs tot hier (boven het voorhoofd).
Als taxichauffeur heb je het niet makkelijk. Je krijgt enorm veel concurrentie van Uber-chauffeurs en andere snorders. Je moet altijd werken op de moment dat iedereen een leuke tijd heeft en in veel gevallen vervoer je mensen die teveel alcohol genuttigd hebben. Dus met een beetje pech leggen ze een taktisch barfje neer op je vloermat. Maar nu hebben ze nog een partij die niet meewerkt: Amsterdam zelf.
Regelgeving te streng
De regelgeving voor taxi’s is veel te streng. Dat meldt een centralist van ATS (Amsterdamse Taxi Centrale) aan Het Parool. Daarom hebben 300 chauffeurs van het weekend gedemonstreerd op De Dam.
De Amsterdamse Taxichauffeurs worden zo ongeveer de stad uitgejaagd. Er zijn namelijk nauwelijks taxistandplaatsen meer. En de plaatsen die er waren, zijn alleen toegankelijk voor elektrische taxi’s.
Ook zijn er veel straten niet meer toegankelijk voor taxi’s, waardoor ze om moeten rijden. Het lijkt er dus op dat de Amsterdamse taxichauffeurs gepest worden. Want ze worden heel erg streng gekeurd en bekeurd. Dan moeten ze al hun papieren laten zien, ook wanneer ze keurig rijden. Maar dan krijgen ze alsnog een boete voor een net iets versleten band of niet werkend kentekenplaatlampje. Ehh, jongens! Wacht even: dat zijn gewoon twee APK afkeurpunten…
Controles ook te streng
Het grootste probleem is dat de controles te streng is, zo blijkt. Niet alleen of de papieren en auto in orde is, maar ook vanwege de standplaatsen. Alleen via de standplaatsen kun je aan ritjes komen (aldus een chauffeur) anders moet je doelloos rondrijden door de stad in de hoop een ritje te krijgen. Ze ‘moeten’ dus wel illegaal parkeren, maar dan krijgen ze weer een boete.
Een chauffeur kan dat niet incalculeren, want als er teveel overtredingen worden gedaan, kan er een ontheffing worden opgelegd. Dan moet de chauffeur in kwestie zijn daklicht inleveren en mag ‘ie een bepaalde periode niet meer rijden. Kortom, de Amsterdams chauffeurs zijn hartstikke boos!
Hebben de Amsterdamse taxichauffeurs een punt?
Kijk, als ondernemer moet je niet alleen heel erg hard werken, maar ook strategisch nadenken. Waar sta je nu? Waar wil je naartoe? Wat doet de concurrentie? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Gewoon standaardonderwerpen die staan beschreven in je Marketing boek. Heel erg verrast kunnen we niet zijn dat elektrische auto’s in Amsterdam voorrang krijgen op de diesels.
Daarbij betwijfelen we ook of een elektrische auto duurder is in het gebruik. Je betaalt nu namelijk nog geen motorrijtuigenbelasting. Tevens is een elektrische auto veel efficiënter in de binnenstad. Op lange ritten op de snelweg is een EV misschien niet praktisch, maar in het centrum is zo’n EV toch echt superieur.
Het enige nadeel is (niet heel verrassend) de accu, maar je hebt daarnaast ook minder onderhoud (want minder draaiende delen). Dus niet alleen de boeren moeten met hun tijd mee, de chauffeurs ook. En in tegenstelling tot bij de boeren was toch wel vrij duidelijk welke richting de overheid op zou gaan met de taxiregels, nietwaar?
Fotocredits: Mercedes-Maybach taxi in Amsterdam door @jeppie, via Autoblog Spots.
Via: Taxipro.
dawwg zegt
Tja, Femke en haar werkschuwe elfjes willen de stad nou eenmaal auto-vrij maken en dit past in het plaatje. En dat de Amsterdamse taxi chauffeurs het niet makkelijk hebben, is alleen maar goed nieuws. 50 jaar lang mafia-praktijken, prijsafspraken en schorem-chauffeurs zijn we echt niet vergeten hoor. Sneu voor de paar legitieme taxi-chauffeurs die een 100K voor een licentie hebben neergetikt en nog moeten terug verdienen, maar uiteindelijk op lange termijn alleen maar goed voor iedereen.
Robert zegt
@dawwg: correct me if I’m wrong, maar die licentiekosten voor een TCA taxivergunning zijn volgens mij twintig jaar geleden al afgeschaft…
Wat wel een pijnpunt is en blijft, zijn de vele rotte appels onder de legitieme chauffeurs, de vaak bedenkelijke (lees: onveilige) staat van het voertuig en de weinig subtiele ‘concurrentieslag’ die men voert tegen Uber en andere taxidiensten. Dat daar nu streng op gehandhaafd wordt is wel een beetje een logische oorzaak- en gevolgtrekking.
dawwg zegt
Je hebt helemaal gelijk Robert; anno 2023 is het nog maar ongeveer 20K voor de vergunning…
pomoek zegt
Ik zie alleen maar win win in dit “probleem”.
bmwadept zegt
@willeme, ook met een diesel taxi betaal je geen wegenbelasting. Wel BPM sinds 2020.
EV is als taxi inderdaad beter. Maar probleem is dat door de komst van Uber en Bolt de taxiprijzen onder druk komen te staan. Het is nu goedkoper om dieselauto voor €8000 te kopen en om te bouwen tot taxi. Dan te investeren in een EV.
mashell zegt
Als dat het geval is dan is niet de oplossing om een dieselauto te kopen voor €8000 maar iets anders te gaan doen dan taxichauffeur.
VerArie zegt
Recalcitrant past je beter dan mashell..