Na zijn gespot-excursie in Londen is Appeltje weer helemaal terug in het oude vertrouwde Amsterdam. Deze keer dus gewoon weer Hollandse bijzonderheden, patserbakken uit Mokum en zowaar een mooie bijzondere klassieke BMW.
Oftewel: Amsterdamse chic.
Alfa-Romeo RZ
De Alfa-Romeo SZ is inmiddels al twee keer op bezoek geweest, de RZ nog niet. Die is ook een stuk zeldzamer, en dat merk ik. Er zijn er ongeveer 4 keer zo weinig van gemaakt als van de dichte versie (1.036 vs. 278), en dat uit zich in het aantal keren dat ik ze heb gespot. 4 keer een SZ, en één enkele RZ in de P.C. Hooftstraat. Er is vast al heel veel gediscussieerd over het uiterlijk van de auto, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik een heel interessant ontwerp vind! Voor een vierkante auto is er veel aan te zien, en er is best nagedacht over het ontwerp. Het heeft de vorm van een taartpunt die aan de voorkant is afgehakt, en waar vervolgens wielen onder zijn gezet. Zo zie ik het dan, en ik vind het interessant als auto’s een duidelijke lijn hebben.
BMW 2000C
Gespot vanuit bus 80 richting Zandvoort! Aanvankelijk zag ik de auto bij een stoplicht staan in de haakse richting. Tien minuten later waren we weer een stuk verder en toen stond de auto naast de bus, precies zo dat ik er nog een plaatje van kon schieten met de supergroothoek! Het is een redelijk bijzondere auto, vandaar dat ik hem hier laat zien. Het is zelf de enige die ik ooit heb gezien, maar dat komt natuurlijk ook omdat de helft al weg is gerot. De auto lijkt nog het meest op de redelijk populaire 2.5CS/2800CS/3.0CS/3.0CSi, maar met iets minder detail en een erg artistiek (en mooi!) front. Die zie je disproportioneel veel vaker rijden dan deze, ik ben bij zulke ‘ontdekkingen’ altijd erg benieuwd wat er met al die andere exemplaren is gebeurd. Van de C zijn er 3.249 gemaakt en van de CS, met 20pk meer, het prachtige aantal van 9.999!
Dodge Magnum SRT-8
Koninginnedag zorgt in Amsterdam niet alleen voor veel drukte, maar ook voor wat meer mooie auto’s dan normaal. In 2005 spotte ik er bijvoorbeeld al een auberginekleurige Phantom en nog allerlei kleinigheden, dit jaar was er een goudkleurige CLS 55 AMG en deze in Nederland zeer bijzondere Magnum SRT-8. Magnum is Dodge-taal voor Chrysler 300C touring, zoals jullie waarschijnlijk al weten is er ook een Chrysler 300C SRT-8 op de markt. Die is er ook als Touring, de Dodge Magnum is er dus eigenlijk voor mensen die graag een 300C willen maar hem te lelijk vinden en graag iets onbekenders willen. Zo zie ik het althans, ik heb niet zo veel sympathie voor de 300C, hij heeft een beetje grootheidswaan, uiteindelijk stelt de auto minder voor dan je van zijn Rolls-Royce Phantom-achtige lompheid verwacht.
Ferrari 575M Maranello
De M werd ook al bij de Ferrari 512 (en 456) gebruikt om aan te geven dat het om een verbeterde versie gaat. Het vermogen steeg ongeveer 30pk ten opzichte van de 550 waardoor de auto nog sneller accelereert. Van-nul-tot-honderd scheelt zelfs 0,4 seconde als ik supercars.net moet geloven, en dat voor een vermogenstoename van ongeveer 7%. De auto is ook nog net iets zwaarder trouwens, maar veel maakt het niet uit. Er is ook nog van alles aan het uiterlijk gedaan, voornamelijk aan de neus. Ik neem aan dat ze Michael Jackson ervoor hebben geraadpleegd, die weet er alles vanaf. De grill is smaller en ovaler geworden, en de mistlampen zijn verdwenen. De koplampunits zijn ook anders geworden, de 550 Maranello had nog een opvallend driehoekje maar de 575 heeft er alleen ronde lampjes in zitten. De happer op de kap is wat groter en de velgen zijn veranderd. Een Ferrari-Enthousiast kan me vast nog een hele hoop verschillen vertellen, dit is in ieder geval genoeg om het onderscheid te zien.
Holden Monaro
Vauxhall of Holden? De eigenaar zei dat het gewoon een Holden was, maar er staat toch echt Vauxhall op… Komt omdat deze in Engeland is gebouwd, en niet in Australië. En dan wordt hij ook nog geleverd als Pontiac GTO. Altijd irritant bij zulke concerns, net als met de Dodge Magnum/Chrysler 300C Touring. Maar veel verandert het niet aan de auto. Er ligt een 5,7 V8 onder de kap, zo’n low-techt ding met 16 kleppen, soms zelfs nog gekoppeld aan een automatisch 4-bak (!). De auto weegt 1646 kilo, dus 0-100 in 5,4 seconde vind ik nog erg netjes! Een BMW M6,- daar kun je hem het beste mee vergelijken-, maakt hier trouwens poep van, diarree denk ik zelfs. Ook omdat er een automatisch 7-bak in ligt natuurlijk. Volgens mijn bron doet de M6 de ‘96’ in 4,1 seconde, dat gaat wel erg ver.
Maybach 57S
Wat doe je als een iets goedkoper alternatief krachtiger is dan het topmodel? Juist ja, dan zorg je er voor dat die een kleine improvement krijgt. Zo was dat met de Maybach 57 ten opzichte van de Mercedes-Benz S65 AMG W220. Daarbij heeft de Maybach 57 meteen een facelift gekregen, en dat kon die ook wel gebruiken. Designtechnisch vind ik de Maybach 57 niet echt uitblinken. Na de facelift zitten er eindelijk velgen onder die je niet onder een Suzuki Liana zult terug vinden, de spijlen van de grill zijn wat forser geworden en de auto heeft twee stoere uitlaten gekregen. Onder de kap ligt nu hetzelfde blok als in de S65 AMG, een V12 Biturbo blokje van 612 pk. Deze auto heb ik op een donderdagavond gespot in de Cornelis Schuyt, een paarhonderd meter verderop zag ik er die avond nog eentje. Die zien jullie natuurlijk in een andere aflevering nog verschijnen!
Mercedes-Benz ML63 AMG
Voor de ML 63 AMG gold eigenlijk hetzelfde, ik zag er twee binnen een kwartiertje. Die dag waren er zelfs drie gesignaleerd in de P.C. Hooftstraat en omgeving, maar voor de derde was ik te laat. Maar nu meer over de auto zelf. Na alle facelifts en nieuwe generaties heeft Mercedes-Benz ook behoefte aan een nieuwe motorisering voor hun topmodellen. De veel gebruikte 5,4 liter V8,- alleen ohne Kompressor in de ML en de C -, is vervangen door een atmosferische V8 van 6,3 liter die te vinden is in de vernieuwde CLK, E, CLS, ML, R, en CL. Er komt nu 525pk uit, veel meer dan de 444 uit de kale 6,3 liter die in een ver verleden wel eens in een toenmalige “63 AMG” te vinden was. Het uiterlijk van de über-ML had wel wat gewaagder gemogen, maar het is in ieder geval al stukken beter dan dat van de ML55 AMG. Een verlagingskit zou de auto wel goed doen, niemand gaat er toch mee de bergen in.
Noble M12 GTO 3R
Inmiddels heb ik een mini-netwerkje in Amsterdam voor een tiplijn m.b.t. gespotte auto’s. We bellen elkaar zo nu en dan als er iets echt boeiends staat. De afgelopen woensdag werd ik gebeld voor de nieuwe RS4 Avant, een aantal weken geleden werd mij gemeld dat ik even heel erg gauw naar het Amstel-hotel moest gaan. Een auto die ik eigenlijk hoopte te spotten in Londen stond toen in “mijn eigen” Amsterdam! Ik had hem wel al zien staan bij van der Kooi, maar in de showroom is niet in het wild hè. De auto volgt één van mijn favoriete concepten: zo min mogelijk luxe en weinig van die irritante systemen, gecombineerd met harde looks en een redelijk kleine motor voorin. Er zit slechts een drieliter twinturbo V6 in van 352pk, net zoiets als in een C32 AMG, om maar even iets te noemen waar de meesten straal aan voorbij lopen. 273,6 km/u valt me trouwens wat tegen, dat haalt de hiervoor genoemde Benz zonder begrenzer ook wel. Maar de grootste sensatie beleef je natuurlijk aan de acceleratie, van-nul-naar-honderd in 3,7 seconde! En dat voor maar 116.602 euro! What a bargain!
Rolls-Royce Phantom V
De perfecte auto voor een bruiloft vind ik nog steeds een witte Silver Cloud, maar in een andere kleur is het ook wel goed, zolang het maar een mooie ronde Rolls is. De meeste RR’s van dit kaliber die ik spot worden dan ook ingezet voor een bruiloft, deze stond voor het Grand Hotel aan de Oudezijds Voorburgwal. Het was een peperduur stukje speelgoed in de tijd dat hij werd gebouwd, maar werd veel succesvoller dan de voorganger (nummer IV dus); 18 stuks versus 516 is een enorme toename. De auto werd van 1959-1968 geproduceerd, het blok dat toen voorin lag dient als basis voor de huidige Arnage! Toen met een inhoud van 6,23 liter en een vermogen van ongeveer 180pk(?), nu met een inhoud van 6,75 liter en twee turbo’s en een vermogen van ruim 400pk in de zwakste uitvoering!
Volvo 1800ES
Kennen we hem nog van The Saint? Zo nu en dan wordt dat nog wel eens uitgezonden, maar het zal wel niet meer zo populair zijn als in de jaren ’60. Toen sprak men nog over een snelle toerwagen, met maar liefst 124pk en een top van 185km/u. Tsja… Op die 1800 is deze interessante stationcar dus gebaseerd. Ik vind het een best mooie auto, maar de achterruit had wel iets kleiner gemogen. De auto werd daardoor ook wel “de kist van Sneeuwwitje” genoemd. In drie jaar tijd werden er achtduizend van verkocht, best veel voor zo’n merkwaardig ding. Ik heb er dan ook al een stuk of vijf gespot.
mvagusta zegt
Weer mooie foto’s van Appeltje! Je bent hier echt een kei in! Moet je er niet je werk van maken? Of is het dat al?
Leuk altijd om de stukjes tekst erbij te lezen!
JANUS zegt
Een Noble in het wild !! Amsterdam wordt toch ineens een stukje aantrekkelijker. (En dat voor een Rotterdammer !!)
Anzwoin zegt
strakke foto’s en tog leuk om te zien dat er noble’s in amsterdam rijden :P
Rick dos zegt
@appeltje´
Ben ik heel erg aan het azijnzeiken als ik zeg dat dit een beetje karig is in vergelijking met je foto´s uit London? ;)
Absoluut mooie foto´s natuurlijk!
japie zegt
Als Amsterdammer vraag ik mij af waar in Amsterdam deze fotos zijn gemaakt? Ik schat de PC Hooft en Zuid en omgeving. Ik weet nog n paar bijzondere bimmers in mn buurt, zal s kijken of ik die op de gevoelige plaat kan krijgen voor de liefhebbert.
Pipo zegt
Mercedes-Benz ML63 AMG
foto 4, is dat niet onze hollandse trots bij F1, Christijan Alberts, hij lijkt er wel wat op, maar owow zitten weer mooie auto´s tussen
Summer Sky zegt
Ik kan bevestigen dat dat idd Christijan Albers is die achter z’n zwarte ML staat
henk zegt
hulde voor appeltje….vind die nieuwe ML 63 erg mooi
mbvt zegt
´…en een redelijk kleine motor voorin…´ ehm… achterin :-) Die ML 63 is trouwens (op dit moment nog) van de importeur, blijkbaar een cadeautje aan Chris? Volgens mij heeft-ie ook al een 997 Turbo cadeau gekregen? Het kan verkeren…
Donny zegt
Wesley Sneijder was toch de eerste die een ML 63 gekocht heeft? Ruige wagen! Ook die Maybach is gaaf, in het zwart.
sicko zegt
Doe mij die Noble maar. Vind em niet echt knap. Er zijn zeker mooiere supersportwagens maar prijs/kwaliteit rijdt de noble wel veel duurdere exoten naar huis. Met zijn fenomenale wegligging
Mareno zegt
schaamteloos hoe mercedes/maybach/amg de uitlaten van de brabus maybach heeft overgenomen
Alwood zegt
volvo PEEE 1800 (P1800 that is)… maar ik vergeef het je ;-) ben een grooot fan van deze auto.
de magnum vind ik hier in europa meer voor mensen met een identiteits crisis die dit doorspelen op hun auto.
mooie foto’s verder :-D
autoblogger zegt
Die maybach stond daar echt op appeltje te wachten volgens mij;) mooie foto’s!
dekster zegt
de noble heeft toch een moter achterin? :-?
Alwood zegt
idd heeft noble een 3L v6 uit de mondeo dwars achterin liggen :-)
slk55 amg zegt
mooie foto’s weer appeltje.
vraagje: de noble heeft toch altijd de achterlichten gehad van de oude mondeo? op deze foto zie ik niet die achterlichten, in deze achterlichten zitten 2 rondjes (blijkt weer dat michiel gelijk had), dat had de mondeo toch niet? is dit met een facelift gedaan ofso?
Marten zegt
Ik vind de vergelijking Holden monaro met de BMW M6 een beetje vreemd. Volgens mij zijn dat 2 tegenovergestelde wagens. Monaro lowtech, lompe V8 met veel te weinig pk’s voor zo’n motorinhoud, slechte transmissie, etc etc. BMW M6 heeft juist een van de beste motoren die er op dit moment te krijgen zijn, met een van de beste versnellingsbakken, fantastisch sportieve GT, andere prijscategorie, hier minder exclusief, maar stukken aantrekkelijker. Snap echt niet waarom de M6 erbij wordt gehaald, plz enlighten me…:S:S
Stephan zegt
Die Holden is toch ook bij TopGear geweest ? Was een relatief goedkope auto met V8 waar je lekker mee kon driften, aldus de conclusie van die aflevering.
Mark zegt
Goed werk paparazzi :-)
Bram zegt
ja, in Amsterdam zie je toch al snel wat leukere auto’s. Helaas woon ik in Groningen :P
Ik was afgelopen zondag in Amsterdam en spotte vanuit de trein een Maserati Coupé, erg mooi donkerblauw met lichtbruin-leren bekleding. Toen ik een tijdje moest wachten bij mijn zus voor de deur (al boek-lezend) hoorde ik bij ’t kruispunt 100m verder opeens iets prachtigs, er trok een metallic lichtblauwe F360 Modena ff hard op bij ’t stoplicht :D erg mooi! Verder nog wel wat andere dure bakken gezien. Altijd leuk om in zo’n stad rond te lopen/fietsen.
@Appeltje: paar mooie foto’s weer, die BMW is écht prachtig, ik heb wel eens eenzelfde model zien rijden, ik denk dat die oudere bmw’s zo ontzettend veel meer klasse hebben dan de nieuwere!
Ook de noble foto’s zijn mooi uitgevallen. Waarom kunnen we niet elke dag zo’n post krijgen hier :P In ’t wild zijn ze eigenlijk veel mooier dan als je de persfoto’s ziet
Appeltje zegt
@mbvt oeps… Inderdaad een motor achterin…
@Alwood Heette het eerste type niet P1800, en die daarna (zonder P dus) gewoon 1800E, 1800S, 1800ES? Zo staat het in mijn oldtimercatalogus
@japie een paar locaties:
-BMW 2000C ergens bij de Rijpgracht in de buurt, Bos en Lommer
-Magnum SRT-8 Bilderberg t.o. Hilton Apollolaan
-Monaro Boelelaan bij de snelweg
-Noble Amstel Hotel
-Rolls Grant Hotel Oudezijds Voorburgwal
-Volvo DeLaraissestraat
En nog even over de Holden vs. de M6: Het zijn inderdaad tegenpolen in veel opzichten, maar de auto’s hebben wel ongeveer dezelfde doelgroep en het zijn beide grote 2+2’s met veel vermogen, ik zie ook best overeenkomsten.
Alwood zegt
nu je het zegt… Appeltje
ik heb nog eens wat ‘bronnen’ nagekeken :-P en het lijkt haast alsof de 1800ES geen P heeft… ik kende hem alleen als P1800ES maar het lijkt er op dat allen de ‘gevleugelde’ couPé de naam P1800 heeft gekregen.
staat er trouwens ook een van bij Renkum, tegenover parenco langs de provenciale weg! :-D en ik heb ook al een Flying Spur en meerderen Jaguar R’s gezien :-P
lijkt me toch niet heel erg onderdoen voor de randstad… heb zelfs horen zeggen dat er in oosterbeek bij een of andere manege regelmatig een SLR staat.
jaap zegt
Die BMW heb ik op ook op t werk staan.
Bas zegt
GEWELDIGE FOTO’S!! respect!! ik vind t echt geweldig hoe je dat doet, ik zou willen dat ik dat kon;) keep up the good work!!
HUMMFREAK zegt
Noble gebruikt altijd achterlichten van een anderen auto, de vorige had lichten van een Ford Mondeo, en de nieuwe heeft weer lichten van een KIA sonata, best goed koop uitziend vind ik
Ken Speed Fan zegt
@ HUMMFREAK
Je bedoelt HYUNDAI Sonata neem ik aan.
en niet KIA ( die heeft de magentis ).
Jij vindt het er goedkoop uitzien maar een leek ziet het niet.( ziet er best mooi uit , mensen hier vinden het meteen lelijk als het van een ”goedkoop” merk is )
Trouwens ik neem aan dat jij van Hummer houdt ( naam : Hummfreak ) , dus jij vindt die achterlichten van de H2 en H3 er niet goedkoop uit zien dan.
HUMMFREAK zegt
Het gaat toch over deze auto, en NIET over een HUMMER.
Trouwens iedereen heeft toch weer een eigen mening
En de achterlichten van een hummer worden op geen enkele anderen auto gebruikt!! HA!!!!
mb rider zegt
ok er zitten auto sin amsterdam van hoge waarde wat nu dan,
rijd iedereen zo iets ofzo.
ben je blij dat er een maybach in de ansterdamse straten rijd
-J- zegt
ML63 AMG 510PK!! doe mij die maar
VisionRobin zegt
hehe geinig,de auto van me baas op de pc hoofdstraat!ML 63 AMG.
VisionRobin zegt
ownee,deze is van alberts dan toch,maar toch..me baas heeft dezelfde hehe..echt een beest!kwam die me ophalen..ja waar rijd je dan!! ja in een zwart wagentje..ik kijken..komtie aan hoor.de ML zie ik nog iemand bellen ook..ik dacht neeee, duss!leuk en toen naar het schip in Tiel..door Sliedrecht,me dorpje..heerlijk al die die blikken van die mensen hihi