Het mag dan achterlijk duur zijn om je wrak in onze hoofdstad te parkeren, als je ‘m bij de sloop wilt dumpen krijg je er binnenkort wel meer voor terug. De nationale slooppremie zal door de gemeente Amsterdam worden aangevuld met een bonus. Autoblog budgettip: ga daar wonen en koop een Fiat.
In hun eindeloze zoektocht om de binnenstad van vieze luchtjes te ontdoen was de gemeente eerst voornemens om de sloopregeling te koppelen aan de gewraakte milieuzones, maar toen dat plan niet doorging moest er iets nieuws worden verzonnen. En we weten allemaal: geld is de oplossing. De burgemeester en wethouders beslissen binnenkort over de voorwaarden en de hoogte van het bedrag. Als alles volgens plan verloopt kunnen roestbakeigenaren na de zomer zo’n bonus opstrijken. (via parool)
Overigens zijn er sinds de invoering van de sloopregeling al 10.000 oude barrels van de weg gehaald. Ongeveer de helft daarvan is ook al daadwerkelijk gesloopt. Het gaat dan vooral om Fords, Peugeots en Opels, waarvan 96% een benzinemotor heeft. Die extreem vervuilende oude stinkdiesels rijden voorlopig dus nog lekker door, want da’s natuurlijk lekker goedkoop.
Eerste officiële cijfers van De Nationale Sloopregeling
Wat inleveren oplevert voor de autobranche en het milieuDrie weken na de start zijn al 10.000 auto’s in het kader van De Nationale Sloopregeling ingeleverd. Daarvan blijkt 90% een personenauto te zijn. Van de ingeleverde voertuigen hebben 96 % een benzinemotor. Het grootste gedeelte van de te demonteren auto’s – ongeveer 70% – zijn gebouwd in de periode 1992 tot en met 1995. Er worden relatief veel Fords, Opels en Peugeots ingeleverd, maar die merken zijn ook favoriet als aan te schaffen auto, net als Fiat. In ruim 80% van de gevallen wordt een gebruikte auto aangeschaft.
Dit beeld komt naar voren uit de cijfers die vandaag bekend zijn gemaakt door Auto Recycling Nederland (ARN). ARN is verantwoordelijk voor de uitvoering van De Nationale Sloopregeling. Om autobedrijven optimaal te ondersteunen is een speciaal systeem ontwikkeld met de naam WASA (WebApplicatie Sloopregeling Autobedrijven). Deze eerste cijfers zijn afkomstig uit WASA. Zo’n 5300 autobedrijven maken gebruik van dit systeem. Meer dan de helft van die autobedrijven heeft meer dan één transactie laten noteren.
Voor De Nationale Sloopregeling zijn inmiddels al 5000 ingeleverde auto’s daadwerkelijk gedemonteerd, onder toezicht van ARN. “Onze missie is om bij het verwerken van autowrakken het hergebruik van onderdelen en materialen te maximaliseren en tegelijk de milieubelasting te minimaliseren,” zegt Dave Bebelaar, directeur van Auto Recycling Nederland. “Nu al wordt gemiddeld 85% van elke auto gerecycled, maar dat percentage gaat de komende jaren nog verder omhoog.” Om dat doel te bereiken wordt in Tiel gebouwd aan een nieuwe fabriek, waar het shredderafval, afkomstig van autowrakken, verwerkt gaat worden tot herbruikbare materiaalstromen.
De Nationale Sloopregeling zorgt ook voor het versneld terugkomen van duurzame metalen die gerecycled kunnen worden. De verwerking van de eerste 10.000 auto’s brengt bijvoorbeeld al ruim 500 ton aluminium terug in de kringloop. Paul Bruinsma, directeur van het Aluminium Centrum, is blij dat er veel aluminium versneld terugkomt. “Veel oudere en vervuilende auto’s die nu zijn aangemeld hadden anders nog langer doorgereden en waren nu niet beschikbaar gekomen voor hergebruik van materialen.” Aluminium is een duurzaam lichtgewicht metaal, dat een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling en productie van schone en veilige auto’s, maar dat ook zeer goed te recyclen is zonder kwaliteitsverlies van het metaal. 95% van het aluminium in auto’s wordt tegenwoordig gerecycled.
“Een prachtig voorbeeld van wat inleveren al niet oplevert,” aldus Bebelaar.Meer informatie over De Nationale Sloopregeling vindt u op www.nationalesloopregeling.nl.
jan1666 zegt
haat aan die kloteregeling! ze slopen alle stukjes hemel van de weg en laten ons die futuristische nieuwe rotzooi rijden!
hulde aan de stinkdiesels!
sanders-amg zegt
dan heeft geen enkele amsterdamse sjonnie zo geen auto meer..
WithGolD zegt
Ik snap dat niet he, aan de enekant zijn ze aant zeuren dat jongeren veel leningen afsluiten, aan de andere kant willen ze wel dat we dadelijk allemaal een NIEuwe auto kopen-.- dit snapik niet helemaal ik heb het geld niet om een auto te kopen van 7 duizend euro’s en da ga ik ok geen lening voor afsluiten
Kyanite zegt
Leuk die slooppremie, maar er worden nu een hoop potentiële klassiekers om het leven geholpen. Dus dat anti-auto-kabinet zuigt.
Tevens is de auto nog steeds een van de kleinste vervuilers, de natuur (vulkanen e.d.), industrie, landbouw en scheepvaart zijn nog steeds vele malen grotere vervuilers als het gehele wereldwijde autopark. OK de auto wordt mede mogelijk gemaakt door enkele van de grootste vervuilers, maar de auto an sich behoort niet bij de grootste vervuilers.
Mao zegt
@ kyanite
Feit
1 aggressieve vulkaan kan behoorlijke invloed hebben.
“Het jaar zonder zomer is een bijnaam voor het jaar 1816. Met name in Noord-Europa en in het noordoosten van de Verenigde Staten waren de zomermaanden van dat jaar ongebruikelijk koud. In juni en juli kende het noordoosten van de VS ieder etmaal nachtvorst. Zowel in Europa als in de VS kwam die zomer hevige sneeuwval voor. Vanaf augustus zette in Europa de nachtvorst in, met massale misoogsten als gevolg
Tegenwoordig wordt de uitbarsting van de vulkaan Tambora in 1815 als directe oorzaak van de koude zomer gezien. ”
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaar_zonder_zomer
Zware sneeuwval in de zomer, das pas climate change.
Kunnen wij niet tegen op met, die paar honderd miljoen auto’s. “Global Cooling” is overigens veel dodelijker. Als et warm is groeit alles juist goed :)
Lucb zegt
Dit is toch gewoon prijsdiscriminatie.
lincoln zegt
@Lucb .. noem eens iets wat in nederland wat door de overheid geregelt is ZONDER discrimatore factor ??
doe eens een gooi ..
daan zegt
juist Lincoln, niks helamaal hiks
SHFT zegt
wees eens blij aan het tempo dat jullie wagens slopen :p
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/19/nederland-maakt-wat-stuk-1-miljard-aan-autoschades
Vroegerrrr!!! zegt
Ik woon niet in Amsterdam en ik zou er ook niet willen wonen ook maar als dit doorgaat geef ik toe dat ik in een K*T gemeente woon…
C6_R zegt
Goed nieuws, als ze hier in Amsterdam geld voor hebben dan hoeft de rest van het land ook niet meer mee te betalen aan hun metrofiasco!