![E-Klasse](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/Mercedes-E-klasse-taxi.jpg)
Opper-copper Gamis El Bouakili heeft het de afgelopen jaren gekilled in de Schipholse taxi-game. Maar was de koffie zuiver?
Om maar met de deur in huis te vallen: volgens het NRC niet. De nieuwe Rotterdamse kwaliteitspublicatie pakt deze ochtend uit met een verhaal over de handel en wandel van voormalig Amsterdams hoofdagent Gamis El Bouakili, die de afgelopen jaren naar verluidt schreeuwend is binnengelopen in de taxi business.
El Bouakili legde de basis voor zijn succes door in 2014 de rechten voor de exploitatie van tien van de veertien lucratieve taxiplaatsen op de taxistrook voor de uitgang van luchthaven Schiphol te bemachtigen. Voordat je je afvraagt waarom men de beste man zomaar een monopolie in handen heeft gegeven: volgens NRC deed Gamis dat middels drie afzonderlijke bedrijven, te weten SchipholTaxi, BIOS Groep en Schiphol Service. Pas achteraf werd duidelijk hoe verweven deze toko’s met elkaar zijn.
Vervolgens begon het grote cashen. Taxi-chauffeurs die wilden rijden vanaf de plaatsen, moesten naar eigen zeggen 5.000 Euro cash aftikken aan stromannen van Schiphol Service. Hiervoor werd een afspraak gemaakt ergens in Amsterdam Nieuw-West. Verschillende chauffeurs claimen dat ze kort na het overmaken van het geld een mailtje ontvingen van El Bouakili, met de mededeling dat zij ‘geslecteerd’ waren. Chauffeurs van de taxibusjes die voor de BIOS Groep reden moesten in 2018 naar eigen zeggen zelfs 15.000 Euro aftikken. Emeritus hoogleraar integriteit Hans van den Heuvel betitelt deze puike hossel als ‘corrupt’. Hij vindt dat ook het ministerie van Financiën als aandeelhouder van Schiphol zou moeten ingrijpen:
Dit huidige taxisysteem is te kwalificeren als corrupt. Er zijn geen duidelijke regels. Het recht van de sterkste heerst.
Zoals Erik ten Hag zou zeggen: het zijn allemaal koibois en tsjieters. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor deze puinhopen? De autoriteiten wassen in ieder geval hun handen in onschuld. Ondanks het feit dat meerdere chauffeurs melding hebben gedaan bij de politie en de belastingdienst over de vereiste contante betalingen, is daar feitelijk niks mee gedaan. Wel moest El Bouakili uiteindelijk in 2016 zijn functie als hoofdagent neerleggen, omdat politieagenten geen nevenfuncties in de taxi-branche mogen hebben. Gamis had op dat moment al ‘honderden’ taxi’s van TCS en SchipholTaxi rondrijden. Een woordvoerder van de Amsterdamse politie zegt daar nu dit over:
Het heeft veel te lang geduurd voor bij de politie bekend was dat meneer El Bouakili deze nevenfuncties had. En toen het eenmaal bekend was, heeft het veel te lang geduurd voor er is ingegrepen.
Schiphol zelf zegt op eerdere signalen van misstanden ‘direct gehandeld’ te hebben. Dat directe handelen behelst in dit geval een gesprek met de directies van SchipholTaxi en BIOS. Die ontkenden echter de misstanden en Schiphol had naar eigen zeggen verder ‘geen aanwijzingen van ontoelaatbare zaken’. De marechaussee, die belast is met politietaken op Schiphol, reageert inmiddels wél ‘gealarmeerd’ op de bevindingen van NRC:
We vinden deze signalen zorgelijk en nemen het zeer serieus. In overleg met het Openbaar Ministerie Noord-Holland bekijken we of we op basis van deze nieuwe informatie een oriënterend onderzoek kunnen starten.
Taxi-koning El Bouakili en diens drie bedrijven ontkennen dat zij contante betalingen van chauffeurs verlangd hebben.
Is Nederland de laatste 40 jaar meer of minder corrupt geworden?
@tttijn: zoals hier op Autoblog alleen +jes gegeven kunnen worden geldt zeker voor de corruptheid dat hier alleen maar +jes op z’n plaats zijn.
@tttijn: veel minder, en ik heb 1000€ van Mark gekregen.
@tttijn: o jee, de aller1e pvv-gajes is alweer present.. lekker je eigen handen in onschuld wassen terwijl je dolgelukkig naar een Marokkaan kan wijzen.. misschien heb je ook nog wat te zeggen over de overheidsinstanties die al decennia dit soort praktijken oogluikend toestaan? Dat dacht ik al..
@tagooo: wow. Jij trekt snel conclusies!! Hij stelt toch dat het al decennia slecht gaat, en je haalt nota bene zelf Marokkanen erbij. Ga je lekker ergens anders aanstellen…
@tagooo: ojee, de allereerste allochtoon is alweer present om de racismekaart te trekken zonder dat daar aanleiding voor is. Donder op man.
@m550d: dat jij te beperkt bent om zijn insinuaties (google dat woord maar ff) te snappen geeft al voldoende aan pik..
@tagooo: ik heb dondersgoed door waarop zijn opmerking gebaseerd is. En daarom geef ik het geen podium door te reageren zoals jij, wat exact het doel is van zo’n provocerende (Google dat woord maar ff) opmerking. Reageer inhoudelijk of reageer niet, maar hou op met die racismekaart te trekken terwijl er niets wordt gerept over Marokkanen.
@tagooo: de gajes. Haha.
@tttijn: hoe heet deze man ook alweer?
Nederland begint echt een Taxistaat te worden…
@appeltaartislekker: Iedereen die geen leven heeft gaat de taxi in
Dit is toch onbegrijpelijk voor een land als Nederland..? Ik schrik hier van, maar misschien ben ik wel te naïef.
@allaar: hier gebeurd het op de achtergrond, er gebeurd zoveel. Ik kan mij nog een Nederlands programma herinneren welk in Roemenië ook toestanden liet zien met het sjoemelmeters.
@allaar: je bent te naïef. Ook Nederland is zo corrupt als wat, alleen hier gebeurt het veel geraffineerder dan in de doorsnee bananenrepubliek. In plaats van “crimineel” en “smeergeld” heten het hier “politicus” en ” lobbyist”.
Willen we meer of minder taxi’s!!!!!!
Zo weinig verdienen die hoofdagenten nou, ze moeten wel bijklussen op de taxi.
“We vinden deze signalen zorgelijk en nemen het zeer serieus. In overleg met het Openbaar Ministerie Noord-Holland bekijken we of we op basis van deze nieuwe informatie een oriënterend onderzoek kunnen starten.”
wat een managers-taaltje weer, zeg dan gewoon dat je er niks aan gaat doen!
Alles er uit, en Uber er in!